Sv: point to point
ramonarunds skrev:
Jag har bott på Irland i 7 år nu så jag vet också vad jag pratar om!! Precis som klubbtävlingar i hoppning är P-2-P främsta syfte att få ut hästar för utbildningens skull. Förbereda dem för det riktiga tävlingslivet.
Men som med allting annat så är det inte bara hästar som ska utbildas utan även ryttare, och jag kan tänka mej att "din" tränare köpte in lite äldre hästar för att utbilda sina "apprentices", eller??
Det är lite pengar inom P-2-P, så man tränar och tävlar inte hästarna för prispengar direkt.
Att man sedan skulle dra ut fullblodshästarna på rävjakt har jag mycket svårt att tro. Du menar inte att de hade hunt-chased?? Det är någonting helt annat och har ingenting med rävjakten att göra.
Att någon organisation eller organisatör inom P-2-P skulle kräva att TB-hästarna var tvugna att gå rävjakt har jag mcyket svårt att tro.
Dessutom är det ingen diskussion alls när det gäller rävjaktens vara eller icke vara på Irland...så där har du helt fel!!
Hej!
"Precis som klubbtävlingar i hoppning är P-2-P främsta syfte att få ut hästar för utbildningens skull. Förbereda dem för det riktiga tävlingslivet." - Lite konstigt är det allt att vi då hade 10-12 åringar som fortf gick p2p. Splash'nDash såldes till England för att där gå p2p. Har alldrig startat över hinder. Vi hade en häst som gick övr häcker - resten gick p2p.
Jag vet också vad jag talar om - jag jobbade med ENBART p2p hästar i 2 år ( cork )
Först när jag kom till Irland var jag dessutom hos en familj med 6 p2p hästar - de gick enb p2p och var mellan 5-10 år och det var deras hobby - inte för att tjäna pengar!
"Men som med allting annat så är det inte bara hästar som ska utbildas utan även ryttare, och jag kan tänka mej att "din" tränare köpte in lite äldre hästar för att utbilda sina "apprentices", eller??"
- familjen m 6 p2p hade ingea apprentices - en workrider - jag!
- Tränarn med 20 hästar hade inga apprentices det var han jag och ibland de jockeys som ville rida hans hästar i p2p löpen
- Min egen sambo, vi hade fyra p2p som som vi tränade, red rävjakter på OCH startade i p2p.( min kille var dessutom whipper-in i jaktlaget och vi hade tre boxplatser för mottagning av in-till och träning av jakthästar! )
Så det var - där jag var- INTE för appretices!
"Det är lite pengar inom P-2-P, så man tränar och tävlar inte hästarna för prispengar direkt."
Nej, men viner de ett eller två löp nosar engelsmännen upp dem och betalar bra, - DÅ tjänar man pengar och många av dessa är ofta till andra hobbymänniskor som vill starta i p2p i england = Status???
"Att man sedan skulle dra ut fullblodshästarna på rävjakt har jag mycket svårt att tro. Du menar inte att de hade hunt-chased?? "
Nej vi red en jakt med noviser med det lokale jaktlaget med de ( av småtränare ) skulle starta dför att, tja visa att de var i ordning, självklart var vi inte ute hela dagen utan ca en till två timmar... Jag var tillsagt att annars fick de inte starttillstånd - som det lokala jaktlaget - utfärdade!
"Dessutom är det ingen diskussion alls när det gäller rävjaktens vara eller icke vara på Irland...så där har du helt fel!" - Detta var en MAJOR discussion när jag var där eftersom det var i värsta mul&klövsjuke vågen 2001 ! Därefter har jag inte följt det och där för var jag inte helt säker