point to point

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare bortsprungenskitunge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 592
B

bortsprungenskitunge

nysshekommen från irland där jag bott hos n familj som tränar och tävlar med raceing hästar har jag lite frågor. såna här point to point tävlingar,är de tillåtet här i sverige?
Ni som tävlar vanliga galopp här,slår ni era hästar så mkt som de verkar göra på de lopp jag har sett? tycker att de verkar vaar en grym gren(ponit to point) där de först springer en lång runda sen hoppar över en massa hinder som en hel del faller på och sedan piskas för att springa de fortatse dde kan till mållinjen:crazy:
men som sagt har inte mkt erfarnhet av ddetta,är bara nyfiken på om d eär samma här som på irland och i england.

Sv: point to point

bortsprungenskitunge skrev:
nysshekommen från irland där jag bott hos n familj som tränar och tävlar med raceing hästar har jag lite frågor. såna här point to point tävlingar,är de tillåtet här i sverige?
Ni som tävlar vanliga galopp här,slår ni era hästar så mkt som de verkar göra på de lopp jag har sett? tycker att de verkar vaar en grym gren(ponit to point) där de först springer en lång runda sen hoppar över en massa hinder som en hel del faller på och sedan piskas för att springa de fortatse dde kan till mållinjen:crazy:
men som sagt har inte mkt erfarnhet av ddetta,är bara nyfiken på om d eär samma här som på irland och i england.

Det finns en form av point to point även i Sverige, men den rids med ”ridhästar” och jag vill inte uttala mig om hur den går till… Det är dock ägarna som rider sina egna hästar och utan totalisatorspel så det går definitivt mer stillsamt till.

Point to pointen på Irland rids med fullblod, stambokförda i en separat stambok. Generellt tror jag att det klassas som ”en sämre” form av sport och har lägre status än Galoppsporten.

Vad som ligger närmast att jämföra med irländsk point to point i Sverige är hinderloppen. I Sverige har vi dock både för slätlopp och hinderlopp maxade fält på 15 hästar(osäker på om det är färre i hinderlopp), och strängare spö regler än de flesta europeiska länderna. Jag har själv ridit på bland annat Irland, och de var klart hårdare på sina hästar än vad vi är inom galoppen i Sverige. Kanske detta har med synen på djur att göra? Klart är i varje fall att många hästar inte går särskilt bra för pisk, så det tjänar inget till att slå dem en massa endå...

Vanligtvis så är det ju tänkt att hästarna skall vara väl förberedda för att starta över hinder och mår därför inte dåligt av att ” först springer en lång runda sen hoppar över en massa hinder”, men om det är som du säger att majoriteten av ryttarna faller av måste det röra sig om en rätt dålig klass på både ryttare och hästar. Tyvärr så kan sämre hästar råka ut för tuffa tag om de har press på sig från tränare och ägare att springa in pengar… En sämre ryttare kan kanske ta de chanser han får för att få ut så mycket av hästen som möjligt, framför allt om de är orderna från tränaren.

Men i Sverige så har vi kraftiga lagar mot djurplågeri, så galopphästarna här lever snarare lyxliv än i misär… Men klart att hästarna kan drivas hårt i vissa fall för att ägaren/tränaren vill ha resultat. Inga insprungna pengar, ingen anledning för ägaren att betala 8000kr i månaden för att ha hästen… Men det samma gäller ju innom elitnivån i alla "hästgrenar". Dessutom är det ju utberätt inom alla sporter, tänk bara på alla ”ponny-mammor” och ”Hockey-pappor”! De ungarna som drivs så hårt mår inte alltid så bra…. :crazy:

Point to point i Sverige är, om jag fattat saken rätt, ganska exakt som ett hinderlöp fast med ridhästar (eller fd galoppörer) istället. Det finns mest i skåne, på Bornslätt och så.

http://biphome.spray.se/pointtopoint/ :cool:

Ninniw skrev:
Fast utan ATGs inblandning.. Dvs inget toto-spel väl!?

Ja just ja.. Point to point är väl lite mer "oofficiellt" (finns det något som heter så!?), det är mest för att träffas och ha kul.. eller så. :)

jo fast jag vet att henke red ett point till point lopp under Falsterbo horse show, fast inte på sin egna häst, så de inte bara egna ridhästar, tror till och med att de var nåt arabiskt fullblod

Point-to-point tävlingarna i Sverige är för nuvarande ganska liten ock lokaliserad till södra sverige. Både jag och Henke flög ner till falsterbo för att rida i alla showloppen under första dagen. vi red både den vanliga Falsterbo water race (hinderlöp med dubbel vattenpassage) och en arabsprint genom vattnet. Dessutom var vi med i en barbacka staffett på ponnys inkl. hoppning men det var det ingen som talade om för oss förens vi var där... Det finns en hemsida för point-to-pointen där det finns info om regler m.m. http://medlem.spray.se/steeplechase/

henke på en ponny de skulle vara en syn de, enda gången som jag vet och har sett honom rida ponny ramla han av och skada ryggen.

Vi vann faktiskt barbacka staffetten mot ett lag bestående av hoppryttare. Den stackars ponnyn har nog aldrig sprungit så fort...

jaha okej,jag tyckte bara att de verkade som om de inte alls bryr sig om hästarna där ic h när jag reagerade om hur de slog dem på upploppet och även under löpet ryckte de bara på axlanra och sa att så var de,säker i sverige med. tack för svaren. :P

Point to point rids bla med arabgaloppörer med mycket bra resultat. En eldsjäl är tex Pia [...] på Romele Araber. Maila henne på pia@romelearaber.se
Hon är supertrevlig och hjälper dig säkert gärna!

Senast ändrad av en moderator:

Ninniw skrev:
Point to pointen på Irland rids med fullblod, stambokförda i en separat stambok. Generellt tror jag att det klassas som ”en sämre” form av sport och har lägre status än Galoppsporten.

Både rätt och fel. Point-to-Point är förberedelsetävlingar inför de "riktiga" loppen. Tex som man tävlar en ung hopphäst på klubbtävling innan man är redo för de riktiga tävlingarna.
Det är absolut ingen sämre form av galoppsporten, utan helt enkelt en förberedande del i utbildningen. Hästen MÅSTE vara reggad och ha alla papper iordning, samt licensen för galoppen. Dock kan ryttaren vara en registrerad amatör-jockey. Det är ett sätt att utbilda hästen, samtidigt lär känna hur hästen är i löp, vad som behövs och vad hästen trivs med.

Till trådskaparen:
Precis som med allting annat så finns det bra och sämre människor, och man ska inte dra alla över en kam när man bara sett en liten del.
Våra galopphästar har alla börjat sin karriär som 4-åringar i Point-to-Point löp och de mår alla prima. Vissa har gått vidare för att bli vinnare över steeplechase och huntchases, och vissa har sålts som ridhästar då de inte var tillräckligt duktiga inom galoppen.

ramonarunds skrev:
Både rätt och fel. Point-to-Point är förberedelsetävlingar inför de "riktiga" loppen. Tex som man tävlar en ung hopphäst på klubbtävling innan man är redo för de riktiga tävlingarna.
Det är absolut ingen sämre form av galoppsporten, utan helt enkelt en förberedande del i utbildningen. Hästen MÅSTE vara reggad och ha alla papper iordning, samt licensen för galoppen. Dock kan ryttaren vara en registrerad amatör-jockey. Det är ett sätt att utbilda hästen, samtidigt lär känna hur hästen är i löp, vad som behövs och vad hästen trivs med.

Till trådskaparen:
Precis som med allting annat så finns det bra och sämre människor, och man ska inte dra alla över en kam när man bara sett en liten del.
Våra galopphästar har alla börjat sin karriär som 4-åringar i Point-to-Point löp och de mår alla prima. Vissa har gått vidare för att bli vinnare över steeplechase och huntchases, och vissa har sålts som ridhästar då de inte var tillräckligt duktiga inom galoppen.

Hejsan!

Bodde och jobbade med p2p hästar på irland i två år.
Att p2p är "förberedelse" inför riktiga lopp är väl inte helt korrekt. Dem jag jobbade hos tränade ett tjogotal hästar som enbart var till p2p. Självklart var det en del av de riktigt bra som såldes till England både för riktiga löp men också för att gå p2p i england! De jag var hos ( 3 olika ) levde för p2p precis som en del lever för araber, fälttävlan etc. Förberedelserna var att självklart ha alla papper ( reg, tränare etc ) i ordning SAMT att till maiden p2p krävdes även att de gått en jakt ( rävjakt ) . Detta kan självklart ha ändrats sedan jag var där då jakterna är lite tabu och förbjudna i samma utsträckning som de var förr (?) En av tränarna jag var hos köpte även "avdankade" hinderhästar från ex Martin Pipe i England på Goff's och likn Sales för att använda till p2p. ( Bla Art Prince som tidigare gått Grand National i Engl)

Att de skulle bry sig mindre om hästarna är väl som du skriver, lite avhängt av - precis som i Swe - på vilka värden tränarna har... Det jag märkte var att de inte "lindar in dem i bomull" riktigt lika mkt som oss här i Skandinavien utan krävde lite mer av dem, de är ju trots allt inte porslinshästar som en del verkar tro ;)
Men trots det anser inte jag i vart fall att de skulle vara sämre behandlade där än här....
Jag trivdes, hästarna trivdes!
Red t o m p2p själv och då red jag inte annorlunda an jag gjort på slätlöpshästarna i SWE!!!!
( Det gick väl ungefär lika bra - eg dåligt? :rofl: i bägge disciplinerna, he he )

Jag har bott på Irland i 7 år nu så jag vet också vad jag pratar om!! Precis som klubbtävlingar i hoppning är P-2-P främsta syfte att få ut hästar för utbildningens skull. Förbereda dem för det riktiga tävlingslivet.
Men som med allting annat så är det inte bara hästar som ska utbildas utan även ryttare, och jag kan tänka mej att "din" tränare köpte in lite äldre hästar för att utbilda sina "apprentices", eller??
Det är lite pengar inom P-2-P, så man tränar och tävlar inte hästarna för prispengar direkt.

Att man sedan skulle dra ut fullblodshästarna på rävjakt har jag mycket svårt att tro. Du menar inte att de hade hunt-chased?? Det är någonting helt annat och har ingenting med rävjakten att göra.
Att någon organisation eller organisatör inom P-2-P skulle kräva att TB-hästarna var tvugna att gå rävjakt har jag mcyket svårt att tro.
Dessutom är det ingen diskussion alls när det gäller rävjaktens vara eller icke vara på Irland...så där har du helt fel!!

Senast ändrad:

ramonarunds skrev:
Jag har bott på Irland i 7 år nu så jag vet också vad jag pratar om!! Precis som klubbtävlingar i hoppning är P-2-P främsta syfte att få ut hästar för utbildningens skull. Förbereda dem för det riktiga tävlingslivet.
Men som med allting annat så är det inte bara hästar som ska utbildas utan även ryttare, och jag kan tänka mej att "din" tränare köpte in lite äldre hästar för att utbilda sina "apprentices", eller??
Det är lite pengar inom P-2-P, så man tränar och tävlar inte hästarna för prispengar direkt.

Att man sedan skulle dra ut fullblodshästarna på rävjakt har jag mycket svårt att tro. Du menar inte att de hade hunt-chased?? Det är någonting helt annat och har ingenting med rävjakten att göra.
Att någon organisation eller organisatör inom P-2-P skulle kräva att TB-hästarna var tvugna att gå rävjakt har jag mcyket svårt att tro.
Dessutom är det ingen diskussion alls när det gäller rävjaktens vara eller icke vara på Irland...så där har du helt fel!!

Hej!

"Precis som klubbtävlingar i hoppning är P-2-P främsta syfte att få ut hästar för utbildningens skull. Förbereda dem för det riktiga tävlingslivet." - Lite konstigt är det allt att vi då hade 10-12 åringar som fortf gick p2p. Splash'nDash såldes till England för att där gå p2p. Har alldrig startat över hinder. Vi hade en häst som gick övr häcker - resten gick p2p.
Jag vet också vad jag talar om - jag jobbade med ENBART p2p hästar i 2 år ( cork )
Först när jag kom till Irland var jag dessutom hos en familj med 6 p2p hästar - de gick enb p2p och var mellan 5-10 år och det var deras hobby - inte för att tjäna pengar!

"Men som med allting annat så är det inte bara hästar som ska utbildas utan även ryttare, och jag kan tänka mej att "din" tränare köpte in lite äldre hästar för att utbilda sina "apprentices", eller??"
- familjen m 6 p2p hade ingea apprentices - en workrider - jag!
- Tränarn med 20 hästar hade inga apprentices det var han jag och ibland de jockeys som ville rida hans hästar i p2p löpen
- Min egen sambo, vi hade fyra p2p som som vi tränade, red rävjakter på OCH startade i p2p.( min kille var dessutom whipper-in i jaktlaget och vi hade tre boxplatser för mottagning av in-till och träning av jakthästar! )
Så det var - där jag var- INTE för appretices!

"Det är lite pengar inom P-2-P, så man tränar och tävlar inte hästarna för prispengar direkt."
Nej, men viner de ett eller två löp nosar engelsmännen upp dem och betalar bra, - DÅ tjänar man pengar och många av dessa är ofta till andra hobbymänniskor som vill starta i p2p i england = Status???

"Att man sedan skulle dra ut fullblodshästarna på rävjakt har jag mycket svårt att tro. Du menar inte att de hade hunt-chased?? "
Nej vi red en jakt med noviser med det lokale jaktlaget med de ( av småtränare ) skulle starta dför att, tja visa att de var i ordning, självklart var vi inte ute hela dagen utan ca en till två timmar... Jag var tillsagt att annars fick de inte starttillstånd - som det lokala jaktlaget - utfärdade!

"Dessutom är det ingen diskussion alls när det gäller rävjaktens vara eller icke vara på Irland...så där har du helt fel!" - Detta var en MAJOR discussion när jag var där eftersom det var i värsta mul&klövsjuke vågen 2001 ! Därefter har jag inte följt det och där för var jag inte helt säker :)

AnLa skrev:
Detta var en MAJOR discussion när jag var där eftersom det var i värsta mul&klövsjuke vågen 2001 ! Därefter har jag inte följt det och där för var jag inte helt säker :)

Jag var i Cork o red Fegentri 2001, minns att jag var förvånad över att jag inte behövde knata runt på desinfektionsmattor pga. mul&klövsjukan. Tycker inte jag gjorde inte annat när jag var bland annat i Tyskland… Men jag har för mig att ”galopp”tävlingarna var helt inställda under en viss period på Irland pga. smittorrisken, eller? Någon som minns?

Japps, de var inställda ett par veckor i värsta vågen, men läget var väl inte så akut i just Cork!
Skulle varit o sett dig rida den dagen, bodde mitt emot banan men låg hemma med halsfluss :(

AnLa skrev:
Japps, de var inställda ett par veckor i värsta vågen, men läget var väl inte så akut i just Cork!
Skulle varit o sett dig rida den dagen, bodde mitt emot banan men låg hemma med halsfluss :(

Jag joggade rakt in i en annan svensk tjej på väg ut i ledvolten, men det hade varit kul om man träffast fler! Hästen jag red var ingen stans, men tränaren var mycket nöjd och erbjöd mig ett par ritter dagen efter! Vet inte om det var någon som var skadad eller hur det skulle gå till. Men hon som hade hand om oss från amatörryttarklubben lät mig inte rida... Sluddrade något om att min licens inte gällde, men jag fick höra bakvägen efteråt att hon hade hoppats på de ritterna!! Hahaha lite synd, gillade gummibands-masstarten och alla var verkliggen supertrevliga mot mig…

Har du planer på att åka tillbaka till Irland?

Ninniw skrev:
Har du planer på att åka tillbaka till Irland?

Njae... Detta var ju i de glada singeltiderna:devil:

Nu är ju hemmet intakt med man; hund & nyss inkjöpt galoppis ( igen ) så det är väl inte helt aktuellt..... Men skulle allt skita sig; eller att min käre pojkvän PLÖTSLIGT skulle få upp ett intresse för våra fyrbenta ( halvt ton JÄTTESTORA, farliga djur enl honom ) vänner så blir det kanske en semestertur.... men får se.... Själv då?

Liknande trådar

A
Fälttävlan Alla ni som älskar fältävlan ni borde älska point o point . jag lägger in lite vad det står på deras hemsida om det och hoppas det...
Svar
7
· Visningar
1 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka