Bukefalos 28 år!

Polisanmäld Strasserverkare

Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Har vi läst samma artikel???

"Speciellt allvarligt tycker myndigheten det är att hon fortsatte verka hästarnas hovar trots att hästägaren påpekat att de ofta fått blödningar under och efter verkningen. "
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Samt att jag använder av Hovslagarskolan utbildad hovslagare, det närmaste vi kan komma en legitimerad fackman.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Citerar:
Kanske för att du bor i norden och dina fötter inte är anpassade till ett sådant klimat. Hästens hovar är dock gjorda för att kunna gå i snö och på is tex.

Ja men inte med ryttare på ryggen, samt underlaget, dvs asfalt, preparerade grusvägar mm, som inte fanns när de levde i vilt tillstånd. Därutav har behovet av skor blivit till.

Det är inte ofta man behöver sätta skor på en häst som bara går i hagen, de klarar sig alldeles utmärkt utan det normalt sett.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Många hästar i vårt land klarar av att gå barfota bara de får rätt förutsättningar. Hoven är mycket annpassningsbar och kommer att anpassa sig för att kunna gå på asfalt tex. Det finns bla distanshästar som går barfota idag flera flera mil utan problem. Egentligen tycker jag man motsägelsefull när man säger att man inte kan ha en häst som ömmar ett tag på asfalt men det är helt ok att ha skor som kan göra att hästen får dubbelt så kort livslängd, förslitningsskador, fel benställning,rörelsestörning, sköra hovar mm mm...
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Ärligt talat - vad har du för fog för ett sådant uttalande? Har du någon svensk forskning att falla tillbaka på?
Självklart finns det hovslagare som gör ett dåligt jobb, men de som är utbildade får ju faktiskt lära sig att undvika det du räknar upp. Och av alla hästar i vårt land i dag GISSAR jag att det handlar om ett litet fåtal i jämförelse med de som går skodda och mår och fungerar alldeles utmärkt med det. Tyvärr är risken att andelen ökar i takt med att andelen okunniga hästägare ökar, dessa verkar också underligt nog mer benägna att använda "alternativare" inom både hovvård och annan vård av sina hästar (vore ju bättre om det vore tvärtom eftersom de kunniga hästägarna är bättre skickade att bedöma vad som fungerar och vad som är rent åt skogen).
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Ja men inte med ryttare på ryggen, samt underlaget, dvs asfalt, preparerade grusvägar mm, som inte fanns när de levde i vilt tillstånd. Därutav har behovet av skor blivit till.

Tycker att det är illa när hantverkare inte gör ett riktigt jobb oavsett om det är barfotaverkare eller vanliga hovslagare. Det finns minst lika många skräckexempel på vanliga hovslagares misslyckanden som övriga inom branchen men jag dömmer inte ut klassisk hovslagarkonst eller någon annan metod för det :mad:

Vad jag inte kan köpa är argumentet att man skor hästen för att det sitter en ryttere på ryggen.
Det finns undersökningar (som jag inte kan hitta för tillfället ber att få återkomma) som visar på att den stötdämpande effekten i hoven minskar med upp till 70% med en korrekt skodd häst :eek: vilket jag tycker borde indikera på att man inte ska sko hästen om man ska rida på den och särskilt på hårt underlag.
Och varför började vi sko hästar i samband med att vi stallade in pållarna? Om det är någon som har annan uppfattning vill jag gärna ha historiska referenser ;)

Hästar har en fantastisk förmåga att anpassa sina hovar efter olika miljöer, att en del hästar inte klarar barfotagång beror nog inte på hästen :cool: Det är inte bara att verka rätt utan också att ge hästen möjlighet att leva på sånt sätt att vi inte försämrar kvalite´n på våra hästar.
För jag tycker det är skrämmande att hästar i "fångenskap" bara lever c:a hälften så länge som hästar i vilt tillstånd :eek: Enligt Agrias hemsida är medellivslängden c:a 15 år :cry: :eek:
Även om vi vill väl måste vi fråga oss vad gör vi för fel.
Ett sätt är att ifrågasätta det vi gör genom att fråga sig varför vi gör som vi gör, t.ex skor hästar, stallar in och lägger på täcken , är det för hästens skull eller.......

Rolle på Österlen, som sticker ut hakan lite ;)
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Man hallå, du menar alltså att medellivslängden på vildhästar är 30 år - och dessa fakta har du fått...varifrån?

Nej, de flesta ryttare håller inte hästar för hästens bästa utan för att ANVÄNDA dem, just därför funkar inte Strasserfilosofin för denna typ av hästägare. Men som sagt, vill man ha dem att titta på i stora hagar där de lever modernt vildhästliv med ständig tillgång på foder och alla andra optimala förhållanden ja, då kan man slita av skor och täcken och släppa ut djuren. Faktum är att då ska man väl inte ens HA häst, då ska alla hästar vara vildhästar, eller?
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

*lånar knapp*

Jag kan börja med att säga att jag är för en så naturlig hästhållning som möjligt.

Med detta menar jag att hästen ska äta mycket grovfoder och vara ute så mycket som det bara är möjligt och om den absolut inte måste ha täcke så ska den inte ha det(detta är lite kort beskrivet men jag hoppas ni förstår vad jag menar).

Jag har varit hästägare i över 25år och har haft allt från ponnyer till araber och nordsvensk brukshäst.
Jag har tävlat lite i mina unga år.
Jag har arbetat med hästar (ridskola, stuteri, trav, turridning mm).
Så man kan nog säga att jag har rätt mycket med erfarenhet.

Till saken....
Det jag börjar fundera på när jag läser om dessa metoder är att man mer eller mindre ska hålla hästen som om den var en vildhäst.
Och vidare kan man då ofta läsa om hur naturligt allt ska vara och man ska verka hoven som vildhästarna sliter sina hovar mm(spelat ingen roll vilken av barfota förespråkarna man kollar på mycket små variationer förekommer).

Hur naturligt är det då att tävla och rida/köra/utställningar mm?
För att svara på min egen fråga..... INTE ALLS NATURLIGT!

Hur ofta går vildhästar på asfalt och hårda grusvägar med en tyngd på ryggen?
Svar: Aldrig!

-------:devil: :devil: och här får jag ett litet "bryt":devil: :devil:----- :o
Om allt ska vara så j***a naturligt frysmärk hästarna(för att veta vem som äger vilken häst), riv alla stall, bränn alla sadlar/selar mm och släpp hästarna fria. För om det ska vara naturligt hela vägen så ska vi inte rida på dom och då kan dom lika gärna vara fria.
-----------Slut på "brytet"------------------------------------

Man måste någonstans försöka att se realistiskt på allt.
Vi brukar hästen på ett för den "onaturligt sätt" oftast så vistas den i hagen ett begränsat antal timmar/dag.
Den rids ett visst antal timmar/vecka.
Den utfodras på ett sätt som inte är naturligt för den mm.

Helt klart tycker jag att man ska försöka att göra det bästa av situationen och sträva efter att ha hästhållningen så naturlig som möjligt. Men så länge vi brukar hästen så är det onaturligt och när vi då tex är ute och skrittar på asfaltsvägar så slits hovarna mycket och på ett onaturligt sätt och istället för att förorsaka hästen smärta/obehag så tycker jag att man ska sko den. Visst kan dom säkert anpassa sig till viss del, men asfalt kommer alltid att vara hårdare än hovar och därför slita ner dom för mycket.
Om man har möjlighet att rida på preparerade gummi eller bark/sand vägar så kan man ofta ha hästen oskodd efter som att hovarna inte slits lika mycket...
Men hur många har det så bra?
Väldigt få!

Jag har själv ställts inför valet oskodd eller skodd...
Mitt arab sto var oskodd tills efter 6års ålder.
Vad var det då som gjorde att jag valde att sko henne efter så lång tid barfota?!
Jag flyttade från norrland och preparerade ridvägar, stoooora hagar till stockholm, asfalt och mindre hagar.
När jag blev tvungen att rida på grusvägar och asfalt för att kunna ta mig till andra ridvägar slets hennes hovar för mycket så hon blev öm, hon slet dom även lite snett och hon blev väldigt låg i trakterna(OBSERVERA ATT HÄSTEN HAR VID DETTA TILLFÄLLE ALDRIG HAFT SKOR OCH RIDS 1-2TIMMAR/DAG OCH HAR MYCKET BRA HOVKVALITET). Jag försökte att rätta till detta med tätare besök av hovslagaren(för att fixa vinklar mm) men det gick inte. Det var min hovslagare som sa att endera måste jag rida mindre eller så måste jag sko henne för att hon inte ska komma till skada.
Jag valde att sko henne...
Ridningen är ju en av många anledningar till att jag har häst.
Måste bara tillägga att min hovslagare är en sån som tycker att man ska ha hästarna utan skor så länge det är möjligt utan att hästen kommer till skada.
-----------------------------------------------------------------
Såg att någon/några skrev om hovslagare, deras utbildning hästägarens skydd mm.

Om hovslagaren i fråga är utbildad eller inte....
Det spelar nog ingen roll.
Dom kan vara klant skallar iaf!
Jag har haft en hovslagare som var utbildad, har firma och jobbar som hovslagare på heltid försäkringar mm.
När hon skodde min häst fel så hjälpte det inte även när det blev en rätslig sak...
Jag fick ingen kompensation!
Och ansvarsförsäkringen täckte inte efter som att det gick inte att bevisa att jag bara använt henne som hovslagare.
Jag fick papper av vet klinik att hästen fick kotledsinflammation på båda fram pga felskoning, men det hjälpte som sagt inte. :devil:
---------------------------------------------------------------
Läste också att det var någon som skrev att det var någon distans häst som går barfota på tävlingar....

Dettta har jag dock extremt svårt att tro på...
Namn på häst och ryttare samt hur långa ritter den startat skulle jag vilja veta...
---------------------------------------------------------------
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Formosiss skrev:
Må bare opplyse om at her skriver man feil.
Det er ingen -hovslager- som har vært inne i bildet her, det er kun hesteeieren som har verket hestene selv, og denne personen er ikke utdannet hovslager.
Dette er jo også avisens feil. Håper det kan bli rettet opp her i alle fall.


lite inside information från Norge
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Mycket märkligt att den som verkat hästarna har påpekat för sig själv att de blött under och efter verkningen och fortsatt med verkningen trots att hon ifrågasatte det. Måtte vara väldigt olydig mot sig själv :rofl:
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

mirjada skrev:
---------------------------------------------------------------
Läste också att det var någon som skrev att det var någon distans häst som går barfota på tävlingar....

Dettta har jag dock extremt svårt att tro på...
Namn på häst och ryttare samt hur långa ritter den startat skulle jag vilja veta...
---------------------------------------------------------------

Jag vill också veta, eftersom distansTR KRÄVER att hästen skall vara skodd, man får alltså inte tävla oskott :angel:
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

GiG skrev:
Mycket märkligt att den som verkat hästarna har påpekat för sig själv att de blött under och efter verkningen och fortsatt med verkningen trots att hon ifrågasatte det. Måtte vara väldigt olydig mot sig själv :rofl:

Avancerad personlighetsklyvning kanske? :devil:
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

ja, om man verkar med Strasser kan man ju inte vara helt normal :devil:
nä, det är nog journalisten som inte begriper norska eller inte kollat sina källor ordentligt
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Det tvivlar jag otroligt mycket på!
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

det är inte jag som säger att de är samma människor (eller iofs är det ju det...), men fråga Formosiss, så får du nog reda på hur det står till. eller så e d jag som e schizo :eek:
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Jag har läst artikeln i den norska tidningen, och det var inte samma person som ägde och verkade hästarna.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Och därmed finns ingen SVENSK ryttare som rider distans barfota, eftersom TR förbjuder det. Duh! Det är faktiskt fallet i flera ridsportgrenar, men tack och lov har det blivit godkänt att tävla maraton i körning om man bara har boots på hästen.

Men vad jag förstår det som så räknas ju varken utländska ryttare, forskningsresultat eller dokumentationer i diskussioner här på bukefalos.
Så vad hjälper det att argumentera förrän vi "kommit igång" på riktigt här i Sverige?

Men exempel på högpresterande hästar i USA:
I klippiga bergen finns ett turridningsstall med över trettio hästar som alla går barfota. De rids flera mil varje dag på tufft underlag utan problem.
På samlingssidan tribeequus.com hittar man dessa och flera andra högpresterande hästar som går barfota, bland annat distanshästar. Titta gärna in på http://www.tribeequus.com/action.html

Sedan måste jag återigen få påpeka att det är en himla skillnad mellan Strasser och Vildhästmetoden. Det finns det dock diskuterat och faktakastat i både artiklar och trådar.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Boots i just körningens maratonmomentet lät ju inte så där alldeles fiffigt, eller har bootsen utvecklats väldigt mycket på senare tid? Det sista jag hörde var att de inte sitter så där alldeles stadigt och i maraton behöver hästarna ju maximalt grepp?
Jag är inte emot barfotagång i sig, för de hästar/ägare det funkar för måste det ju vara väldigt praktiskt och bra - och det finns ju hästar med hovar och användning som lämpar sig väldigt bra för barfotagång. Jag är emot de som fanatiskt anser att ALLA hästar kan och ska gå barfota och att alla hovar ska se likadana ut. Liksom att alla hästar ska leva "vildhästliv".
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Förresten, man kan inte okritiskt sluka allt som kommer från USA, det finns en himla massa tokstollar i hästvärlden, där också. Därmed INTE sagt att det du hänvisar till inte stämmer. Några högpresterande varmblodiga ridhästar (halvblod) hittade jag dock inte på hemsidan du hänvisade till?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 852
Senast: MiniLi
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 771
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
1 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp