Bukefalos 28 år!

Polisanmäld Strasserverkare

Sv: Polisanmäld Strasserverkare

men hur förklarar man då att tamhästar som slagit följe med vildhästar oftast klarar sig utmärkt och snabbt anpassar sig till det fria??
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Nu tycker jag vi hamnat väl långt från polisanmälan, men:

Rolle skrev:
Camargue och Przewalski's häst lever ungefär i 25 år. Har du någon referens som säger annorlunda?

Camargue är ju ingen vildhäst och om man tex tittar på www.galenfrysinger.com/ rice_festival_arles.htm så ser man tydligt på första bilden att ridhästen är skodd...

Przewalskis häst som vildhäst utrotades på 60-talet, men det tror i alla fall inte jag har ett dugg att göra med att de var oskodda... Hur överlevnaden är för de hästar som släppts i Hustai-reservatet har jag ingen aning om, men eftersom de första kom dit 1992 och då var 3-5 år är det i alla fall inte möjligt att hävda att de i snitt skulle bli 25... Vill man ha någon slags medelålder på vildhästar får man väl titta på förvildade hästar som mustanger och brumbies? Jag tror också att många hästar skulle få en bättre hälsa om de varja dag fick gå lösa 2 mil mellan vatten och foder (som en brumby i halvöknen), men det skulle inte ge särskilt mycket utrymme för nyttjande av hästen...

Det är väl ingen som hävdar att tex russen på Loista generellt behöver skos??? Däremot skodde man ju även oxarna när de gick i hårt arbete... Jag tycker att man ofta sätter på skor på unghästar (särskilt bak) utan att ens fundera på om de behövs, men jag förstår inte de som låter sina hästar gå och ha ont i månader för att de fått för sig att alla hästar ska klara att gå oskodda!

Mester (arab-welsh) blev 51 men nu är det väl Copper som är världena äldsta häst? Eftersom han var polishäst tills han var 22 skulle jag nog gissa att han varit skodd... OM även han kolat så tror jag inte ett ögonblick att han skulle levat längre utan skor!
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Lena_B skrev:
Camargue är ju ingen vildhäst och om man tex tittar på www.galenfrysinger.com/ rice_festival_arles.htm så ser man tydligt på första bilden att ridhästen är skodd...

Przewalskis häst som vildhäst utrotades på 60-talet, men det tror i alla fall inte jag har ett dugg att göra med att de var oskodda... !

Hej!

Nä men det var det närmaste vildhäst jag kunde komma på med en gång ;)
Mongoliska nomadernas hästar har väl till stor del Przewalskis häst som härstammning om jag minns rätt, orkar inte kolla just nu :o

Hälsar
Rolle på Österlen
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Det säger jag inget om, jag har ingen som helt egen erfarenhet om barfotagång och har inte satt mig in i ämnet tillräckligt för att argumentera i det igentligen.

Och jag håller med, det är lika olyckligt om en "vanlig" hovslagare gör fel som någon annan, självklart!

Det är här man som hästägare har ett ansvar att verkligen se till att den man anlitar kan sin sak, oavsett metod.

Anledningen till att jag svarade cecely var, att det ena argumentet var att hon menade att man inte kunde jämför evolutions mässigt för människan har haft lång tid på sig att ändras och hästen kort och därför hade inte hästen fått tid att anpassa sig, men i nästa sekund faller det eftersom man då påstår att de redan anpassat sig till det nya underlag som vi skapat i värden, bara de senaste 200 åren.

Det liksom talar emot sig själv tycker jag ;)
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

I det här fallet var det kanske inte det bästa exemplet! När jag i smband med en annan tråd försökte hitta uppgifter om när och var man började sko hästar hittade jag det här:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=1161455&dopt=Abstract

Mongolerna var tydligen väldigt tidiga med att börja spika i hästfötterna ;)

Hmmm, erkänner villigt att jag inte har en aning om hur vanligt det är med skodda mongolponnyer, men i min föreställningsvärd rids de i alla fall på nåt steppliknade och inte på grus och asfalt! :D
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

*Lånar knapp*

Vad jag, och många med mig tror jag, vänder mig emot vad gäller "barfota fantaster" är att allt är så svart eller vitt i eran värld. Antingen har man sin häst barfota eller så vill man inte sin hästs bästa.

Skor man sin häst så har man i regel inget emot barfotahästar, men om man inte skor så är man emot alla som skor sina hästar???? (Vet att alla som har sina hästar barfota inte resonerar så, men det är de som resonerar så som märks här på Buke)

Jag önskar att jag kunde ha min häst barfota, men precis som kopparberg så har jag en häst med avlad dålig hovkvalité. Har hon tappat en sko så fläker hon upp hoven bara genom att gå i en mjuk hage. Jag kan vid detta tillfälle inte ens rida henne i ridhuset utan hon får stå i boxen. Jag skulle aldrig med gott samvete utsätta henne för den plåga som det skulle innebära att gå utan skor, för den saken skull så anser jag att det bästa fär hästen är att leva så naturligt som möjligt. Att man har skor på hästen behöver ju inte motsäga detta. Så snälla barfotafantaster, hav lite överseende med oss skofolk. Vi är inte alla egoister som inte vill våra hästars väl.

Mvh//LG
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Ofta när man pratar om folk som verkar sin hästar tex enligt AANHCP så anses de nästan vara en sekt. Jag har säkert uppfattas som en frälst i detta område men anldeningen till att man tjatar är ju för att man får så dåliga motargument. Hästen ömmar, den har dålig hovkvallite osv osv...Visst jag har fått bevisat att alla hästar inte kan gå barfota men det är undantag! Många som skriver i dessa trådar förkastar barfotagången direkt utan att ens veta vad det handlar om. Kan det kanske vara så att hästen har dålig hovkvallite för att den har haft skor i hela sitt liv? Får hoven inte tillräckligt med blodgenomströmning så är det väll inte så konstigt eller?
Hästen ömmar, ja det är klart när den aldrig fått använda sulan!
Enda argumentet jag köper än så länge i sverige är väll de i norr som har ishagar.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

eeeeehhhh...det senariot är ju inte jätte vanligt direkt, att tama hästar slår följe med vilda. Vissa överlever säkert. Men enligt mej är att överleva inte liktydigt med att må bra. Dessutom så tror jag inte att där det ev händer så går nog inte hästarna så mycket på asfalt, preparerad grusväg mm.

Jag är generellt inte emot att man har sin häst barfota, MEN så fort det kommer något "nytt" så är det alltid ett visst klientel som hänger på det utan att granska kritiskt. Ofta tycker "de " också att alla anndra gör "fel", är "elaka" mot hästen mm.

Sedan angående att barfota hästar skulle leva längre än skodda hästar... Jag säger bara , herregud så himmla naivt :eek: :eek: . jag skulle gärna vilja se en forskning som pekar på det...

Som någon skrev så har vi kommit en lång bit ifrån polisanmälan. Som svar på det så tycker jag att det är BRA att ALLA som behandlar hästar på ett dåligt/fel sätt och orsakar onödigt lidande ska polisanmälas.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Cecely skrev:
Jag har säkert uppfattas som en frälst i detta område men anldeningen till att man tjatar är ju för att man får så dåliga motargument. Hästen ömmar, den har dålig hovkvallite osv osv...

Det är ju just detta jag menar. Är det verkligen dåliga motargument att du inte vill utsätta hästen för lidande?

Visst jag har fått bevisat att alla hästar inte kan gå barfota men det är undantag! Många som skriver i dessa trådar förkastar barfotagången direkt utan att ens veta vad det handlar om.

Hur vet du att de inte vet vad det handlar om. De kanske vet och beslutat att de inte vill anamma detta av olika skäl.

Kan det kanske vara så att hästen har dålig hovkvallite för att den har haft skor i hela sitt liv?

Är det då rätt att försöka sig på detta när skadan redan är skedd och åtgärd skapar stor smärta hos hästen under en lång tid, kanske för alltid. Är det inte bättre att göra som en tidigare författare föreslog och försöka påverka så mer hästägare inte sätter på sina unghästa skor slentrianmässigt utan endast skor hästar med dålig hovklvalité?

Får hoven inte tillräckligt med blodgenomströmning så är det väll inte så konstigt eller?

Håller med till fullo!

Hästen ömmar, ja det är klart när den aldrig fått använda sulan!

Precis!

Enda argumentet jag köper än så länge i sverige är väll de i norr som har ishagar.

Vi hade 14 minus här för två dagar sedan. Fryser inte våra hagar då?

Rest my case

MVH/LG
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Ok, nej jag tycker inte att man ska utsätta hästen för onödigt lidande heller. Det är det som är lite motsägelsefullt, visst hästen ömmar en period eftersom hoven inte är van, men att ha skor på som hämmar hovmekanismen, gör hoven skör, bennen blir sköra mm, det finns mycket studier på vad en sko kan orsaka. Sen ska man natruligtvis inte ha sin häst barfota till vilket pris som hellst.

Jag utgår sen efter hur jag uppfattar texten i tråden, visst kan de missuppfattas, my bad isåfall.

Fryser gör många hagar men det betyder inte att det blir isvägar för det. jag bor i småland och har också haft -14 grader men inte har jag is.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Mycket för och emot, många uttalanden om vad som kan hända om man skor eller inte skor.
Vad jag skulle vilja se är en vetenskapligt utfötd oberoende undersökning på vad som händer med skodda resp. oskodda hästar. Finns det...????
Dom argument som kommer upp i dom här trådarna är av karaktären typfall, dvs, "jag har hört om en häst som..." eller "min häst har...". Dessa beskrivningar är nog sanna för just den individen och vid just det tillfället.
Fallbeskrivningar är alltså inte till nytta för att bevisa en tes utan är mera av den typ av argumentation som man använder för att sälja en vara på TV-shop.
Om man presenterar en tes eller metod som i många delar går emot den gängse uppfattningen, så anser jag att det åligger den som presenterar den nya tesen att bevisa den, och det åligger resten av omvärlden att vara nyttigt kritiska. Processen kanske är lång och lite stelbent, men den är en bra försäkring till att vi använder rätt metoder.

Så igen - FINNS det någon oberoende vetenskapligt gjord undersökning i ämnet?
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Hästmassören Så igen - FINNS det någon oberoende vetenskapligt gjord undersökning i ämnet?[/QUOTE skrev:
Dr Bowker på Michigan state university tex. Läs utdrag nedan. Det finns även fler som tex Gene Ovnicek som är hovslagare men förespråkar barfotaverkning och bygger sin forskning och verkning på bl a bowkers forskning med hänvisar även till andra veterinärers forskning. Hans hemsida. http://www.hopeforsoundness.com/ Jag förstår motståndet till strasser som stöper alla hovar i en form. De flesta barfotaanhängare är inte anhängare av henne.

Döm inte all barfotavård efter henne.
Men den nya typen av verkning som tex aanhcp stöder är inte farlig utan tvärt om. Det största skillnaden mot annan verkning är framför allt låga trakter och inga höga kanter att gå på utan en jämn helhet i hoven. Detta har visat sig framgångsrikt och är inget att reta upp sig på. :smirk:

utdrag ur bowkers forskning.
http://cvm.msu.edu/news/press/phytrim.htm
"There are hundreds of barefoot endurance horses that are housed and trained on hard-packed surfaces (hard dirt, gravel, small rocks, etc.) without tender feet.
The environment is the major determinant of a healthy foot rather than genetics.
Again, it is a matter of common sense, as the foot will adapt to its environment.
However, I do not recommend that horses be kept on cement."

How to Gradually Turn a Bad Foot Into a Good Foot

Bowker recommends the farrier use these trimming techniques conservatively to
gradually turn a bad foot into a good foot and allow the foot time to adjust.

Läs mer på länken ovan om ni är intresserade :banana:

Anki
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Det kommer säkerligen att försvinna, Strassermetoden har varit populär i flera länder neröver och efter en tid försvunnit då det upptäcks att det inte är så smart. :idea:
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Mina hästar är barfota utan problem....av en vanlig hovis. Den ena är 3,5 år, den andra är 1,5 och den tredje är 2,5 år. Än har jag inte haft problem med någon hovis.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Du kan inte jämföra statistik med ett påstående att mongolponnyer skulle ha en medellivslängd på 25 - 30 år. Vad har du för statistik på medellivslängden hos de hästarna? Min gammelpålla är 23 år och både skodd, täckad och uppstallad, trots att jag gör alla "fel" så mår hon bra och jag hoppas verkligen att hon ska bli 30. :love:
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

snigelfarmor skrev:
hm...visst vi har hästarna i stall etc, men varför kan man inte förbättra det lilla då?

för som du tänker så skulle vi strunta i att hästarna är gräsätare oxå o bara utfodra med pellets hela dagarna..pga att vi har hästar för vår egen skull och vem vill då inte slippa bära in 3 ton hö!? och istället köpa hem nån säck då o då man kan ta i bilen till stallet. man kan överdriva åt båda hållen, men snälla gör inte det, se till vad hästen har för förutsättningar istället.

man måste ju som hästägare vilja sträva efter att kunna ge hästen så naturligt liv som möjligt. för det behöver man inte släppa ut alla hästarna o bara titta på dem, kan hästen gå barfota, varför inte.
Hästen är född utan skor, glöm inte det.

/j


Du läste tydligen inte det jag skrev!
Jag är för en så naturlig hästhållning som möjligt.
Min häst har gått barfota, på lösdrift, utan täcke mm...
Men pga den förslitning som blev på hennes hovar när jag flyttade så hadde det varit djurplågeri att fortsätta att ha henne barfota efter som att hovarna slets ner för mycket och snett.
Jag skulle ALDRIG hyra in min häst i ett stall där den går i en pytte hage ensammen och står inne större delen av dygnet.
Och som jag också skrev tidigare...
Hästar ska äta så mycket grovfoder som möjligt och så lite kraftfoder som möjligt.


Om jag säger som så...
Hadde hon kunnat gå utan skor och jag inte fått dessa problem som jag fick så skulle hon fortfarande varit oskodd.
Men det gick inte!
Och jag anser att min häst som ALDRIG varit skodd och har en super bra hovkvalitet borde verkligen ha haft de rätt förutsättningarna för att klara det. Men det gick inte!
Jag tror inte att det finns någon häst (ej under 148cm) som verkligen klarar det utan att ta skada.
Grusvägar kanske dom kan anpassa sig efter men asfalt......ALDRIG!
Men detta kommer att visa sig om si sådär en 10år eller nått sånt.

Och...
Visst föds hästen utan skor...
Men...
Har den en ryttare på ryggen då eller.... :o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

norpan skrev:
men hur förklarar man då att tamhästar som slagit följe med vildhästar oftast klarar sig utmärkt och snabbt anpassar sig till det fria??

Dom har ingen ryttare att bära runt på och dom rör sig efter behov, kännsla och måsten.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Nu är det väl kanske så att...
Om man använder utbildad hovslagare kan det gå bra och det kan gå illa
Om man använder icke-utbildad hovslagare kan det gå bra och det kan gå illa
Om man skor/verkar själv kan det gå bra och det kan gå illa
Om man använder skor kan det gå bra och det kan gå illa
Om man har hästen barfota kan det gå bra och det kan gå illa
Om man följer Strasser kan det gå bra och det kan gå illa
Om man inte följer Srasser kan det gå bra och det kan gå illa
och så vidare...
Dressyrtantens hästar går i lösdrift utan skor, äter nästan bara hö...
Men ibland kan man ju lägga skor under om det behövs för tillfället. Om de verkligen fryser har jag täcken i sadelkammaren. Varför måste man anamma rigida regler och sluta ta hänsyn till individen? Varje hästägare+häst har en unik situation tillsammans. Bra att det finns olika alternativ att välja vid behov! ;)
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Du kan inte jämföra statistik med ett påstående att mongolponnyer skulle ha en medellivslängd på 25 - 30 år. Vad har du för statistik på medellivslängden hos de hästarna? Min gammelpålla är 23 år och både skodd, täckad och uppstallad, trots att jag gör alla "fel" så mår hon bra och jag hoppas verkligen att hon ska bli 30.

Har inte jämfört statistik på mongolponnyer. Nämnde bara de som jag kom på för tillfället vara närmast vildhäst dvs Camargue och Przewalskis häst. Statistiken jag nämnde var den som Agria har på hemsidan där det anges 15 år vilket är en förbättring tydligen om man läser texten.
Jag tycker en medellivslängd på 15 år är för lite och anser att vi hästfolk måste fråga oss vad vi gör för fel, utan att jag pekar ut något speciellt som vi gör fel. Det är nog mer än en sak som blir inte riktigt som det bör kanske ;)

Vi har gammelgubben här ute som är 29 år och pigg, busar med den yngste som är 5 år. När han rids får man hålla igen honom ordentligt för det här är jättekuuuul......
Har går på lösdrift, barfota för det mesta och aldrig behövt täcke och han är tävlad.
Då står det 1-1 i statistiken ;)

Rolle på Österlen
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 852
Senast: MiniLi
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 771
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
1 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp