Polisanmäld Strasserverkare

S

Sweet

En kvinna i norge som verkat hästar enligt Strassermetoden är polisanmäld för djurmisshandel. Det är fan på tiden säger jag!

Läs mer HÄR
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Men va f*n fortsatte hästägarna att anlita henne för???
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Hon var nog bra på att propagera hur bra Strassermetoden är och att det ska vara så...
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Eftersom hon bara verkat TRE hästar kan man nog anta att hon ej är utbildad.

Hur många "icke utbildade hovslagare" har förstört hästar?
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

ÄR det någon som kan hjälpa mig med att reda ut begreppen? Är Vildhästmetoden och Strasser samma metod?
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

psychogrrl skrev:
Eftersom hon bara verkat TRE hästar kan man nog anta att hon ej är utbildad.

Hur många "icke utbildade hovslagare" har förstört hästar?

Det är tre hästar som ANMÄLAN handlar om, det står ingenstans att hon inte verkat andra hästar någon annanstans.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Håller med, den där strasser-människan är inte riktigt väl bevarad! :mad:
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Oavsett vilken metod det är, skoning eller verkning enligt ngn. av alla läror som kommit inom barfoteriet så handlar det om att se till hästen och se till VEM som håller i verktygen, lärorna i sig behöver inte alls vara fel för den enskilde individen. Men till sist så är det VI SOM HÄSTÄGARE SOM SKALL ANSVARA FÖR VAD VÅRA HÄSTAR UTSÄTTS FÖR. Är vi inte mer intresserade av att skaffa oss bara lite lite kunskap om det som våra hästar utsetts för istället för att lägga våra hästars väl och ve helt i andras händer så skall vi inte gnälla när det händer ngt. som ngn. annan utför heller för då är vi lika medskyldiga som inte satt stop utan bara tog för givet att personen i fråga visste vad den gjorde.

MVH/
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

En kvinna i min närhet verkade sin islänning enligt Strasser..den märktes att på kursená som kom var den öm, en gång fick hon åka hem med hästen,sen hade hon på boots för att lindra smärtan lite..men det är ju helt sjukt!!
Bara för att denna Strasser dam som startade det hela är veterinär så vet hon inte allt !!
Hästen hade ont i ett år, nu har hon slutat ömma men frågan är vad det kan bli för skador på häststackarn i framtiden?"!

Hoppas de sätter stopp för det hela..finns inget logiskt tänkade om våra tamhästar, hur kan man ens jämföra med vildhästar som har helt andra förutsättningar,, och vem vet hur de klarar den hovformen?!
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Strasser och Vildhästmetoden är inte samma sak.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Jag undrar varför inte våra hovslagare skulle vara kapabla att verka barfotahästar så som de alltid gjort? Varför Strasser och AANHCP och vildhästmetoden? Vad vet de som inte våra vanliga hovslagare vet? Undrar verkligen!
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

psychogrrl skrev:
Eftersom hon bara verkat TRE hästar kan man nog anta att hon ej är utbildad.

Hur många "icke utbildade hovslagare" har förstört hästar?

Får man kalla sig "Strasserverkare" (eller vad det nu kallas) om man inte har utbildningen?

Men visst, detta kan vara en människa som vill tjäna pengar på den berömda Strassermetoden utan att vara utbildad, men även utbildade Strasserverkare är ju inte riktigt kloka och jag skulle aldrig låta en sådan röra min häst.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Tack!

Är det någon som kan förklara en KORT skillnad på de här två metoderna?
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Mycket kort:

Strasser går efter att hoven ALLTID har bestämda vinklar och verkar ner hoven så att vinklarna stämmer och det utan att ta vidare hänsyn till hur hästens hovar ser ut innan vilket kan bli mycket smärtsamt för hästen. Strasser är även helt mot att man använder täcken, benlindor, benskydd m.m på hästen och att man har hästen uppstallad och säger att dessa saker förkortar hästens livslängd avsevärt.

Med Vildhästmetoden verkar man hästens hovar så att de ska likna vildhästars hovar men detta görs med hänsyn till hur hästens hovar ser ut från början och man verkar lite åt gången så att hästen inte ska bli öm.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Allt som Strasser förespråkar är inte dåligt tvärt om jag håller med om mycket, lösdrift och fri tillgång till grovfoder tex, men dagens hästar är inte vildhästar.

Här står det mer om Strassermetoden.

Här står det mer om Vildhästmetoden.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Här är två tidigare artiklar om Strasser, både för och emot.

Emot
För
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 635
Senast: MiniLi
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 287
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 862
Samhälle Lyssnar just nu på denna. Oerhört intressant. Regeringen säger att det skall finnas noll tolerans mot mäns våld mot kvinnor, men...
2
Svar
20
· Visningar
2 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp