Bukefalos 28 år!

Polisen får lämna djuransvaret

Det måste väl rimligtvis vara bättre att de sköter det än polisen ?
Vad har de för utbildning?

Därför att det hamnar på rätt ställe från början. I stället för att det ska gå fram och tillbaka och ta tid. Så nej, jag tycker absolut att djurpolisen borde få finnas kvar.
 
Hyfsad bra förslag, då polisens första åtgärd gärna är att avliva på plats om de inte har någon expert eller veterinär inom lagom avstånd (tid) som kan ta hand om djuret i fråga.

Ungefär som när poliserna känner sig hotade av en psyksjuk som står 25 meter bort med en smörkniv gjord i trä och skjuter två fulla magasin i bröstet på stackaren.
 
Det måste väl rimligtvis vara bättre att de sköter det än polisen ?
Vad har de för utbildning?
I många situationer där djur far illa behöver länsstyrelsen handräckning av polisen (eller att polisen helt enkelt hanterar situatuonen från början) - det är liksom inte situationer där länsstyrelsen kan eller ska gå in på egen hand. Så

Så polisen kommer fortfarande att behövas, men risken är väl rätt stor att med en sån här omorganisation så kommer djurärenden att prioriteras ännu lägre.

Dessutom har jag lite svårt att se hur det blir bra med ex upphittade katter. I dagsläget räknas dessa som hittegods vilket katterna lär fortsätta räknas som, men då ska det gå ytterligare ett steg mellan upphittad katt och möjlighet att omhänderta katten.

Och med tanke på hur många djurskyddsorganisationer och djurhem som reagerat negativt på det här förslaget och som då jobbar med den här typen av ärenden i samarbete med polisen så känns det verkligen befogat att bli orolig för framtiden.

Nä, jag hoppas verkligen inte att det här går igenom :down:
 
Hyfsad bra förslag, då polisens första åtgärd gärna är att avliva på plats om de inte har någon expert eller veterinär inom lagom avstånd (tid) som kan ta hand om djuret i fråga.
Hur ofta åker polisen ut själva på ärenden och avlivat djur? Mer eller mindre aldrig skulle jag säga.
Är det ett omhändertagande så är ju länsstyrelsen med? Och är det ex infångande av vilda katter så är det i princip alltid olika djurorganisationer som gör detta.

Sen är polisen sällan så pigga på att betala för förvaringen av djur och de bryr sig inte direkt om vad som händer med varje enskild individ när ärendet är avslutat (vilket inte är särskilt märkligt på något sätt även om det blir tokigt ibland) - men det är ju knappast så att polisen i stort tycker det är lajbans att avliva djur bara sådär.
 
Därför att det hamnar på rätt ställe från början. I stället för att det ska gå fram och tillbaka och ta tid. Så nej, jag tycker absolut att djurpolisen borde få finnas kvar.

Vad hamnar på rätt ställe? Polisen sköter inga djur, de ombesörjer att det finns avtal med uppstallningsplatser. Brottsutredningar kommer väl fortfarande vara en polissak?
 
Jag tror helt enkelt att om polisen får ha hand om ärendet från början till slut så kan det gå fortare och bli bättre utdelning. Det handlar ju inte om vilken polis som helst utan några som är speciellt inriktade på djur.
 
Här i Stockholm har vi en djurpolis som åker direkt på ärenden.

Ibland, ja. De möjligheterna som polisen har idag, enligt 32 § dl kommer väl inte att försvinna heller?
Jag vet inte alls hur insatt du är i djurpolisens arbete men oavsett så är det Länsstyrelsen som fattar beslutet om vad som ska ske med de djur polisen omhändertar själva.
Det ändring som blir är mer att Länsstyrelsen även får tillsynslagen om hund och katt.

Jag tror helt enkelt att om polisen får ha hand om ärendet från början till slut så kan det gå fortare och bli bättre utdelning. Det handlar ju inte om vilken polis som helst utan några som är speciellt inriktade på djur.

Men VAD är det som ska gå fortare?
Det finns två scenarion idag. 1. Polisen omhändertar djur enligt 32 § dl. Beslutet underställs Länsstyrelsen. Länsstyrelsen utreder och fattar beslut om vad som ska ske med djuret (lämnas tillbaka, säljas eller avlivas)
2. Polisen omhändertar djur enligt Länsstyrelsen beslut (31 32 §§ dl).

Polisen har upphandlade stallplatser som ofta kan göra även själva omhändertagandet. Där blir ingen större skillnad, en upphandling kräver liksom inte polisiära kunskaper.
 
Ja men då förstår jag inte varför vi ens har haft en djurpolis? Om allt ändå funkar klockrent utan dom och dom redan nu varit totalt onödiga, då fattar jag inte alls. Så nej, jag är inte insatt. Men väldigt förvånad över att man då lagt resurser på nått som ändå inte gjort nån skillnad.
 
Är det bara tamdjur eller även vilt?

Till vem ska jag ringa när någon plockat upp hunden under jakt eller ringa vid upphittad hund?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 378
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 745
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 701
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp