Polisen säger nej till väskor och påsar för stora evenemang from 1 nov 2023

Undrar hur undantaget väskor medicinska skäl kommer tolkas? Räcker det att man har mediciner som man måste ha med sig, behövs det intyg från läkare eller var ska de dra gränsen? Har man till exempel diabetes så behövs ju både kanske mätare, insulinpennor m man inte har pump m.m..

Själv har jag behov av att bära med mig mediciner. Det är ju inte heller så kul att alla kan förstå att man har väska av medicinska skäl om man blir en av de fåtal som får ha väska med sig. Inte aså kul i alla sammanhang att behöva visa att jag är sjuk. Sen gissa jag att det alltid kommer finnas människor som har behov av att påpeka att väskor är förbjudna om man får ha med sig väska av medicinska skäl.
 
Undrar hur undantaget väskor medicinska skäl kommer tolkas? Räcker det att man har mediciner som man måste ha med sig, behövs det intyg från läkare eller var ska de dra gränsen? Har man till exempel diabetes så behövs ju både kanske mätare, insulinpennor m man inte har pump m.m..

Själv har jag behov av att bära med mig mediciner. Det är ju inte heller så kul att alla kan förstå att man har väska av medicinska skäl om man blir en av de fåtal som får ha väska med sig. Inte aså kul i alla sammanhang att behöva visa att jag är sjuk. Sen gissa jag att det alltid kommer finnas människor som har behov av att påpeka att väskor är förbjudna om man får ha med sig väska av medicinska skäl.
Står i artikeln att det inte behövs intyg utan att det är upp till arrangören att bestämma vad gäller mediciner.
 
Hur thighta vinterjackor har du? :confused: Jag får plats med massor i mina men jag brukar iofs inte ta med mig flaskor och snacks, servetter finns överallt så det bär jag inte heller på mig om jag går på SIHS. Jag klarar mig lätt med plånbok och mobil i några timmar även om mer hade fått plats.

Jag tycker isf att det är märkligare att gå omkring inomhus och ha jacka på sig.
På GHS går vi alltid från hotellet utan jacka. Onödigt att släpa runt på något som man inte har på sig inomhus.
 
Jag tycker isf att det är märkligare att gå omkring inomhus och ha jacka på sig.
På GHS går vi alltid från hotellet utan jacka. Onödigt att släpa runt på något som man inte har på sig inomhus.


Det funkar ju bara om man bor nära arenan på hotell eller i en bostad nära vilket många inte gör. Där jag bodde tidigare i Göteborg hade jag två byten med kollektivtrafik innan jag kom fram till scandinavium. Aldrig i livet att jag hade stått utan jacka i februari i väntan på nästa buss.
 
Alla som inte bor på hotell ska lämna jackan hemma då?

Jag hade isf lämnat jackan i bilen eller hängt in den i garderoben. Inte en chans att jag 13-14 timmar släpar runt på en vinterjacka.
Det ser inte heller ut som att folk gör det utan lägger i ryggsäck, hänger in i garderoben eller går helt utan.
 
Det funkar ju bara om man bor nära arenan på hotell eller i en bostad nära vilket många inte gör. Där jag bodde tidigare i Göteborg hade jag två byten med kollektivtrafik innan jag kom fram till scandinavium. Aldrig i livet att jag hade stått utan jacka i februari i väntan på nästa buss.

I ditt fall hade jag givetvis hängt in jackan i garderoben. Eller beroende på väder faktiskt frusit. Jag är en sån som hellre fryser/är kall en liten stund än svettas en lång stund.
 
En snabb lösning är väl att handla på mässan och få en stor höpåse där eller nått man kan använda att knögla ner allt i som jacka etc.
 
För mig som alltid brukar ha väska med tamponger, medicin etc blir det lite besvärligare vid såna evenemang. Samtidigt så anser jag att om polisen går ut med en sån uppmaning så antar jag att det är befogat. Och då väljer jag att försöka hitta lösningar istället. Jag hade tex kunnat köpa något på mässan för att få en påse och innan det ha saker i fickor/händer.
 
Det är nog många som klarar sig utan det, men jag är van vid att ha med mig en del grejer. Deo, handkräm, lypsyl, nagelfil, mobil kan jag inte leva utan. Halstabletter brukar jag också alltid ha med. Min vinterjacka jag använder just nu har rätt grunda fickor som inte har dragkedja eller liknande.

Kan du inte fila/klippa naglar innan du går dit? Använda deo innan.
 
Oj det här kan komplicera saker. Jag jobbar på SIHS och har ofta stor väska och släpar runt på... 🤔
Min lösning blir väl i så fall att alltid ta bakvägen in och lämna väskan i stallet.

Däremot funderar jag på hur de ska hantera alla gigantiska shoppingväskor osv som folk köper i mässan och sen går runt med? Fast det kanske bara är så att man inte får gå in med väska utifrån, men man får shoppa loss och sen bära runt på det man köpt?

Med största sannolikhet blir som när man går till andra arrangemang som har regler för vad som får tas in. T.ex. flaskor och annan dryck på konserter. De kollar i dörren och får man köpa vad man vill där inne.
 
Jag som aldrig ägt en handväska (och ofta går på konsert) förstår inte ens problemet 🙈.

Tänk positivt, ni slipper släpa med er en massa saker 😃
Jag har oftast inte väska, men vart ska en ha plånbok och mobil när en inte har med sig jacka? Mina kläder har oftast inte fickor där det får plats 🤷‍♀️
 
Undrar hur undantaget väskor medicinska skäl kommer tolkas? Räcker det att man har mediciner som man måste ha med sig, behövs det intyg från läkare eller var ska de dra gränsen? Har man till exempel diabetes så behövs ju både kanske mätare, insulinpennor m man inte har pump m.m..

Själv har jag behov av att bära med mig mediciner. Det är ju inte heller så kul att alla kan förstå att man har väska av medicinska skäl om man blir en av de fåtal som får ha väska med sig. Inte aså kul i alla sammanhang att behöva visa att jag är sjuk. Sen gissa jag att det alltid kommer finnas människor som har behov av att påpeka att väskor är förbjudna om man får ha med sig väska av medicinska skäl.
Det låter (förhoppningsvis) som ett solklart fall där du har medicinska skäl nog för en väska. Har för mig att jag läste att det inte kommer krävas läkarintyg, så det lär väl bli flertalet godtyckliga bedömningar....

Sen håller jag med dig, det är inte kul att skylta med sin sjukdom på det sättet som det lär bli.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp