Polisen varnar: Stöldligor tar sig in i stall

Bukefalos 30 år!

Har pågått i flera år. På en tävling försvann 10 equipesadlar för 5 år sedan, vi fick låna ut en av våra för ena ryttaren kunde inte rida omhoppningen. På bara 5 minuter så var sadeln stulen.
Jo det är därför de varnar nu. Det är tre år sedan senaste stöldturnen var i trakterna och folk har börjat släppa på garden vilket stöldligorna verkar medvetna om så nu kommer de tillbaka för att hämta mer. Mina sadlar blev stulna i förra omgången trots larm och lås och för mig är inte sadelkammaren någon plats för sadlar längre och kommer aldrig bli igen men de som fick behålla sina sadlar senast verkar inte speciellt brydda. Jag stör mig dock enormt på att de menar att det är ställen utmed stora vägar som blir utsatta. Det gör att folk inte tror att det kan hända var som helst. Jag bor på en liten slingrande grusväg, stallet syns verkligen inte från stora vägen och mitt stall ligger tre meter från huset. De hittade mitt stall också.

Jag hade innan påhälsning av ovälkomna åtminstone ett par gånger per år, i de flesta fall fick de dock inget med sig. Började med att sätta ett stopp i form av en stålkätting som hindrade från att köra in på gårdsplanen. Den hjälpte en del men efter att den två gånger slitits sönder och kriminella tagit sig in på gården installerades kameraövervakning som än så länge verkar ha avskräckt, men det är väl bara en tidsfråga. De finns folk härintill som blivit överfallna, misshandlade och sedan bundna i sina hem, i vissa fall har tjuvarna gått in i boningshuset och sökt igenom det när ägarna låg och sov. Det finns de som inte längre vågar bo kvar och jag förstår dem.

Jag tycker inte det skall behöva vara så, inte i ett land som Sverige.

Jo det är därför de varnar nu. Det är tre år sedan senaste stöldturnen var i trakterna och folk har börjat släppa på garden vilket stöldligorna verkar medvetna om så nu kommer de tillbaka för att hämta mer. Mina sadlar blev stulna i förra omgången trots larm och lås och för mig är inte sadelkammaren någon plats för sadlar längre och kommer aldrig bli igen men de som fick behålla sina sadlar senast verkar inte speciellt brydda. Jag stör mig dock enormt på att de menar att det är ställen utmed stora vägar som blir utsatta. Det gör att folk inte tror att det kan hända var som helst. Jag bor på en liten slingrande grusväg, stallet syns verkligen inte från stora vägen och mitt stall ligger tre meter från huset. De hittade mitt stall också.
Jag är enormt faschinerad över folk som vågar ha sina sadlar av dyrare märken ute på annons och där även visa hela sitt för och efternamn. Bor man i en lite mindre ort eller har ett ovanligt namn så är det ju inte jättesvårt att lista ut på vilken gård man bor eller var man kan ha sin häst och då antagligen även sadeln. Känns ju som att många stölder är beställningsjobb och annonser måste ju vara ett utmärkt sätt att försöka hitta det man är ute efter.

Jag är enormt faschinerad över folk som vågar ha sina sadlar av dyrare märken ute på annons och där även visa hela sitt för och efternamn. Bor man i en lite mindre ort eller har ett ovanligt namn så är det ju inte jättesvårt att lista ut på vilken gård man bor eller var man kan ha sin häst och då antagligen även sadeln. Känns ju som att många stölder är beställningsjobb och annonser måste ju vara ett utmärkt sätt att försöka hitta det man är ute efter.
Det är såklart dumt att göra så men de här ligorna gör inte bara beställningsjobb, de tar allt och sadlarna och allt annat de kommer över säljs på annonser, ofta i andra länder enligt polisen. De här tar inte bara sadlar utan röjsågar, motorsågar och annat av värde de kan komma över som finns på gårdarna. De tar varenda hus på vägen de är på och de är snabba och skickliga som satan. Min ena sadel var en specialsadel som det finns väldigt få exemplar av och få visste att den ens fanns i min sadelkammare. Den andra sadeln de tog var en billig syntetsadel och ingen med lite kunskap hade tagit med sig någon av sadlarna. Den ena för att den lär bli svårsåld för att den är ovanlig och speciell och den andra för att det inte fanns något värde i den (nypriset låg på drygt 4000 kr för syntetsadeln och den var ganska många år när den stals.)

Vilka är det som köper sadlarna? Eftersom det verkar vara organiserade ligor så måste de ha köpare de kan kränga dem till direkt. Åker sadlarna utomlands eller är det hästmänniskor här i Sverige som köper? Som med det mesta stöldgods så antar jag att de säljer mycket billigare än en märkessadel går för i vanliga fall.

Vilka är det som köper sadlarna? Eftersom det verkar vara organiserade ligor så måste de ha köpare de kan kränga dem till direkt. Åker sadlarna utomlands eller är det hästmänniskor här i Sverige som köper? Som med det mesta stöldgods så antar jag att de säljer mycket billigare än en märkessadel går för i vanliga fall.

Mycket går utomlands, precis som många av de jordbruksmaskiner som stjäls. Kontrollen av vad som förs ut ur landet är näst intill obefintlig... det finns inte resurser för det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka