Politik: Den ihåliga Arbetslinjen

En grej som jag tror skulle kunna gynna en arbetslinje är att låta folk med sjukersättning tjäna lite pengar - antingen att det fanns en gräns typ att det var OK att tjäna 20 000 per år eller att man kunde pausa ersättningen.

Fick folk prova, så kanske de kunde starta någon mindre verksamhet där det gick att jobba efter det egna måendet. Ofta är men ju inte helt oförmögen att arbeta hela tiden, men få kan ju anställa någon som kanske inte kan arbeta vissa dagar eller kanske bara orkar att hålla igång två timmar i stöten. Ibland kan ju den som är sjuk också avlasta - t.ex. barnpassning när de är mer hålla dem sällskap. Som havamal säger- det är blott den döde som inget duger till.

Problemet är att arbetslinjen hela tiden handlar om att pressa folk aldrig om att stötta dem. Fattigdom gör inte individen mer anställningsbar - ofta får ju sådant som tandvård, hårklippning etc stå tillbaka. Men jag tror faktiskt inte det handlar om individerna utan att pressa ner de lägsta lönerna.

Jag saknar också möjligheten att anpassa sin sjukskrivning mer än vad man kan idag. Idag kan man ju bara vara sjukskriven på 100, 75, 50 eller 25%. Är det inte en vinst för alla om man kunde vara sjukskriven på 90%, om man nu orkar jobba 10%? Eller tvärt om.
 
Jag saknar också möjligheten att anpassa sin sjukskrivning mer än vad man kan idag. Idag kan man ju bara vara sjukskriven på 100, 75, 50 eller 25%. Är det inte en vinst för alla om man kunde vara sjukskriven på 90%, om man nu orkar jobba 10%? Eller tvärt om.

Precis detta tänkte jag skriva! Det är så extremt statiskt och oanpassningsbart utifrån individen. Antingen var sjukskriven på 50% fast du kanske hade klarat att jobba 60% eller gå över din gräns och jobba 75% med ev. påverkan på mående - OCH rehabilitering. Till exempel. Om du har turen att ha Försäkringskassan med dig i din problematik över huvud taget ...
 
Det gör du visst, och det hade varit renhårigare att stå för det.
Du för en pinsam argumentationstaktik här Anders. How about lite ärlighet, du blir ju själv inte glad när du blir påhoppad vad jag minns.


Tycker ändå att arbetslinje är bättre än att bara låta saker bero. Det är väl klart att de som är kapabla till att arbeta ska jobba för att bidra till den gemensamma skattekistan. Eller är det bara så att rättvisa är när rika ska straffas för att de varit framgångsrika?
Håller inte med om detta med den "gemensamma skattekistan". Annars håller jag med.
 
Du för en pinsam argumentationstaktik här Anders. How about lite ärlighet, du blir ju själv inte glad när du blir påhoppad vad jag minns.



Håller inte med om detta med den "gemensamma skattekistan". Annars håller jag med.
Du får förklara tydligare för det du skriver ger ingen mening.

Om man argumenterar för sänkta skatter för de med högst inkomst så argumenterar man också för ökade klyftor i samhället. Det så grundläggande att förstår du inte det så undrar jag faktiskt lite. Det spelar ingen roll hur många gånger man än skriver det motsatta för det är inte sant och jag tycker att det i så fall är bättre och ärligare att stå för det än att låtsas att sänkta skatter för höginkomsttagare hjälper utsatta i samhället.

Sen håller jag inte på med skrattemojs och liknande som du gör, det slår bara tillbaka på dig själv.
 
Du får förklara tydligare för det du skriver ger ingen mening.

Om man argumenterar för sänkta skatter för de med högst inkomst så argumenterar man också för ökade klyftor i samhället. Det så grundläggande att förstår du inte det så undrar jag faktiskt lite. Det spelar ingen roll hur många gånger man än skriver det motsatta för det är inte sant och jag tycker att det i så fall är bättre och ärligare att stå för det än att låtsas att sänkta skatter för höginkomsttagare hjälper utsatta i samhället.

Sen håller jag inte på med skrattemojs och liknande som du gör, det slår bara tillbaka på dig själv.

Jodå, det tycker jag att det gör, väldigt tydligt. Du skämmer ut dig genom att i ena andetaget klaga (berättigat) om larv med skrattemojis för att sedan argumentera totalt oärligt och medvetet förvränga argument till halmgubbar du kan attackera (och dessutom väldigt slentrianmässigt). Jag la nån skrattgubbe här just för att visa hur fjantigt det är, så du skulle reagera lite.

"Om man argumenterar för sänkta skatter för de med högst inkomst så argumenterar man också för ökade klyftor i samhället."
Vem har gjort detta? Och nej, detta är ingen definitiv slutsats även om så vore fallet. Men vi kan ju hålla oss till ämnet och inte dina halmgubbar, tycker jag.

"Det så grundläggande att förstår du inte det så undrar jag faktiskt lite. "
Du förstår inte för att du lever i en ideologisk bubbla.

"Det spelar ingen roll hur många gånger man än skriver det motsatta för det är inte sant och jag tycker att det i så fall är bättre och ärligare att stå för det än att låtsas att sänkta skatter för höginkomsttagare hjälper utsatta i samhället."
V.s.v.

"Sen håller jag inte på med skrattemojs och liknande som du gör, det slår bara tillbaka på dig själv."
Bra, de hade rätt effekt, du reagerade.
 
Jodå, det tycker jag att det gör, väldigt tydligt. Du skämmer ut dig genom att i ena andetaget klaga (berättigat) om larv med skrattemojis för att sedan argumentera totalt oärligt och medvetet förvränga argument till halmgubbar du kan attackera (och dessutom väldigt slentrianmässigt). Jag la nån skrattgubbe här just för att visa hur fjantigt det är, så du skulle reagera lite.

"Om man argumenterar för sänkta skatter för de med högst inkomst så argumenterar man också för ökade klyftor i samhället."
Vem har gjort detta? Och nej, detta är ingen definitiv slutsats även om så vore fallet. Men vi kan ju hålla oss till ämnet och inte dina halmgubbar, tycker jag.

"Det så grundläggande att förstår du inte det så undrar jag faktiskt lite. "
Du förstår inte för att du lever i en ideologisk bubbla.

"Det spelar ingen roll hur många gånger man än skriver det motsatta för det är inte sant och jag tycker att det i så fall är bättre och ärligare att stå för det än att låtsas att sänkta skatter för höginkomsttagare hjälper utsatta i samhället."
V.s.v.

"Sen håller jag inte på med skrattemojs och liknande som du gör, det slår bara tillbaka på dig själv."
Bra, de hade rätt effekt, du reagerade.
Från hur du skriver så tror jag inte det är vidare mening med att svara på ytterligare på inlägg från dig, åtminstone för i kväll. Så jag lämnar den här diskussionen.
 
Från hur du skriver så tror jag inte det är vidare mening med att svara på ytterligare på inlägg från dig, åtminstone för i kväll. Så jag lämnar den här diskussionen.

Nej, jag tror inte heller du har nån vinning i att prata med nån som inte håller med dig till fullo i den här frågan. Ha en trevlig kväll!
 
Varför ska det straffa sig att tjäna bra? Kör samma procentuella skatt för alla inkomsttagare så betalar alla samma andel på sin inkomst. Vill man få in cash ta istället bort ränteavdraget.
Att beskatta kapital gör bara att folk flyttar på det så det lär vara verkningslöst.
Skatt är inte ett straff. Höginkomsttagare betalar mer skatt för att de kan, helt enkelt. Har man låg lön har man inte samma möjlighet att bidra.

Skatt är helt enkelt det man bidrar till allmännyttan. Ju mer vi kan bidra, desto bättre allmännytta (skolor, vård, infrastruktur, myndigheter, omsorg, etc) har vi råd med. Man får ju en massa för sina skattepengar.
 
Skatt är inte ett straff. Höginkomsttagare betalar mer skatt för att de kan, helt enkelt. Har man låg lön har man inte samma möjlighet att bidra.

Skatt är helt enkelt det man bidrar till allmännyttan. Ju mer vi kan bidra, desto bättre allmännytta (skolor, vård, infrastruktur, myndigheter, omsorg, etc) har vi råd med. Man får ju en massa för sina skattepengar.

Ett problem är att kapaciteten att betala skatt bara till viss del är kopplad till den arbetsinkomst man deklarerar. Det gör att resonemanget haltar lite.

Kapaciteten är mest kopplad till hur stora medel man totalt förfogar över och mindre till årsderivatan på detsamma.

Men straff är verkligen ett konstigt sätt att se det på.
 
För att ge ett historiskt perspektiv: Skatten på inkomster, marginalskatten, är idag i Sverige lägre än den varit på över 80 år, man får gå tillbaka till tiden före andra världskriget för en lägre marginalskatt!

Propagandan för sänkt skatt för höginkomsttagare är direkt motbjudande tycker jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
För att ge ett historiskt perspektiv: Skatten på inkomster, marginalskatten, är idag i Sverige lägre än den varit på över 80 år, man får gå tillbaka till tiden före andra världskriget för en lägre marginalskatt!

Ja, skatten på arbete har gått ned ganska mycket mellan 2000 och 2010. Gapet till snittet i OECD har minskat en hel del, men är fortfarande stort, så vi ligger i en god topp bland några få andra. Mer än 10 procentenheter högre än det snittet gällde fortfarande 2019 (runt 25% högre skatteuttag på arbete, från OECD-snittet på dryga 40% till vårt på 52%).

Så på det sättet är den politik som bedrivits i linje med en Arbetslinje.
 
För att ge ett historiskt perspektiv: Skatten på inkomster, marginalskatten, är idag i Sverige lägre än den varit på över 80 år, man får gå tillbaka till tiden före andra världskriget för en lägre marginalskatt!

Propagandan för sänkt skatt för höginkomsttagare är direkt motbjudande tycker jag.

Tur att den är frånvarande i denna tråd då!

I Argentina har de nyss tagit beslut på att de som har stor kapacitet att betala skatt ska lägga in en engångsskatt, med hänvisning till pandemin. Den kapaciteten bedömdes inte på något sätt på inkomst, vilket upprört många bemedlade. Intressant tycker jag.
 
Jag tror inte det finns någon enda person i Sverige med hög lön som avstår från att arbeta för att de anser att de får betala för mycket i skatt, tvärtom.

Det du @Sjöberga argumenterar för är att du vill se ökade klyftor där personer med höga inkomster skall få ännu mer och de med låga ännu mindre. Inget annat.

Jag är en av dessa förhatliga höginkomsttagare. Min marginalskatt på en löneökning eller bonus (som jag kan få om jag jobbat mer och därmed dragit in mer pengar till företaget jag jobbar på) ligger på ungefär 60%. Och nej, jag har aldrig tänkt tanken att sluta jobba pga skatten - jag har inget större kapital, så jag måste jobba för att försörja mig - men jag har ju absolut avstått från att jobba lite hårdare, anstränga mig lite mer just för att marginalskatten är så pass hög. Har också börjat fundera i termer av att eftersom en löneökning får ett så pass litet genomslag för mig, så borde jag kanske börja förhandla mig till andra förmåner än lön istället, och självklart lutar jag då rätt mycket åt alternativet "mer ledig tid". Så jo, nog påverkar skattetrycket viljan att jobba alltid!

Sedan tror jag inte att @sjoberga egentligen argumenterar för att höja skatterna för låginkomsttagare och sänka dem för höginkomsttagare, utan för att sänka skatten på arbete (över hela inkomstskalan) och höja skatten på kapital/förmögenhet. Och det kan man ju göra utan att fördela om skattetrycket mellan hög- och låginkomsttagare.

Med detta sagt skulle jag dock gärna minska progressiviteten i skatteskalan - UTAN att höja några inkomstskatter - och samtidigt höja kapitalskatten.
 
Varför ska det straffa sig att tjäna bra? Kör samma procentuella skatt för alla inkomsttagare så betalar alla samma andel på sin inkomst. Vill man få in cash ta istället bort ränteavdraget.
Att beskatta kapital gör bara att folk flyttar på det så det lär vara verkningslöst.

Jag tror att det är en väldigt liten del av befolkningen som skulle tjäna på ett skattefritt samhälle, så att kalla det straff att betala skatt känns som ett väldigt bakvänt resonemang.

Sen skulle man ju kunna argumentera för att systemet minskar incitamentet att tjäna bra. Men jag har aldrig hört talas om någon som avstått högre lön för att marginalskatten ökar?
 
Jag tror att det är en väldigt liten del av befolkningen som skulle tjäna på ett skattefritt samhälle, så att kalla det straff att betala skatt känns som ett väldigt bakvänt resonemang.

Sen skulle man ju kunna argumentera för att systemet minskar incitamentet att tjäna bra. Men jag har aldrig hört talas om någon som avstått högre lön för att marginalskatten ökar?

Varför svarade du mig? Har inte skrivit ngt om ett skattefritt samhälle? Det är rimligt med ett välfärdssystem där alla bidrar.
Att skatta 50% av lönen tycker jag däremot är orimligt men jag har ingenstans skrivit ngt om ett skattefritt samhälle? Finns länder med tex mkt bra och kompetent sjukvård och skola som har ett längre skattetryck än Sverige. Det beror lite på vad man lägger skatten på.
 
Senast ändrad:
Jag är en av dessa förhatliga höginkomsttagare. Min marginalskatt på en löneökning eller bonus (som jag kan få om jag jobbat mer och därmed dragit in mer pengar till företaget jag jobbar på) ligger på ungefär 60%. Och nej, jag har aldrig tänkt tanken att sluta jobba pga skatten - jag har inget större kapital, så jag måste jobba för att försörja mig - men jag har ju absolut avstått från att jobba lite hårdare, anstränga mig lite mer just för att marginalskatten är så pass hög. Har också börjat fundera i termer av att eftersom en löneökning får ett så pass litet genomslag för mig, så borde jag kanske börja förhandla mig till andra förmåner än lön istället, och självklart lutar jag då rätt mycket åt alternativet "mer ledig tid". Så jo, nog påverkar skattetrycket viljan att jobba alltid!

Sedan tror jag inte att @sjoberga egentligen argumenterar för att höja skatterna för låginkomsttagare och sänka dem för höginkomsttagare, utan för att sänka skatten på arbete (över hela inkomstskalan) och höja skatten på kapital/förmögenhet. Och det kan man ju göra utan att fördela om skattetrycket mellan hög- och låginkomsttagare.

Med detta sagt skulle jag dock gärna minska progressiviteten i skatteskalan - UTAN att höja några inkomstskatter - och samtidigt höja kapitalskatten.
Den högsta nivån på marginalskatten för inkomster av tjänst är nu 50 %, ingen betalar mer i Sverige. Så lågt har den inte legat sedan innan andra världskriget.

Dessutom är progressiviteten liten, i princip är det nästa en "platt" skatt utom för dem med riktigt låga inkomster. En person som tjänar 600 000 per år har samma marginalskatt som någon som tjänar 10 miljoner.

Ingen vill betala mer i skatt än vad de är tvingade till, oavsett hur låg skatten än är, men att en del med hög lön väljer att arbeta mindre handlar inte om skatten utan om prioriteringar. Med tillräckligt hög lön har pengar inte den betydelsen längre utan annat kanske värderas högre, det valet är något låginkomsttagare sällan har.

Argumentationen för sänkta inkomstskatter handlar om att öka de ekonomiska klyftorna i samhället. Visst, jag som individ kanske kommer att tjäna lite på det men jag förlorar så otroligt mycket mer i andra värden genom de konsekvenser det för med sig på samhällsnivå att det inte alls är värt det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Varför svarade du mig? Har inte skrivit ngt om ett skattefritt samhälle? Det är rimligt med ett välfärdssystem där alla bidrar.
Att skatta 50% av lönen tycker jag däremot är orimligt men jag har ingenstans skrivit ngt om ett skattefritt samhälle? Finns länder med tex mkt bra och kompetent sjukvård och skola som har ett längre skattetryck än Sverige. Det beror lite på vad man lägger skatten på.


Jag påstod inte att du argumenterat för ett skattefritt samhälle, min poäng handlade om grundidén att se skatt som ett straff eftersom jag tror det är väldigt få som förlorar på konceptet, även om man är höginkomsttagare med hög marginalskatt. Sen kan man tycka att systemet där höginkomsttagare betalar högre procent skatt är orättvist, men det är fortfarande inte ett straff.
 
Varför svarade du mig? Har inte skrivit ngt om ett skattefritt samhälle? Det är rimligt med ett välfärdssystem där alla bidrar.
Att skatta 50% av lönen tycker jag däremot är orimligt men jag har ingenstans skrivit ngt om ett skattefritt samhälle? Finns länder med tex mkt bra och kompetent sjukvård och skola som har ett längre skattetryck än Sverige. Det beror lite på vad man lägger skatten på.

Nu blev det något jättemärkligt med citeringen. 🤔
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp