Politik: Den ihåliga Arbetslinjen

Problemet är att arbetslinjen hela tiden handlar om att pressa folk aldrig om att stötta dem. Fattigdom gör inte individen mer anställningsbar - ofta får ju sådant som tandvård, hårklippning etc stå tillbaka. Men jag tror faktiskt inte det handlar om individerna utan att pressa ner de lägsta lönerna.
Exakt såhär tolkar jag också arbetslinjen i moderat modell. Det är bara ett annat namn för att sparka på den som har det svårast.
 
Exakt såhär tolkar jag också arbetslinjen i moderat modell. Det är bara ett annat namn för att sparka på den som har det svårast.

För mig är det just en "ihålig arbetslinje" där det inte alls är arbete för fler, fler som kan bidra längre, som är det viktiga.

Om man skulle börja flytta skatter från arbete (arbetskostnader och arbetsinkomstskatter) till icke-arbete (kapital, tillgångar, förmögenheter, osv) skulle man få en mer konsekvent arbetslinje.

Dessutom skulle man - kunna börja i alla fall - få till en mer jämlik fördelning av tillgångar, vilket är ett av vår tids största uppseglande samhällsproblem - den accelererande kapitalkoncentrationen.
 
Timbro/Ekonomifaktas siffror kan inte användas eftersom de blandar siffror från olika källor - de redogör inte varifrån Sverigesiffrorna kommer eller hur de räknat. Siffrorna för Sverige kommer alltså inte ur OECD:s databas
 
På det inlägget lät det som att moderaterna nu har bestämt. My bad. För snabbt antagande

Ok, jo de har ju bestämt, men bara att de själva ska väcka liv i sin egen - ihåliga - Arbetslinje. Och menade att det var en viktig del i varför de ökar i opinionen. Förutom det att de gärna samarbetar med SD, som var den andra viktiga pusselbiten. (vilket inte verkar ha varit samma heliga Graal för KD just den här perioden).
 
Marginalskattejämförelse (för 167% av genomsnittsinkomsten) internationell
Länder Andel skatt
Sverige 70%
Frankrike 59%
Finland 58%
Danmark 56%
Nederländerna 54%
Spanien 54%
Tyskland 44%
Australien 42%
Estland 41%
USA 41%
Sydkorea 32%
Källa: OECD

Trots de omdiskuterade jobbskattesänkningarna och värnskattens borttagande de senaste 15 åren är vi alltså världsunikt bäst på att beskatta arbete för höginkomsttagare och världsunikt lågskatteparadis för dem med stora tillgångar.
Så att Sverige har 70% marginalskatt på inkomster över dryga 50k i månaden, men hur ser det totala skattetrycket ut?
 
Varifrån kommer siffrorna?
Det är någon nyliberal tankesmedja, har sett siffrorna innan men inte lagt på minnet vem som tog fram dem. Det de gjort är att bakat samman inkomstskatten med avgifter för pensionsinbetalningar, arbetslöshetsförsäkringar och liknande för att få en så hög siffra som möjligt för Sverige. Den marginalskatt en höginkomsttagare i Sverige betalar ligger ungefär på medel för rikare länder, en del länder har högre och en del lite lägre.
 
Jag tror inte det finns någon enda person i Sverige med hög lön som avstår från att arbeta för att de anser att de får betala för mycket i skatt, tvärtom.

Det du @Sjöberga argumenterar för är att du vill se ökade klyftor där personer med höga inkomster skall få ännu mer och de med låga ännu mindre. Inget annat.
 
Så att Sverige har 70% marginalskatt på inkomster över dryga 50k i månaden, men hur ser det totala skattetrycket ut?

Vi ligger i topp. Men tråden handlar egentligen om skatt på arbete; vad som egentligen vore en bra Arbetslinje - till skillnad från den arbetslinje som anförs av Moderaterna. Ska se om jag hittar andra relevanta siffror (skattetryck som andel av BNP är inte så rättvisande; men just där ligger Sverige i toppen men inte högst.)
 
Jag tror inte det finns någon enda person i Sverige med hög lön som avstår från att arbeta för att de anser att de får betala för mycket i skatt, tvärtom.

Det du @Sjöberga argumenterar för är att du vill se ökade klyftor där personer med höga inkomster skall få ännu mer och de med låga ännu mindre. Inget annat.

Nej, minskade klyftor och en mer jämn fördelning av tillgångar.

Sedan argumenterar jag inte för sänkta skatter för höginkomsttagare. Jag argumenterar för att en Arbetslinje borde handla om att konsekvent prioritera att få in människor i arbete framför annat.
 
Nej, minskade klyftor och en mer jämn fördelning av tillgångar.

Sedan argumenterar jag inte för sänkta skatter för höginkomsttagare. Jag argumenterar för att en Arbetslinje borde handla om att konsekvent prioritera att få in människor i arbete framför annat.
Det gör du visst, och det hade varit renhårigare att stå för det.
 
Det gör du visst, och det hade varit renhårigare att stå för det.

Läs igen: "Nej, minskade klyftor och en mer jämn fördelning av tillgångar. "

Det gör jag verkligen inte alls, och det hade varit lite mer respektfullt att inte påstå saker om andra man inte vet något om.

Jag anser inte att nyckeln till en Arbetslinje ligger i att beskatta det redan hårt beskattade arbetet ännu hårdare och samtidigt underlåta att beskatta annat än arbete, i ett för västvärlden unikt lågskattesystem. Samtidigt som den moderata - ihåliga - Arbetslinjen handlar om att pressa de redan pressade, och inte alls få så många i arbete så länge som möjligt.
 
Det gör du visst, och det hade varit renhårigare att stå för det.

Varför anser du att derivatan är så mycket viktigare än den absoluta gällande fördelningen? Det har förbryllat mig i årtionden. Även om jag ibland har blivit kallad vänsterextrem när jag framfört min förbryllning.
 
De som driver de här kraven är den grupp i samhället som nu har hög lön men ännu inte hunnit bygga upp en större förmögenhet.
Det jag skrev ovan behöver nog utvecklas lite.

Inget är lättare för den som har resurser att komma undan en skatt på ägande, med fri rörlighet för kapital och möjlighet till internationella bolagskonstruktioner kan sådan beskattning väldigt lätt kringgås. De som drabbas är istället de med små tillgängliga medel, det var väldigt tydligt perioden innan förmögenhetsbeskattningen togs bort. Dessutom var det väldigt lite man fick in.

Enda möjligheten vore att ta bort den fria rörligheten för kapital, för såväl enskilda som företag, och DET är något de som förespråkar förmögenhetsbeskattning absolut inte vill. Tvärtom.
 
Senast ändrad av en moderator:
En grej som jag tror skulle kunna gynna en arbetslinje är att låta folk med sjukersättning tjäna lite pengar - antingen att det fanns en gräns typ att det var OK att tjäna 20 000 per år eller att man kunde pausa ersättningen.
Det går redan. De som fått hel sjukersättning efter ett visst datum, tror det är sista juni 2008, får arbeta en timme/dag och tjäna max en åttondel av den normala (?) lönen för yrket.
Man kan även pausa ersättningen upp till 24 månader om man vill prova på att arbeta eller studera men då måste man ju gå upp i heltid på en gång för att kunna försörja sig.

De som fått sjukersättning före sista juni 2008(?) får jobba så mycket de vill och då räknas lönen av från sjukersättningen.
Är inte helt säker på vad som gäller men tror det är något sånt.
 
Tycker ändå att arbetslinje är bättre än att bara låta saker bero. Det är väl klart att de som är kapabla till att arbeta ska jobba för att bidra till den gemensamma skattekistan. Eller är det bara så att rättvisa är när rika ska straffas för att de varit framgångsrika?
 
En grej som jag tror skulle kunna gynna en arbetslinje är att låta folk med sjukersättning tjäna lite pengar - antingen att det fanns en gräns typ att det var OK att tjäna 20 000 per år eller att man kunde pausa ersättningen.

Fick folk prova, så kanske de kunde starta någon mindre verksamhet där det gick att jobba efter det egna måendet. Ofta är men ju inte helt oförmögen att arbeta hela tiden, men få kan ju anställa någon som kanske inte kan arbeta vissa dagar eller kanske bara orkar att hålla igång två timmar i stöten. Ibland kan ju den som är sjuk också avlasta - t.ex. barnpassning när de är mer hålla dem sällskap. Som havamal säger- det är blott den döde som inget duger till.

Problemet är att arbetslinjen hela tiden handlar om att pressa folk aldrig om att stötta dem. Fattigdom gör inte individen mer anställningsbar - ofta får ju sådant som tandvård, hårklippning etc stå tillbaka. Men jag tror faktiskt inte det handlar om individerna utan att pressa ner de lägsta lönerna.
Det kan man faktiskt göra! Det är en riktigt bra sak!
 
Tycker ändå att arbetslinje är bättre än att bara låta saker bero. Det är väl klart att de som är kapabla till att arbeta ska jobba för att bidra till den gemensamma skattekistan. Eller är det bara så att rättvisa är när rika ska straffas för att de varit framgångsrika?

Det var ungefär just det jag ifrågasatte - det är ganska inkonsekvent att kalla det Arbetslinje när det bara är personer som redan är utsatta som ska få ökade incitament att arbeta.

Jag tänker att jag håller med om det jag fetmarkerade och att det är en utmärkt utgångspunkt för förändring av det som kallats arbetslinjen hittills.
 
Vi ligger i topp. Men tråden handlar egentligen om skatt på arbete; vad som egentligen vore en bra Arbetslinje - till skillnad från den arbetslinje som anförs av Moderaterna.
Men vad har vi för arbetslinje med de som nu har regeringsmakt. De kommer ju ha inneha den i 2 år till. Du påtalar i nästan varje inlägg om vad moderaterna "anför".
Nej, minskade klyftor
Jag blir också bedrövad av ökade klyftor.
Jag argumenterar för att en Arbetslinje borde handla om att konsekvent prioritera att få in människor i arbete framför annat.
För ett par år sedan hörde jag talas om "jämnviktsarbetslöshet" Blev så besviken då jag förstod innebörden av den. Hör jag någon regering eller enskild politiker som kör snacket om noll vision om arbetslöshet så vet jag att det är rent dravel. Jämnviktsarbetslöshet går ut på att hålla en lagom mängd människor arbetslösa. (10 000kr frågan.....ja vilka är dessa människor som tilldelas gruppen arbetslös :confused:. Ledtråd...öppna era hjärtan så hjälps vi åt att hålla ner lönerna.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Inredningstråden, del 2
  • Jag gpr sönder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp