Politik for dummies

. Vilka är era viktigaste frågor?
Vi har sjunkit så lågt att valet handlar om grundläggande mänskliga rättigheter för alla, oavsett nationalitet, sexuell läggning, ålder eller könsidentitet. För mig är det fråga nr 1, utan den finns ingen demokrati kvar. Står man för allas lika rättigheter och en politik som förs för att upprätthålla/förbättra det så finns det bara ett parti att rösta på.
 
För mig handlar det väldigt mycket om vilken ideologisk plattform partiet har. Enstaka politiska utspel spelar mindre roll.

Att jag valt "mitt" parti och hållit fast genom åren beror på övertygelsen att alla människor kan. En stark tro på yttrandefrihet, jämställdhet, miljötänk och att värna samhällets svaga. Alla människors lika rätt och värde. Plus att partiet är det enda parti som på allvar värnar HELA landet.
Och vinster inom välfärden. Glöm inte det. Till synes partiets hjärtefråga.
 
Vi har sjunkit så lågt att valet handlar om grundläggande mänskliga rättigheter för alla, oavsett nationalitet, sexuell läggning, ålder eller könsidentitet. För mig är det fråga nr 1, utan den finns ingen demokrati kvar. Står man för allas lika rättigheter och en politik som förs för att upprätthålla/förbättra det så finns det bara ett parti att rösta på.
Om man lägger till rättigheter för kroniskt sjuka/funktionshindrade etc. så måste jag tyvärr säga att jag känner att det inte finns något vettigt val. Men jag håller med om att vi sjunkit så lågt att valet handlar om något så grundläggande.
 
Om man lägger till rättigheter för kroniskt sjuka/funktionshindrade etc. så måste jag tyvärr säga att jag känner att det inte finns något vettigt val. Men jag håller med om att vi sjunkit så lågt att valet handlar om något så grundläggande.
Ja, självklart ska även sjuka, funktionsvarierade, pensionärer mfl omfattas av mänskliga rättigheter ❤
 
Jag är insatt i rikspolitiken och hyfsat i kommunalpolitiken, men den regionala.. Noll koll.
Tycker det är svårt att rösta på vad som känns rätt där då jag inte har någon insikt i hur regionen sköts. Kan såklart ta reda på vilka som vill vad osv, men när jag har noll koll på vad jag tycker i olika frågor är det svårt.

Så jag behöver läsa på om regionen. Kanske får bli mitt sommarprojekt, för att hänvisa till en annan tråd.
 
Vi har sjunkit så lågt att valet handlar om grundläggande mänskliga rättigheter för alla, oavsett nationalitet, sexuell läggning, ålder eller könsidentitet. För mig är det fråga nr 1, utan den finns ingen demokrati kvar. Står man för allas lika rättigheter och en politik som förs för att upprätthålla/förbättra det så finns det bara ett parti att rösta på.
Till viss del håller jag med dig, demokrati och mänskliga rättigheter är hotade på flera håll i världen och landet. Men blir nyfiken på vilket parti du anser är det enda möjliga? Tror nämligen att det är fler partier än ett som anser sig värna de värdena....
 
Till viss del håller jag med dig, demokrati och mänskliga rättigheter är hotade på flera håll i världen och landet. Men blir nyfiken på vilket parti du anser är det enda möjliga? Tror nämligen att det är fler partier än ett som anser sig värna de värdena....

Jag skulle vilja säga att det är två partier som jag tycker är på gränsen till att inte stå för demokrati och mänskliga rättigheter för alla medan övriga gör det men med olika sätt att ta sig till det målet. Sen anser nog alla partier att de värnar de värdena.
 
Ja, självklart ska även sjuka, funktionsvarierade, pensionärer mfl omfattas av mänskliga rättigheter ❤
Förlåt för att jag utnyttjar tillfället lite, men jag tycker att det här är så intressant. Just ordet "funktionsvarierade" är något som funkisrörelsen är kritisk emot, då det nu verkar vara ett modeord från politiker som i förlängning kan dölja vilka rättigheter en person med funktionsnedsättning kan ha rätt till. Jag tror att många andra använder det med goda avsikter. https://arbetet.se/2022/05/17/ordet-funktionsvariation-doljer-orattvisan/
 
Till viss del håller jag med dig, demokrati och mänskliga rättigheter är hotade på flera håll i världen och landet. Men blir nyfiken på vilket parti du anser är det enda möjliga? Tror nämligen att det är fler partier än ett som anser sig värna de värdena....
Det beror väl på om man anser att samhället ska värna om de svagaste grupperna eller om man tycker att det är varje individs ansvar att inte bli sjuk/för fattig för privat vård.

kl:
http://flamman.se/a/naringslivets-t...l-nHuYp___gEqt_59yWMkGvVtVNthUIAI_zbe9jL2PPt8
 
Förlåt för att jag utnyttjar tillfället lite, men jag tycker att det här är så intressant. Just ordet "funktionsvarierade" är något som funkisrörelsen är kritisk emot, då det nu verkar vara ett modeord från politiker som i förlängning kan dölja vilka rättigheter en person med funktionsnedsättning kan ha rätt till. Jag tror att många andra använder det med goda avsikter. https://arbetet.se/2022/05/17/ordet-funktionsvariation-doljer-orattvisan/
My bad.
 
Jag skulle vilja säga att det är två partier som jag tycker är på gränsen till att inte stå för demokrati och mänskliga rättigheter för alla medan övriga gör det men med olika sätt att ta sig till det målet. Sen anser nog alla partier att de värnar de värdena.
Jag håller helt med om den analysen, men det innebär ju att det i så fall finns flera partier som går att rösta på om man vill ha demokrati och mänskliga rättigheter (vilket jag anser att det finns), medan @Migo nämner att det endast finns ett.
 
Jag sitter i ett dilemma där jag i själ och hjärta vill rösta på Centern för att det är typ det enda partiet som bryr sig om folk utanför tättbebyggt område (utom Öland då, tydligen ;)). Röstade på Centern både vid valet 2010 och 2014.

Dock är det sossarna som gynnar min arbetsplats. Mitt yrkesliv skulle underlättas av ett rött styre. Röstade därför på sossarna 2018 och kommer antagligen göra det av rent egoistiska skäl även i år. I riksdagsvalet alltså. Lokalt kommer jag rösta på Centern. (Vårt jobb styrs från Stockholm även om vi sitter här, så det är budget och styre för Sverige som gäller, inte lokalpolitiken.)
 
Jag har regionalt och nationellt röstat på Liberalerna sedan jag fick rösta. Tyvärr har partiet dragit sig mer åt höger och har helt släppt socialliberalismen. I år kommer jag rösta på centerpartiet som är det enda socialliberala partiet som är kvar. Sedan håller jag tummarna för att Annie Lööf håller fast vid att den bruna sidan är uteslutet att samarbeta med.

På kommunnivå är läget ett annat. En semiklok man så en gång att partiideologi inte funkar på kommunnivå, här får man kavla upp ärmarna och ta tag i kommunens problem oavsett vad man tycker rent ideologiskt. Det tycker jag är klokt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 474
Senast: Dopy
·
Äldre Ja, det är ju ett tag till valet kanske, men de två tidigare val då jag fått rösta, har slutat med att jag röstat blankt, eftersom jag...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
26 019
Senast: piggelin
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 365
Senast: Fille
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 549
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp