Politik for dummies

Ja, den bruna sidan ska denazifieras.
Det verkar de inte lyckas med själva, men i demokratisk anda tänker jag att de medlemmarna är helt fria att ligga där och jobba politiskt så länge inflytandet är minimerat genom alla till buds stående demokratiska medel. Genom att det finns alternativ som står upp för sina värderingar. Det är ont om sånt i svensk politik för tillfället.
 
Det verkar de inte lyckas med själva, men i demokratisk anda tänker jag att de medlemmarna är helt fria att ligga där och jobba politiskt så länge inflytandet är minimerat genom alla till buds stående demokratiska medel. Genom att det finns alternativ som står upp för sina värderingar. Det är ont om sånt i svensk politik för tillfället.

Bör vi verkligen vänta med denazifiering? Den blåbruna sörjan representerar nära nog hälften av den politiska makten i Sverige.
 
Det jag märkt är vilken stor skillnad det är mellan en liten (Bollnäs) och stor (Stockholm) kommun. I Bollnäs var det inga stora ideologiska skillnader mellan S och M tex och de är pragmatiker som regerade och röstade på varandra utan större problem. Sakfrågorna var det viktigaste, busstrafiken, utbyggnad av buss/tåg terminalen, gatlampor, etc. Där finns även Bollnäspartiet som krävde utbyggnad av cykelbanor och även utbyggnad av tågstationen. Vilket inte var riktigt realistiskt eftersom det inte är kommunen utan trafikverket som beslutar att bygga ut spår.

I Stockholm är det mycket djupare ideologiska slitningar. Jag tror att MP kommer att få problem eftersom många av deras kärnväljare är stockholmare och de är inte glada åt den grön-blå alliansen i Stockholm. MP väljare har ju oftast klimatet som sin hjärtefråga och i Stockholm har inte MP fått igenom många av sina krav och gett vika för andra. Här är skillnaderna inom tex vård och skolpolitiken mycket större. Liksom bostadspolitiken och även trafik och miljöpolitiken. I Bollnäs var bostadspolitiken inte en stor fråga (förutom att en del var förbannade på stockholmare som köpte fritidshus och drev upp priserna :D ), medan här i Stockholm är marknadshyror, hyresrätter v bostadsrätter något som engagerar många. Liksom bekämpningen av grov brottslighet.
 
Bör vi verkligen vänta med denazifiering? Den blåbruna sörjan representerar nära nog hälften av den politiska makten i Sverige.

Jag tänker att nazisterna utgör en liten del av den där sörjan; även om den fortfarande är en av kärnorna och grunderna. Jag tänker att demokrati är fint på något vis, att man med samarbeten som ligger närmare kan hålla undan inflytandet.
 
Jag har kommit till insikt om att det skulle kunna bli så att jag taktikröstar den här gången. Valresultatet kommer med största sannolikhet göra endera Magdalena Andersson eller Ulf Kristersson till statsminister. Och med den senare som statsminister kommer SD få inflytande över regeringens politik. Och det är på fel sida om min "röda linje". Så, jag kommer med största sannolikhet lägga min röst på ett parti som vid valvinst säkerställer att SD inte får det inflytandet. Även om det förmodligen inte blir det parti som jag egentligen helst hade röstat på...

Förra valet försökte jag leta reda på vad partierna ville göra i landstingspolitiken (regionen) men det var helt omöjligt att hitta det då. Hoppas det blir lättare det här valet... I kommunen gick det att hitta.
 
Det ska bli intressant att se vad som kommer hända med de bruna eftersom de flesta partierna nu har anammat en migrationspolititik som tidigare var deras paradfråga. Även brottspolitiken som är deras andra stora fråga är ju något som andra partier nu närmar sig.
 
Det ska bli intressant att se vad som kommer hända med de bruna eftersom de flesta partierna nu har anammat en migrationspolititik som tidigare var deras paradfråga. Även brottspolitiken som är deras andra stora fråga är ju något som andra partier nu närmar sig.
Jo, visst, det är väl intressant att se vad som kommer att hända med de bruna. Men för egen del så uppfattar jag det som tragiskt att exempelvis sossarna beter sig som ett parti på högerflanken. Känns som att det mesta flyttats ett snäpp åt höger.
 
Jag tänker att nazisterna utgör en liten del av den där sörjan; även om den fortfarande är en av kärnorna och grunderna. Jag tänker att demokrati är fint på något vis, att man med samarbeten som ligger närmare kan hålla undan inflytandet.

Jag tycker inte vi bör acceptera ett Sverige som styrs med hjälp av nazism i kärnorna och grunderna alls, även om så, med hjälp av nazi-affilierade och nazi-kollaboratörer. Då är det redan försent för demokrati.
 
Förlåt för att jag utnyttjar tillfället lite, men jag tycker att det här är så intressant. Just ordet "funktionsvarierade" är något som funkisrörelsen är kritisk emot, då det nu verkar vara ett modeord från politiker som i förlängning kan dölja vilka rättigheter en person med funktionsnedsättning kan ha rätt till. Jag tror att många andra använder det med goda avsikter. https://arbetet.se/2022/05/17/ordet-funktionsvariation-doljer-orattvisan/
Stämmer, jag har själv sagt funktionsvarierad pga att min funktion varierar dag för dag... Men mina vänner i "funkisrörelsen" har fräst åt mig, att "så får du inte säga!" Funktionshindrad, funktionshinder och funktionsnedsatt är det vi ska använda.

Men jag känner mig fortfarande lite "på tvären"... :p
 
Jo, visst, det är väl intressant att se vad som kommer att hända med de bruna. Men för egen del så uppfattar jag det som tragiskt att exempelvis sossarna beter sig som ett parti på högerflanken. Känns som att det mesta flyttats ett snäpp åt höger.

Egentligen har S gått tillbaka till sina traditionella gråsossar - de som gick till SD i ställen som Landskrona. S har aldrig, historiskt sett, varit migrationsvänliga. Innan Alliansen var tex arbetskraftsinvandring mycket begränsad och det krävdes ett särskilt godkännande från facket att den specifika arbetskraften inte fanns tillgänglig i Sverige. Asylpolitiken/integration var aldrig något som S behövde befatta sig med eftersom de som kom var mycket få och politiska flyktingar från Argentina efter Pinochet och liknande. Har förresten sett hur ett beslut om uppehållstillstånd på den tiden det begav sig utfärdades av polisen på Arlanda på en skrivmaskin. Miljöpolitiskt har de alltid förordat tillväxt på bekostnad av miljön. Och givit stora fördelar till större aktörer inom näringslivet - de har aldrig varit vänligt inställda till småföretagare. Cf Saltsjöbaden vilket höll löner och produktioner/vinster i jämnvikt.
 
Jag har kommit till insikt om att det skulle kunna bli så att jag taktikröstar den här gången. Valresultatet kommer med största sannolikhet göra endera Magdalena Andersson eller Ulf Kristersson till statsminister. Och med den senare som statsminister kommer SD få inflytande över regeringens politik. Och det är på fel sida om min "röda linje". Så, jag kommer med största sannolikhet lägga min röst på ett parti som vid valvinst säkerställer att SD inte får det inflytandet. Även om det förmodligen inte blir det parti som jag egentligen helst hade röstat på...

Förra valet försökte jag leta reda på vad partierna ville göra i landstingspolitiken (regionen) men det var helt omöjligt att hitta det då. Hoppas det blir lättare det här valet... I kommunen gick det att hitta.

Jag kommer nog att landa i det också, personligen ligger jag nära S rent ideologiskt (även om det finns saker, tex kärnkraften, som jag inte håller med om). De är inte så roliga för småföretagare som mig heller men ja... Sedan är jag faktiskt imponerad över hur Magdalena Andersson agerat, en värdig statsminister tycker jag (det behöver i mina ögon inte ha så mycket med partifärg att göra, jag tyckte Reinfeldt var duktig också).

Att bjuda in de bruna kommer jag aldrig att acceptera. Där går som sagt linjen i sanden oavsett hur ett partis politik påverkar mig personligen.
 
Egentligen har S gått tillbaka till sina traditionella gråsossar - de som gick till SD i ställen som Landskrona. S har aldrig, historiskt sett, varit migrationsvänliga. Innan Alliansen var tex arbetskraftsinvandring mycket begränsad och det krävdes ett särskilt godkännande från facket att den specifika arbetskraften inte fanns tillgänglig i Sverige. Asylpolitiken/integration var aldrig något som S behövde befatta sig med eftersom de som kom var mycket få och politiska flyktingar från Argentina efter Pinochet och liknande. Har förresten sett hur ett beslut om uppehållstillstånd på den tiden det begav sig utfärdades av polisen på Arlanda på en skrivmaskin. Miljöpolitiskt har de alltid förordat tillväxt på bekostnad av miljön. Och givit stora fördelar till större aktörer inom näringslivet - de har aldrig varit vänligt inställda till småföretagare. Cf Saltsjöbaden vilket höll löner och produktioner/vinster i jämnvikt.
Ha! - din analys skulle kunna vara skriven av mig.
 
Lite roande är att under folkhemmets heliga dagar så var det S som drev på egna hem rörelsen dvs privat ägande så att ffa arbetare inte skulle behöva hyra av slumvärdar. På den tiden så kostade en liten villa i Enskede, de var små för att hålla nere priset, 25,000 och en andelslägenhet ca 10,000. Det var även S som skapade SBAB med uppdrag att se till att fler fick möjlighet att köpa. Vilket gjorde att de andra bankerna behövde sänka sina boräntor vilket lett till dagens bomarknad. Suck, ibland är S inte riktigt som man tänker sig S.
 
Jag tycker inte vi bör acceptera ett Sverige som styrs med hjälp av nazism i kärnorna och grunderna alls, även om så, med hjälp av nazi-affilierade och nazi-kollaboratörer. Då är det redan försent för demokrati.

Då finns det ett mycket begränsat antal partier att rösta på för tillfället. Den stora delen av blåbruna sörjan, kommer inte heller låta nazister och rasister få styra och ställa. Men tyvärr ge dem makt och inflytande. Återigen; jag tycker att yttrandefrihet och demokrati är överlägset hittills. Även för att motverka nazistiskt inflytande.

I den "blåbruna sörjan" har man tänkt att det inte är så bra och tänker att det är ett bättre att ge reellt inflytande för att få igenom annan politik med hela sörjans stöd. Jag tycker det är så fel att det är otänkbart för mig att rösta på något av den sörjan, som resonerar på det sättet i en så viktig fråga. Men jag ser ingen anledning att kalla hela gruppen nazister för det. Med begreppet rödgrön har jag aldrig tänkt att det betyder att S leder klimatåtgärdernas topplista.
 
Senast ändrad:
Antar att det inte är någon slump att du uttrycker dig som Putin gör om invasionen i Ukraina, och att du försöker ironisera på nåt vis?

Det är ingen slump självklart. Det är en kommentar om hur retoriken i Sverige har blivit avhumaniserade och dessutom just nu spelar Putin väldigt väl i händerna. Många är tyvärr bekväma nog med att kalla den andra hälften av det politiska spektret en "blåbrun sörja" eller dylikt. Brun som politisk färg har inga andra konnotationer än nazism. Nazismen och sörjan som är deras samarbetspartners med andra ord. Putinism kan vi kalla den retoriken idag.

@parellikusken Det är skillnad på parodi och troll.
 
Det är ingen slump självklart. Det är en kommentar om hur retoriken i Sverige har blivit avhumaniserade och dessutom just nu spelar Putin väldigt väl i händerna. Många är tyvärr bekväma nog med att kalla den andra hälften av det politiska spektret en "blåbrun sörja" eller dylikt. Brun som politisk färg har inga andra konnotationer än nazism. Nazismen och sörjan som är deras samarbetspartners med andra ord. Putinism kan vi kalla den retoriken idag.

@parellikusken Det är skillnad på parodi och troll.
Nja, skulle inte säga att retoriken att kalla högersidan en blåbrun sörja spelar Putin i händerna, däremot så har väl flertalet sverigedemokrater spridit lite härlig rysk desinformation ibland.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 474
Senast: Dopy
·
Äldre Ja, det är ju ett tag till valet kanske, men de två tidigare val då jag fått rösta, har slutat med att jag röstat blankt, eftersom jag...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
26 022
Senast: piggelin
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 365
Senast: Fille
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 549
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp