PON - Polsk Owzarek Nizinny

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Alva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 907
A

Alva

Någon som har en hund av denna ras?
Lite fakta och så?
Min kompis har en sådan hund och jag funderar på att skaffa en. Dessvärre misstänker jag att hon är lite partisk, så jag undrar om det är någon som kan säga något från egna erfarenheteroch berätta lite om rasen.

:bump:

TackTack!

Sv: PON - Polsk Owzarek Nizinny

Om nån har en Nizinny så är nog den risken lika stor att han/hon också är opartisk.
fråga om du får låna hunden nån dag o gå ut me den känn på de själv, ta den i olika miljöer o se hur den reagerar, det skulle ja gjort när det är en ganska ovanlig ras.

När jag letade runt på nätet efter information om inavel (i ett annat ärende), så hamnade jag i ett dokument från ett möte om just rasen PON, där det stod att dom hade vissa problem med snäv avelsbas och därav relaterade problem. Jag lyckades inte riktigt få fram exakt vad problemen bestod i, och såhär i efterhand är det nog omöjligt att hitta tillbaks till dokumentet, men om jag skulle titta efter PON (som jag för övrigt tycker verkar vara en trevlig ras!) så skulle jag nog se till att sätta mig in ordentligt i inavelsgrader och kontrollera blivande valp och helst se en inavelsgrad så nära 0% som möjligt, och även vara noga med att kolla föräldradjurens mentalitet.

Jo, men det har jag ju redan gjort. Jag har haft den hemma och varit hundvakt osv. Den visar ett väldigt ojämt humör. Ena dagen är den väldigt utåtriktad och trevlig och dagen efter väldigt reserverad.
Det är lite konstigt, han är ju väldigt van med mej. Jag träffar honom ju så gott som dagligen.. ?
:confused:

min ena farbrors familj har en PON som snart är två år. har varit hundvakt åt honom några gånger och kan försöka berätta vilka uppfattningar jag fått om rasen, men nu är det ju bara baserat på en hund så det kanske inte stämmer så jättebra mot alla....

Det första är att rasen är FULL av energi och väldigt egen. Dom är smarta och har lätt för att lära men kan lika gärna gå sina egna vägar om dom känner för det nån dag. Vallhunden märks tydligt i att han vill ha koll på allt, är en folkskara samlad i ett rum vill helst hunden placera sig i mitten.
Det nehativa jag märkt med åtminstone den här hunden är att han är väldigt vaktig, å jag har hört att det är något som finns i rasen. Skäller på alla som kommer in på gården (liten bondgård med vändplan mitt på gården) och är väldigt misstänksam tills man har hälsat ordentligt m.m.

Vet inte om det är mycket skillnad på tikar och hanar i sättet dom uppför sig på, kan ju vara ganska mycket hormoner i omlopp. Något som är typiskt för åtminstone den här hunden är att han aldrig ger sig i en lek med andra hundar. Kan nog närmast kallas ettrig eftersom dom inte är så väldigt stora men han kan brotta ner dom flesta hundar han fått leka med bara genom uttröttning. Kanske inte kunnat svara så mycket på hur rasen är och så, men jag kan säga att jag tycker det är en väldigt speciell ras. Vill man ha nåt att jobba med och har tid att aktivera sin hund så kan det nog vara en alldeles underbar ras.

Jo, men precis. Jag har bara träfaft hanhundar och jag är lite skeptiskt mot det. Jag vill inte ha en hane, och jag tror att dom är mer.. bestämda eller vad man ska säga.
Givetvis så finns vallinstinkten och det i dom, det är ju en sådan ras.
Men jag tror att tikarna inte är lika extrema, beroende på aveln osv.

Men jag kanske har fel i mina spekulationer?

:bump:

Jag har haft den stora "nöjet" att ha en och annan PON på kurs och jag instämmer i det du skriver. Överlag tyckte jag att det var en rätt svår hund, för den reagerade inte riktigt som övriga hundar. Rätt hårda har de varit också och skälliga. Vaktigheten har dessutom visat sig rätt tydligt. Misstänksam som i princip allt. Det har förvisso varierat, men direkt tillgängliga har ingen varit.

Hm okej, verkar inte vara en allför trevlig ras? :crazy:
Jag tror jag ska ta och ringa en uppfödare, och se om det är något för mej, jag vill ju ha något extra... :devil:

Tack ! /Alva

Liknande trådar

Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 488
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 803
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 249
Senast: __sofia__
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 697
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V