Ponny går ej i form

Bukefalos 30 år!

Helena07

Trådstartare
Jag rider en d-ponny 3 ggr / veckan och får verkligen inte till det med formen i traven och galoppen, skritten går bra när han är uppvärmd. Grejen är att jag vet att han har tillräckligt med muskler för att gå i form för hans ägare och även andra som har ridit så det måste vara mig som är problemet 🥴
På filmer ser jag att min sits är hyfsat bra, inte så olika de andra när de rider honom i form men med mig är nosen uppe i vädret. Är det något jag missat? Jag vet att jag inte håller om ordentligt med skänklarna, är det problemet? Eller att jag på böjt spår alltid ska dutta med innerskänkel och krama på innertygel? Känns som jag missar några hjälper som skulle få det att falla på plats. Tacksam för all hjälp !

Jag rider en d-ponny 3 ggr / veckan och får verkligen inte till det med formen i traven och galoppen, skritten går bra när han är uppvärmd. Grejen är att jag vet att han har tillräckligt med muskler för att gå i form för hans ägare och även andra som har ridit så det måste vara mig som är problemet 🥴
På filmer ser jag att min sits är hyfsat bra, inte så olika de andra när de rider honom i form men med mig är nosen uppe i vädret. Är det något jag missat? Jag vet att jag inte håller om ordentligt med skänklarna, är det problemet? Eller att jag på böjt spår alltid ska dutta med innerskänkel och krama på innertygel? Känns som jag missar några hjälper som skulle få det att falla på plats. Tacksam för all hjälp !
Vad säger ponnyns ägare? Annars fråga om du kan ta ut en tränare.
Trist nog är att rida en häst i balans inte något man kan lära sig på ett forum.

Vad säger ponnyns ägare? Annars fråga om du kan ta ut en tränare.
Trist nog är att rida en häst i balans inte något man kan lära sig på ett forum.
Förstår det, ska försöka få ut en tränare snart😁tänkte dock att det inte skadar att fråga om tips ändå

Om du duttar med skänkel och kramar på ett inner så misstänker jag att felet ligger i en instabil hand. Formen kommer inte från innertygeln. Den kommer från sits/skänkel som möts upp av en stadig (inte stark) yttrertygel.

Det är så mycket som ska klaffa för de ska kunna bära sig och dig i rätt form. Det går inte att förklara på nätet tyvärr :)
Det är även sånt som hur hästen är byggd som påverkar.

Tränare är det enda som kan hjälpa er.

Liknande trådar

• Nervös vid ridning ensam
  • Lära äldre häst att gå på tygeln
  • Att hitta rätt känsla i galoppen
  • Byta till islandshäst?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur