Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Det är så tråkigt när sånt här händer.
En sommar för fyra år sedan fick jag hästarna utsläppta fem gånger. Vet att de blev utsläppta för en häst hakar inte själv av gringhandtagen och lägger dem på marken och går ut. :(
Som tur var skadade de aldrig sig.
Tycker synd om den lilla flickan som fick ponnyn ihjäl körd.
Att folk bara får sånt för sig!!!:confused:
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Usch vad tråkigt att det skulle sluta så för den lilla ponnyn, att det bara finns människor som inte har annat för sig än att släppa ut hästar, säkert på ren jäkleskap.

Hoppas att polisanmälan och reportage i tidningen hjälpte iallafall så att det blir lugnt för dem.
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

. Tror ni tex att alla våra stjärnor som tex Malin Baryard o Rolf-Göran Bengtson mfl har sina hästar fullfärsäkrade?? Då skulle de inte ha råd att hålla på med sporten.
Ja, det tror jag!!
Många av våra stora stjärnor är sponsrade av olika försäkringsföretag och betalar då inte mycket i premie
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

De flesta topphästar i hoppcirkusen är inte försäkrade i värde. Dock är de allra flesta vetvårds försäkrade.

Dessutom är det inte så vanligt med försäkringar utomlands som här
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Om nu hästen var värd så mycket, varför har man då inte försäkring??? KORKAT!

För övrigt ger man fan i andras saker...Spelar ingen roll vad det e!
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Hej ,människor näms knappt ,utöver hästarna som ju är en tragik i sig .tänk en liten tanke om människorna bilförare ,mc,mopedister ,cycklar och gående samt dom som skall fånga dom .Vilken stor risk för dom . Det är nästan mordförsök att släppa ut hästar på det viset.
Hur viktig a är pengarna det gaggas ju över försäkringen .
 
Senast ändrad:
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Hm... Jag hoppas att det inte är taggtråd på bilden. Inte för att det på något sätt rättfärdigar det idiotiska och tråkiga som hänt, men är inte taggtråd förbjudet att ha till hästar?


Om man läser i texten så nämns även kor, förmodligen är det korna som går i hagen med taggtråden! :)
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

ja jag förstår inte hur man kan ha en häst oförsäkrad över huvud taget - med tanke på hur stor skderisk det är på en häst. sen dessutom när den är värd så pass mycket pengar. emn dom lärde sig väl en läxa antar jag.
synd bara på flickan och ponnyn.:(

Häst nr 1, travare-knabbstrupper:
köptes som 1 årig hingst och jag red in honom och sålde honom som 5 åring.
Kostnad: 1500 kr kastrering
Kostnad: 105,50 i salva till ögonen.
oförsäkrad helt

Häst nr 2, travare:
16 år gammalt sto, ägde henne i 6 månader
Kostnad: 1475 då hon typ satte i halsen
försäkrad fullt

Häst nr 3, kosrning halvblod, ardenner och nordsvensk
Köpte som 7 månader gammalt hingstföl, ägdes i 4 år
Kostnad: 1200 kr för att få ett sår sytt.
enbart vet.vårdförsäkrad

Häst nr 4, shettis:
köptes som 2 år gammal hingst, ägd i ett år, nu utlånad
Kostnad 2300 kr kastrering
enbart vet.vård

Häst nr 5, travare:
13 år gammal, hade henne hemma i 6 månader, nu utlånad
Kostnad: 0kr.
oförsäkrad helt

Självrisen la jag först på 1500 kr men så beslutade jag mig att försöka få ner summan som jag betalade i månaden och satte självrisken på 4000 kr. För inget av det jag fått ha veterinär till har täckts av min försärking.

Jag har mina hundar oförsäkrade efter en tabbe från if..... jag måste ha intyg från veterinär för att försäkra dem och jag känenr det som om det är ruskigt onödigt. Enya har jag nämligen haft i 7 år och hon har varit sjuk en gång pga livmoderinflammation. Hon har problem med höfterna men jag anser att en röntgning är onödig. De andra två hundarna har jag haft i 2 ½ resp. 1 år och de är fullt friska....

Hade inte mina katter försäkrade. En katt av 7 fick ett sår som behövees sys, kostade mig 150 kr hos vet. En anann fick ett sår som jag tvättade under några dagar och det läkte själv fint.

Bara för jag många gånger haft djur oförsäkrade så innebär inte det att jag inte tar dem till veterinär. Jag har dessutom en bra veterinär som skickar faktura till mig i slutet av månaden för ett besök. Så jag kan åka akut till honom och få djuret undersökt.

Man gör en risk när man har djur oförsäkrade, men samtidigt, vet man bara om att man gör den risken så är det väl inte fel?
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Det är många som inte har sina hästar försäkrade, speciellt inte de som har flera hästar. Det är så dyrt att ha försäkring idag att många chansar. Tror ni tex att alla våra stjärnor som tex Malin Baryard o Rolf-Göran Bengtson mfl har sina hästar fullfärsäkrade?? Då skulle de inte ha råd att hålla på med sporten. Jag tycker det är dumt att säga att det är idiotiskt att ha oförsäkrat o att personen ifråga kanske lärde sig en läxa, när nått så tråkigt som detta hänt. Visst förlorar de sina pengar o det är väldigt tråkigt för dem.

När jag hade flera dyra hästar så tog jag bort större delen av livförsäkringen på dem, eftersom vi istället kunde lägga undan samma peng som försäkringen kostar varje månad o då ha sparat ihop till en ny häst inom några år. Vi har också förlorat mkt pengar pga det men jag skulle inte velat höra av någon att jag lärde mig en läxa. Nuvarande hästen har jagväldigt högt försäkrad men likförbannat hjälper inte det då jag nu under ett års tid haft honom oridbar o mina veterinärer vill dömma ut honom som ridhäst men försäkringsbolaget bara går med på att betala ut 50% så jag helt enkelt inte har råd att dömma ut honom eller få honom triangelmärkt:devil: Jag kan faktiskt förstå ponnyägaren om de inte har hästen livförsäkrad, det är bättre att ha pengar för att ge den god omvårdnad o veterinärvård mm, sen att de i efterhand blir en stor ekonomisk förlust för dem är väldigt tragiskt, speciellt under dessa omständigheter då nån har släppt ut hästarna på vägen!
Bra sagt :bow: tycker väldigt synd om den lilla flickan... Hoppas dom får tag på idioterna som släpper ut hästarna, kanske rent av någon som stör sig på taggtråden (om de nu e de han har)
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Hm... Jag hoppas att det inte är taggtråd på bilden. Inte för att det på något sätt rättfärdigar det idiotiska och tråkiga som hänt, men är inte taggtråd förbjudet att ha till hästar?

Det är tyvärr inte förbjudet ännu, men karl hade ju kor oxå så man kan hoppas att det är kohagen han står utanför då :)
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Det är många som inte har sina hästar försäkrade, speciellt inte de som har flera hästar. Det är så dyrt att ha försäkring idag att många chansar. Tror ni tex att alla våra stjärnor som tex Malin Baryard o Rolf-Göran Bengtson mfl har sina hästar fullfärsäkrade?? Då skulle de inte ha råd att hålla på med sporten. Jag tycker det är dumt att säga att det är idiotiskt att ha oförsäkrat o att personen ifråga kanske lärde sig en läxa, när nått så tråkigt som detta hänt. Visst förlorar de sina pengar o det är väldigt tråkigt för dem.

Jag vill bara påpeka det att dom flesta (inte alla!) elit-ryttare äger inte sina hästar.
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Angående försäkringar....
Har haft mina hästar oförsäkrade tills nu. Försäkrade stoet för att hon ska ha föl nästa år.
Har haft henne i 10 år, och under dessa 10 år har jag haft ut veterinären 3 gånger åt henne, om man inte räknar de vanliga sakerna som vaccination och tandkoll. En gång hade hon vitamin brist ( precis när vi köpt henne) en gång blev hon sparkad, och en gång fick hon en infektion. Det är allt. Nu har vi visserligen varit en del hos vet, men bara för ultraljuds kontrollera henne under dräktigheten.
Alltså hade en försäkring kostat åtskilligt mer än jag behövt veterinär till.
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Ush, ursäkta men fy f*n vilka j*vla idioter! Släppa ut hästar.. livsfarligt när det ligger i närheten av en väg, inte bara för hästarna utan också för alla trafikanter.

Hemskt med den lilla ponnyn. Och angående försäkringar så är det många som inte försäkrar sina hästar, tex malin, helena och roffe.. det blir alldeles för mkt pengar när man har hästar i miljonbelopp. Visserligen var ponnyn inte i den prisklassen men jag tycker inte heller att man ska behöva tänka " jo, det är nog bäst att vi försäkrar ponnyn iaf. Nån kan ju komma och släppa ut den så att den blir påkörd! " Har man en ponny som är och har vart skadefri länge och man känner att man vill lägga de pengarna på annat så tycker jag det är helt upp till en själv!

Hoppas att dom har nån skam i kroppen efter detta.. :mad::mad:

L
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Jag vill bara påpeka det att dom flesta (inte alla!) elit-ryttare äger inte sina hästar.

Nej självklart inte, det framgick inte i mitt svar! Men det finns ändå en ägare till varje häst, tänk tex Flippan som ägs av en privatperson och som har fått bud på väldigt många miljoner, dessa bud är faktiskt hennes marknadsvärde och hon är knappast försäkrad i dem.

Eller som Mynta, det högsta budet jag vet har legat på henne har legat på runt 25miljoner, men hon är/var knappast försäkrad i det. Det finns många liknande exempel. O även om det är ett företag som äger hästen så är jag övertygad om inte heller de flesta av dem försäkrar i det egentliga värdet.

Jag vet inte vad ponnyn var inköpt för, men det är ju inte heller att inköpspriset är detsamma som dagsvärdet på den, den kan ju ha köpts som oinriden unghäst eller liknande.

Min poäng var att ´jag tycker det är dumt att när nått sånt här tragist sker idiotförklara ägaren för att den inte har sin häst försäkrad. Det är ju inte enbart en ekonomiskt förlust det handlar om heller, det finns nog mkt känslor inblandade.

Mvh Maria
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Håller fullständigt med!Det är väldigt vanligt att de som äger många hästar eller dyra hästar väljer attr inte ha alla försäkrade dåp det faktiskt är billigare att emellanåt ta en vetrinärvårdskostnad eller mer än att betala 30 000 om året i bara försäkring! Att istället lägga undan samma pengar ger både ränta och täcker oftast eventuella skador och om det värsta inträffar även ny häst eller del till ny häst. ha då i tanken att det ju även är oerhört liten risk att man skulle bli av med en häst om året! Och på 40 år har jag bara behövt avliva en häst pga skada en enda gång, tack o lov! självklart har vi fått ha vetrinärvård några gånger men aldrig blivit dyrare än någon tusenlapp över vad självridken skulle gått på. Visst kan det bli dyra operationer o dylikt om man har otur såklart. men det är ovanligt. och om ni tänker att man på två år sparar minst 50 tusen kr istället som man har så är det ändå en slags försäkring och billigare då ta den smällen de enstaka gånger det händer något. Kankse något för försäkringsbolagen att tänka på... hutlöst höga premier o dåliga rabatter för oss med många hästar. Även om försäkringbolagen själva tycker att de är generösa med rabatt. Nåja, det är inte försäkringsbolagen detta inlägg handade om ..Men som sagt förstår o håller med att det är väldigt vanligt att ej ha försäkringar. Mycket tråkigt för häst o ägare att det finns sådana känslokalla idioter som släpper ut djur! Och deras sorg lindras knappast av påhopp om att de borde veta bättre eller lärt sig något! Visa lite empati istället! Ha en bra sommar!
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

det är visst förbjudet med tagtråd till hästar/ponnyer
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Jag tycker det ser ut som vanlig elstängsel jag... Svårt att se på så liten bild. Men om man tittar uppåt till höger på bilden ser man några koryggar :P
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Hästnyheter I helgen avgjordes traditionsenligt svenskt ponny derby som arrangeras av Dagstorpsortens Ryttarförening. Tävlingen hade i år...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Sundsvalls Ridklubb står i helgen som värd för ponny-SM i hoppning. Under fyra dagar kommer 300 ponnyer göra nästan 850 starter. ...
Svar
0
· Visningar
322
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp