Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Hm... Jag hoppas att det inte är taggtråd på bilden. Inte för att det på något sätt rättfärdigar det idiotiska och tråkiga som hänt, men är inte taggtråd förbjudet att ha till hästar?
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

väldigt taskigt att inte låta bli andras ägor...
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Hm... Jag hoppas att det inte är taggtråd på bilden. Inte för att det på något sätt rättfärdigar det idiotiska och tråkiga som hänt, men är inte taggtråd förbjudet att ha till hästar?

Nej , det är det inte (ännu).
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Så sorligtr med den lilla ponnyn, samtidigt idiotiskt att inte ha den försäkrad. jag menar dte kund eju hänt något annat som gjorde att dne blev skadad eller likanande..

MEn sen ska man ju inte behöva oroa sig över att få h'starna utsläppta heller.. någon otroligt korkad människa måste väl vaar den enda som kan göranått sånt.. usch för dom..
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

ursch vad hemskt :( för den stackars ponnyn och flickan som ägde den. men otroligt dumt att dom inte hade den försäkrad.
och helt idiotiskt av sånna som bara saboterar för andra! :(
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

ursch vad hemskt :( för den stackars ponnyn och flickan som ägde den. men otroligt dumt att dom inte hade den försäkrad.
och helt idiotiskt av sånna som bara saboterar för andra! :(

ja jag förstår inte hur man kan ha en häst oförsäkrad över huvud taget - med tanke på hur stor skderisk det är på en häst. sen dessutom när den är värd så pass mycket pengar. emn dom lärde sig väl en läxa antar jag.
synd bara på flickan och ponnyn.:(
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Gud var idiotiskt att öppna grinden till hagen. Tänk om det skulle hänt min älskling? ¨Ärligt, vad tänker människan med :mad:
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Det är många som inte har sina hästar försäkrade, speciellt inte de som har flera hästar. Det är så dyrt att ha försäkring idag att många chansar. Tror ni tex att alla våra stjärnor som tex Malin Baryard o Rolf-Göran Bengtson mfl har sina hästar fullfärsäkrade?? Då skulle de inte ha råd att hålla på med sporten. Jag tycker det är dumt att säga att det är idiotiskt att ha oförsäkrat o att personen ifråga kanske lärde sig en läxa, när nått så tråkigt som detta hänt. Visst förlorar de sina pengar o det är väldigt tråkigt för dem.

När jag hade flera dyra hästar så tog jag bort större delen av livförsäkringen på dem, eftersom vi istället kunde lägga undan samma peng som försäkringen kostar varje månad o då ha sparat ihop till en ny häst inom några år. Vi har också förlorat mkt pengar pga det men jag skulle inte velat höra av någon att jag lärde mig en läxa. Nuvarande hästen har jagväldigt högt försäkrad men likförbannat hjälper inte det då jag nu under ett års tid haft honom oridbar o mina veterinärer vill dömma ut honom som ridhäst men försäkringsbolaget bara går med på att betala ut 50% så jag helt enkelt inte har råd att dömma ut honom eller få honom triangelmärkt:devil: Jag kan faktiskt förstå ponnyägaren om de inte har hästen livförsäkrad, det är bättre att ha pengar för att ge den god omvårdnad o veterinärvård mm, sen att de i efterhand blir en stor ekonomisk förlust för dem är väldigt tragiskt, speciellt under dessa omständigheter då nån har släppt ut hästarna på vägen!
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

det kan mycket väl vara kostängsel eftersom han hade det oxå?
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

"Lära sig en läxa"?!
Utan att vara otrevlig, har du koll på hur mkt en försäkring kostar? Jag är inte insatt i ngn annan rasgrupp än halvblod, men skulle jag haft ett livvärde på 75.000:- på min nuvarande häst hade det kostat över 800:-/månad. Vilket blir 10.000:-/år. För mig alldeles för dyrt! Kanske liknande summor på en tävlingsponny?
Ska sådana summor betalas av mig, då tas det från det "kontot" som är träning och tävling. Så livvärdesförsäkring i hästens riktiga värde, dvs tävlingshäst = en premie/månad som gör att jag inte har råd att tävla! Och vad är då poängen med att ha en tävlingshäst? ;)
Veterinärvårdsförsäkring är en annan sak, men har man bara sådan, då är premien ju mkt lägre, exempel min förra häst, bara veterinärvårdsförsäkrad, en premie på drygt 500:-/månad.

Har man tex huslån, då blir det billigare att höja det och köpa en ny häst än att ha den livvärdesförsäkrad!

Ha häst är dyrt, tyvärr har inte många råd att även då ha den fullvärdesförsäkrad i livvärde, utan det blir bara veterinärvårdsförsäkring. Sorgligt men sant!
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Usch och fy! Och stackars flicka som fick ponnyn dödad helt i onödan! :cry:

Kanske är det djurrättsaktivister? Eller några människor som tycker stängslet är i vägen, de vill inte ha omaket att öppna/klättra över det när de passerar, de vill ha fri väg. Och ja, jag tror det finns sådana idioter, folk är ju ofta så egoistiska att man baxnar!
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Stackars flickan , det var juh bra att ponnyn dog direkt så att den inte behövde lida ,
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

:bump: Tråkit! Nej taggtråd är inteförbjudet..
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Var o en har väl frihet att lägga upp sin ekonomi som man vill utan att bli idiotförklarad!
PL
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Håller med...till en del. Givetvis får man se till situationen. Har man 30-40 hästar ex så kan man ju räkna ut vad det skulle kosta.
Men det finns en liten risk om man inte har ex veterinärförsäkring så drar man kanske längre på det innan man tillkallar veterinär och därigenom skapar onödigt lidande. Men annars är det upp till var och en hur man vill ta kostnaderna så länge man inte riskerar djurens välmående.

Rolle
Islandshästar (som är försäkrade) på lösdrift
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Ja veterinärvårdsförsäkring tog jag nästan för givet, men det är just livförsäkringen (som jag tror de menade i artikeln med att hästen inte var försäkrad) som är långt i från självklar!

Sen så vet jag ioförsig större stuterier som föder upp hästar och hyr ut som ej har vet.vård-försäkring men ajg tror de flesta som har hästar för eget bruk, speciellt tävlingshäst som i artikeln, har det.
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Hm... Jag hoppas att det inte är taggtråd på bilden. Inte för att det på något sätt rättfärdigar det idiotiska och tråkiga som hänt, men är inte taggtråd förbjudet att ha till hästar?

Nu har de ju massa kor också och det är fortfarande det vanligaste stenget till dem.

Vi vet ju inte om bilden är tagen vid kohagen.

Tror inte att de har taggtråd till sina hästar det är en hel del fina tävlingshästar som går där
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Vi har ingen av hästarna fullförsäkrade endast vet vård. Detta kostar oss ändå runt 35 000kr/år :crazy:
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Hästen kan ju ha varit veterinärvårdsförsäkrad men däremot inte livförsäkrad. Så svårt att avgöra av de få orden i artikeln.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Hästnyheter I helgen avgjordes traditionsenligt svenskt ponny derby som arrangeras av Dagstorpsortens Ryttarförening. Tävlingen hade i år...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Sundsvalls Ridklubb står i helgen som värd för ponny-SM i hoppning. Under fyra dagar kommer 300 ponnyer göra nästan 850 starter. ...
Svar
0
· Visningar
322
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp