Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Nja, visst är det väl kanske inte så bra för kor heller, men hästar är betydligt mer aktiva o sparkar, hoppar o far mer än de flesta kor, därmed är väl sannolkheten för en häst större att fastna än för en ko. Sen så finns det enligt mig bättre alternativ även för kossor.
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Nej, förbudet införs fr.o.m år 2010. Men däremot så tror jag att det står att man ej bör ha taggtråd till hästar om jag inte minns fel..

Det är redan idag förbjudet att uppföra nya tagtrådsstängsel till hästar.
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

*knapplån*

Angående försäkringar så har jag aldrig haft någon häst försäkrad (eller öht inom familjen), hittills har det gått bra ändå *peppar peppar* och eftersom vi alltid haft travare brukar det inte vara mycket man får utbetalt för ändå som jag förstått? Alltså reservation för ditt och datt, särskilt om dom nu skulle ha någon liten skavank som upptäcks under besiktningen. Så går det när man skaffar billiga hästar... Det dyraste vi råkat ut för är att operera bort en lös benbit, gissar på att det gick på ca 10000:-, sen har det bara varit "småärenden" som inte dragit iväg i kostnader.

Jag filosoferar som så, att man oavsett bör ha en buffert om man har en häst för att kunna lägga ut på oförutsedda utgifter. OM något skulle inträffa som skulle kosta extremt mycket, t ex att hästen bryter ett ben eller får kolik, då är det sorgligt men sant så att jag skulle avliva hästen istället. Taskigt tankesätt, men så förutsätter man ju helst att det INTE ska inträffa någon rejäl olycka för blir hästen rejält skadad är det ju hemskt oavsett :(
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

*knapplån*
Jag filosoferar som så, att man oavsett bör ha en buffert om man har en häst för att kunna lägga ut på oförutsedda utgifter. OM något skulle inträffa som skulle kosta extremt mycket, t ex att hästen bryter ett ben eller får kolik, då är det sorgligt men sant så att jag skulle avliva hästen istället. Taskigt tankesätt, men så förutsätter man ju helst att det INTE ska inträffa någon rejäl olycka för blir hästen rejält skadad är det ju hemskt oavsett :(

Håller med om att man ska ha en reserv om man inte har försäkrat. Och har man inte värdefulla hästar rent penningmässigt och inte bryr sig emotionellt, behövs inget av det :eek: Jag är dock av den åsikten att man inte ska hålla liv i djuren för sin egen skull men eftersom jag bestämmer över liv och död gällande våra djur känner jag att jag måste vara så ärlig att jag ger dem chansen till ett värdigt liv och det beslutet ska inte vara avhängigt av om jag har råd eller inte. Tror det beror på vilken respekt man har för liv/et.

Rolle, som bryr sig kanske för mycket....
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Jag är dock av den åsikten att man inte ska hålla liv i djuren för sin egen skull men eftersom jag bestämmer över liv och död gällande våra djur känner jag att jag måste vara så ärlig att jag ger dem chansen till ett värdigt liv och det beslutet ska inte vara avhängigt av om jag har råd eller inte. Tror det beror på vilken respekt man har för liv/et.

Jag önskar att det var så, men pengar avgör mycket när det gäller djur - försäkrad eller ej. Pengar avgör hur skickliga tränare man har råd att anlita (alt. hur frekvent man kan rida för tränare och hur långt man kan åka för detta) vilket ju kan ha viss inverkan på hästens välbefinnande, hur bra sadel man kan skaffa ur hästvänlighetsperspektiv (både för hästens bekvämlighet och ryttarens sits för att hamna i perfekt harmoni), hur mycket man har råd att lägga på skadeförebyggande och rehabilitering vid sidan av veterinärbesök och all veterinärvård som inte täcks av försäkringen, och såna "småsaker" som huruvida man har råd att lägga ner extra pengar på specialfoder eller specialanpassad utrustning.
Det mesta av detta är sånt som varje person som har råd att ha en häst skulle kunna avvara, men det kan vara rejäla gradskillnader, särskilt om det gäller långvarig rehabilitering.

Jag vill absolut inte behöva avliva en häst pga att jag inte skulle ha råd med veterinärkostnaderna. Nu ska man ju ha rejäl otur för att råka ut för något så kostsamt att inte ens en "buffert" skulle täcka (nu snackar vi pengar långt över inköpspriset på de hästar jag haft... ) så förhoppningsvis behöver jag aldrig hamna i den situationen eller åtminstone inte än på länge *peppar peppar igen* men eftersom jag anser att veterinärvårdsförsäkringen skulle ge igen betydligt mindre än den ger ut om något sådant INTE händer (vilket jag ju grymt hoppas att det inte gör!) så sparar jag hellre mina pengar för att kunna ge den så bra vård så länge det bara går.

Om jag däremot skulle skaffa en häst som redan är försäkrad skulle jag garanterat behålla den försäkringen (åtminstone veterinärvård) eller om man öht skaffar en häst som inte skulle ha för många reservationer i försäkringen.
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Vår lilla ponnyhingst blev utsläppt från sin sommarhage. Han kutade tillbaka till stallet och kom på något sätt in i privathästarnas hage och började bråka med hästarna där. Några av dem fick äckliga sår och två av de hade sår som vetrinären fick sy. Och nej, han kan inte ha fått upp grinden själv.
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Jag gissar på att taggtrådshagen är där korna går, de stod ju om dem också i artikeln.
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

sjukt hemskt menmåsteändå fråga hur sjutton dom kunde ha ponnyn ofrsäkrad? dom tävlade väl med den och så så som jag förstod de? :eek:
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

*knapplån*

Jag tycker att det är konstigt att så många fokuserar på ponnyns eventuella försäkring.

Om någon av mina hästar hade omkommit hade jag inte sett försäkringen som en lisa för alla år av träning och gemenskap. Jag hade sett det som att jag förlorat en god vän, och inga pengar i världen kan ju ersätta den.

Och bara för att man har pengar att skaffa sig en ny (oavsett om man får dem via ett försäkringsbolag eller går till banken), innebär det ju inte att det bara är att köpa nästa nummer av Ridsport för att allt ska vara löst?
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

:bow:
Det är så jag tänker också. Iofs så är ju försäkring bra att ha för veterinärvård, men är hästen redan död är det ju en klen tröst...
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Varför tjata om försäkring det hjälper väl inte den lilla tjejen nu men det måste ju vara en sjuk människa som ser till att ponnisarna blir skadade,om det är markägaren dom är sura på:confused:
 
Sv: Ponny påkörd efter sabotage mot hästhagen

Nej självklart inte, det framgick inte i mitt svar! Men det finns ändå en ägare till varje häst, tänk tex Flippan som ägs av en privatperson och som har fått bud på väldigt många miljoner, dessa bud är faktiskt hennes marknadsvärde och hon är knappast försäkrad i dem.

Eller som Mynta, det högsta budet jag vet har legat på henne har legat på runt 25miljoner, men hon är/var knappast försäkrad i det. Det finns många liknande exempel. O även om det är ett företag som äger hästen så är jag övertygad om inte heller de flesta av dem försäkrar i det egentliga värdet.

Jag vet inte vad ponnyn var inköpt för, men det är ju inte heller att inköpspriset är detsamma som dagsvärdet på den, den kan ju ha köpts som oinriden unghäst eller liknande.

Min poäng var att ´jag tycker det är dumt att när nått sånt här tragist sker idiotförklara ägaren för att den inte har sin häst försäkrad. Det är ju inte enbart en ekonomiskt förlust det handlar om heller, det finns nog mkt känslor inblandade.

Mvh Maria

Jag tror ändå att dom som äger sådanna dyra hästar har dom försäkrade, men självklart inte för så mkt pengar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Hästnyheter I helgen avgjordes traditionsenligt svenskt ponny derby som arrangeras av Dagstorpsortens Ryttarförening. Tävlingen hade i år...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Sundsvalls Ridklubb står i helgen som värd för ponny-SM i hoppning. Under fyra dagar kommer 300 ponnyer göra nästan 850 starter. ...
Svar
0
· Visningar
322
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp