Ponny problem *suck*

R

RebeckaKihlberg

*suck*...köpte en shettis hingst för ½år sedan, han var inte tränsvan osv. utan allt det har jag skött själv vilket har gått super bra. :love:
Nu är han redo att sättas för vagn och jag är super lycklig över att allt gått så bra.....MEN... :crazy:
...nu har han fått för sig att han ska gå ut på promenad med mig...han kan gå jätte fint bredvid en ner till hage och till stallet,men så ibland så bara drar han ner huvudet och plöjer på....och den lilla "skiten" :D är stark som en oxe.
Säger man till honom så tjurar han och försöker nafsa mig i armen :mad:......får snart panik.

Saken tillhör den att det är fler än jag som tar ut och in honom ur hagen...vill inte gärna att han kommer lös och skuttar iväg. :(

Tips på hur jag ska få fason på honom :confused: ...mina ideér är slut.

//Becky :banana:
 
Brukar ha kedja på honom,men det hjälper inte så mycket :crazy:....ska testa att ha bett på honom....så får jag se om det kanske funkar!!

Tror även att jag vill lösa problemet själv och inte skicka iväg honom....känns fel.
 
Använd hellre repgrimma än kedja/stigbett. Med repgrimman så finns det ingen risk för att göra hästen illa i munnen, den risken finns ju om det är många som hanterar honom.

Våran ponny (som inte är shettis visserligen men hon använder samma "plöja åker"-metod) går som ett ljus med repgrimma, behöver inte ta i henne alls till skillnad mot en vanlig grimma.
 
Prova med att ha bett, drar han ivag, sa hang i for allt du orkar.
Jag tror att om du visar honom en gang att det inte funkar att springa ivag, sa skoter han sej...ett tag i alla fall.

Stigbett ar val lite att ta i, att vanligt transbett racker. Eller dra grimskaftet genom munnen. Da har du massor av kontroll!!
Vi hade en ponny som inte gick att halla i alls. Han vade pa huvudet och drog ivag. Ibland var vi flera som holl i grimskaftet men ingenting funkade. Han var for stark.
En dag var jag sjalv och skulle tvatta honom, jag grog grimskaftet genom munnen, som ett bett, han forsokte dra ivag, men andrade sej snabbt!!!

Det rackte med en gang....
 
Är det så smart att hänga i munnen då? Kan det inte bara få följden att hästen blir totalt okänslig, eller rentav får ont, i munnen då?
 
Testa detta funkade bra på min "plöjar" shettis.
Sele på ,träns.Ta ett par ponny tyglar eller grimskaft i längd med ponny tömmar.Spänn fast dessa som vanligt i bettet och knäpp dom sedan igenom tömringarna på selen.När du sedan går och han kör huvudet i marken så stoppar han sig själv så att säg utan att du behöver dra och slita för att få upp eller stopp på honom .
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Coras star
·
Hundträning Hej, Vi har fick för 2 veckor sedan hem vår alldeles perfekt lilla Samojed tjej (hon är 10 veckor nu) och mycket går super bra men det...
2
Svar
38
· Visningar
4 210
Senast: Smulu
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 894
Senast: Mickizz
·
Hästhantering Min valack 11 år har gått i en flock med en trygg och klok äldre ledarvalack samt två ston. Han kan flockspråk o har varit en schysst...
Svar
1
· Visningar
814
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp