Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Lindsen - tror det beror på varför de fick magsår. Min andra fick ju också, behandlades i 7 dagar och bra sen och bra sen dess. Men där fanns en klar utlösande faktor och inte så känslig eg. Medan t ex den här har en känslig liten mage, och helt uppenbart är en sån som har "nära" till magsår. Verkar vara sjukt lite som krävs - om det här är magsår igen då. Gissar att liten "inte gott, jag vill inte ha" eller "kolla det finns gräs, jag ska leta strån istället för att äta mitt grovfoder" för honom skulle kunna räcka för att trigga ett magsår och då blir det ju en ond cirkel då magsåret gör han inte vill äta mer.

Det är fö arbetsteorin just nu, att han av en eller annan anledning ätit sämre, typ "inte så gott just idag, jag ska leta grässtrån, det är vår" och att det lilla äta sämre någon dag räckt för att få magsår och då vill han inte äta för magsåret, det blir värre och here we go. Men vi får väl se, svarar han på gastrogarden vet vi ju. Svarar han inte så är vi på noll...

Ja, det tror jag oxå, denna häst jag har nu är bland det känsligaste jag har träffat. Det värsta är att han är så introvert, han visar ingenting. Han står o sover (ser det ut som) men i själva verket är han helt avstängd. Så magsåret ligger nära till hands hela tiden på honom tror jag.

Hur mycket ska du ge som underhållsdos?
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Ja, det tror jag oxå, denna häst jag har nu är bland det känsligaste jag har träffat. Det värsta är att han är så introvert, han visar ingenting. Han står o sover (ser det ut som) men i själva verket är han helt avstängd. Så magsåret ligger nära till hands hela tiden på honom tror jag.

Hur mycket ska du ge som underhållsdos?

Nu är ju min inte där än att han är konstaterat en sån som behöver det. Utan vi provar en längre kur den här gången och ser om vi blir av med problemet. Men vet sa ju det att vissa (inte sällan hingstar.. ) kunde behöva stå på en förbyggande underhållsdos, en kvarts normaldos (1 mg/kg jmf med de 4 mg/kg som full dos är). Så för min lilla plutt som vi räknar väger 300 kg skulle det innebära att få för 75 kg/dag. Dvs en spruta skulle räcka i 7,5 dagar, en förpackning i 52.5 dagar. Så det blir bra jäkla dyrt ändå - 43 kr/dag är inget som inte känns i plånboken liksom.. :S

Min har helt klart en känslig mage. Alltid haft. Samtidigt så sen förra behandlingen med gastrogard har bajset varit kanonfint, finare än ever. Så han hade nog latent magsår/magsår på g redan innan. Knepigt nog. Lika knepigt som att han fått magsår nu, han har att äta 24 h/dygn, och är inte varken en stressad eller avstängd häst vad man kan se. Sen kan ju det vara lurendrejeri utåt bara, men..

Vet pratade också om att det är sällsynt men tyvärr finns vissa som har förändringar i magsäcken, defekter och liknande och det är därför det återkommer. Samt att man faktiskt HAR hittat helicobacter (?) - den bakterie som ger magsår hos människa - även hos häst. Det är sällsynt men det har hänt. Då kan man ge omeprazol tills man dör, det kommer att komma tillbaka igen tills man behandlar bakterien (med antibiotika). Så om man går ner med kamera och inte hittar nåt alldeles uppenbart tyckte hon det kunde vara värt ta prover och biopsier och se om man hittade bakterien - eller nåt annat. Och om man hittar den så naturligtvis behandla den, men man behandlar inte utan att ha hittat den just då det är så ovanligt att den är inblandad på häst.

Och som uppmuntrande slutkläm - vissa hästar får magsår och återkommande magsår utan att man nånsin hittar en anledning och trots att de har fri mat, ingen stress osv osv. Må min INTE vara en sån, man känner sig usel nog som hästägare med ett återfall i magsår... =(
 
Senast ändrad:
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Nu är ju min inte där än att han är konstaterat en sån som behöver det. Utan vi provar en längre kur den här gången och ser om vi blir av med problemet. Men vet sa ju det att vissa (inte sällan hingstar.. ) kunde behöva stå på en förbyggande underhållsdos, en kvarts normaldos (1 mg/kg jmf med de 4 mg/kg som full dos är). Så för min lilla plutt som vi räknar väger 300 kg skulle det innebära att få för 75 kg/dag. Dvs en spruta skulle räcka i 7,5 dagar, en förpackning i 52.5 dagar. Så det blir bra jäkla dyrt ändå - 43 kr/dag är inget som inte känns i plånboken liksom.. :S

Min har helt klart en känslig mage. Alltid haft. Samtidigt så sen förra behandlingen med gastrogard har bajset varit kanonfint, finare än ever. Så han hade nog latent magsår/magsår på g redan innan. Knepigt nog. Lika knepigt som att han fått magsår nu, han har att äta 24 h/dygn, och är inte varken en stressad eller avstängd häst vad man kan se. Sen kan ju det vara lurendrejeri utåt bara, men..

Vet pratade också om att det är sällsynt men tyvärr finns vissa som har förändringar i magsäcken, defekter och liknande och det är därför det återkommer. Samt att man faktiskt HAR hittat helicobacter (?) - den bakterie som ger magsår hos människa - även hos häst. Det är sällsynt men det har hänt. Då kan man ge omeprazol tills man dör, det kommer att komma tillbaka igen tills man behandlar bakterien (med antibiotika). Så om man går ner med kamera och inte hittar nåt alldeles uppenbart tyckte hon det kunde vara värt ta prover och biopsier och se om man hittade bakterien - eller nåt annat. Och om man hittar den så naturligtvis behandla den, men man behandlar inte utan att ha hittat den just då det är så ovanligt att den är inblandad på häst.

Och som uppmuntrande slutkläm - vissa hästar får magsår och återkommande magsår utan att man nånsin hittar en anledning och trots att de har fri mat, ingen stress osv osv. Må min INTE vara en sån, man känner sig usel nog som hästägare med ett återfall i magsår... =(

Intressant, bra att veta..

Tyvärr börjar jag misstänka att min är en sådan :( Han har aldrig helt slutat äta som han gjorde då innan han blev behandlad men alltid varit kinkig med maten, så med facit i hand så hade han det nog mer eller mindre redan när jag fick honom.
Nu har jag eget stall o kan styra allt efter hans önskemål och behov, men ändå får han perioder då jag tror han känner av det. Det har inte med tlllgång på mat eller stress att göra, utan något annat som jag inte vet vad ännu. :( suck!
Riktigt jobbigt!

För att göra en gastropi här i Holland så måste man ställa hästen några dagar på klinik och det är det sista jag vill med honom. Då har han garanterat magsår sedan :( Hemma i Sverige kan man väl åka över dagen?
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Hemma i Sverige kan man väl åka över dagen?

Japps. Du svälter hästen hemma, åker in, får gastroskopin gjord och sen åker du hem.

Är priset på gastro lika illa i Holland som här? Annars kanske du kunde prova lite underhållsdos?

Jag ger min gut balancer från protexin förresten. Enda tillskott som hjälper på honom. Ibland när jag tyckt han ätit lite kinkigt, eller varit gasig, har jag ökat dosen av den, och vips har han blivit normal igen. Ja det hjälper ju inte sådana här ggr, men det förebygger nog en del.

Min blir ju väldigt gasig och uppspänd i magen när han får problem, och ett "jäkla liv" på magen. Upplever att han tidvis har obehag/lite ont av det, han kan kolla på magen någon gång och sådär. Funderat mycket på vad som händer, om det blir någon feljäsning eller om det har med magsåret/vad det nu är att göra. Vad gör hans mage så himla känslig helt enkelt? Å andra sidan vet man ju inte ens det på folk, så...

Men även här känns att det är något annat än mat och/eller stress som ligger i botten, men ingen aning vad..
 
Senast ändrad:
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

När vår häst började rata torrt grovfoder, så berodde det helt enkelt på tandkvaliten. Finare och eller blötare grovfoder gick utmärkt, medan det torrare lämnades kvar.
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

*KL*

Igår natt åt han ju inget alls (han kanske plockade lite, men inget som märktes).
I natt hade han ätit upp ungefär 60% av vad han fick, och kom upp till frukost och ställde sig och åt. Så verkar som gastrogarden hjälper även denna gång. Sist tog det några dagar innan full effekt så vi får väl se. Men jag höll på att börja grina av lättnad imorse.
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Skönt att gastron hjälpte, så fort gick det med min med. Man blir både glad o ledsen, glad att de äter men ledsen att de har magsår.

Gastron kostar lika mycket här som i Sverige tror jag. 300 euro för en vecka.

Ja, det kommer en duktig veterinär nästa vecka o kollar upp honom som återbesök, ska kolla om han kanske ska gå på underhållsdos, känns väldigt dyrt bara :(
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Han har dock ätit krattigt under dagen. Åt frukosten okej, har iaf tillslut petat i sig den. Lunchen ca 50% (kan ha petat i sig under hela em dock). 16-maten rörde han inte. Vid 20 hade han 1 kg lämnat av 3 kg givet de föregående 12 h. Så sammantaget under det halva dygnet är det ändå bättre än innan OM han petat i sig lite nu och då under dagen, även fast han inte ens rört 16-maten. Jag har varit borta hela dagen så bara sett frukosten, den åt han halva och gick sen. Men 12 h senare var den försvunnen. Även om han var lagom sugen (inte alls) på att komma och få 20-mat.

Lucernet var gott igen ikväll, det är bra tecken. Det är iofs nästan alltid gott men senaste två dagarna så han har ätit den, men sakta, gått därifrån osv. Idag åt han den normalt.

Men var så sist, att var lite "i vågor" första två dygnen, sen lossnade det. Så får väl se om han gör likadant nu.
Fördelen med gastron är ju att den hjälper fort när den hjälper, nästan mirakulöst fort.

Jo den är ju inte billig ens i underhållsdos, men om man ser det ställt mot alternativet kanske det blir hanterbart? Nu har ju jag en annan kostnad än dig iom att jag har en 300 kgs ponny. Men skulle ju kosta ca 1300 kr i mån för underhållsdos på honom räknade jag ut. Apdyrt - spec som jag är student :S
Men ett veterinärbesök av typen "simpelt distriktsvetsbesök, kolla på ponnyn och konstatera att man inte kan hitta några direkta andra anledningar att inte äta" kostar som ungefär 2 mån förbrukningar. Ett klinikbesök kostar åtskilliga månaders förbrukning. Och de där veterinärbesöken leder ju till en fulldosbehandling igen.

Så, om man är i läget där de eländes problemen kommer tillbaka (och man inte hittar nån anledning man kan göra nåt åt), så det är fortfarande inte billigt med underhålls dos - däremot är det mindre dyrt än alternativet.
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Hoppas han äter bättre imorgon då, verkar som det går i vågor under dynget det där med aptiten. Men jag känner igen beteendet.

Min har ätit dåligt under några dagar och inatt hade han knappt rört hönätet, så jag var inställd på att det var dags igen. Men idag när han kom in så vräkte han i sig hö, verkade riktigt hungrig trots att han har ätit gräs hela dagen, vi har rätt bra med gräs nu. Nu var jag där o då stod han fortfarande och åt av höet. Jättekonstigt hur det kan svaja så..

Absolut blir det billigare med underhållsdos än massa vetbesök och mina nerver kanske håller sig bättre i schack oxå :crazy: Ska prata med veterinären om det..

Hur länge skulle din få gastron nu? En vecka?
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

.

Hur länge skulle din få gastron nu? En vecka?

Ätit riktigt kasst inatt igen, 1 kg av 3. Helt ointresserad av frukost, tog tvp tuggor och gick sen demonstrativt därifrån. Jag provade efter visst övervägande muta med lite lucernhack. Han gick nämligen och pillade vid stängselkanterna, så tänkte om han börjar äta "nåt" kanske han fortsätter av bara farten med hösilaget. Vi får väl se, han åt i alla fall lucernhacket och det är ju bra.

Han ska ha full dos gastro i 4 veckor, och sen halv eller kvarts (vi ska avgöra vilket när det närmar sig) dos i 4 veckor.

Sist fick han 12 dgr med full dos och 6 dgr med halv dos

nerverna ja - det är klart magsårsframkallande som ägare när krakarna inte äter/är magsårsbenägna :S
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

*KL*

Jag är just nu nästan stum, och med ett hjärta som svämmar över. Min äldre valack och lillknatten har varit lite okontanta, äldre herrn har inte varit helt snäll. Tidigare hade jag ju en till liten ponny som var lillknattens bästa kompis. Den fick jag ta bort vid årsskiftet och det tog lillknatten mycket hårt. Äldre valacken tog sin an den lille, och var ett enormt stöd, och de är såta vänner numera.

Dock så äldre valacken är ett hår av hin kring mat. Väldigt rabiat att det är HANS mat och nåde den som kommer nära, han gör utfall bara de närmar sig och har aldrig gått med på att dela hög sen den dag han hamnade högst i rang. Oavsett HUR bra kompis han varit med hästen i fråga annars, så dela mat - never. Har inte hjälpt hur fint och försiktigt och undfallande andra hästen närmat sig eller hur många år de kamperat ihop.

Nyss bevittnade jag nämnda valack stå och äta i utkanten av sin höhög, och låta lillknatten stå bredvid och äta av den! Jag tror inte det är någon slump, jag tror faktiskt valacken känner av att lillknatten inte mår bra och att han behöver äta.

Och finns det NÅGON som kan hjälpa mig är det valacken. Han är lillknattens stora idol i livet, och lillknatten gör allt som 'pappa' gör, som en liten härmapa, och är grymt nöjd med sig själv/stolt när han gjort nåt som valacken gjort. Så får lillknatten äta av 'pappas' mat - då kommer han att äta. :love:

Ätit kasst fram till 16, men petade efter det i sig en del. Och som sagt stod vid 20 och åt - med valacken.
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Åhh :love:

Hoppas det håller i sig nu :)

Ja framförallt att det innebär att aptiten kommer igång, med hjälp av gastrogarden med. Det han äter ihop med valacken är försumbart i sak - valacken har hårt begränsad giva och äter ungefär fem ggr så fort som lillknatten. Men han måste ju äta för att komma igång att äta så att säga, bryta onda cirkeln. Och där kan ju det förvisso lilla men ändå som han får i sig med valacken hjälpa.

Var ut och kikade nyss och valackens mat är ju slut, ponnyerna syntes inte till så de var nog "nere" i hagen och pulade med nåt. Lillknatten hade inte ens rört sin mat - men förhoppningsvis går han upp och äter av den sen. Hängde ett nät med lite halm i åt valacken, med tanken att om han står och tuggar kanske lillknatten ställer sig och tuggar på sin mat en bit därifrån.

(Lillknatten har en hage i hagen som är inhägnad med bara en hög tråd. Han kommer under men inte stora valacken. Så hans mat är skyddad från mattjuvar och finns kvar tills jag tar bort den, även om han inte äter upp den. Valacken kan alltså inte raida skafferiet)
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

*eget KL*

Nä, han vill inte äta. Period. Han petar i sig 1- 2 kg per dygn på sin höjd. De var på rymmen natten mot lördag (någon hade nog blivit trängd mot grinden med tanke på hur det såg ut) och åt då gräs. Sen dess har ponnyskrället ätit ännu sämre än innan och envist grävt i snön efter grässtrån som inte finns.

hux flux äter han upp 90% av det målets portion, men kan sen vägra tre mål. Jag har fört statistik och finns ingen röd tråd alls. Gör ingen skillnad om han får mycket eller lite, om han får portioner och jag tar bort det lämnade eller om han har fritt etc.

Rent mirakulöst håller magen, men hullet ser förjävligt ut. Pigg som en spigg och glad konstigt nog. Jag fattar inte ens hur han orkar stå på benen...

Äter med stora valcken, men det lilla han får i sig där är ju typ nåt hekto. Och går inte och äter sin mat när valackens är slut.

Igår hade jag bestämt mig för att nu kör jag honom till klinik får de lösa det. Gnager lite att han ska äta där (nyhetens behag fungerar ofta i någon dag), och de tycka att "det är bara att byta foder". När han då i morse inte ätit ett dugg sen igår lunch, och envist gick och grävde efter gräs som inte finns så gav jag upp. Styrde kosan mot närmsta kobonde, och kom hem med två säckar kossemat. Koensilage helt enkelt, med tillhörande lukt. (Jag har sökt blött hösilage i småbal men hittar inte).

kossemat är GOTT säger det lilla skrället som raskt ställde sig och åt och inte lämnade högen förrän han ätit upp allt (han fick ett kilo). Återstår att se dels om det är nyhetens behag, och dels om magen tål det. Men jag var/är desperat, han MÅSTE äta nu - och det går inte att göra några fina, succcesiva foderbyten med något hästskrället inte äter.

Jag vet ärligt inte om jag hoppas han fortsätter äta koensilaget eller ej. Jag kan hämta mer där det kommer ifrån, men det är oanalyserat och ser för ögat sådär ut näringsmässigt (å andra sidan har bonden köttdjur så jag vet inte, det borde väl vara bra nog då?). Dessutom så hjälper det mig ju inte i sommar, då släpper ju bönderna ut korna på bete och använder inte ensilage. Så jag vet inte hur mkt som blir löst på sikt. Samtidigt vore det skönt slippa allt med klinikvistelse osv, och även att kastrera bara för att se om det hjälper (jag tror inte det har med saken att göra). Jag kan för all del kastrera, men jag är inte helt sugen på att kastrera en häst som inte är kry och trasslar med ätandet samt är i underhull..
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Med tanke på att det strulat så länge och i vågor så skulle jag utan tvekan åkt in för utredning/gastroskopi.

Vår stallkompis hade en häst som matvägrade av och till, verkade mkt konstigt. Vid gastro såg man bara en antydan till rodnad i magen, dock visade det sig att hästen hade någon sorts missbildning på struphuvudet/struplocket, så hon kunde inte andas när hon åt ibland :(( det kom och gick märkligt nog, efter en enkel op på atg täby så mår hästen toppen, kan både andas och äta :)
Så kan det också vara tydligen.

Angående kastrering, verkar han annars påverkad av hormoner? Tänkte om du skulle testa att ge munkpeppar en period och se om det ger någon effekt.
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Ang hormoner så han är det mest ohingstiga man kan tänka sig. Jag tror själv, och har hävdat det "hela tiden" att hormonstress är helt osannolikt, även med beaktande av att de kan vända stress inåt.

Nu har veterinären svängt i 180 grader ang hormonstress med för övrigt, efter att ha konsulterat en kollega. Nu heter det att det är "osannolikt att en kastrering kommer att påverka".

*delvis KL*
Han åt kossematen första dagen. Sen inte. Det var där jag pratade med vet igen. Inte för jag blev så hjälpt av det kanske. Hormonstress har struktits, men de tror heller inte en utredning kommer ge mer än att utesluta saker. Deras nya arbetsteori, som är nästan än mer osannolik än hormonstress, är för övrigt att han känner sig kuvad av valacken (som är högre i rang) och därför inte törs äta.
Lillknatten har en hage i hagen dit bara han kommer, där han har sin mat, eget vatten och egen lösdrift. Knatten äter bäst om/när han får äta i samma hög som valacken, och knatten är rent allmänt extremt förtjust i valacken. Vill helst vara som en liten svans efter honom. Tillbringar mer tid i valackens lösdrift än sin egen osv. Och valacken är ranghög, utan tvekan och utan tjafs, men snäll.

Men vet ville jag skulle prova stalla upp på nätterna, med en tombox emellan, så lillknatten får äta i lugn och ro och tryggt. Jag var lagom sugen på att vända upp och ner på rutinerna med en häst som redan är "ur gängorna", erkännes..

Veterinären ville också att jag skulle hitta ett kraftfoder som passade ponnyer och se om han ville äta det, och prova att byt ut 30% av grovfodret per dag. Kändes som vi förlorade varandra lite där i kommunikationen, då det ju riskerar att bli ett foderbyte/dag och att han bara äter 30% av givan/dygn. Veterinären räknade ju med att han skulle äta de övriga 70% med, men det är ju liksom själva problemet att han inte vill äta det som var gott igår även nästa dag.

Så kändes lite tröstlöst generellt. Så kommer jag hem, och ponnyn har ätit 1,5 kg lucernhack. Samma sorts hack han ratat i veckor. Nåväl, vill han ha hack får han äta hack. Det gjorde han, dessutom åt han silage (detta trots att jag blandar nytt och gammalt). Inte allt, men bra mycket bättre. Åt för första gången på en månad sitt minimiTS.

Inne på tredje dygnet nu, som han ätit helt okej och täckt TS. Han äter inte "fullt"/som han ska, men det är en extrem skillnad mot innan - då åt han max 50% av sitt minimibehov av TS (och oftast bara 30%). Och nu har han petat i sig minimibehovet iaf. Fördelat på silage och lucernhack.

Den STORA frågan är om det har släppt nu vad det än var, eller om det beror på SNÖN. Det kom snö i måndags nämligen..

Återstår ju se vad som händer när snön försvinner - men om han slutar äta igen när snön försvinner så kan man nog stryka utredningen från listan, för då sitter problemet "mellan öronen". Inte för det är ett dugg lättare löst då, men det ger ju vissa svar. Att det är viljestyrt i grunden och inte beror på något fysiskt problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Men alltså, kan du inte försöka tagga ner lite i sammanhanget ändå, och försöka följa ngn sorts A till B linje så gott det nu är möjligt ändå? du har typ 3 trådar ute nu parallelt med diverse fix/frågor/alternativ osv på olika sätt i samtliga. Det kan lätt bli så om du går igång och inte försöker vara lite lugn och ta en sak i taget, att det bara blir ännu värre att röra till det för hästen.

lyssna på veterinären även om det bär dig emot att ändra rutiner osv. lär vara mycket mer realistiskt än att gå igång åt alla håll och famla efter alla olika alternativ på en skala och prova med endera ditten och nästa dag datten osv. Jag förstår absolut att du är orolig för hästen osv, men är det verkligen så att den utan synbar anledning matvägrar så måste den ju isåfall utredas, eftersom inga problem i sig verkar finnas med foder osv. Ngt beror det ju på, och knappast då bara att den helt plötsligt fått för sig att rata alla typer av grovfoder helt plötsligt liksom. För mig låter det som att hästen äter i ryck när den absolut har ngt fysiskt behov av att göra det, och sen blir det uppehåll. Det för mig är en häst som inte mår bra ngnstans i sig, helt klart, fysiskt.

ta det lugnt, tagga ner och tänk rationellt och ffa anlitar du veterinär så ta till dig deras råd i första hand.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Jag vet inte hur du läst trådarna, alltså vad det är du tycker är konstigt?

Det finns ingen anledning just nu att stalla in, eftersom ponnyskrutt äter. Snön eller ej återstår att se, då den försvinner i rasande fart. För jag antar att det du ansåg var att inte vilja följa veterinärens råd var att inte vilja stalla in? Helt korrekt jag inte vill det (eftersom det är en så osannolik teori) - men jag har aldrig sagt, eller skrivit, att jag INTE tänker det. Men jag pratade med vet på morgonen påväg till skolan. På kvällen när jag kom hem åt ponnyn. Och det gör han än.

Allt annat ÄR veterinärens råd, inklusive det du kallar för "hatta". Det är veterinären som rekommenderat att prova hitta vad han kan tänkas äta, om det så är någon slags kraftfoder (men att man då ska försöka hitta något dels magsnällt och dels ponnypassande), att variera grovfodret. Förenklat så "ge honom det han vill äta". (Naturligtvis med sans och vett så du inte misstolkar det, oavsett om han skulle vilja äta det eller ej så ska han inte födas på havre t ex).

Det jag HAR gjort är att skaffa kosilaget, och sen vet rekommenderade att prova byta ut en del av silaget per dag har jag blandat kosilaget och mitt vanliga (och kollar lite om han verkar föredra något av det för att då justera blandningen till fördel för det). Jag har köpt betfibermix och en slags hackar lucern till, jag har rent lucernhack men har köpt ett som är en blandning av lucern och gräs. Allt är magsnällt foder, liksom den lucernpellets jag har. De kan varvas mellan utefter vad han föredrar att äta för dagen. Helt enligt veterinärens rekommendation.

Och på en gång? Först avvaktade jag i två veckor för att se om han tänkte komma igång med ätandet, att det var en tillfällig svacka när han började backa av. Provade att blöta och duscha silaget, samt provade med hö, men det gick han inte på. Sen hade jag ut veterinären, som rekommenderade magsårsmedicin och avvakta. Samt då erbjuda hö och hack. Och om ingen effekt så överväga kastrering eller utredning.

Väntade en vecka utan resultat, skaffade kosilaget. Han åt en dag, men inte natten. Morgonen efter ringde jag vet. För att fråga om hon trodde mest på kastrering eller utredning först. Vet backar då ang teorin om hormonstress och kastrering, men vill ringa granndistriktet och höra om deras endoskop är långt nog för att nå ner i magen. Vet ringer tillbaka och har då konfererat med en kollega på granndistriktet. Jag vet fortfarande inte om deras endoskop når ner, eftersom de inte ansåg det var värt med en utredning just nu, heller inte inremittering till Ultuna. Istället föreslår de det jag skrev, att helt enkelt erbjuda honom det han vill äta, varva grovfoder och hitta magsnällt kraftfoder att varva med. Stalla in nattetid. Ge det en vecka.

Jag har gjort allt utom att stalla in, och det beror på att han äter just nu. Så vad är det du missförstått? Jag har kontakt med en och samma veterinär, kontinuerligt, och följer deras råd (med ett undantag som beror på att det just nu inte behövs för att uppnå önskat resultat).

Jag för btw nördigt detaljerad statistik över hur han äter, och det finns ingen sådan koppling som att han ryckäter när han har ett fysiskt behov av det. Tyvärr.

Däremot så sen snön kom är det betydligt trevligare siffror att titta på. På de två föregående veckorna innan vändningen är "toppnoteringen" 44% av sitt TS-behov, bottennoteringen 23%. De flesta dagarna har legat mellan 30 - 40% :S Sen vände det (kanske pga snön, kanske bara vände det), och 85%, 110% och 130% av sitt TS-behov.
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

jag har nog varken missförstått eller förstått i detalj utan har reflekterat över hur panikartad du verkar i fråga om antal trådar osv och läget med hästen i sig. jag tycker det allmänt verkar vara lite hattigt ja, särskilt i kombo med tråden om att hitta sadel till hästen som var aktiv för ngn vecka sen.

jag finner ingen anledning att du behöver skriva telefonkataloger i försvar osv, har du befog och grund utifrån allt så jättefint. mitt svar till dig var min reflektion utifrån hur jag tycker mig ha erf. av att du ofta blir väldigt stressad och börjar mixtra och ha dig utifrån för all del, alla vetenskapliga råd, kunskaper osv i sig, men det blir lite soppa ibland just av att du hoppar igång så himla mycket, så därav min reflektion som sagt.

Med "på en gång" förstår jag inte riktigt vad du avser? menar du det jag skrivit om att du du ju haft ponnyn väldigt länge utan matproblem/matvägran osv? Isåfall så avser jag utan att ha skrivit ngt sånt men det jag skrev om att den ändrat beteende senaste månaderna i sammanhanget. Inga konstigheter tycker jag utifrån det jag skrev och vad du redovisat ?

om allt löst sig så är det ju toppenbra, och ffa om du litar på din veterinär och det löst sig utifrån det.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Panik - absolut. Det är extremt frustrerande och magsårsframkallande för matte med en häst som vägrar äta.

Sadeln svarade jag ju på i den tråden.

Så absolut att det är helt korrekt att jag ÄR stressad och panikslagen. Men jag har stålsatt mig just för att INTE mixtra. När han började krångla, så tro mig min spontana tanke var att prova ditt och prova datt, byt foder osv - bara för att få honom att äta och slippa han skulle dra på sig ett nytt magsår etc. Att då stålsätta sig och vänta var apsvårt. Och du anar inte hur många gånger den senaste veckan bara jag känt att "nej, nu orkar jag inte mer, nu kör jag in honom till Ultuna". Jag har bokstavligt talat suttit på händerna mellan varven (vädret har iofs varit behjälpligt). Men jag har lyckats avhålla mig, just för att ge saker och ting en chans, och att om/när det vänder förhoppningsvis veta VAD som gjorde det. Vilket ju är svårt om man provat fyra saker på tre dar..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 404
Senast: Shixle
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 394
Senast: emma-vsm
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 985
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 490
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp