Bukefalos 28 år!

ponny som inte.. vill?

Netted

Trådstartare
Är lite orolig just nu, min fd. ponny som jag sålde till en jättesöt tjej och hennes familj har börjat strula lite. Han har blivit mycket skänkeldöv och jobbar inte alls med bakbenen. Han har stegrat sig några gånger då han inte vill hoppa på tävling (förvisso vet jag att hästen inte tycker om att tävla..)

De har därför skickat iväg honom i 2 veckor till deras tränare. Enligt henne har hästen antagligen dålig kondition (Lite svårt för en 12-årig tjej kanske att veta hur hon ska bygga upp konditionen) men han har ju ändå varit igång regelbundet i 1 år, minst. Hon nämde till dem att om det inte blir bättre ska de ta blodprov och se om han har hjärtfel.. :crazy: Hon har även klippt ponnyn lite mer då med resultatet att han svettas mindre.. Men de där bakbenen kommer bara liiite bättre till användning tydligen.. Och han har sagt emot till henne, stegrat sig lite osv. (troligen pga mera krav) De skulle också kanske kolla erlichias också då han haft mkt fästingar..

Detta är INTE denna ponny jag känner..

Tjejen är somsagt 12, är hennes läromästare. Hon har ju inga högre krav på formen precis, mer än att "oj vad kul, hästen böjde lite på nacken!" ja ni fattar :) så han lunkar ju mest runt, och hoppar ibland.

Jag förstår inte riktigt vad som har hänt.. han kanske inte helt enkelt passar med detta? Han ÄLSKAR att hoppa, men inte på tävling när det börjar närma sig 80-90. Men han har ändå aldrig stegrat.. och skänkeldöv? Krävs det inte ganska mycket för det? Han går inte framåt för fem öre tydligen..

Nu INGET menat mot hästens ägare, de är kanon :bow: Annars hade jag aldrig sålt honom till dem.

Men det känns bara så.. konstigt.. vad kan vara fel? Ont? Dålig passande utrustning? Att han inte trivs?
 
Sv: ponny som inte.. vill?

jag tror faktiskt att detta beror på just tjejen och hennes ridsätt...kanske trivs han inte med att vara "gunghäst" finns det någon erfaren ryttare som "rider igenom" honom ibland??

skänkeldöd blir man ju inte av erlichias eller hjärtfel eller hur:crazy:

att människorna är snälla och trevliga är ju inte direkt samma sak som hästkunniga i mina ögon:cool:

hoppas att det löser sig för honom
 
Sv: ponny som inte.. vill?

Det låter som en typisk ponny. Smart, med andra ord. Varför anstränga sig när man kan spara så mycket energi som möjligt?? Skänkeldöd kan en häst bli på sekunden om de känner att det är ett tilltalande alternativ.

Jag skulle inte vara så orolig för att det är något allvarligt fel på ponnyn. En genomgång av rygg, ben och utrustning skulle inte sitta fel för att utesluta att han har ont någonstans, och får tjejen hjälp av en vettig tränare tror jag det löser sig med ridningen så småningom.
 
Sv: ponny som inte.. vill?

tack för era svar :bow:


jag har klurat lite på det.. på ett sättär han en perfekt förstaponny, men ändå inte..smart somsagt;)
 
Sv: ponny som inte.. vill?

Hur länge har hon haft ponnyn? Det är ju ett känt faktum att alla ponnyer testar sina nya ryttare för att se var gränserna går.

Du kanske kan åka hem till dem då o då och hjälpa henne, du känner ju hästen:)

Sen är det jättebra att de skickat honom till deras tränare.

Ett tips kan ju vara att du rider honom en gång för att se om hans olater försvinner, gör de inte de kan det ju vara bra att göra en enkel liten veterinärkoll...
 
Sv: ponny som inte.. vill?

Hur länge har hon haft ponnyn? Det är ju ett känt faktum att alla ponnyer testar sina nya ryttare för att se var gränserna går.

Du kanske kan åka hem till dem då o då och hjälpa henne, du känner ju hästen:)

Sen är det jättebra att de skickat honom till deras tränare.

Ett tips kan ju vara att du rider honom en gång för att se om hans olater försvinner, gör de inte de kan det ju vara bra att göra en enkel liten veterinärkoll...


de har nu haft ponnyn i snart 1½ år..så jag tror inte han testar:p har väl bara kommit på vad han kan göra och inte göra..

ska snart åka o hälsa på, har inte hunnit innan.



ang, hjärtat o erlichias- pga han svettas så otroligt mkt :p
 
Sv: ponny som inte.. vill?

Men snälla, det är precis det som händer när hästar byter ägare, en yngre ryttare med mindre kunskaper kommer göra att hästen börjar testa, jobbar mindre korrekt samt tappar muskler och kondition, thats it! Acceptera det.

Olaterna försvinner inte alltid första gången någon som "kan" rider, om ponnyn har jobbat på dom i 1 1/2 år.

Sålänge tjejen inte tappar intresset kan det mycket väl vara den perfekta första ponnyn eftersom hon ev. har kommit in i en period när hon lärt sig kräva lite mer av honom, kommer hon över det kanske det hela blir skitbra, ge ungen en chans, du kan inte begära att hästen ska vara som hos dig... det är omöjligt, både djur och människor formas av dem som de umgås med.

Det är ju bra att du bryr dig om ponnyns hälsa, men hjärtfel och erlichias prover, snälla... Vad ska du göra för dyra koller sen, exportröntga?

Stegrat är dessutom ett diffust begrepp, kanske lyfte ponnyn framdelen och svängde runt när han vägrade, mycket vanligt och för en 12åring, ja då är det "stegrat"
 
Sv: ponny som inte.. vill?

Men snälla, det är precis det som händer när hästar byter ägare, en yngre ryttare med mindre kunskaper kommer göra att hästen börjar testa, jobbar mindre korrekt samt tappar muskler och kondition, thats it! Acceptera det.

Olaterna försvinner inte alltid första gången någon som "kan" rider, om ponnyn har jobbat på dom i 1 1/2 år.

Sålänge tjejen inte tappar intresset kan det mycket väl vara den perfekta första ponnyn eftersom hon ev. har kommit in i en period när hon lärt sig kräva lite mer av honom, kommer hon över det kanske det hela blir skitbra, ge ungen en chans, du kan inte begära att hästen ska vara som hos dig... det är omöjligt, både djur och människor formas av dem som de umgås med.

Det är ju bra att du bryr dig om ponnyns hälsa, men hjärtfel och erlichias prover, snälla... Vad ska du göra för dyra koller sen, exportröntga?

Stegrat är dessutom ett diffust begrepp, kanske lyfte ponnyn framdelen och svängde runt när han vägrade, mycket vanligt och för en 12åring, ja då är det "stegrat"


hur ska jag tolka ditt svar?


har jag klankat ner på dem som äger dem? sa innan att de är underbara med hästen, de är otroligt mån om hur han mår. detta var mest mina funderingar efter att ha snackat med ägaren i telefon, även hon var orolig.

och erlichias/hjärtfel har väl aldrig JAG trott att det är? ägaren sa att det var deras tränare som hade nämt det, klart man blir orolig då?


stegrat har han gjort ordentligt ska jag säga. (det är hennes mamma jag har kontakt med)

och jag har väl inte begärt något av tjejen? ännu en gång - hästen har det jättebra, rids regelbundet, får hoppa och träna och får mat = häst som stormtrivs. jag är JÄTTEglad att just de köpte min häst!



jag liksom bara (som ägaren) är orolig och undrar vad som kan vara fel;
har han erlichias så han har ont nånstans?
därför han inte använder bakbenen ett dugg? (har gjort innan i deras ägarskap)
därför han svettas så otroligt (tydligen oroväckande) mycket?

när jag sålde honom skrev vi nämligen en reservation ang. fästingar och dess sjukdomar.. han har lidit av mkt fästingar.

får man inte bry sig?


:mad: :(
 
Sv: ponny som inte.. vill?

Klart du får bry dig, men tja du kanske inte klankar ner på nya ägarna men du skriver ju bla att de kanske inte passar ponnyn kanske han inte trivs, han har ju bott där i 1 1/2 år. Face it DET ÄR INTE SAMMA PONNY SOM DU SÅLDE! 1 1/2 år hinner ändra hästen, bla om hon inte underhåller konditionen så kommer han svettas mer framförallt när hon tränar för tränare för då får hon hjälp att sätta press på honom.

Det du skriver svarar redan på alla dina frågor fastän du inte inser det. ex.

Hon har även klippt ponnyn lite mer då med resultatet att han svettas mindre..

Han går inte framåt för fem öre tydligen..

ja ni fattar så han lunkar ju mest runt,

Lite svårt för en 12-årig tjej kanske att veta hur hon ska bygga upp konditionen


Inte så svårt att tappa kondition om man inte går framåt och mest lunkar runt eller? Och om han svettas mindre när han blir mer klippt, det är ju ganska naturligt beteende eller?

Han har stegrat sig några gånger då han inte vill hoppa på tävling (förvisso vet jag att hästen inte tycker om att tävla..)

Han ÄLSKAR att hoppa, men inte på tävling när det börjar närma sig 80-90.


Om han inte tidigare varit förtjust i att hoppa på tävling och han bara stegrat på tävling, vad är då problemet, han har helt enkelt utvecklat en strategi, tjejen blir väl skrajare om han han gör så än om han bara stananr?

och skänkeldöv? Krävs det inte ganska mycket för det?

Nix, det enda som krävs är att tjejen gör fel, ganska lätt hänt om man är 12. Ex. klämma med benen hela tiden, inte säga ifrån direkt när hästen inte svarar framåt, sitta och småhacka av misstag, det fixar man på en vecka, eller möjligtvis en halv... Är man lite vanare ryttare kan det ta ett tag att jobba på det...
 
Sv: ponny som inte.. vill?

Jaha - är det 1 1/2 år vi pratar om? Jag fick uppfattningen om att det rörde sig om veckor, möjligtvis ett par månader.

I så fall hade jag inte varit det minsta orolig om jag var du. Ja, bortsett från att det skulle vara jättetråkigt om ponnyn blev sjuk eller skadad - vad gäller hans beteende vid ridning är jag ganska övertygad om kan tillskrivas det faktum att han rids av ett barn, och att han fått övertaget. Du beskriver själv att tjejen mest lunkar runt med hästen - och då KOMMER hästen att tappa kondition och muskler.
 
Sv: ponny som inte.. vill?

Klart du får bry dig, men tja du kanske inte klankar ner på nya ägarna men du skriver ju bla att de kanske inte passar ponnyn kanske han inte trivs, han har ju bott där i 1 1/2 år. Face it DET ÄR INTE SAMMA PONNY SOM DU SÅLDE! 1 1/2 år hinner ändra hästen, bla om hon inte underhåller konditionen så kommer han svettas mer framförallt när hon tränar för tränare för då får hon hjälp att sätta press på honom.

Det du skriver svarar redan på alla dina frågor fastän du inte inser det. ex.

Hon har även klippt ponnyn lite mer då med resultatet att han svettas mindre..

Han går inte framåt för fem öre tydligen..

ja ni fattar så han lunkar ju mest runt,

Lite svårt för en 12-årig tjej kanske att veta hur hon ska bygga upp konditionen


Inte så svårt att tappa kondition om man inte går framåt och mest lunkar runt eller? Och om han svettas mindre när han blir mer klippt, det är ju ganska naturligt beteende eller?

Han har stegrat sig några gånger då han inte vill hoppa på tävling (förvisso vet jag att hästen inte tycker om att tävla..)

Han ÄLSKAR att hoppa, men inte på tävling när det börjar närma sig 80-90.


Om han inte tidigare varit förtjust i att hoppa på tävling och han bara stegrat på tävling, vad är då problemet, han har helt enkelt utvecklat en strategi, tjejen blir väl skrajare om han han gör så än om han bara stananr?

och skänkeldöv? Krävs det inte ganska mycket för det?

Nix, det enda som krävs är att tjejen gör fel, ganska lätt hänt om man är 12. Ex. klämma med benen hela tiden, inte säga ifrån direkt när hästen inte svarar framåt, sitta och småhacka av misstag, det fixar man på en vecka, eller möjligtvis en halv... Är man lite vanare ryttare kan det ta ett tag att jobba på det...


ja, men det jag skriver reflekterar ju inte bara mina tankar, utan även ägarens :p

och jag vet, det är inte min häst längre, so why care? har bra kontakt med ägarna och då blir man ju lite orolig.

han har förövrigt kommit hem från tränaren nu och jobbar på himla bra.




förlåt för att jag skapade tråden..
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Mabuse
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 277
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Cambrie
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp