Ponny som stoppar

Ibland behöver hästar känna att de är mer "inramade" i ridning mot hinder.
Det är en trygghet för vissa hästar att känna att ryttaren är med hela vägen. Det kan vara det tränarna menar med att ponnyn testar. Att den saknar klara direktiv och den är inte i balans och mellan hjälperna och då kommer det kännas lättare för ponnyn att stanna än att hoppa.
 
OK - där tror jag att ni har felet. Han har alltså bara varit igång i sex månader efter en belastningsskada (inflammation). Din beskrivning får det att förefalla att ni har gått väl fort framåt - i synnerhet som ni stött på problem. Grundstrategin vid problem är att gå tillbaka och inte forcera innan det fungerar. En häst som stått sex månader måste man i princip börja om med. Har ni tagit professionell hjälp med igångsättning?

En inflammation beror oftast på en ridning (inkl underlag, utrustning, tränare etc) och ett träningsupplägg som inte passar den aktuella individen. Vilka omtag har ni gjort efter skadan?
Efter veterinären på kliniken har vi gjort ett igångsättnings program. Sen när det var ok enligt dom så började vi hoppa. Vi har sedan också gått på vår känsla. Han har inte varit i vila alls helt. Alltid skritt trav & galopp undantag vid behandling såklart. Allt efter deras. Sen körde vi lugnt ett par månader ändå för vi tyckte så.
Så hoppa gjorde han inte förrän senare.
Sen har vi varit tillbaka & kollat honom men det är inget.
Vi tror han hade påbörjad inflammation då vi köpte honom tyvärr.
Tack för alla råd. Uppskattas.
 
Ibland behöver hästar känna att de är mer "inramade" i ridning mot hinder.
Det är en trygghet för vissa hästar att känna att ryttaren är med hela vägen. Det kan vara det tränarna menar med att ponnyn testar. Att den saknar klara direktiv och den är inte i balans och mellan hjälperna och då kommer det kännas lättare för ponnyn att stanna än att hoppa.
Tack! Min dotter säger med att hon behöver träna mer på distanser - kan det också vara en mer hjälp? Hon tränar för en av tränarna regelbundet & får hjälp där med det & hon tränar själv på det.
Jag undrar här bara för att jag vill hitta det bästa.
 
Nä precis inte kul att ha en som inte vill hoppa för man vill inte tvinga. Men skulle han nu har tröttnat så ja då ska han få slippa såklart!
En sak till..
därför jag skriver här med då många har tips..
vi plågar honom inte.
Vi har röntgat honom & allt. Men man vill ju såklart prova för om han testar lite nu så kan det ju ändå bli bra sen :)
 
En sak till..
därför jag skriver här med då många har tips..
vi plågar honom inte.
Vi har röntgat honom & allt. Men man vill ju såklart prova för om han testar lite nu så kan det ju ändå bli bra sen :)
Har ni kollat utrustningen? Om han varit konvalescent ett tag så kan ju kroppen ha ändrats så att sadeln ligger illa t ex.
 
Tack! Min dotter säger med att hon behöver träna mer på distanser - kan det också vara en mer hjälp? Hon tränar för en av tränarna regelbundet & får hjälp där med det & hon tränar själv på det.
Jag undrar här bara för att jag vill hitta det bästa.

Eftersom den nu är grundligt kollad kanske man kan testa låta en duktig, äldre hoppryttare testa hoppa ponnyn.

Det kan ju vara så att man lagt hästen fel på hinder/inte rider bra nog.

Har ni testat det? Då kan man ju ha ngt att arbeta med om hästen är missnöjd med ridningen.
 
Tack! Min dotter säger med att hon behöver träna mer på distanser - kan det också vara en mer hjälp? Hon tränar för en av tränarna regelbundet & får hjälp där med det & hon tränar själv på det.
Jag undrar här bara för att jag vill hitta det bästa.
Att låta någon mer rutinerad rida ponnyn och din dotter få rida en mer självsäker ponny hade säkert varit positivt- men inte alltid möjligt såklart.
Det är svårt att hitta känslan om förtroendet mellan häst och ryttare är naggat i kanten. Man kan behöva bryta den negativa spiral som uppstår. Att träna är bra såklart men ibland tränar man mer på att befästa felen. Så att träna distanser kan vara både bra och dåligt.
 
Eftersom den nu är grundligt kollad kanske man kan testa låta en duktig, äldre hoppryttare testa hoppa ponnyn.

Det kan ju vara så att man lagt hästen fel på hinder/inte rider bra nog.

Har ni testat det? Då kan man ju ha ngt att arbeta med om hästen är missnöjd med ridningen.
Nä det ska vi prova. Tack!
Jag anser att har han tröttnat så ska han inte behöva tävla mer men synd om det beror på en ”enkel” sak vi har missat att prova...
 
Att låta någon mer rutinerad rida ponnyn och din dotter få rida en mer självsäker ponny hade säkert varit positivt- men inte alltid möjligt såklart.
Det är svårt att hitta känslan om förtroendet mellan häst och ryttare är naggat i kanten. Man kan behöva bryta den negativa spiral som uppstår. Att träna är bra såklart men ibland tränar man mer på att befästa felen. Så att träna distanser kan vara både bra och dåligt.
Ah ok jag får klura vidare :) tack!!
 
Tack! Han har vilat i 6 månader..
men min tanke är lite detta att han har tröttnat helt enkelt

Det är en klok ingång tror jag. Låt den göra något annat och spara på senor och leder. Beroende på vilken typ av belastningsskada så är det en rätt lång process att komma tillbaka, ex gaffelband kan ju ta ett år i rehab.

Vill dottern träna kan hon kanske låna en annan häst en period, det kan vara nyttigt för henne också. :)

Såklart kan du låta någon annan testhoppa den. Kanske behöver den mer stöd än det får av dottern. Men med skadehistorik så skulle jag vara försiktig.
 
Det är en klok ingång tror jag. Låt den göra något annat och spara på senor och leder. Beroende på vilken typ av belastningsskada så är det en rätt lång process att komma tillbaka, ex gaffelband kan ju ta ett år i rehab.

Vill dottern träna kan hon kanske låna en annan häst en period, det kan vara nyttigt för henne också. :)

Såklart kan du låta någon annan testhoppa den. Kanske behöver den mer stöd än det får av dottern. Men med skadehistorik så skulle jag vara försiktig.
Tack för svar :)
 
Det är en klok ingång tror jag. Låt den göra något annat och spara på senor och leder. Beroende på vilken typ av belastningsskada så är det en rätt lång process att komma tillbaka, ex gaffelband kan ju ta ett år i rehab.

Vill dottern träna kan hon kanske låna en annan häst en period, det kan vara nyttigt för henne också. :)

Såklart kan du låta någon annan testhoppa den. Kanske behöver den mer stöd än det får av dottern. Men med skadehistorik så skulle jag vara försiktig.
Ja nä det var en ”enkel” inflammation.
Vi har inte behövt stå på vila utan har varit försiktigt igång hela tiden med program från vet. Sen tog vi det lugnt ytterligare några månader.
Men nu är han fräsch. Inga pålagringar heller osv
Han är en glad & pigg ponny. Fysioterapeuten säger att han är fräsch. ( får behandlingar regelbundet)

Tack för svar!
 
Ja nä det var en ”enkel” inflammation.
Vi har inte behövt stå på vila utan har varit försiktigt igång hela tiden med program från vet. Sen tog vi det lugnt ytterligare några månader.
Men nu är han fräsch. Inga pålagringar heller osv
Han är en glad & pigg ponny. Fysioterapeuten säger att han är fräsch. ( får behandlingar regelbundet)

Tack för svar!

Men säger veterinären att han är fräsch?
Vad var det för inflammation?
Dom som har funnits i min omgivning som har börjat stanna på hinder har samtliga visat sig ha kotledsinflammation. Kan det vara att det är en icke-utläkt eller återkommen inflammation?
 
Tack! Min dotter säger med att hon behöver träna mer på distanser - kan det också vara en mer hjälp? Hon tränar för en av tränarna regelbundet & får hjälp där med det & hon tränar själv på det.
Jag undrar här bara för att jag vill hitta det bästa.

Hur ofta hoppar hon med ponnyn?

När det gäller ridningen är det svårt att säga - du säger att hon är lätt i handen, men det är inte så konstigt, jag har aldrig hört en förälder (nästan) säga att min unge ger hästen en munfisk då och då för hen är efter i språnget - eller att min unge inte är så lätt i handen utan har en hård hand. Alla vill ju rida med lätta händer. Tyvärr är det få tränare som verkar lära ungarna att ta ett mantag om de inte är med i sprången eller ens säger till dom när de hänger i tygeln.
 
Hur ofta hoppar hon med ponnyn?

När det gäller ridningen är det svårt att säga - du säger att hon är lätt i handen, men det är inte så konstigt, jag har aldrig hört en förälder (nästan) säga att min unge ger hästen en munfisk då och då för hen är efter i språnget - eller att min unge inte är så lätt i handen utan har en hård hand. Alla vill ju rida med lätta händer. Tyvärr är det få tränare som verkar lära ungarna att ta ett mantag om de inte är med i sprången eller ens säger till dom när de hänger i tygeln.
Varannan vecka.. ja visst men hon är det.. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 491
Senast: Sirap
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 085
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 511
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp