Ponny som stoppar

Jag skulle säga så här.
Tränare är också bara människor. Och även de bästa kan ha fel.
Jag hade, för ett antal år sedan, en häst hos en av elitryttarna i vårt land, för att han skulle utbildas, utvecklas och tävlas. Han var lite bråkig där - något han aldrig varit här hemma. Ryttaren ansåg att det berodde på att han fortfarande var hingst och bad mig hämta hästen direkt - vilket jag gjorde. Jag åkte mer eller mindre direkt till kliniken för undersökning och det visade sig att hästen hade ledinflammationer på tre ben och en muskelskada på det fjärde... Det var INTE de kvarvarande testiklarna som var orsak till att han bråkade med dem! (och för sakens skull, det var muskelskadan som gjorde att det blev ledinflammationer i de övriga benen - lederna behandlades och muskeln åtgärdades, hästen blev frisk, såldes till en tävlingsryttare och tävlade upp till 145-hoppning, om jag inte minns fel)

Hade er ponny varit min ponny så hade jag låtit bli att hoppa och ridit den lite lätt rakt fram i skogen ett tag. Om den nyligen är genomgången av veterinär så hade jag letat reda på en alternativbehandlare med gott rykte i min närhet och fortsatt gå igenom den. Veterinärer är bäst på skelett och leder, alternativare är ofta bättre på muskelbiten. Det kan vara något som sitter fast muskulärt, som veterinären inte hittar...
För, jag är enig med de övriga i tråden. En ponny som tidigare hoppat villigt, som börjar stanna på hinder, signalerar att det är något som inte stämmer. Hästar kan inte tänka ut att "idag ska jag jävlas med min ryttare", utan de gör det som känns rätt för dem.
Tack! Har du läst mina inlägg? Hon går regelbundet hos fysio & är inte stel osv
Det måste inte betyda att hon har ont.
Finns andra anledningar med...
 
Prova en annan mer erfaren ryttare på.Gör roliga saker för ponnyn.Blor inte det bättre o den mer erfarne ryttaren känner något är fel är det bara kolla hästen igen.Säger inte att den har ont men vet att just hovledsinflammationer är svåra.Svåra att kolla upp svåra att behandla.Lycka till !🐎😃
Tack !
 
Min erfarenhet säger som så många andras, att protesterar hästen så tydligt så brukar något vara fel.

Som jämförelse, tog mig 6 besök hos olika läkare innan de hittade var min smärta kom ifrån, och då kunde jag ändå peka och beskriva smärtan. En häst har inte den möjligheten, tyvärr.

Med det sagt så hade jag låtit den vila från hoppningen något halvår och provat igen, nytt beslut då om problemet kvarstår.
 
Jag hade satt upp en rutinerad ryttare på ponnyn.
Den kan dels känna hur åonnyn känns och dels hjälpa dottern att få ponnyn ordentligt genomriden.
 
OK - där tror jag att ni har felet. Han har alltså bara varit igång i sex månader efter en belastningsskada (inflammation). Din beskrivning får det att förefalla att ni har gått väl fort framåt - i synnerhet som ni stött på problem. Grundstrategin vid problem är att gå tillbaka och inte forcera innan det fungerar. En häst som stått sex månader måste man i princip börja om med. Har ni tagit professionell hjälp med igångsättning?

En inflammation beror oftast på en ridning (inkl underlag, utrustning, tränare etc) och ett träningsupplägg som inte passar den aktuella individen. Vilka omtag har ni gjort efter skadan?
Exakt vad jag tänkte!
 
Exakt vad jag tänkte!
Backa, back backa. Den har inte hoppat på 6 mån! Börja om från enkel hoppning där pållen tycker det är enkelt och kul! Och avancera långsamt! Annars är ni tillbaka på ruta 1. Barnet kanske vill ut och tävla som innan, men det är levande djur som vi håller på med.
 
Backa, back backa. Den har inte hoppat på 6 mån! Börja om från enkel hoppning där pållen tycker det är enkelt och kul! Och avancera långsamt! Annars är ni tillbaka på ruta 1. Barnet kanske vill ut och tävla som innan, men det är levande djur som vi håller på med.
Vår ponny var jätteförsiktig vid igångsättning, så vi ändrade och började hoppa igång honom på terrängbanan, tills självförtroendet satt där, och sen banhoppning, sakta men säkert med en taggad ponny :up:
 
Tack! Har du läst mina inlägg? Hon går regelbundet hos fysio & är inte stel osv
Det måste inte betyda att hon har ont.
Finns andra anledningar med...
Jo, det finns andra anledningar. Men, hästar jävlas inte.
Och, en ponny som har haft ont kan mycket väl få det igen.
Det kan vara så enkelt som att ponnyn minns att det tidigare har gjort ont och inte vågar ta i än. Tidigare smärta kanske inte heller är helt borta, eller på väg tillbaka.
Ingen behandlare, varken veterinärer eller alternativbehandlare, kan allt. Ibland kan det vara vettigt att låta någon annan titta på ponnyn eftersom den tydligt visar att något är fel.
Jag vet bara alltför väl hur lätt det är att "missa" små detaljer.
Och jag har själv flera exempel på egna hästar som klarat sig från utdömningar och fortfarande lever många år senare, tack vare att jag inte gav upp när de första som behandlade dem gjorde det.

Så, det spelar ingen roll hur tydlig du är med att du anser att ponnyn är frisk. Så länge den strular - fortsätt leta!
Och, som sagt, låt den jobba rakt fram i skogen ett tag och låt bli att hoppa.
 
Tack! Har du läst mina inlägg? Hon går regelbundet hos fysio & är inte stel osv
Det måste inte betyda att hon har ont.
Finns andra anledningar med...

Upprepar mig i tråden, och lägger till att jag håller med @ameo ovan.

Varför är det svårt att låta bli att hoppa en period - är ni osäkra på vad som felar så varför chansa och pusha vidare med risk eventuell skada/överansträngning?

Vill barnet absolut hoppa så låt henne låna en skolponny en period, eller lär henne att hästar är levande varelser och att vi måste anpassa oss efter dem.

Menar inget illa emot er, utan enbart att ponnyn uppenbart inte fungerar i sin nuvarande situation. Det enklaste (och billigaste) för er är att låta den slippa träning en period och se om den mår bättre/är mer motiverad efter någon månad eller två i skogen.

Det kan vara smärta, det kan vara smärtminne, det kan vara felridning från dottern, det kan vara många saker. Men vill ni inte skicka den på utredning igen, så låt den pausa lite och utvärdera sedan.
 
En häst som haft kotledsinflammation brukar de ens hoppa igen? Ridning helst på rakt spår länge har jag hört? Jag kan ha fel. Det är en vanlig diagnos med mycket människor som har haft erfarenhet av det. Jag har haft hovslagarproblem och varken duktiga, meriterade veterinärer eller duktiga,meriterade hovslagare hade tydligen kompetens att avgöra var problemet var. Ja,jag är fortfarande minst sagt förvånad eftersom det tog ett tag att reda ut problemen men tydligen had ingen något att säga.

En kotledsinflammation är rätt vanlig att många hästar får , ofta pga felbelastning på hästen i form av ridning/träning dvs främst ett ryttarproblem, och förutsatt att kotledsinflammationen inte härrör från ngt annat grövre (dvs fysiskt hos hästen i sak), så brukar dessa läka ut rätt så okomplicerat om ryttaren får hjälp att ändra upplägget och tar till sig det.

Så att en kotkedsinflammation per se skulle vara lika med att någon häst aldrig mer återkommer till arbete inkl då hoppning - tävling osv känner jag inte igen alls utifrån din uppfattning?

Rehab på en kotledsinflammation brukar ju dock vara lugn igångsättning på raka spår precis som du är inne på.
Det är dock ofta en standardrekommendation pga att veterinärer vet att ofta kan inte ryttarna rida sina hästar riktigt optimalt i balans. Böjda spår i sig är därmed inte faran i sig .

Jag har lite svårt att förstå ditt inlägg ang hovslagare osv hur du menar så jag har svarat på din post i övrigt .
 
Senast ändrad:
En kotledsinflammation är rätt vanlig att många hästar får , ofta pga felbelastning på hästen i form av ridning/träning dvs främst ett ryttarproblem, och förutsatt att kotledsinflammationen inte härrör från ngt annat grövre (dvs fysiskt hos hästen i sak), så brukar dessa läka ut rätt så okomplicerat om ryttaren får hjälp att ändra upplägget och tar till sig det.

Så att en kotkedsinflammation per se skulle vara lika med att någon häst aldrig mer återkommer till arbete inkl då hoppning - tävling osv känner jag inte igen alls utifrån din uppfattning?

Rehab på en kotledsinflammation brukar ju dock vara lugn igångsättning på raka spår precis som du är inne på.
Det är dock ofta en standardrekommendation pga att veterinärer vet att ofta kan inte ryttarna rida sina hästar riktigt optimalt i balans. Böjda spår i sig är därmed inte faran i sig .

Jag har lite svårt att förstå ditt inlägg ang hovslagare osv hur du menar så jag har svarat på din post i övrigt .
Ingen häst utan hov.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 489
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp