Ponnyakuten, förlegat sätt att se på hästar?

miumiu

Trådstartare
Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade, lata osv. En tränare uppmanar barnet som rider att ”sparka ponnyn i magen med sporren” när han vägrar på ett hinder för ”då kommer han inte undan”. Såna här saker skaver lite i mig alltså, gillar programidén i övrigt men vissa metoder känns extremt mossiga.
 
Har också kollat på några gamla säsonger med barnen och reagerade på en westernryttare som slog en ponny i ansiktet med tyglarna och ryckte ponnyn i munnen. Sen sa ha att den var ouppfostrad. Ger inte riktigt rätt signaler..

Men varför rider inte barnen med säkerhetsväst? Borde vara ett krav, särskilt när de hoppar och har ”bråkiga” hästar..
 
Har också kollat på några gamla säsonger med barnen och reagerade på en westernryttare som slog en ponny i ansiktet med tyglarna och ryckte ponnyn i munnen. Sen sa ha att den var ouppfostrad. Ger inte riktigt rätt signaler..

Men varför rider inte barnen med säkerhetsväst? Borde vara ett krav, särskilt när de hoppar och har ”bråkiga” hästar..
Att barn ska ha säkerhetsväst har väl kommit senare? Ponnyakuten är ju rätt gammal.
 
Har också kollat på några gamla säsonger med barnen och reagerade på en westernryttare som slog en ponny i ansiktet med tyglarna och ryckte ponnyn i munnen. Sen sa ha att den var ouppfostrad. Ger inte riktigt rätt signaler..

Men varför rider inte barnen med säkerhetsväst? Borde vara ett krav, särskilt när de hoppar och har ”bråkiga” hästar..
Men dom har väl säkerhetsväst på? Jag kollade på det nyligen och reagerade inte på att någon saknade väst. Tycker att de flesta haft det.
 
Men dom har väl säkerhetsväst på? Jag kollade på det nyligen och reagerade inte på att någon saknade väst. Tycker att de flesta haft det.
Vi kollar just på på andra säsongen (tror jag) och där har de inte säkerhetsväst. Inte ens när de hoppar eller rider terräng. Min 7åring påpekar det ofta och frågar varför de inte har säkerhetsväst.

När de lasttränar har de oftast heller ingen hjälm på sig.. O_o
 
Vi kollar just på på andra säsongen (tror jag) och där har de inte säkerhetsväst. Inte ens när de hoppar eller rider terräng. Min 7åring påpekar det ofta och frågar varför de inte har säkerhetsväst.

När de lasttränar har de oftast heller ingen hjälm på sig.. O_o
Jag har inte sett något nu, men minns att jag då reagerade på att de inte hade handskar vid lastning heller. (vilket jag nog ser som mer självklart än hjälm faktiskt, även om hjälm vid lastning av svåra hästar absolut är bra)
 
Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade, lata osv. En tränare uppmanar barnet som rider att ”sparka ponnyn i magen med sporren” när han vägrar på ett hinder för ”då kommer han inte undan”. Såna här saker skaver lite i mig alltså, gillar programidén i övrigt men vissa metoder känns extremt mossiga.
Jag kollar också igenom säsongerna nu, hoppas fortfarande på nya säsonger, samt Hästakuten😃.

Visst ser det väl lite trist ut med vissa saker, som detta med att sparka med sporren, men annars reagerar jag mer på att vissa ponnysar har illasittande utrustning och man undrar över deras hälsostatus.

Annars håller jag med om att det dräller av ouppfostrade, bortskämda/felhanterade ponnyer i programmen och vet inte vad som är problematiskt med att använda de epiteten? Det är ju ett evigt problem på ponnyfronten, att de ofta har unga och oerfarna ägare som ibland varken kan rida eller hantera ponnyn på ett bra sätt= olater frodas. De flesta problemen i Ponnyakuten är av den naturen tycker jag.
 
Jag kan erkänna att jag tyckte de två första säsongerna var fantastiska. Sedan blev jag ointresserad och förstod inte varför. Nu förstår jag att jag nog mognade lite och lärde mig mer och därför såg jag igenom det jag sett som fantastiskt förut.

Tittade också igenom programmet för inte så länge sedan och med lite mer mogna ögon ser jag både bra och mindre bra grejer med ponnyakuten. Vissa delar är fantastiska tips (hon som var hopprädd och red för någon psykolog eller vad det var tex) och sen har vi någon (var det Daniel Zetterman?) som betedde sig oerhört stöddigt och illa mot både ponny och barn.
Säkerhetstänket var rätt uselt det med...

Jag hade gärna sett mer avsnitt av samma koncept men med lite bättre tränare, bättre säkerhetstänk och mer problemlösning.
 
Har själv bara sett snuttar några år tillbaka, men det var en del "ponnyn ska veta vem som bestämmer och underkasta sig"-attityd tyckte jag, och som jag reagerade på. En manlig ryttare (Zetterman kanske?) som blev arg när han skulle demonstrera något på en ponny och pinsamt nog blev avskickad. Det handlade ju bara om hans ego. :crazy:
 
Det är rätt längesedan jag såg ponnyakuten så minns inte riktigt hästhanteringen, minns däremot att i alla fall de senare säsongerna var väldigt barnprogramsbetonade, mycket som inte handlade om hästarna.

Känner dock igen det om att en tränare blev sur och otrevlig mot ponnyn.

Synd att inte säsong 1 fanns med på svtplay. Tyckte skimmelponnyn Jamba var så gullig.

Ridskoleponnyn som inte ville hoppa tyckte jag synd om. Tyckte det var för mycket tvång/försök till tvång där.
 
Ja, visst måste den vara minst tjugo år gammal? Eller? Jag tycker jag minns den från när jag hade häst och då red i alla fall inte någon jag kände med säkerhetsväst.
Min son var med på en casting för säsong 4 och han hade väst😁.
Nu spinner jag vidare på andra kommentarer…
Kan inte riktigt ta åt mig över kritik kring ouppfostrade ponnyer och ryttare. Sonen var både mjuk och försiktig och älskade sin lille ponny och ponnyn var verkligen världens gulligaste och försiktig vid sin lille ryttare❤️. Egentligen hörde de inte dit som ett ”problemekipage” men sonen älskade programmet så vi skickade in ett brev och kom med på castingen😃vilket var ett äventyr för sig. De kom nog med där pga sin gullighetsfaktor😍.
Men instämmer helt till några tränares och ekipages inställning🫣tur att utvecklingen går framåt.
 
Nu var det många pr sedan jag tittade, men vill minnas att de två första säsongerna var rätt ok och att barnen fick hjälp med bra balansträning etc, samma tränare genom hela programmet och en plan. Lisen gjorde det jättebra, tex. Sedan finns det ju andra som är sämre förebilder rent allmänt, men tyckte ändå det funkade då.

Sedan gick det bara över till någon sorts "name dropping", där man bytte tränare efter två pass bara för att få in så många kändisar som möjligt, vilket ledde till att stackars ryttaren fick visa upp problemet igen och få någon sorts quick fix båda gångerna, eftersom tiden inte fanns.

Vet också att iaf en av problemlösarna som togs in vägrade låta barnet visa problemet en gång till (pga onödig risk), utan hellre satt upp själv, och trillade av. Nästa gång, med vettig utrustning (annan sadel), gick det väldigt mycket bättre. Hade man där fokuserat på att lösa problemet och låtit experten göra på sitt sätt direkt, istället för att göra spektakulär TV, hade det blivit rätt mycket bättre för ponnyn.
 
Jag är övertygad om att det fanns både bra och mindre bra metoder i detta programmet. Tror också man får ta med i ekvationen att man bara ser korta snuttar av varje hästs träning i säsongerna . Kanske är rimligt att det är max en timme av varje hästs träning som visas och de var på läger i två veckor. Det är alltså en oerhört liten del av den totala träningen som visas. Så tycker det är svårt att ha en uppfattning generellt men att det fanns en del tränare med dåliga metoder kan jag hålla med om. Sen tror jag ändå många deltagare tycker att de blev hjälpta av programmet och det är ju ändå positivt.
 
Sedan gick det bara över till någon sorts "name dropping", där man bytte tränare efter två pass bara för att få in så många kändisar som möjligt, vilket ledde till att stackars ryttaren fick visa upp problemet igen och få någon sorts quick fix båda gångerna, eftersom tiden inte fanns.
Vi vet ju inte om det var ett medvetet val av produktionen att få med så många tränare som möjligt eller om tränarna inte ställde upp på flera tillfällen för att de fick bättre betalt någon annanstans. Såvida du inte har någon information från de som gjorde programmet ?
 

Liknande trådar

N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 754
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp