Ponnyavel...massor av frågor.

Narcissa

Trådstartare
Det verkar som att jag ska få köpa en ponny som jag velat ha länge. Hon är i dagsläget dräktig med en mycket fin morganhingst.
Jag har fött upp ett antal halvblod så dem har jag koll på men jag har ingen koll på ponnyavel.
Jag har lite frågor.
1. Var registrerar man? Fölet blir ju korsning.
2. Mina halvblod har suffix får man ha vilket suffix eller prefix som helst på ponnyer också eller måste man ansöka? Var gör man det isf?
3. Var hämtar man ut registreringshandlingar på fölet?
4. Var hittar man ponnyhingstar?
 
Det verkar som att jag ska få köpa en ponny som jag velat ha länge. Hon är i dagsläget dräktig med en mycket fin morganhingst.
Jag har fött upp ett antal halvblod så dem har jag koll på men jag har ingen koll på ponnyavel.
Jag har lite frågor.
1. Var registrerar man? Fölet blir ju korsning.
2. Mina halvblod har suffix får man ha vilket suffix eller prefix som helst på ponnyer också eller måste man ansöka? Var gör man det isf?
3. Var hämtar man ut registreringshandlingar på fölet?
4. Var hittar man ponnyhingstar?

Lite bra länkar

http://www.spaf.info/

http://www.asrp.se/

Sen finns det grupper på FB, om du är med där :)
 
Tydligen är det svenska hästavelsförbundet som gäller.
Jag är inte med i några grupper. Tipsa gärna. Helt newbie på detta.
Stoet finns med i blå basen.

Måste kolla upp prefix.
 
Tydligen är det svenska hästavelsförbundet som gäller.
Jag är inte med i några grupper. Tipsa gärna. Helt newbie på detta.
Stoet finns med i blå basen.

Måste kolla upp prefix.
Du kan använda prefix eller suffix till EN uppfödning utan att registrera stuterinamn. Vill du att fler än en ska heta samma måste det vara registrerat. Och, som lilsis skrev, det gör du hos SPAF.
 
Du kan använda prefix eller suffix till EN uppfödning utan att registrera stuterinamn. Vill du att fler än en ska heta samma måste det vara registrerat. Och, som lilsis skrev, det gör du hos SPAF.
Så det är ett måste att registrera nmn om man vill kunna använda sig av ett prefix. Så svenska ponnyavelsförbundet är som skk bland hundar?
 
Så det är ett måste att registrera nmn om man vill kunna använda sig av ett prefix. Så svenska ponnyavelsförbundet är som skk bland hundar?
Ja, det måste registreras om du vill använda det till mer än en ponny.
Det är nog kanske inte riktigt som SKK, SPAF har inte så många funktioner numera, men det är SPAF som administrerar stuterinamnsansökningar för alla ponnyraser.
 
Jag har två uppfödningar registrerade i sh med stuterinamn utan att ha det registrerat...
 
Kollade på SPAFs lista, och min hästs uppfödares prefix finns inte med där...
Visserligen inte (direkt) ponnyras men väl 4 uppfödda hästar med prefixet, om än 2 korsningar...
 
Jag har varit i kontakt med spaf nu och jag ska registrera namn. Frågan är om jag ska köra samma som jag har på halvbloden eller ha två olika....
Halvbloden har suffix efter vår förra gård och jag hade tänkt ge ponnyerna prefix efter nuvarande gård. Men kanske rörigt att ha två olika...
 
Jag har två uppfödningar registrerade i sh med stuterinamn utan att ha det registrerat...
Det kan säkert finnas flera svar på varför. Dels kan det vara en ras som står utanför SPAF. Dels kan det vara så enkelt som att den som fört in namnen inte haft full koll. Och säkert finns andra skäl också.
Kollade på SPAFs lista, och min hästs uppfödares prefix finns inte med där...
Visserligen inte (direkt) ponnyras men väl 4 uppfödda hästar med prefixet, om än 2 korsningar...
Vad är det för ras och var är de registrerade? Se svaret ovan...
 
Jag har varit i kontakt med spaf nu och jag ska registrera namn. Frågan är om jag ska köra samma som jag har på halvbloden eller ha två olika....
Halvbloden har suffix efter vår förra gård och jag hade tänkt ge ponnyerna prefix efter nuvarande gård. Men kanske rörigt att ha två olika...
Det går ju att göra som du vill där.
Om jag ska generalisera så är de flesta ponnystuterinamnet "hela ord" som kan vara by- eller gårdsnamn eller helt påhittade (som mitt, även mitt stuterinamn numera bärs av både en ridsportbutik och har varit en ideell förening. Men jag var först!) medan halvbloden fortfarande oftast har ett fåtal bokstäver och oftast som suffix.

Du kan ju också ändra och lägga stuterinamnen som prefix på halvbloden också, det är väl godkänt numera?
 
Det kan säkert finnas flera svar på varför. Dels kan det vara en ras som står utanför SPAF. Dels kan det vara så enkelt som att den som fört in namnen inte haft full koll. Och säkert finns andra skäl också.

Vad är det för ras och var är de registrerade? Se svaret ovan...

Korsningsponny + vill inte outa de andra två. Mycket möjligt att de står utanför SPAF och att det är därför. :) Sen var detta längesedan, de 4 hästarna med detta prefix är födda 1991-2002.
 
Det går ju att göra som du vill där.
Om jag ska generalisera så är de flesta ponnystuterinamnet "hela ord" som kan vara by- eller gårdsnamn eller helt påhittade (som mitt, även mitt stuterinamn numera bärs av både en ridsportbutik och har varit en ideell förening. Men jag var först!) medan halvbloden fortfarande oftast har ett fåtal bokstäver och oftast som suffix.

Du kan ju också ändra och lägga stuterinamnen som prefix på halvbloden också, det är väl godkänt numera?
Jag vill bara ha bokstäver. Det jag funderar på till ponnyerna är Owl's efter vår gård som innehar uggla i namnet. Mina halvblod har KGL.
 
Jag vill bara ha bokstäver. Det jag funderar på till ponnyerna är Owl's efter vår gård som innehar uggla i namnet. Mina halvblod har KGL.
Jag tycker Owl-idéen är super! Men, under förutsättning att det är en ras som passar med engelska namn/att du vill ha engelska namn, skulle jag köra suffix och bara Owl istället för Owl's. Då kan du använda "riktiga" ord och uttryck som namn, typ Night Owl, Snowy Owl, Wise as an Owl osv.
 
Jag tycker Owl-idéen är super! Men, under förutsättning att det är en ras som passar med engelska namn/att du vill ha engelska namn, skulle jag köra suffix och bara Owl istället för Owl's. Då kan du använda "riktiga" ord och uttryck som namn, typ Night Owl, Snowy Owl, Wise as an Owl osv.
Jag har amerikanskt tema på namnen till ponnyerna men inte som hör ihop med Owl's utan det måste vara ett prefix isf.
Jag kommer döpa dem efter amerikanska doftljus (som jag nördigt nog älskar).

Tex Owl's Honey glow eller Owl's Bourbon Wood Barells.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 465
Senast: Narcissa
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 824
Senast: ginnies
·
Avel Jag är ju nybörjare när det gäller avel, men det ser ju ut som om ASVH kämpar i rejäl motvind? Jag har ju också förstått att det är inte...
Svar
2
· Visningar
1 080
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp