Frågor om avel

Sv: Frågor om avel

Ville bara säja att Jarno är ju kanonfin! Har tyvärr inte sett honom live men funderar på att betäcka min ponny med honom om det skulle blir så.... :)

Minotaourus då? Fasst då är det ju risk att det blir en avkomma på 150-152 cm och det vill du kanske inte?
 
Sv: Frågor om avel

Okej. Då har vi en som är borträknad iaf ;)


Vermont har jag hört och sett så lite av, så jag känner mig lite osäker ang. honom i nuläget.
Power boy är ju väldigt trevlig, men exakt vad menas med att han funkar bäst på ädla ston, hur ädla ska stona vara, och vad räknas som ett ädelt sto?

Just nu känns Jarno som den starkaste kandidaten.
Jag har försökt få fram information om hans föräldrar men inte hittat något förutom deras färg och att de är holländska ridponnier.

Är det någon som vet vilken storlek hans mamma/pappa ligger på?
 
Sv: Frågor om avel

Ja, han är urläcker!
Ganska maffig också, och det gör honom ännu mer intressant.
Jag gillar inte riktigt den där jättetunna modellen som det är på vissa ridponnyer. :crazy:
 
Sv: Frågor om avel

Lite mer fakta om mitt sto (som förövrigt heter Köhls Amira)

Hon är ju visad som 4 åring, och här är hennes poäng:

Exteriör: 8
Gångarter: 8
Hoppning: 6.6
Allmänt intryck: 6.3

Här är några bilder med:

Travar
Uppställd med ryttare

Har inga bra exteriörbilder, tyvärr.
 
Sv: Frågor om avel

Tycker detta låter märkligt... Isåfall är det ju samma med människor, skaffa bara barn med en jämnstor person, annars kan barnet bli kortbent?
 
Sv: Frågor om avel

Jarnos pappa Coelenhage's Purioso, var Bruksprovsetta, Vann vandringspriset i gångarter för 4-åringar, har placeringar i Internationell Dressyr och tävlade EM för Danska landslaget!

Coelenhages%20Purioso.jpg



"Hingst af god type. Udtryksfuldt hoved. Middellang, lidt kraftig hals. God skulder. Kort, men markeret manke. God og smidig overlinie. Velformet, muskuløst kryds. Lemmerne passende føre, tørre og velstillede. Velformede hove. Bevægelsen middel, knap taktfast i skridt. Særdeles god og elastisk i trav. Rummelig med balance i galop."

Han är 145 cm hög.

Siffrorna fattar jag ingenting alls av...

Ska se om jag kan hitta något på hans mördene också...
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor om avel

Jag vet flera d-ponny/halvblods-korsningar som blivit jattefina hastar runt 160-165 cm. Detta med korta ben vet jag inte om det stammer eller inte, daremot kan jag saga att de hastarna jag sett har varit ganska ponny liknande men stora. Varit enkla hastar som ar bra i skallen.

Folet vaxer inte mer an vad det finns plats for i stoet, sa oroa dej inte for att avla pa en for stor hingst. Hon kommer inte att spricka eller fa svart att fola.

Daremot skulle jag inte avla pa 2 st stora d-ponnier, da avkomman oftast blir storre an foraldrarna, och darmed storre an ponny-mattet.

Lycka till oavsett vad du bestammer dej for.
 
Sv: Frågor om avel

Tack för svaret :bow:
Jag tyckte det lät lite läskigt det där med benen, hade aldrig hört talas om det tidigare...
Men om man kollar på ridponnyhingsten Vermont så var hans mamma C-ponny & pappan runt 165, och honom blev det ju inget fel på precis ;)
och han är ju uppfödd av duktiga människor... Man tycker ju inte att dom skulle ha tagit föl efter det lilla stoet med den stora hingsten om chansen var stor att avkomman skulle få jättekorta ben :eek:

Att avkomman med stor sannolikhet skulle växt över ponnymåttet om jag tagit en maxad D-ponnyhingst tänkte jag på, och det var väl lite det som skulle varit meningen, eftersom det i 1:a hand är en stor häst jag vill att det ska bli! Även om den inte skulle blivit spec stor med 2 D-ponnys som föräldrar.

Men vad skönt... Då vågar jag kanske använda en hingst över ponnymåttet iaf ;)
 
Sv: Frågor om avel

Ditt sto borde räknas som ädelt eftersom hon har lika delar welsh och arab i sig. Fina bilder!

PB är ju prestationsstammad, men de jag hört är att han använts till "fel ston" här i Sverige. I Tyskland verkar det däremot gå än bättre för avkommorna.
Skulle säkert passa till ditt sto!

Men Jarno, den var ju lagom tjusig :love:
 
Sv: Frågor om avel

Evergreen skrev:
Jag vill ha en "storhäst"avkomma, men hur stor hingst vågar man använda till en D-ponny?
Finns det något "max" på hur stort fölet kan bli när man korsar ponny/stor häst? (Hennes pappa är bara C-ponny, medans farfarn är maxad D, och jag skulle gissa på att mamman är liten storhäst)

Vilken ras blir fölet om man korsar halvblod/ridponny och det blir en storhäst? Blir det bara en korsning eller kan man regga det som halvblod? (pinsam fråga :o )
-------------------------------------------------------------
Korsningar halvblodshingst ridponnysto kan avkommor bli tre olika "raser".

1. Avkomman kan betraktas som halvblodskorsning och registreras i ASVH i deras raskod 54 = halvblodskorsning.

2. Avkomman kan betraktas som ridponny korsning och registreras i ASRP i deras raskod 93 = ridponnykorsning

3. Akomman kan betraktas som ridponny och registreras i raskod 43 = ridponny.
För att betraktas som ridponny måste halvblodshingsten vara erkänd för ridponnyavel. I dag finns ett halvblod erkännt för ridponnyavel och det är Minotarus. Samtiliga fullblod som är erkända för halvblodsavel och bär ASVH nummer är erkända för ridponnyavel.

1. Vad det gäller halvblodskorsningar och hur de betraktas vid Breaderstävlingar och kvalitetsbedömningar vet jag inte, kanske någon annan kan fylla i det. Däremot kan en korsning aldrig stambokföras i ASVH, så avkomman blir en ren bruksindivid utan avelsvärde.

2. Vad det gäller ridponnykorsningar så har de full status vid ponnyutställningar treårstest, kvalitetsbedömningar och ungponnychampionat.
En korsning halvblodshingst/ ridponnysto har även ett avelsvärde. En stoavkomma kan avelsvärderas och stambokföras i avd II ridponny (stobok, upp till 153 cm).

3. Vad det gäller ridponny så har den status i ungponny bedömningar som ovan.
En korsning halvblodshingst erkänd för ridponnyavel/fullblod med ASVH stamboksbnummer och undan ditt ridponnysto. Har avkomman fullt avelsvärde i ASRP, såväl hingstar som ston kan stambokföras i avd I. (huvudstambok upp till 153 cm)

(ASRP har två halvblods korsnings hingstar stambokförda. Dessa hingstar avlades när deras föder var erkända för ridponnyavel.)

När det gäller att förutsäga om storleken och utseendet på avkomman, så är det helt omöjlig att förutsäga.
Ditt sto för genetiska anlag till hälften från rätt stora welshar och till hälften från arabhäst.

Det finns olika sätt för hur anlag uttrycks i en individ. Dels finns det dominant och ressesivt arv, det är den formen av nedärvning som de flesta känner till rätt väl. Dominans och ressevitet betyder att vissa anlag dominerar över vissa och avkomman trots att den bär flera anlag för ex olika färger vissa anlag dominerar och avkomman ger bara uttryck för den dominerande genen (de andra syns inte).

Den typen av arv är framförallt färgnedärvning, vad det gäller arvbarhet av höjd, grovlek, benlängd, halsansättning o.s.v är det en annan typ av arv som kallas additivt arv. Additivt arv kommer då avkommans arv från sina två föräldrar att visa sig som ett mellanting i avkomman från föräldrarnas anlag.

Så en korsning mellan welsh och arabiskt fullblod blir avkomman utseende mässigt "mittemellan". Mankhöjden, benlängden o.s.v blir faderns mankhöjd+ moderns mankhöjd dividerat med två.

Det här gör att det vid en korsning mellan två raser som har stabila egenskaper bakåt blir ganska förutsägbart. Så som i ditt fall när den ena förälderns anlag varit ca 135-140 cm och den andra föräldern varit dryga 150 cm blir avkomman proportionelig mitt emellan.

Men problemet uppstår när en korsning betäcks, korsningen bär ju i sig både gener från en liten och en stor individ och vad nedärver den. Själv ser ju korsningen ut som mellantinget mellan sina anlag, vid nedärvning ärver den dock ner sina föräldrar anlag. Slumpvis hälften welsh anlag och hälften arabanlag.

Så om du använder en halvblodshingst så kan du få två olika varianter, antingen ärver ditt sto ner sitt höjdanlag från sina welsh gener som sedan samverkar med faderns halvblodsgener och då kan du förvänta en avkomma mitt emellan welsh/halvbod = en liten häst eller kanske till och med en ponny, avkomman påverkas oftast lite av att modern som i ditt fall är en ponny kommer att föda ett föl som är anpassat efter hennes livmoder.

I det andra fallet ärver stoet ner sina anlag från Arabsidan och då kan du förvänta dig en avkomma mitt emellan arab/halvblod = avkomman blir i "halvblodsstorlek" om ändå inte speciellt stor.

Sedan har du problemet att ditt sto slumpvis ärver ner anlag från de två sidorna och blandningen kan bli både helt perfekta proporttioner--till rent groteska med stor kropp och korta ben.

Det är av den här anledningen som du får så pass olika svar från alla, för i praktiken har man sett att det går jättebra till att avkomman långtifrån blev vad man tänkte.

Vad det gäller hingstval så är det alltid lämpligt att välja typ av hingst som passar med samma typ av sto. Ditt sto som bär welsh/arabgener torde vara av lätt ädel typ.
Valet av halvblodshingst skall därför vara likartat.
Välj en halvblodshingst som är högställd (för att motverka ev. nedärvning av welsh ben) och ädel samt lätt i typen. För att vara garanterad att avkomman inte blir en ponny så kan hingsten mycket väl vara rätt hög.

Vad som kan ställa till problem i korsningar mellan ponnyston och hästar är oftast inte storleken på hingsten utan mer grovleken. Fölet som redan i livmodern är påverkad av fadern kan ju av naturliga skäl inte bli större än vad livmodern har plats för, men den kan vara förhållandevis betydligt grövre och av den anledningen bli svår att föda.

Det finns länder som medvetet korsar in ponnyblod i sina halvblod för att de tycker det är possitivt. Sådana halvblods föreningar har dock inte ASVH erkännt.

Det finns ridponnyer som har ridponnymamma, halvblodspappa och fått en mix av sina gener så att de är i ponnystorlek. Sådana ponny har visat att de om de är lyckade har stor konkurrenskraft i sporten mot renrasiga ponny.

Hoppas att du är hjälpt med lite av dina frågor.
 
Sv: Frågor om avel

Jag har betäckt min ponny med en halvblodshingst (warsteiner) som är 170+. Det gick strålande och inte är hon kortbent heller. Hon ligger väl runt 155. (finns bilder under warsteiner-tråden) Mamman var 145 och storhäst-modell. ;)
 
Sv: Frågor om avel

TACK för det svaret! :bow:
Jag känner att jag börjar få mer och bättre inblick i det hela nu!


FadeAway:

:idea: Skönt att höra!
Ska kolla bilderna.
 
Sv: Frågor om avel

De som köpte min häst hade även en hingst som de skulle visa undan welsh mountain efter halvblod [godkänd halvblodshingst] (blir c-tror jag). Så vitt jag vet vart det inga problem med den fölningen. Har även träffat en korsning shettis/fjording den var dock inte planerad :devil: men bra hade det gått.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 092
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 279
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hejsan! En lång historia kort har jag nu fått möjligheten att köpa min drömhäst. :o Jag har världens trevligaste och personliga maxade...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 577
Senast: Wonderwoman
·
Gnägg Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
15 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp