Ponnysadlar

Russis

Trådstartare
Vad finns det för ponnysadlar (allround eller hopp) med vid bom (eller normal mot vid) och tumstorlek 15 eller möjligtvis 16?
(Inte sadlar som nya kostar ca 1000 kr, utan lite mer kvalitetssadlar).

Önskar tips på olika sadlar, priser, deras för- och nackdelar, hur de är i bommen o s v...

Hur är det med begangnade sadlar till ponnyer i denna storlek? Svårt/lätt att få tag på?

Fodervärden (och kanske blivande köparen) till min b-ponny ska nu köpa en ny sadel till henne, och hon undrar nu vad det finns för olika sadlar.
 
Sv: Ponnysadlar

Jag är inte så insatt i ponnysadlar, men några märken som gör ponny sadlar och vars "vanliga" sadlar är väldigt bra kvalitet på är: Stubben, Morris & Nolan, Appaloosa/Prestige. Sedan har Albion, Frank Baines, Jaguar/Harry Dabbs väldigt korta sadlar och framförallt Albion & FB går att få i väldigt breda bomvidder och i 16". Däremot så är de lite dyrare, men det finns väldigt många begagnade i 16".
 
Sv: Ponnysadlar

Okej! Det låter bra! Tack för tipsen! :bow:

Vet du hur sadlarna är? Kvalité, bom o s v?
 
Sv: Ponnysadlar

Puttar upp för att se om det finns fler tips/åsikter om dessa/andra sadlar! :)
 
Sv: Ponnysadlar

Stubbens Rex modell är väl allmänt och vida känd för att passa bra överlag på mindre ponnyer om man behöver/vill ha allround/hopp.

Själv fick vi köpa en ponnyputa till "vårt" inhyrda russ i panik, eftersom ingenting satt kvar på ryggen, förutom en dressyrsadel i 15" då, men någon sådan har vi inte hittat ännu.

Stubben Rex finns ju befgagnade också. Försök att få låna en och prova till att börja med.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
810
Utrustning Hej! Vi ska snart köpa en häst och jag undrar ungefär vilken längd på sadelgjorden som borde passa en ganska smal (inte underviktig)...
Svar
13
· Visningar
1 528
Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
2 774
Utrustning Hallå! Efter att ha sett en tjej fastna i en vanlig stigbygel och blivit släpad efter sin häst känns det som om det är dags att kosta...
2
Svar
21
· Visningar
6 850
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp