Populära ridsportsmärken

Sv: Populära ridsportsmärken

Vill minnas att Uvex var den enda "märkes" hjälmen som blev underkänd och alla de andra underkända hjälmarna var lågbudget hjälmar.

De billigare modellerna återkallades inte heller, Uvex var dem enda som återkallade hjälmarna det var fel på.

Så jo till viss del får man vad man betalar för.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Det var elva av Sveriges mest vanliga märken som testades.

EN fick godkänt (Europeiska märket Horka) och Uvex som inte godkändes var väl enda högprofilmärket i samlingen och de drog tillbaka sin modell från marknaden.

Bland de underkända märkena finns producenter vars hjälmar blivit förbjudna i andra länder inom andra sporter vilket väl säger en hel del om deras bristande kvalitet.

Jag gillar min skalle så om jag får välja väljer jag en 6500kr hjälm från Kep alla dar i veckan före en lågprisvariant från Biltema.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Nu förstår jag, HannaZ tolkar ordet prylhets annorlunda än du och jag.

För mig är prylhets det som överstiger den "normala" konsumtionen, och gränsen för vad som är normalt har såklart förflyttats uppåt med åren. Att äga 5 schabrak är ingen prylhets, att äga 50 är det...

Men för HannaZ så är prylhets ALL konsumtion som överstiger det allra mest nödvändiga. Mer än 1 schabrak exempelvis.

Jag tolkar som dig. Jag har ETT schabrak (okej, två kanske om jag letar). När jag hade massa schabrak tror jag att jag hade 4 st till samma häst. Samtidigt har jag saker som är prylhets enligt Hanna Z. Även om jag har ETT träns (okej samma där, kanske två om jag letar) - så det är köpt för dyra pengar för det i mina ögon är snyggt. Och det snygga inverkar NOLL på funktionen. Så jag är både och tror jag?

*KL*

Diskussionen som förs om 'förr'. Det fanns inte samma utbud förr! Hade det funnits hade det säkerligen varit lika då. Men internet har öppnat dörrar för influenser, vetskap, det är fri inre marknad i EU osv osv. Dvs helt annat utbud.

Och på det glada 70-talet så skulle man minsann ha ett flätat pannband i just sina favoritfärger eller egna hästens färger. Helst skulle man byta med. För att inte tala om på 80-talet när man skulle ha en medicinsk vojlock. Eller när snörgjordarna ersattes av täta gjordar. När pessoabettet kom. Och jag säger bara Gera-skydden!

Det var EXAKT likadant förr - det bara fanns jävligt mycket mindre att välja på!
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Det var elva av Sveriges mest vanliga märken som testades.

EN fick godkänt (Europeiska märket Horka) och Uvex som inte godkändes var väl enda högprofilmärket i samlingen och de drog tillbaka sin modell från marknaden.

Bland de underkända märkena finns producenter vars hjälmar blivit förbjudna i andra länder inom andra sporter vilket väl säger en hel del om deras bristande kvalitet.

Jag gillar min skalle så om jag får välja väljer jag en 6500kr hjälm från Kep alla dar i veckan före en lågprisvariant från Biltema.

Vem har sagt att biltema är enda alternativet. En hjälm för 4-6000 kr är bara löjligt.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Är huvudet dumt får kroppen lida.. :crazy:

Så man är dum för att man köper en godkänd hjälm som kostar mindre än 4000 kr. Uppenbarligen går det att göra hjälmar som är godkända till mkt lägre pris.

Jag tycker snarare att man är dum i huvudet om man tror att man måste punga ut med, för vissa, en halv månadslön för en hjälm. Då kan vi verkligen snacka om lyxkonsumtion.

Sen har ju många tillverkare hjälmar som koster 2-3 000 och sen har de läderklädda dito, blingade dito osv som då kostar ytterligare tusenlappar, bara för att tjäna ännu mer på märkesfixerade köpare.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Jag tolkar som dig. Jag har ETT schabrak (okej, två kanske om jag letar). När jag hade massa schabrak tror jag att jag hade 4 st till samma häst. Samtidigt har jag saker som är prylhets enligt Hanna Z. Även om jag har ETT träns (okej samma där, kanske två om jag letar) - så det är köpt för dyra pengar för det i mina ögon är snyggt. Och det snygga inverkar NOLL på funktionen. Så jag är både och tror jag?

*KL*

Diskussionen som förs om 'förr'. Det fanns inte samma utbud förr! Hade det funnits hade det säkerligen varit lika då. Men internet har öppnat dörrar för influenser, vetskap, det är fri inre marknad i EU osv osv. Dvs helt annat utbud.

Och på det glada 70-talet så skulle man minsann ha ett flätat pannband i just sina favoritfärger eller egna hästens färger. Helst skulle man byta med. För att inte tala om på 80-talet när man skulle ha en medicinsk vojlock. Eller när snörgjordarna ersattes av täta gjordar. När pessoabettet kom. Och jag säger bara Gera-skydden!

Det var EXAKT likadant förr - det bara fanns jävligt mycket mindre att välja på!

Så du menar att det är ett sunt beteende från mänskligheten att vi bara vill ha mer och mer? Om inte konsumenter varit så köpglada hade det inte funnits nån marknad, vi får liksom de vi ber om (och en utarmad jord på köpet).

Sen har jag inte någonstans skrivit att ett schabrak är tillräckligt. Jag har däremot skrivit att man inte nödvändigtvis behöver mer än ett fåtal schabrak. Svårt att läsa innantill tydligen...
 
Senast ändrad:
Sv: Populära ridsportsmärken

Nej jag har inte svårt att läsa innantill. Utan som jag skrev så enligt ditt synsätt så har jag bara det nödvändiga på vissa områden, och prylhetsar på andra. Alltså att jag kör lite både och.

Konsumtionssamhälle har jag INGA problem med så länge varor inte just lättvindigt konsumeras. Att det köpa mycket stöt mig inte alls (det ger dessutom sysselsättning). Däremot om varor kasseras för lättvindigt så. Det är sällan fallet med hästsportprylar väl, där det finns en utbredd andrahandsmarknad/begagnatmarknad.

Dvs om À köper ett nytt schabrak i månaden för hen vill ha senaste färgen - och sen kastar det gamla. Ja då är det skit för både miljö och ekonomi osv. Men om À säljer sitt schabrak till B - som därmed inte köper ett fabriksnytt, och dessutom kan byta schabrak utan att slösa pengar eller miljö, så utmärkt.

Ditt synsätt känns väldigt bakåtsträvande.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Men du Hanna, hur kan du dissa hjälmar för x tusen kronor och tycka billigare går lika bra - och samtidigt köpa Rambo-täcken tex? Det går ju lika bra med andra täcken? Finns ingen anledning att köpa ett täcke för 2000 kr, eller åtminstone ingen mer giltig anledning än att köpa en hjälm för 4000 kr.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Men du Hanna, hur kan du dissa hjälmar för x tusen kronor och tycka billigare går lika bra - och samtidigt köpa Rambo-täcken tex? Det går ju lika bra med andra täcken? Finns ingen anledning att köpa ett täcke för 2000 kr, eller åtminstone ingen mer giltig anledning än att köpa en hjälm för 4000 kr.

För att hästen måste ha täcken som inte ger skav eftersom det inte ingår täckesbyte, dessutom håller de i åratal så totalkostnaden blir inte hög per år. Ingen har hittills bevisat att en hjälm för 4-6000 är bättre än en hjälm för 1000 kr och om man slår i en gång ska hjälmen bytas ut så 6000 spänn kan vara brända på 2 dagar om man har otur o drattar av.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Nej jag har inte svårt att läsa innantill. Utan som jag skrev så enligt ditt synsätt så har jag bara det nödvändiga på vissa områden, och prylhetsar på andra. Alltså att jag kör lite både och.

Konsumtionssamhälle har jag INGA problem med så länge varor inte just lättvindigt konsumeras. Att det köpa mycket stöt mig inte alls (det ger dessutom sysselsättning). Däremot om varor kasseras för lättvindigt så. Det är sällan fallet med hästsportprylar väl, där det finns en utbredd andrahandsmarknad/begagnatmarknad.

Dvs om À köper ett nytt schabrak i månaden för hen vill ha senaste färgen - och sen kastar det gamla. Ja då är det skit för både miljö och ekonomi osv. Men om À säljer sitt schabrak till B - som därmed inte köper ett fabriksnytt, och dessutom kan byta schabrak utan att slösa pengar eller miljö, så utmärkt.

Ditt synsätt känns väldigt bakåtsträvande.

Bakåtsträvande? Det finns inget hopp för jorden om vi fortsätter att exploatera den som vi gör. Jag är långt ifrån perfekt men man behöver inte leka struts.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Diskussionen som förs om 'förr'. Det fanns inte samma utbud förr! Hade det funnits hade det säkerligen varit lika då. Men internet har öppnat dörrar för influenser, vetskap, det är fri inre marknad i EU osv osv. Dvs helt annat utbud.

Ja och man kan fråga vad som är utbud och vad som är efterfrågan och vad som driver vad. Det är helt klart att tillverkarna försöker skapa köplust hos konsumenterna och att det är vissa (en hel del) som går på det? Även om du inte går på det själv, så kan du väl se andra som gjort det?

Jag håller inte alls med om att det var exakt likadant förr. Jag vet inte hur gammal du är - jag är född på 60-talet och höll på med hästar på 70-talet och en bit in på 80-talet och det var inte alls som nu. Man tog sina gamla utslitna kläder på sig när man skulle till stallet. Alla hade ridstövlar i gummi och vanliga regnjackor. Hästar hade inte ett otal schabrak. Visst kunde det vara att det var en och annan sak som skulle se ut på ett visst sätt, men det var ingen som tänkte på märke, eller "ha 3 st att byta med" eller så. Min kusin tävlade på elitnivå på ponny och ett tag på storhäst och hon tänkte ALDRIG på stil, märken mm. Jag minns inte att vi ens diskuterade en enda gång vad som var snyggt o inte. Det skulle fungera bara. Fanns det pengar över för henne las dom på ridlektioner för elittränare, eller en vassare ponny.

Satt häromkvällen med man o svåger (också 60-talister) och diskuterade detta med pryl/märkeshets, eftersom vi har tonåriga barn. Det är helt klart annorlunda idag. Folk har råd att konsumera på ett annat sätt, och dom som inte har råd lånar för att hänga med i svängarna. Gäller heminredning, SUV:ar, telefoner, you name it. Ridsportvärlden är inte annorlunda, inte i mina ögon i alla fall.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Jag tolkar som dig. Jag har ETT schabrak (okej, två kanske om jag letar). När jag hade massa schabrak tror jag att jag hade 4 st till samma häst. Samtidigt har jag saker som är prylhets enligt Hanna Z. Även om jag har ETT träns (okej samma där, kanske två om jag letar) - så det är köpt för dyra pengar för det i mina ögon är snyggt. Och det snygga inverkar NOLL på funktionen. Så jag är både och tror jag?

*KL*

Diskussionen som förs om 'förr'. Det fanns inte samma utbud förr! Hade det funnits hade det säkerligen varit lika då. Men internet har öppnat dörrar för influenser, vetskap, det är fri inre marknad i EU osv osv. Dvs helt annat utbud.

Och på det glada 70-talet så skulle man minsann ha ett flätat pannband i just sina favoritfärger eller egna hästens färger. Helst skulle man byta med. För att inte tala om på 80-talet när man skulle ha en medicinsk vojlock. Eller när snörgjordarna ersattes av täta gjordar. När pessoabettet kom. Och jag säger bara Gera-skydden!

Det var EXAKT likadant förr - det bara fanns jävligt mycket mindre att välja på!
Håller med dig till punkt och pricka. Det var exakt likadant men utbudet var mindre och gränsöverskridande handel var så gott som lika med noll eftersom man inte hade internet. I bristen på internet tog det även längre tid innan trenderna landade i Sverige men nog sjutton landade de och spred sig som löpeldar genom stallarna.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Det är nog bara att konstatera Hanna att vissa VILL inte förstå.
I övrigt,
Det är klart som 17 att det är ett subjektivt begrepp detta med vad man BEHÖVER. Jag tror att alla får göra den gränsdragningen själva, men för utomstående så uppfattas just hästsport, golf, segling och några till som just "snobbsporter", och det tycker jag är lite ledsamt. Andra får tycka som de vill.
Det är ett subjektivt tyckande, inget som man kan säga är si eller så, eller göra en generell gränsdragning för exakt prislap på en hjälm. (jag tycker också att 4000 kr är helt vansinnigt att lägga på en hjälm men det är min egen åsikt).
 
Sv: Populära ridsportsmärken

I crossvärlden finns 161 hjälmar att välja på hos en välsorterad handlare. Dessutom betydligt dyrare än 4000... Dessutom kortare livslängd...
Allt är relativt
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp