Populära ridsportsmärken

Sv: Populära ridsportsmärken

Jag menar att det skapar en kultur av prylhets som bara en viss grupp har råd att upprätthålla. Den kulturen luktar illa. Och den känns, märks och syns. De enda som inte märker det är nog de som tillhör den klubben. Tänk alla som närmar sig sporten: De som börjar rida, de som känner nån som rider och följer med, osv. För min del så gillar jag idén om hästsport som folksport, och skulle gärna vilja att hästsport blev lika accepterat som en publikvänlig och inbjudande sport som alla andra sporter. Och det är ju uppenbart att så inte är fallet. Något menar jag, har bidragit till denna bild. Ja, du har rätt i att det ska vara rätt grejer i andra sporten också. Men det är en annan slags prylhets där det är funktionalitet som betonas. De bästa skorna är de med de bästa dobbarna (till exempel), inte de dyraste med mycket swarowski-kristaller. ;) Jag tror du fattar vad jag menar.

Jag märker inte av prylhetsen. Och jag deltar inte. Vad finns det då för alternativ?

Sen, ridning ÄR en materialsport, det går inte komma ifrån riktigt. Utrustningen ÄR dyr hur man än vrider det.

Men var ser du den här prylhetsen? Alltså där man "måste" ha ditt eller datt? Jag har inte märkt av den själv, mina vänner har inte märkt av det, flickan som är och hjälper mig med ponnyerna (och annars rider på ridskola 2 lekt/v) har inte drabbats av den och som det verkar inte märkt av den.

Så var har du sett den, denna prylhets alla drabbas av? Och som skulle märkas direkt någon följde med till stallet/funderade på att börja rida?
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Jag menar att det skapar en kultur av prylhets som bara en viss grupp har råd att upprätthålla. Den kulturen luktar illa. Och den känns, märks och syns. De enda som inte märker det är nog de som tillhör den klubben. Tänk alla som närmar sig sporten: De som börjar rida, de som känner nån som rider och följer med, osv. För min del så gillar jag idén om hästsport som folksport, och skulle gärna vilja att hästsport blev lika accepterat som en publikvänlig och inbjudande sport som alla andra sporter. Och det är ju uppenbart att så inte är fallet. Något menar jag, har bidragit till denna bild. Ja, du har rätt i att det ska vara rätt grejer i andra sporten också. Men det är en annan slags prylhets där det är funktionalitet som betonas. De bästa skorna är de med de bästa dobbarna (till exempel), inte de dyraste med mycket swarowski-kristaller. ;) Jag tror du fattar vad jag menar.

Jag ser också gärna ridsporten som en folksport.
Men jag upplever faktiskt ingen prylhets. Det är väl möjligtvis 14isarna som ska ha allt nytt och mängder av allt, men så brukar ju tonåringar vara i det mesta, nyaste mobilen, senaste jeansen osv.
Det är väl helt enkelt en sån period för många i den åldern.
Jag ville också ha allt som tonåring.

Annars tycker jag att de flesta försöker hålla sig till basic utrustning och nybörjare rekommenderas att söka sig till billigare kedjor/begagnat för att få ihop en bra grundutrustning till rimlig peng.
Å de som har vuxit klart och vet att de vill hålla på med ridning rekommenderas att köpa bättre kvalitetsutrustning som håller längre eftersom det är både billigare och mer miljövänligt i längden.
Sen kan väl en å annan köpa något blingat pannband ibland för att hotta upp ett annars tråkigt träns men det vet jag inte om det är så mycket pryl/märkeshets?

Vad gör ridningen som gör att den inte är publikvänlig?
 
Sv: Populära ridsportsmärken

*KL*
OM vi vänder på det hela lite, vad tycker Ni är märken som EJ är prisvärda/gjort Dig besviken och inte nått upp till förväntningarna?

Många verkar t.ex. vara besvikna på Micklem tränsens läderkvalité i förhållande till priset? Dock verkar de flesta vara nöjd med dess funktion?

Jag är nöjd med mitt Micklem samt lädret på det, men jag har dock inte haft något träns med superkvalitet på lädret heller som jag kan jämföra med. Eller ett Equipe förresten, det har när jag tänker efter kanske bättre känsla i lädret..

På tal om Equipe, inga som angett det som svar på favoritmärke verkar det som? Ett märke som tappat sitt fäste kanske?
 
Sv: Populära ridsportsmärken

OM vi vänder på det hela lite, vad tycker Ni är märken som EJ är prisvärda/gjort Dig besviken och inte nått upp till förväntningarna?

Många verkar t.ex. vara besvikna på Micklem tränsens läderkvalité i förhållande till priset? Dock verkar de flesta vara nöjd med dess funktion?

Micklem tränset har dåligt läder, inte hittat ett enda med bra läder så det är jag besviken på.
Min häst visar ju dock att hon uppskattar modellen så då får det väl vara så då.
Men jämför jag med mitt Cavallo, Dyón New English Collection, Stübben så är Micklem som ett pissigt Hööks träns men 3 ggr dyrare.

Hööks ridbyxor och schabrak har knappt hållt en tvätt, ridbyxorna får jag hål efter sittbenen löjligt fort så det är jag besviken på.

HW täckena som läcker som såll. De var grymma förr men tappar alltmer i kvalité.

Pikeur var också bättre förr men håller hyfsat och ändå bättre än mycket annat.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

vet du om HW bytt material/tillverkningsställe, utformning, impregnering? Jag har inte hunnit prova de gamla, är nöjd med mina nya men har fått impregnera om de några gånger faktiskt. Kanske det är miljöval som inneburit förändring? En tanke då impregnering man numer köper oftare heter ECO och snäll(are) mot miljön osv.

Någon som kan uttala sig om Ogilvy paddarna?
 
Sv: Populära ridsportsmärken

vet du om HW bytt material/tillverkningsställe, utformning, impregnering? Jag har inte hunnit prova de gamla, är nöjd med mina nya men har fått impregnera om de några gånger faktiskt. Kanske det är miljöval som inneburit förändring? En tanke då impregnering man numer köper oftare heter ECO och snäll(are) mot miljön osv.

Någon som kan uttala sig om Ogilvy paddarna?

Ingen aning, men förr var tyget mycket tjockare och tåligare nu är ju kvalitén på yttertyget kass oavsett om man köper ett Rambo eller ett Amigo...
Så det är jag faktiskt besviken på, så dyra täcken som så himla lätt trasas sönder i hagen.
Kanske är det skillnad på impregneringen men andra täckestillverkare lyckas ju hålla täckena vattentäta.

Jag tror mer på att dem vet att de är populära och lever på gamla meriter så de sänker kvalitén, höjer priset och tjänar mer pengar för folk köper ändå för dem är ju så himla bra! Eller inte..

Så har ju tex både Mountain Horse och Pikeur också gjort.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

*KL*
OM vi vänder på det hela lite, vad tycker Ni är märken som EJ är prisvärda/gjort Dig besviken och inte nått upp till förväntningarna?

Horseware är inte prisvärda. Dålig kvalité. Köper numera endast det om jag hittar för halva priset begagnat.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Någon som kan uttala sig om Ogilvy paddarna?

Jag har beställt en padd och väntar förväntansfullt på en! Det enda jag kan säga är att de verkar ha blivit väldigt populära på eb kort tid och det av många proffs. Jag tror det är en grej många kommer ha under sadeln i framtiden och den kommer göras många kopior.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Hööks ridbyxor och schabrak har knappt hållt en tvätt, ridbyxorna får jag hål efter sittbenen löjligt fort så det är jag besviken på.

HW täckena som läcker som såll. De var grymma förr men tappar alltmer i kvalité.

Det verkar vara många som klagar på Hööks schabrak men jag har ett par-tre stycken som har hållit i 5-6 år och är lika fina som när jag köpte dom. Kanske beror på vilken prisnivå man satsar på? - även Hööks har olika kvalitéer på saker.


HW täckena håller jag med om dock.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Det verkar vara många som klagar på Hööks schabrak men jag har ett par-tre stycken som har hållit i 5-6 år och är lika fina som när jag köpte dom. Kanske beror på vilken prisnivå man satsar på? - även Hööks har olika kvalitéer på saker.


HW täckena håller jag med om dock.

Jag har inte köpt något av hööks billigaste utan det har varit dem för runt 300:-.
Har varit för lite stadga så dem ramlar ned på manken, tappar både färg och form efter tvätt trots att tvättråden följs och jag drar i kantbanden efter tvätt.

Men grattis till dig som lyckats hitta billiga schabrak som håller måttet :)
Det vill jag också ha!

Jag tycker överlag att utrustning till både häst och ryttare är alldeles för dyrt i förhållande till vad man får oavsett märke.
Jag skulle vilja ha riktigt prisvärda grejer.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Jag menar att det skapar en kultur av prylhets som bara en viss grupp har råd att upprätthålla. Den kulturen luktar illa. Och den känns, märks och syns. De enda som inte märker det är nog de som tillhör den klubben. Tänk alla som närmar sig sporten: De som börjar rida, de som känner nån som rider och följer med, osv. För min del så gillar jag idén om hästsport som folksport, och skulle gärna vilja att hästsport blev lika accepterat som en publikvänlig och inbjudande sport som alla andra sporter. Och det är ju uppenbart att så inte är fallet. Något menar jag, har bidragit till denna bild. Ja, du har rätt i att det ska vara rätt grejer i andra sporten också. Men det är en annan slags prylhets där det är funktionalitet som betonas. De bästa skorna är de med de bästa dobbarna (till exempel), inte de dyraste med mycket swarowski-kristaller. ;) Jag tror du fattar vad jag menar.

Fast.... I de kretsarna där jag rör mig är det typ JAG som är "snobben". Jag känner mig lite utanför när jag kommer i fina ridstövlar och matchande outfit till ridskolan. Dom betraktar mig som lite tossig som kan spendera timmar på att hitta rätt saker, och äger flera par schabrak.

Och min personliga smak är jag vill ha det snyggt, prydligt, hög kvalitét, men jag vill inte behöva lägga lika mycket pengar på ett schabrak som på 3 ridlektioner.

Jag har inte själv upplevt "swarowski-kulturen" och jag tycker i ärlighetens namn att det känns barnsligt. Det dyraste är sällan varken det finaste eller det bästa. Det är bara det dyraste.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Fast.... I de kretsarna där jag rör mig är det typ JAG som är "snobben". Jag känner mig lite utanför när jag kommer i fina ridstövlar och matchande outfit till ridskolan. Dom betraktar mig som lite tossig som kan spendera timmar på att hitta rätt saker, och äger flera par schabrak.

Och min personliga smak är jag vill ha det snyggt, prydligt, hög kvalitét, men jag vill inte behöva lägga lika mycket pengar på ett schabrak som på 3 ridlektioner.

Jag har inte själv upplevt "swarowski-kulturen" och jag tycker i ärlighetens namn att det känns barnsligt. Det dyraste är sällan varken det finaste eller det bästa. Det är bara det dyraste.

Det räcker att surfa in på Bukes utrustningsforum, den som efter det inte kan se att det råder prylhets inom hästsporten måste vara blind. Eller åk t en ponnytävling. Eller åk t FHS eller GHS. Bara för att man själv inte har mer prylar än man behöver betyder inte att det inte finns. Nån skrev att dom hade vara 3 kvalitetsträns så de var inte pryltokiga. Varför ha mer än ett? Och ett från Börjes f 300 kam mkt väl hålla i 15 år eller mer.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Nån skrev att dom hade vara 3 kvalitetsträns så de var inte pryltokiga. Varför ha mer än ett? Och ett från Börjes f 300 kam mkt väl hålla i 15 år eller mer.

Tja man kanske vill variera både nosgrimmor och bett? Blir jäkligt drygt att byta var och varannan dag.
Eller som jag, har ett bett och nosgrimma i dressyren, annat i hoppningen och en tredje variant när jag rider terräng.
Allt efter vilka behov vi har beroende på gren.

Måste jag ändå köpa 3 träns så har jag hellre 3 träns som jag tycker om i både utseende och kvalité än att köpa 3 billiga Börjes träns som jag inte tycker är varken fina eller trevliga.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Tja man kanske vill variera både nosgrimmor och bett? Blir jäkligt drygt att byta var och varannan dag.
Eller som jag, har ett bett och nosgrimma i dressyren, annat i hoppningen och en tredje variant när jag rider terräng.
Allt efter vilka behov vi har beroende på gren.

Måste jag ändå köpa 3 träns så har jag hellre 3 träns som jag tycker om i både utseende och kvalité än att köpa 3 billiga Börjes träns som jag inte tycker är varken fina eller trevliga.

Ja du köper nåt för att du gillar prylen, inte för att du måste.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Men man måste ju kunna köpa det man tycker om utan att andra ska vara nedlåtande och kalla det prylhets?
 
Sv: Populära ridsportsmärken

prylhets, konsumtionssamhälle, kalla d vad du vill. Att köpa saker mana inte tvunget behöver kan inte kallas mkt annat. Om du känner dig kränkt av det är inte mitt fel. Jag köper massor m saker jag inte nödvändigtvis behöver d betyder inte att jag inte ser vad jag gör eller hur världen fungerar idag. Jag är helt enkelt egoistisk och köper för att jag kan.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Ja du köper nåt för att du gillar prylen, inte för att du måste.

Nej det där håller jag inte med om, rekommendationer från de flesta veterinärer/hästtandläkare förespråkar variation av både nosgrimmor och bett.
Hästen går uppenbarligen bättre på olika bett och nosgrimmor i olika grenar.

Så det är inhandlat främst för hästens väl och ve.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Ja du köper nåt för att du gillar prylen, inte för att du måste.

Fast det där resonemanget håller ju inte. Då ska man ju alltid köpa det absolut billigaste - annars är man en prylfanatiker?

Om jag behöver ett träns, så klart som fan jag köper ett träns jag ÄVEN tycker är snyggt. Förutom då att det är ett träns (fyller behovet), passar hästen rent passformsmässigt och är av hyfsad kvalitet.

Min häst skulle givetvis fungera lika bra i ett träns för 600 kr från Hööks, som i det betydligt dyrare träns han har. Jag är rätt säker på att HÄSTEN inte bryr sig det minsta om varken att det är bling på tränset eller färgen på nämnda bling och fodring. Det är JAG som bryr mig om det för jag tycker det är snyggt. Men är det prylhets då bara för jag köpte det jag tyckte var snyggaste, när jag införskaffade något som behövdes?

Ungponnyn behöver ett träns. Jag har hitills inte köpt ett träns för jag har inte hittat något som uppfyller vad jag vill ha. Det svåra är dels ett med lagom bred nosgrimma och som jag tycker är snyggt.

På samma sätt så om jag behöver ett par byxor för annars får jag gå med naken underkropp, så givetvis köper jag inte bara ett par byxor som passar i vettig kvalitet utan dessutom de byxor jag tycker är snygga.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Nej det där håller jag inte med om, rekommendationer från de flesta veterinärer/hästtandläkare förespråkar variation av både nosgrimmor och bett.
Hästen går uppenbarligen bättre på olika bett och nosgrimmor i olika grenar.

Så det är inhandlat främst för hästens väl och ve.

Då kan man variera genom att ta bort nosgrimman, och bett kan man skifta på samma träns. Det är inte nödvändigt med tre träns, att det kanske underlättar en smula är inte samma sak som att man måste ha det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp