Populära ridsportsmärken

Sv: Populära ridsportsmärken

Fast det där resonemanget håller ju inte. Då ska man ju alltid köpa det absolut billigaste - annars är man en prylfanatiker?

Om jag behöver ett träns, så klart som fan jag köper ett träns jag ÄVEN tycker är snyggt. Förutom då att det är ett träns (fyller behovet), passar hästen rent passformsmässigt och är av hyfsad kvalitet.

Min häst skulle givetvis fungera lika bra i ett träns för 600 kr från Hööks, som i det betydligt dyrare träns han har. Jag är rätt säker på att HÄSTEN inte bryr sig det minsta om varken att det är bling på tränset eller färgen på nämnda bling och fodring. Det är JAG som bryr mig om det för jag tycker det är snyggt. Men är det prylhets då bara för jag köpte det jag tyckte var snyggaste, när jag införskaffade något som behövdes?

Ungponnyn behöver ett träns. Jag har hitills inte köpt ett träns för jag har inte hittat något som uppfyller vad jag vill ha. Det svåra är dels ett med lagom bred nosgrimma och som jag tycker är snyggt.

På samma sätt så om jag behöver ett par byxor för annars får jag gå med naken underkropp, så givetvis köper jag inte bara ett par byxor som passar i vettig kvalitet utan dessutom de byxor jag tycker är snygga.

Ja men du behöver bara ett träns och du behöver bara ett fåtal schabrak och du behöver bara ett fåtal byxor. Om man verkligen tänker efter så är det inte så förtvivlat många saker som man verkligen behöver.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Ja men du behöver bara ett träns och du behöver bara ett fåtal schabrak och du behöver bara ett fåtal byxor. Om man verkligen tänker efter så är det inte så förtvivlat många saker som man verkligen behöver.

Det beror ju på häst det. Har man en skavkänslig häst t ex, så att ha några olika träns att byta emellan med lite olika utformning kan vara skillnaden mellan inga skavsår, eller massor med skavsår.

Så att tycka "man behöver" blir lite vanskligt. JAG behöver bara ett träns till nuvarande pållar, men det finns de tidigare som varit annorlunda.

Samma sak med schabrak. Nuvarande behöver i princip bara ett schabrak, jag kan tvätta det med annan stalltvätt och låta det torka över natten när det är smutsigt - vilket tar lång tid innan det blir. Andra hästar har svettats som små grisar, och varit skavkänsliga om schabraken inte varit helt rena. Dvs det har gått ett schabrak/dag.

Samma sak gäller med människobyxor. Beroende på vad man jobbar med etc kan en person behöva betydligt fler byxor än en annan person. Har man egen tvättmaskin och kan tvätta när man vill behöver man färre byxor (dock bör man kanske hellre köpa fler byxor än tvätta maskiner med bara ett par byxor i), om man har tvättstuga och kan tvätta varannan vecka behöver man fler byxor.

Jag behöver ungefär 15 par boots (till hästen)/år för den ena. Den andra behöver på sin höjd ett par. Det innebär inte varken att jag anser att hästar behöver minsann bara ett par (eller att de inte behöver några alls för att andra hästar inte gör det) eller att hästar behöver 15 par boots/år. Samma sak med mycket annat, bara för att min ena behöver pad innebär det inte att den andra behöver det eller att alla - eller inga - hästar behöver det.

Så, innan man verkligen satt sig in i hur den andra personens förutsättningar och behov ser ut ska man nog vara försiktigt med att säga att "man behöver".
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Det är klart att de flesta har mer grejer än de verkligen behöver. Sedan kan ju det bero på att det underlättar, är bekvämt eller helt enkelt bara kul/snyggt. Men det är nog knappast specifikt för ridsporten utan lär väl bero på att man kan unna sig saker. Om du då vill kalla allt som är utöver de mest grundläggande behoven för prylhets så visst. Men vart vill du komma med det?
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Seriöst Alex, självklart varierar folks behov, men praktiskt taget alla människor både du o jag känner har betydligt mer prylar än dom behöver. Och nej, du behöver inte dra upp uteliggare eller andra marginaliserade grupper. Vi lever i ett materialistisk konsumtionssamhälle och att påstå ngt annat är bara löjligt.
Att ha häst utan att den används för att utföra ett arbete är dessutom att betrakta som verklig lyxkonsumtion.
 
Senast ändrad:
Sv: Populära ridsportsmärken

Det är klart att de flesta har mer grejer än de verkligen behöver. Sedan kan ju det bero på att det underlättar, är bekvämt eller helt enkelt bara kul/snyggt. Men det är nog knappast specifikt för ridsporten utan lär väl bero på att man kan unna sig saker. Om du då vill kalla allt som är utöver de mest grundläggande behoven för prylhets så visst. Men vart vill du komma med det?

Har du sett trådarna på bukefalos inför GHS, fhs eller när hööks släpper en ny katalog? Har du sett folk vallfärda till mediamarkt på annandag jul? Eller den här tråden? Hur är inte det tecken på hur förvriden vår värld blivit?
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Jag håller med dig- visst är det prylhets i ridsportsvärlden. Om jag jämför mig och mina vänner nu och för femton år sedan är det sjuuukt vad mycket mer fokus på snygga saker det r nu. Förut hade man det som behövdes och grät en skvätt om dragkedjan flög på favoritbyxorna.
Idag går de flesta runt i stallet med riktigt dyra märkesgrejer och är snyggare i stallet än på fritiden.
Inte så mycket på ridskolan.
Titta på begagnat handeln så ser man ju också att folk kommit på att man måste göra sig av med grejer fast de ser fina ut. Säljer mitt svarta träns för jag köpte en brun sadel till exempel.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Seriöst Alex, självklart varierar folks behov, men praktiskt taget alla människor både du o jag känner har betydligt mer prylar än dom behöver. Och nej, du behöver inte dra upp uteliggare eller andra marginaliserade grupper. Vi lever i ett materialistisk konsumtionssamhälle och att påstå ngt annat är bara löjligt.
Att ha häst utan att den används för att utföra ett arbete är dessutom att betrakta som verklig lyxkonsumtion.

Jag vänder mig inte emot det påståendet. Både du och jag har ju bevisligen både uppkoppling och dator/motsv ;)

Men att det är den prylhets, generellt och redan från nybörjare på ridskolan, som du påstår - det vänder jag mig emot. Och att man kan bedöma prylhets i hur många träns/annat någon har.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Nu förstår jag, HannaZ tolkar ordet prylhets annorlunda än du och jag.

För mig är prylhets det som överstiger den "normala" konsumtionen, och gränsen för vad som är normalt har såklart förflyttats uppåt med åren. Att äga 5 schabrak är ingen prylhets, att äga 50 är det...

Men för HannaZ så är prylhets ALL konsumtion som överstiger det allra mest nödvändiga. Mer än 1 schabrak exempelvis.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Då kan man variera genom att ta bort nosgrimman, och bett kan man skifta på samma träns. Det är inte nödvändigt med tre träns, att det kanske underlättar en smula är inte samma sak som att man måste ha det.

Nej på micklem tränset kan man inte byta nosgrimma.
Då skulle jag behöva minst 2 träns ändå.
Att sen lägga 10 min om dagen på att byta nosgrimma och bett tycker jag är skitlöjligt.
Betydligt bättre att ha den utrustning man behöver till respektive gren.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Ja hur många hästägare har 5 schabrak? Jag har säkert 20 och jag använder knappt schabrak numera, mest Mattes-pad enbart. Naturligtvis är det praktiskt med 2-3 träns men det är faktiskt inget måste. Benskydda ska vara Veredus för 1500 spänn. Har en tjej i stallet som inte har råd att rida lektion, 15 år, men har fullt sjå att försöka komma över begagnade benskydd och annat av rätt märke. Kolla in en ponnytävling. Det ska vara bling och tretorn och KL och hjälmar för 4000 kr. Alla märken har nya kollektioner varje vår och höst, tror ni att det hade funkat om folk inte köpte prylarna? Dessutom skapar det ett vi o dom-tänk och olyckliga unga som inte får det som andra har, och olyckliga föräldrar som inte kan ge ungarna det dom tror sig behöva. Det genomsyrar hela samhället, inte bara ridsporten.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Oj, jag måste vara ovanlig. Har tre schabrak till min ponny, varav två används. Har två träns, varav jag använder ett i nuläget då det andra inte går att ta av nosgrimman på. Har benlindor istället för benskydd vid behov.

Funderar på att inhandla ytterligare ett schabrak, men har inte känt behovet än.

Väljer istället att lägga pengarna på mat till hästen, bra hovslagare och tränare... Med andra ord, märken är inget jag bryr mig om. Helt, rent och välpassande tycker jag räcker utmärkt! :)
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Jag har exakt 5 :). Fast försöker sälja 3 av dom pga att dom inte passar hästen (men begagnat-marknaden för Hööks är inte så het).

Sen så kan jag sitta och dreggla i timtal över nya schabrak, men jag har en lista över vad jag faktiskt behöver (och minst 1-2 schabrak per sadel tycker jag är nödvändigt) och känner jag ett oerhört shoppingsug så får jag hålla mig till listan :). Man kanske kan säga att jag prylhetsar mentalt, men inte i verkligheten?

Jag har inga erfarenheter av tävlingar i Sverige, så jag kan inte uttala mig om det :). Men jag tror säkert att det är rejält med prylhets på ponnytävlingarna, precis som det hetsas över att ha rätt märke på slalomskidorna och täckbyxorna och ryggsäcken och telefonen och allt möjligt. Men så var det redan när jag var liten på 90-talet, det är ju ändå 20 år sedan. Jag säger bara Fruit of the Loom (tröjan jag blev mobbad över att jag aldrig fick av mina föräldrar). Tycker inte att det har ökat egentligen, folk verkar bara glömma bort och tro att det var bättre förr. Det var exakt likadant förr. Enda skillnaden är att vi har fler märken att välja på nu.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Jag har exakt 5 :). Fast försöker sälja 3 av dom pga att dom inte passar hästen (men begagnat-marknaden för Hööks är inte så het).

Sen så kan jag sitta och dreggla i timtal över nya schabrak, men jag har en lista över vad jag faktiskt behöver (och minst 1-2 schabrak per sadel tycker jag är nödvändigt) och känner jag ett oerhört shoppingsug så får jag hålla mig till listan :). Man kanske kan säga att jag prylhetsar mentalt, men inte i verkligheten?

Jag har inga erfarenheter av tävlingar i Sverige, så jag kan inte uttala mig om det :). Men jag tror säkert att det är rejält med prylhets på ponnytävlingarna, precis som det hetsas över att ha rätt märke på slalomskidorna och täckbyxorna och ryggsäcken och telefonen och allt möjligt. Men så var det redan när jag var liten på 90-talet, det är ju ändå 20 år sedan. Jag säger bara Fruit of the Loom (tröjan jag blev mobbad över att jag aldrig fick av mina föräldrar). Tycker inte att det har ökat egentligen, folk verkar bara glömma bort och tro att det var bättre förr. Det var exakt likadant förr. Enda skillnaden är att vi har fler märken att välja på nu.


Ja precis, idag hänger det inte på EN Fruit of the loom-tröja, eller ett par dieseljeans eller ett par Dr Martins. Idag är det massvis med prylar man "måste" ha för att vara rätt. På 90-talet fanns inga smart-phones för 2-6000 kr. Inga GPA-hjälmar för 5000 kr osv osv. Har bekanta som tävlade sm x flera (tom placerade) i början/mitten av 90-talet och den utrustning dom hade är ingenting mot en vanlig regional ponnytävling idag. Eller varför slår julhandeln rekord år efter år, HM är snart värt mer än Sveriges BNP osv osv. Det behövs egentligen inte så mkt tyckande i frågan det är bara att kolla statistiken.

Ett vanligt jäkla kök duger inte till folk idag, det ska vara stenhäll och glashäll, och gasspis och golvvärme och helkaklat badrum och, och och, och.... När vi skulle renovera vårt badrum i förra huset så fick vi veta att våtrumsmatta nej det lämnade dom knappast ens offert på för det ville folk inte ha och det höjde inte värdet bla, bla, bla. Nej så istället för att lägga 30000 så ska det läggas 100000 på nåt som funkar precis lika bra, eller tom bättre/enklare ur täthetshänseende. Det skapas behov som egentligen inte finns. Jaha men jag tar gärna dom 70 000 och använder till nåt annat än kakel och jag vill inte skrubba kakelfogar och fundera på om tätskiktet inunder verkligen är 100 tätt.

Jag gillar att shoppa, att kolla på nätet och fundera och vrida och vända, reor älskar jag och loppisar är toppen. Jag har idag ekonomi att köpa sånt jag vill ha och jag försöker att inte kompromissa men köper heller inte så många saker bara för att men jag vill ha det så enkelt som möjligt så jag vill ha saker som funkar. på 13 års hästägande har jag samlat på mig endel och jag erkänner att jag sparar på saker jag eg kunde sälja för man vet ju aldrig, kan ju vara bra att ha i reserv osv. Jag har väldigt mkt mer än jag behöver. Mitt klädkonto (utanför stallet) är däremot inte speciellt omfattande och jag bryr mig inte mkt om märken eller mode. Har men passerat 30 gott och väl så har man hittat sig själv, får man hoppas, och är inte så brydd om vad andra tycker och tänker.
 
Senast ändrad:
Sv: Populära ridsportsmärken

Det har du rätt i, jag har inte reflekterat så mycket över kostnaderna, bara över att själva "hetsen" är den samma. Men det är ju absolut dyrare att hänga med i "hetsen" nuförtiden.

Och angående renoveringar... Håller verkligen med där. Ibland mår jag dåligt över att vi inte toppenpimpat vårt hus, men sen får jag ge mig själv en mental käftsmäll och lugna ner mig, vårt hus duger finfint som det är! Jag har en bekant som tokrenoverade sitt hus och det var inte roliga lån att betala av då dom inte kunde sälja det för en nog hög summa att täcka renoveringslånen...
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Ja vi har ett gammalt korsvirkeshus och nu måste vi ta tag i taket, 270 m2.... + att endel av väggarna måste fixas. Visst hade det varit kul och praktiskt med ett nytt kök i gammal stil med stora lådor till kastruller osv (drömmer...). Men det är bara att inse att utan ett bra tak / stomme så spelar det ingen roll vad som finns inunder och huset måste vara säljbart så det går inte att låna hur mkt som helst för att renovera, för vårt hus ligger inte vid kusten eller strax utanför Lund. Och köket från slutet av 60-talet funkar ju faktistk och är tom rätt rart i sin enkelhet. Men så ser man ett renoverat torpkök i Gårdar & Torp och så kommer den där "vill ha-rösten" någonstans innifrån.... Bara att försöka motstå. En stor carport för bil + släp står förresten högre upp på önskelistan än ett nytt kök.....
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Det där går inte ihop för mig, för hur ofta ser icke hästfolk vad hästfolk klär sig i och vad som är märkesgrejer och inte?

Icke hästfolk ser ju inte skillnad på ett par marinblå hööksridbyxor eller ett par marinblå pikeur ridbyxor?

Eller reagerar dem på att en del försöker se hela, rena och fräscha ut?

Personligen föredrar jag helt, rent och fräscht före alla sunkiga hästar och ryttare.
Jag föredrar iof alltid helt rent och fräscht oavsett vad det gäller så jag är väl alltid en snobb?
Kunde inte sagt det bättre själv. :D
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Ja hur många hästägare har 5 schabrak? Jag har säkert 20 och jag använder knappt schabrak numera, mest Mattes-pad enbart. Naturligtvis är det praktiskt med 2-3 träns men det är faktiskt inget måste. Benskydda ska vara Veredus för 1500 spänn. Har en tjej i stallet som inte har råd att rida lektion, 15 år, men har fullt sjå att försöka komma över begagnade benskydd och annat av rätt märke. Kolla in en ponnytävling. Det ska vara bling och tretorn och KL och hjälmar för 4000 kr. Alla märken har nya kollektioner varje vår och höst, tror ni att det hade funkat om folk inte köpte prylarna? Dessutom skapar det ett vi o dom-tänk och olyckliga unga som inte får det som andra har, och olyckliga föräldrar som inte kan ge ungarna det dom tror sig behöva. Det genomsyrar hela samhället, inte bara ridsporten.
Hur man kan tycka att hjälmar för 4000kr är någon form av snobberi övergår mitt förstånd.

Är det något inom hästsporten som borde kvävas i sin vagga är det väl ändå tron på att det skulle vara möjligt att en lågbudget hjälm från Kina inköpt på GeKås håller samma kvalitet och skyddsfaktor som en genomtänkt och testad kvalitetshjälm med en högre prislapp! :banghead:
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Ja när d testades hjälmar av statens provningsanstalt, tror jag d var, så blev ju en uvex eller om d var gpa underkänd...

En hjälm behöver verkligen inte kosta 4000 för att hålla måttet. Dessutom tillverkas väldigt mång "märkesprodukter" i kina o man kan inte bara utgå ifrån tillverkningsland när man bedömmer kvalitén på en vara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp