Hjälp! Nu hittade jag en låda med en gullig servis (efter min mammas moster). Nån som vet om denna kan vara värd några slantar, eller om den mest bara är gullig (och ömtålig! Jösses vilka tunna koppar:eek:)
 

Bifogade filer

  • 324F3B54-CEE7-42DD-A2A6-D0FD623BD53E.jpeg
    324F3B54-CEE7-42DD-A2A6-D0FD623BD53E.jpeg
    183,8 KB · Visningar: 67
Hjälp! Nu hittade jag en låda med en gullig servis (efter min mammas moster). Nån som vet om denna kan vara värd några slantar, eller om den mest bara är gullig (och ömtålig! Jösses vilka tunna koppar:eek:)
https://shopro.bades2021.com/content?c=fine bone china shelley england&id=32

Det finns en Shelley Rambler Rose, och i den annonsen ovan vill de mena på att det är Rambler Rose-mönster, men det är det inte för Rambler Rose har inte rosorna upp och ner som du har. Men väldigt fina koppar!

Jag är dock tyvärr helt övertygad om att sådana där fina kaffeserviser aldrig kommer att komma tillbaka i mode igen. De är helt enkelt för opraktiska. Jättefina om man har personal som tar hand om dem, men i ett modernt samhälle där man vill kunna stapla koppar och diska de i maskin är det inte alls lika praktiskt, även om det ju fortfarande är fint.
 
Min mamma var konstnar. Jag har en handmalad kaffe servis som hon malat sjalv. :cautious: Den ar jatte fin ... kan inte diskas i maskin eller med starka medel och kan ju sjalvklart inte staplas hur som helst. 😣 Den kaffe servisen star i ett IKEA "display case" (uppvisnings skap?) bakom glas dorrar och jag tittar da och da pa kaffe servisen ... och pa alla mina orrefors glas som inte heller anvands langre ... Mest ar det nog nar de behover diskas och "tas om hand" en gang om ar (snarare vart annat ar men jag latsas vara riktigt duktig och flitig och stada mycket mer an jag gor) :p som jag tittar pa dem.
 
https://shopro.bades2021.com/content?c=fine bone china shelley england&id=32

Det finns en Shelley Rambler Rose, och i den annonsen ovan vill de mena på att det är Rambler Rose-mönster, men det är det inte för Rambler Rose har inte rosorna upp och ner som du har. Men väldigt fina koppar!

Jag är dock tyvärr helt övertygad om att sådana där fina kaffeserviser aldrig kommer att komma tillbaka i mode igen. De är helt enkelt för opraktiska. Jättefina om man har personal som tar hand om dem, men i ett modernt samhälle där man vill kunna stapla koppar och diska de i maskin är det inte alls lika praktiskt, även om det ju fortfarande är fint.
Jag har sån gammaldags teservis som används varje dag:D
 
Jag har skaffat mig en servis. Så nu har IKEAservisen + den vita likadana åkt in i ett skåp!
Det är 12 stycken av varje sort + flera fat och några såsprylar. Gillar den! Enkel, och kan kombineras med andra liknande. Så mitt samlande har med andra ord börjat! Och i och med att mitt andra barn just fyllt 18 år finns det nu tex IKEA arvegods ledigt här för honom :angel:
(Jag har fortfarande kvar delar av min studentporslin (barnen, ack de barnen, har tyvärr råkat tappa alldeles för mycket...) och porslin, bestick, köksprylar jag fick av mor när jag flyttade hemifrån som 17 åring. Vissa föräldrar köper en massa nytt (tex på IKEA) till sina barn, min mamma och nu jag ger av det jag har och hoppas att de sliter det med hälsan såsom jag har gjort med mina prylar. Och älskar sakerna lika högt som jag har gjort. För det är något visst med saker man haft i många många år!)

Fast det blixtrar ordentligt i micron så kanske får jag låta enstaka annan vara uppe ändå....
241668590_10158706599848877_1756860737921845803_n.jpg
 
Måste visa mina fynd från idag. Jag blev helt förälskad i Gustafsberg Lilium-tallriken.... :love: Tillverkad 1890-1901. Och inte ett endaste nagg. Knappast någon krackelering heller. Jag fick - varsamt - pilla bort en av de där förfärliga "upphängningsanordningarna" (någon har alltså haft den hängandes på väggen).

20210911_182119.jpg
 
Någon som vet någon bra butik antingen i Malmö/Köpenhamn eller i Stockholm där en kan köpa serviser? Nya som begagnade, men inte loppis eller så för jag är inte så sugen på att springa och leta på femton ställen, utan vill ha en eller ett par butiker att bläddra igenom i lugn och ro.
 
Någon som vet någon bra butik antingen i Malmö/Köpenhamn eller i Stockholm där en kan köpa serviser? Nya som begagnade, men inte loppis eller så för jag är inte så sugen på att springa och leta på femton ställen, utan vill ha en eller ett par butiker att bläddra igenom i lugn och ro.
Annars kan du ju börja med att titta på Fyrklöverns hemsida? Många snygga serviser (tycker jag), även om de är rätt dyra.
 
Någon som vet någon bra butik antingen i Malmö/Köpenhamn eller i Stockholm där en kan köpa serviser? Nya som begagnade, men inte loppis eller så för jag är inte så sugen på att springa och leta på femton ställen, utan vill ha en eller ett par butiker att bläddra igenom i lugn och ro.
Är du säker på att du inte har någon bra hemma i något oöppnat skåp eller låda redan? ;)
 
Är du säker på att du inte har någon bra hemma i något oöppnat skåp eller låda redan? ;)
Nä, alltså, det är ju det som är så störigt, det finns max 3 i en serie även om jag har några fina (som t.ex. Willow som varit uppe i tråden :D ) och jag är inte sugen på att samla på gamla serviser tyvärr. Jag vill helst inte ha någon som är vit heller, vilket gör det hela ännu svårare. Men jag hittade faktiskt riktigt snygga handgjorda i stengods idag. Online såklart. Men de är så fina så jag chansar nästan.

643d7b27a9486e3fa7e8be9f5538fe11.jpg
 
Nä, alltså, det är ju det som är så störigt, det finns max 3 i en serie även om jag har några fina (som t.ex. Willow som varit uppe i tråden :D ) och jag är inte sugen på att samla på gamla serviser tyvärr. Jag vill helst inte ha någon som är vit heller, vilket gör det hela ännu svårare. Men jag hittade faktiskt riktigt snygga handgjorda i stengods idag. Online såklart. Men de är så fina så jag chansar nästan.

643d7b27a9486e3fa7e8be9f5538fe11.jpg
Nu vet jag inte hur lätt det är att hitta recensioner av porslin men kanske värt att försöka hitta? Eftersom du tänkt köpa en servis att ha hela livet tänkte jag.

Jag har hittills inte stött på något svart som inte blivit ganska repigt och fult efter några år, men vet inte heller om man riktigt kan komma ifrån det om man inte vill ha vitt. Jag har själv en uppsättning svarta höganäs mattallrikar och de ser för jävliga ut nu, de är ca 13 år gamla tror jag.
 
Nu vet jag inte hur lätt det är att hitta recensioner av porslin men kanske värt att försöka hitta? Eftersom du tänkt köpa en servis att ha hela livet tänkte jag.

Jag har hittills inte stött på något svart som inte blivit ganska repigt och fult efter några år, men vet inte heller om man riktigt kan komma ifrån det om man inte vill ha vitt. Jag har själv en uppsättning svarta höganäs mattallrikar och de ser för jävliga ut nu, de är ca 13 år gamla tror jag.
Åh, jag har faktiskt tänkt på det där med repigheten. Tallrikarna på bilden har bra recensioner på sajten, men då är det ju mest folk som precis packat upp dem och tycker de är fina, så det säger ju inte så mycket. Jag hade svarta tallrikar från IKEA när jag flyttade hemifrån och de blev ju repiga direkt, men tänkte att det var för att de var just IKEA.

Är dina från Höganäs i porslin eller stengods? Kanske är det annorlunda med stengods/keramik?
 
Jag har flyttat och fått diskmaskin och kände mig tveksam till att köra mormors guldkantade servis, vilken är den enda jag äger, i maskinen. När jag var på Erikshjälpen för att kolla efter en soffa fastnade jag för en engelsk flintgodsservis som jag köpte.

När jag kom hem och googlade ordentligt insåg jag att min servis var betydligt äldre än jag trott. Stämpeln har en snäv datering - 1861-1872. Fabrikatet heter Turner & Tomkinson och mönstret Clyde.
porslin.jpg

Blir nog ingen diskmaskin där. Jag har 16 delar: nio mattallrikar, tre sopptallrikar, två assietter och så två olika uppläggningsfat. Med tanke på åldern är de i mycket fint skick. Jag har hittat små nagg på fyra delar, det är allt.
 

Liknande trådar

Hemmet Behöver tips på var jag hittar rött porslin. Sån julig röd färg så ingen blek eller åt det rosa/orange hållet. Vill ha små tallrikar a...
Svar
7
· Visningar
576
Senast: Åsa A
·
Hemmet Jag har genom köp av fastighet "ärvt" en sommarstuga full med Rörstrands-porslin som jag nu till 90% tänker sälja. Många grejer har jag...
Svar
3
· Visningar
350
Tjatter En vän kollar igenom lådor med arvegods, nån som vet vad detta är? 😄 drygt 20 cm lång.
Svar
11
· Visningar
1 047
Kropp & Själ Jag har insett att jag behöver gå i terapi och är nu nyfiken på om någon här testat någon av dessa plattformar där man prata med...
Svar
4
· Visningar
502
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp