Dagens förbryllande fynd... Liten tallrik (11 cm i diameter). Ingen stämpel/märkning, men jag tycker att den ser gammal ut?? Och varför tärningar, kringla och svala?? @athena_arabians kanske....?
20211030_134556.jpg
 
Om man zoomar in rejält på bilden av tallriken ser man att den består av ett skumt mönster av prickar, ränder och cirklar.... :confused: Någon sorts tryckteknik, och i så fall vilken???
 
Dagens förbryllande fynd... Liten tallrik (11 cm i diameter). Ingen stämpel/märkning, men jag tycker att den ser gammal ut?? Och varför tärningar, kringla och svala?? @athena_arabians kanske....?
Visa bifogad fil 78770
Svala och tärningar får mig att tänka på sjömän. Nu låter jag nog fantasin trava iväg med mig men jag tänker mig någon sjöman som rest utomlands i jobbet (kanske något land som hade/har kringlor) och köpt denna där som souvenir, kanske någon mindre tallrikmakare som erbjöd målning (i brist på bättre ord) direkt i butiken. Så tog sjömannen denna med flickan på och bad dem lägga till tärningar, svalan och kringlan. Det är lite såna random grejer, plus att svala och tärningar är typiska sjömansmotiv har jag för mig.

Att det är någon annorlunda tryckteknik får mig tro ännu mera på någon direkt eller snabb ny teknik som gjorde att folk kunde köpa porslin med egna motiv, lite nytt och modernt.
 
Jag vill visa gårdagens fynd från en låda hos mina föräldrar. En Gustafsberg "Stockholm" i ett OTROLIGT fint skick. Det roliga är att den har funnits i släkten sedan den var ny..... :) Min mormorsmor Ingrid köpte en servis, och denna tallrik är vad som är kvar av den. När min mormor levde hängde den på väggen i hennes kök.

ingrids tallrik.jpg
 
Varför idiotköp??

Finns det någon sorts upphängning som inte skadar porslin, ifall man vill hänga upp en tallrik på väggen? Jag vet att man inte ska använda ståltrådsvarianten, och en sådan pillade jag bort igår, men jag skulle gärna hänga upp på något annat sätt....

Den är inte i bästa skick men var inte billig... plus att jag ska egentligen inte lägga pengar på dylikt just nu. Men min dröm har länge varit att äga en Rörstrand från 1700-talet och nu gör jag det och är lycklig när jag ser den. Iofs har jag en Sepia men den går ej att datera exakt (tillverkades mellan 1790-talet och 1820-talet).

Det finns speciella upphängningsanordningar, googla på tallrikshängare så kommer det upp flera alternativ.

Edit: Tror mina arvingar kommer att bli förvånade och sedan glada när de kollar upp min porslinssamling... den kommer ju inte att sjunka i värde :laugh:
 
Den är inte i bästa skick men var inte billig... plus att jag ska egentligen inte lägga pengar på dylikt just nu. Men min dröm har länge varit att äga en Rörstrand från 1700-talet och nu gör jag det och är lycklig när jag ser den. Iofs har jag en Sepia men den går ej att datera exakt (tillverkades mellan 1790-talet och 1820-talet).

Det finns speciella upphängningsanordningar, googla på tallrikshängare så kommer det upp flera alternativ.

Edit: Tror mina arvingar kommer att bli förvånade och sedan glada när de kollar upp min porslinssamling... den kommer ju inte att sjunka i värde :laugh:
Hrm.... När jag googlar tallrikshängare får jag i princip bara upp sådana där "ståltrådsvarianter". Du får nog guida mig lite mer kring vad det är man ska ha, tror jag.... :o:D
 
Hrm.... När jag googlar tallrikshängare får jag i princip bara upp sådana där "ståltrådsvarianter". Du får nog guida mig lite mer kring vad det är man ska ha, tror jag.... :o:D

De är ju i ståltråd men har plastskydd så jag utgår ifrån att de är ok, annars vet jag inte vad en ska använda. De hemmagjorda är ju blank ståltråd mot glasyren och det är givetvis inte bra.
 

Liknande trådar

Hemmet Behöver tips på var jag hittar rött porslin. Sån julig röd färg så ingen blek eller åt det rosa/orange hållet. Vill ha små tallrikar a...
Svar
7
· Visningar
557
Senast: Åsa A
·
Hemmet Jag har genom köp av fastighet "ärvt" en sommarstuga full med Rörstrands-porslin som jag nu till 90% tänker sälja. Många grejer har jag...
Svar
3
· Visningar
343
Tjatter En vän kollar igenom lådor med arvegods, nån som vet vad detta är? 😄 drygt 20 cm lång.
Svar
11
· Visningar
1 022
Kropp & Själ Jag har insett att jag behöver gå i terapi och är nu nyfiken på om någon här testat någon av dessa plattformar där man prata med...
Svar
4
· Visningar
491
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp