Grattis till köpet! A thing of beauty is a joy forever. :love: Och jag har aldrig ägt en porslinsgrej som man kunnat fira dess födelsedag så exakt.

Tack! :love: Det är faktiskt lite magiskt att hålla i den :heart

Med tanke på skicket kommer jag inte att äta på den här men kanske lägga upp några fina praliner på vid något speciellt tillfälle :) Annars är ju regeln här att porslinet ska användas, oavsett ålder och pris.

Edit: Ja, jag är lite galen. Men jag har insett väldigt starkt de senaste åren att jag behöver gamla saker omkring mig, de ger mig rötter.
 
Men jag har insett väldigt starkt de senaste åren att jag behöver gamla saker omkring mig, de ger mig rötter.
Jag är nog lite likadan. Det var en LYCKA att hitta tallriken igår. Känslan av att den har funnits i släkten så länge..... :heart Jag har bild på mormorsmor och en tallrik som har tillhört henne. Det kändes väldigt NÄRA! Idag ska jag hänga upp fler gamla foton som jag också hittade hos föräldrarna igår. Har påbörjat en liten släktvägg.... Sedan hittade vi också ett köpekontrakt från 1904 över huset som mina föräldrar bor i (eller rättare sagt det lilla huset som förfäderna först bodde i - och som fortfarande finns kvar - men det nuvarande byggdes 1925).
 
Tack! :love: Det är faktiskt lite magiskt att hålla i den :heart

Med tanke på skicket kommer jag inte att äta på den här men kanske lägga upp några fina praliner på vid något speciellt tillfälle :) Annars är ju regeln här att porslinet ska användas, oavsett ålder och pris.

Edit: Ja, jag är lite galen. Men jag har insett väldigt starkt de senaste åren att jag behöver gamla saker omkring mig, de ger mig rötter.

Ja är man bara det minsta intresserad av historia så tycker jag också att det är så svindlande och fantastiskt att bara sväva bort i tankar på hur världen såg ut när den tallriken var alldeles nygjord av någon stolt hantverkare och skulle säljas till någon välbärgad individ. Att Gustav III for runt som en ung kronprins och sökte sig någon lämplig blivande drottning. Att Stockholms slott var ett nybygge. Att begreppet United States of America ännu inte var uppfunnet utan var lite random kolonier. Att Louis XVI var en glad och obrydd tioåring som levde gott och sannolikt inte anade hur illa det skulle gå för honom några decennier senare. Att Benjamin Franklin höll på och funderade på det där med elektricitet och blixtar och grejor - skulle det kunna vara en grej kanske? Att kvinnor över hela världen som mest var någon form av bihang till centralgestalten mannen i varje familj, och att det skulle vara så sjukt länge till.

Och då fanns den tallriken. Och mitt mynt som jag hittade på gården, 1 ör från 1742. Hur coolt?! Älska historia. :heart
 
Oh ja, jag har definitivt problem med den :laugh:
Jag äger ju en kokbok från 1884 som är tryckt med en gammal svensk stil (minns ej vad den heter). Det tar mig alltid en stund innan jag "knäcker koden" kring bokstäverna som inte ser ut som nutida. Men när det väl är gjort går det hyfsat bra att läsa.... Men det är ju inget jag läser helt obehindrat precis.... ;)
 
På tal om böcker, så vann jag precis en auktion på Tradera. En kokbok från 1893.... :up: Den var - tack och lov - inte speciellt eftertraktad så jag fick den för utropspriset (och nog inte värd mer än så heller).... :) Jag hade datorn uppställd när jag dammsög och höll koll på minuterna som tickade ner.... :D
 
Ja är man bara det minsta intresserad av historia så tycker jag också att det är så svindlande och fantastiskt att bara sväva bort i tankar på hur världen såg ut när den tallriken var alldeles nygjord av någon stolt hantverkare och skulle säljas till någon välbärgad individ. Att Gustav III for runt som en ung kronprins och sökte sig någon lämplig blivande drottning. Att Stockholms slott var ett nybygge. Att begreppet United States of America ännu inte var uppfunnet utan var lite random kolonier. Att Louis XVI var en glad och obrydd tioåring som levde gott och sannolikt inte anade hur illa det skulle gå för honom några decennier senare. Att Benjamin Franklin höll på och funderade på det där med elektricitet och blixtar och grejor - skulle det kunna vara en grej kanske? Att kvinnor över hela världen som mest var någon form av bihang till centralgestalten mannen i varje familj, och att det skulle vara så sjukt länge till.

Och då fanns den tallriken. Och mitt mynt som jag hittade på gården, 1 ör från 1742. Hur coolt?! Älska historia. :heart
Vid mitt hus finns lämningar an en hytta som omnämns redan på 1300-talet. Tanken svindlar när jag tänker på de bönder som jobbade tillsammans där. Som byggde anläggningen och släpade stora stenblock för att bygga fundament. Hyttorna var gemensamma för det krävdes folk för att sköta dem. Om sommaren skötte man jordbruket. Om vintrarna skogen och hyttorna.
Jag tror de haft roligt ihop när de slet. Det är en sådan fridfull stämning vid det lilla vattenfallet, resterna efter vattenhjulet och den gamla dammen.
 
Och mitt mynt som jag hittade på gården, 1 ör från 1742. Hur coolt?! Älska historia. :heart
Jag tycker också det är fascinerande att tänka så. Och sedan slår mig tanken, vad var myntet värt på den tiden? Hur länge hade någon arbetat för att förtjäna det? Och hur mycket hade man haft idag om det legat på banken och samlat ränta under alla dessa år? :D
Hittade en sida som ger svar på åtminstone en del av dessa frågor :)
https://ekonomiskamuseet.se/rakna-ut-penningvardet/
 
Den här har inget större värde va? @athena_arabians ?
IMG20220427080226.jpg
 
@Unafraid: Jag är inte bra på utländskt porslin men säger med största sannolikhet inget större värde. Det ser ut att vara "retroålder" dvs kanske kring 50-60-talet och finns säkert i stor mängd.

Hittar du något med djupstämpel (dvs stämplat i godset) kan det vara av lite högre värde (med undantag av jugend från Rörstrand, de slutade med djupstämpel på 1890-talet). Vissa saker från Rörstrand i jugendstil är värda oerhörda pengar.
 
@Unafraid: Jag är inte bra på utländskt porslin men säger med största sannolikhet inget större värde. Det ser ut att vara "retroålder" dvs kanske kring 50-60-talet och finns säkert i stor mängd.

Hittar du något med djupstämpel (dvs stämplat i godset) kan det vara av lite högre värde (med undantag av jugend från Rörstrand, de slutade med djupstämpel på 1890-talet). Vissa saker från Rörstrand i jugendstil är värda oerhörda pengar.
Tack, ungefär vad jag misstänkte :)
 
Tack, ungefär vad jag misstänkte :)
Som jämförelse kan jag tala om att jag för ca tre år sedan köpte en hel servis som är tillverkad av Karlskrona på 1940-talet för 400 kr... 48 tallrikar (djupa, flata, små och stora assietter) 9 delar med uppläggningsfat, skålar och såssnipa samt 12 kaffekoppar, 12 assietter, kaffekanna, sockerskål och gräddkanna, Det är en av mina bästa affärer, inte för värdet på servisen utan för att den gör mig glad varje gång jag använder den.
 
Dagens loppisfynd... Tre Gustafsberg Flora och två Gustafsberg Juno för....30 kr!!
Visa bifogad fil 90051
Jag kan också lägga till att jag skulle behöva bygga ut mitt lilla torp. Det finns SÅ mycket vackert där ute som man bara VILL rädda..... :love: Problemet är var man ska förvara allt.... :o:D

Jag har också ett tips på hur man får bort irriterande limrester på porslin. Jag testade diskmedel, olja, diskmedel+olja... Men sedan tog jag fram bikarbonat och blötte lite grann. Skrubbade med finger och nagel. DET funkade. Bikarbonaten drog liksom med sig klisterresterna!
 
Gjorde några fynd idag, bla denna som har en stämpel jag inte ser. Det står SWEDEN, det ser jag men ovanför? Den är så himla blank så svårt att ta kort :D
Bild på hela skålen i nästa inlägg!
E543FADA-9113-442B-8DEC-C9DC653B482F.jpeg
 

Liknande trådar

Hemmet Behöver tips på var jag hittar rött porslin. Sån julig röd färg så ingen blek eller åt det rosa/orange hållet. Vill ha små tallrikar a...
Svar
7
· Visningar
557
Senast: Åsa A
·
Hemmet Jag har genom köp av fastighet "ärvt" en sommarstuga full med Rörstrands-porslin som jag nu till 90% tänker sälja. Många grejer har jag...
Svar
3
· Visningar
343
Tjatter En vän kollar igenom lådor med arvegods, nån som vet vad detta är? 😄 drygt 20 cm lång.
Svar
11
· Visningar
1 022
Kropp & Själ Jag har insett att jag behöver gå i terapi och är nu nyfiken på om någon här testat någon av dessa plattformar där man prata med...
Svar
4
· Visningar
491
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp