Oh, spännande! Hoppas inte att jag misshandlar något värdefullt!

Har massa småassietter, assietter, mattallrikar, halvdjupa tallrikar, heldjupa tallrikar, serveringsfayt, kaffekoppar med fat, lite kannor. Allt efter mormor född 1918.

1. Porslin är till för att användas, oavsett värdet. Min katt äter på hundraårigt porslin eftersom jag blev less på de fula kattskålarna jag hade och porslinet har jag i överflöd (tack pappa!).

2. Med tanke på stämpeln är det äldre än 1943, det var då man började använda endast Rörstrand.

Värdet... jag är inte expert på just den här fabriken men porslin av den åldern är inte värt så väldigt mycket om man inte råkar få tag på en samlare som är ute efter just den modellen. En mycket grov gissning är mellan 30 och 130 för assietter, djupa tallrikar resp mattallrikar. Kaffe/tekoppar med fat brukar kunna gå lite högre om de är kompletta utan nagg. Samma med karotter och serveringsfat.

Det som kan blir dyrt när det gäller svenskt porslin är det som är riktigt gammalt, dvs 1900 och äldre, samt retro från främt 50- och 60-talet och till viss del 70-talet.

Edit: Just nu svär jag över att porslinet jag vill ha är dyrt och porslinet jag kan tänka mig att sälja är billigare än det jag vill ha... :angel:

Edit 2: Googlade lite och 42 anger året och 1:an att det tillverkades under första halvåret det året.

Edit 3: Kan det vara det här (det är faktiskt svårt att se mönstret pga frukten :laugh:): https://auctionet.com/sv/216769-matservis-58-delar-birma-rorstrand-alp-lidkoping
 
Senast ändrad:
En sak inte alla lägger märke till är att tex Rörstrand "återanvände" ofta formen på tallrikar etc men att själva mönstret varierade. Därför kan en del porslin vid första anblicken se äldre ut än det är eftersom en äldre form använts men mönstret är nyare.
 
Mycket otillfredsställande, på min ära!

Jag får slipa mina Google— och auktionssnokarskills

Ja, det är för jävligt när de där döda designerna ställer till det för en :D

Edit: Personligen känner jag igen Rörstrand Skåne med en huva över skallen i ett mörkrum... kan ha växt upp med en gigantisk uppsättning av sagda modell :rofl:

Edit 2: Hojta om du hittar Sture, Vineta, Wallmo eller Teresia billigt :angel:
 
Ja, det är för jävligt när de där döda designerna ställer till det för en :D

Edit: Personligen känner jag igen Rörstrand Skåne med en huva över skallen i ett mörkrum... kan ha växt upp med en gigantisk uppsättning av sagda modell :rofl:

Edit 2: Hojta om du hittar Sture, Vineta, Wallmo eller Teresia billigt :angel:

Jag är i anden inte tillräckligt stark för att hoppa omkring på auktionssidorna. Restskatt, du vet.

Själv dukar jag med sagda Skåne och funderar på en rimlig ursäkt att börja samla Ranka eller Allmoge. Nostalgi, den stod på sommarstället i Jämtland (tillika mammas barndomshem). Jag har en välbevarad kanna och tre serveringsfat ...
 
1. Porslin är till för att användas, oavsett värdet. Min katt äter på hundraårigt porslin eftersom jag blev less på de fula kattskålarna jag hade och porslinet har jag i överflöd (tack pappa!).

2. Med tanke på stämpeln är det äldre än 1943, det var då man började använda endast Rörstrand.

Värdet... jag är inte expert på just den här fabriken men porslin av den åldern är inte värt så väldigt mycket om man inte råkar få tag på en samlare som är ute efter just den modellen. En mycket grov gissning är mellan 30 och 130 för assietter, djupa tallrikar resp mattallrikar. Kaffe/tekoppar med fat brukar kunna gå lite högre om de är kompletta utan nagg. Samma med karotter och serveringsfat.

Det som kan blir dyrt när det gäller svenskt porslin är det som är riktigt gammalt, dvs 1900 och äldre, samt retro från främt 50- och 60-talet och till viss del 70-talet.

Edit: Just nu svär jag över att porslinet jag vill ha är dyrt och porslinet jag kan tänka mig att sälja är billigare än det jag vill ha... :angel:

Edit 2: Googlade lite och 42 anger året och 1:an att det tillverkades under första halvåret det året.

Edit 3: Kan det vara det här (det är faktiskt svårt att se mönstret pga frukten :laugh:): https://auctionet.com/sv/216769-matservis-58-delar-birma-rorstrand-alp-lidkoping
Tack för svar! 🙏🥰Vilken expertis! Då fortsätter jag attt äta på och diska de fina tallrikarna. Hade varit lite typiskt om det var någon miljonservis som vi misshandlar. Mannen vill kasta dem och köpa nya från Ikea 👀.

Nu ligger jag här och är fast i en ny amning, ska kolla imorgon om jag hittar något mer nummer och kan ta en bättre bild. Det stämde inte riktigt med Birma!
 
Tack för svar! 🙏🥰Vilken expertis! Då fortsätter jag attt äta på och diska de fina tallrikarna. Hade varit lite typiskt om det var någon miljonservis som vi misshandlar. Mannen vill kasta dem och köpa nya från Ikea 👀.

Nu ligger jag här och är fast i en ny amning, ska kolla imorgon om jag hittar något mer nummer och kan ta en bättre bild. Det stämde inte riktigt med Birma!

Sök på "ALP Lidköping" på tex Auctionet så kanske du får upp samma (jag bara högg en variant som påminde om din).

Edit: Jag är inte så mycket expert... men jag är bokstavligen uppvuxen med antikviteter och en pappa som var auktionist och vissa saker har ändå fastnat :)

Edit 2: Kastar sambon ut de där till förmån för IKEA-porslin är det bara att kasta ut honom :D
 
Jag var tvungen att gå upp och kolla lite. @athena_arabians här är lite mer porslinsporr 😅
20210304_220430.jpg
 
Jag är uppvuxen med en likadan! Farmor och farfar gifte sig på 40-talet, och förmodligen fick de den då. Den är fortfarande i fint skick, och känner jag mina föräldrar rätt åker den både micro och diskmaskin...
 
Vi har fint porslin, visserligen mest andrasortering, och Lisa Larsson-figurer på sommarstället :D. Mormor jobbade på porslinsbutik.
Paradis från Arabia har vi en del tallrikar av.

Förut var jag så att arvegods eller souvenirer skulle läggas på hyllan och bara tittas på, numera tycker jag det är bättre det används - även om det skulle gå sönder nån gång.
 
Senast ändrad:
Jag älskar mina Picknick-delar
och använder dem rätt flitigt. De flesta har hängt med sen barndomen! Men de diskas för hand.
Till finare kafferep tar jag fram mina Röd Aster-koppar. Jag är omåttligt förtjust i retroporslin men det måste användad!
 
1. Porslin är till för att användas, oavsett värdet. Min katt äter på hundraårigt porslin eftersom jag blev less på de fula kattskålarna jag hade och porslinet har jag i överflöd (tack pappa!).

2. Med tanke på stämpeln är det äldre än 1943, det var då man började använda endast Rörstrand.

Värdet... jag är inte expert på just den här fabriken men porslin av den åldern är inte värt så väldigt mycket om man inte råkar få tag på en samlare som är ute efter just den modellen. En mycket grov gissning är mellan 30 och 130 för assietter, djupa tallrikar resp mattallrikar. Kaffe/tekoppar med fat brukar kunna gå lite högre om de är kompletta utan nagg. Samma med karotter och serveringsfat.

Det som kan blir dyrt när det gäller svenskt porslin är det som är riktigt gammalt, dvs 1900 och äldre, samt retro från främt 50- och 60-talet och till viss del 70-talet.

Edit: Just nu svär jag över att porslinet jag vill ha är dyrt och porslinet jag kan tänka mig att sälja är billigare än det jag vill ha... :angel:

Edit 2: Googlade lite och 42 anger året och 1:an att det tillverkades under första halvåret det året.

Edit 3: Kan det vara det här (det är faktiskt svårt att se mönstret pga frukten :laugh:): https://auctionet.com/sv/216769-matservis-58-delar-birma-rorstrand-alp-lidkoping
Min mamma resonerar ungefär likadant, jag tror jag och min syster har haft sönder en halv servis under uppväxten.
Men jag kommer aldrig glömma den där hemkunskapsfröken som envist påstod att "det man äter på hemma och brukar kalla porslin är inte alls porslin utan stengods", jag var en besserwisser redan då och tog med mig en tallrik demonsterade skillnaden mellan porslin och stengods, och jo, även om vi bor i en fattig betongförort så äter vi på porslin till vardags...
 

Liknande trådar

Hemmet Behöver tips på var jag hittar rött porslin. Sån julig röd färg så ingen blek eller åt det rosa/orange hållet. Vill ha små tallrikar a...
Svar
7
· Visningar
549
Senast: Åsa A
·
Hemmet Jag har genom köp av fastighet "ärvt" en sommarstuga full med Rörstrands-porslin som jag nu till 90% tänker sälja. Många grejer har jag...
Svar
3
· Visningar
339
Tjatter En vän kollar igenom lådor med arvegods, nån som vet vad detta är? 😄 drygt 20 cm lång.
Svar
11
· Visningar
1 005
Kropp & Själ Jag har insett att jag behöver gå i terapi och är nu nyfiken på om någon här testat någon av dessa plattformar där man prata med...
Svar
4
· Visningar
486
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp