Vi har fint porslin, visserligen mest andrasortering, och Lisa Larsson-figurer på sommarstället :D. Mormor jobbade på porslinsbutik.
Paradis från Arabia har vi en del tallrikar av.

Förut var jag så att arvegods eller souvenirer skulle läggas på hyllan och bara tittas på, numera tycker jag det är bättre det används - även om det skulle gå sönder nån gång.

Jag har ett speciellt glas som särbon gillar. Det är väl inte vansinnesdyrt men det är väldigt sällan man får tag på dem. Han har fumliga händer som gör ont så han tappar saker lätt. När jag frågar om han vill ha det glaset säger han ofta: "Nä, jag kan ju ha sönder det". Då säger jag att det är ju till för att användas och går det sönder så gör det. Designern och hantverkaren som gjorde det en gång i tiden tillverkade ju det för att det skulle användas.
 
Vi har fint porslin, visserligen mest andrasortering, och Lisa Larsson-figurer på sommarstället :D. Mormor jobbade på porslinsbutik.
Paradis från Arabia har vi en del tallrikar av.

Förut var jag så att arvegods eller souvenirer skulle läggas på hyllan och bara tittas på, numera tycker jag det är bättre det används - även om det skulle gå sönder nån gång.
Vi har så litet kök så det är användas eller skrotas 😅🙈. Är det något alldeles särskilt kan det få bo på vinden,
 
Jag har ett speciellt glas som särbon gillar. Det är väl inte vansinnesdyrt men det är väldigt sällan man får tag på dem. Han har fumliga händer som gör ont så han tappar saker lätt. När jag frågar om han vill ha det glaset säger han ofta: "Nä, jag kan ju ha sönder det". Då säger jag att det är ju till för att användas och går det sönder så gör det. Designern och hantverkaren som gjorde det en gång i tiden tillverkade ju det för att det skulle användas.
På samma tema, jag hade em kompis - vi umgås inte längre. Jag råkade tappa ett vinglas varpå hon blev arg och skällde ut mig. Nu brukar jag fråga alla "är du rädd om det här fina glaset", trauma 😂
 
På samma tema, jag hade em kompis - vi umgås inte längre. Jag råkade tappa ett vinglas varpå hon blev arg och skällde ut mig. Nu brukar jag fråga alla "är du rädd om det här fina glaset", trauma 😂

Fy så dåligt. Har jag gäster och det är något som har enormt affektionsvärde för mig ställer jag inte fram det. I stil med jag har bara en och det var en gåva från far eller så, just för att jag vill inte min gäst ska känna sig skyldig om det går sönder. Typ "ska det gå sönder så är det jag som har sönder det" :D Jag har ju släppt loss ett gäng Bukefalister i köket vid tillfällen ;) :laugh:

Mitt hem och sakerna i det är till för att användas, jag bor inte i ett museum. Ibland går saker sönder, så är det.
 
Bestämde mig precis att jag ska försöka att bara köpa gammalt fint porslin till mitt nya boende :love:

Du kan göra fantastiska fynd på Tradera och i second hand-butiker. Det som främst blir dyrt är som sagt retro (50-60-tal) men 30-tal fram till slutet av 40-talet är ofta enormt billigt. Sedan, vad är billigt? Jag är glad om jag får tag på sekelskiftesporslin (förra sekelskiftet då, inte det senaste ;)) för 150-250kr/st.

Edit: Du är inte intresserad av Skåne? Jag kan känna någon som har massor :angel: :rofl:
 
Du kan göra fantastiska fynd på Tradera och i second hand-butiker. Det som främst blir dyrt är som sagt retro (50-60-tal) men 30-tal fram till slutet av 40-talet är ofta enormt billigt. Sedan, vad är billigt? Jag är glad om jag får tag på sekelskiftesporslin (förra sekelskiftet då, inte det senaste ;)) för 150-250kr/st.

Edit: Du är inte intresserad av Skåne? Jag kan känna någon som har massor :angel: :rofl:
Jag vet inte, hur ser det ut? :D
Älskar Skåne, som plats, så varför inte lixom? :laugh:
 
Jag vet inte, hur ser det ut? :D
Älskar Skåne, som plats, så varför inte lixom? :laugh:

Det är skånska slott som är avbildade på dem. Rörstrand har en serie som heter Svenska Slott också, på samma tema, som är väldigt lik Skåne. Men kolla runt innan du bestämmer dig ;) :laugh:

Skåne (nej, jag har inte snott bilden ;)):

386794419_cb52131d-b560-4733-bd67-2e9421e9e082.jpg
 
Ja, det är för jävligt när de där döda designerna ställer till det för en :D

Edit: Personligen känner jag igen Rörstrand Skåne med en huva över skallen i ett mörkrum... kan ha växt upp med en gigantisk uppsättning av sagda modell :rofl:

Edit 2: Hojta om du hittar Sture, Vineta, Wallmo eller Teresia billigt :angel:

Åh, jag är också Vineta-spekulant! Var med i en fight på en auktionssida för bara några veckor sedan, riktigt fin uppsättning med många delar. Det började lovande när de flesta spekulanter föll bort tidigt - men sedan dök det typiskt upp en ny jävel på slutet som bjöd över mig hela tiden. Blev tvungen att vika ner mig när vi gått en bit över 3000 och den andre inte visade tecken att mattas. Men det var surt! :down:
 
Jag har en uppsättning med guldkant som jag gärna hade använt mer till vardags, men hur fort tror ni kanten slits av i diskmaskin? Och krackelerar den i micron? Det är liksom inte en tunn linje utan mer en cm i ytterkanten som är guld.
 

Liknande trådar

Hemmet Behöver tips på var jag hittar rött porslin. Sån julig röd färg så ingen blek eller åt det rosa/orange hållet. Vill ha små tallrikar a...
Svar
7
· Visningar
551
Senast: Åsa A
·
Hemmet Jag har genom köp av fastighet "ärvt" en sommarstuga full med Rörstrands-porslin som jag nu till 90% tänker sälja. Många grejer har jag...
Svar
3
· Visningar
339
Tjatter En vän kollar igenom lådor med arvegods, nån som vet vad detta är? 😄 drygt 20 cm lång.
Svar
11
· Visningar
1 011
Kropp & Själ Jag har insett att jag behöver gå i terapi och är nu nyfiken på om någon här testat någon av dessa plattformar där man prata med...
Svar
4
· Visningar
488
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp