Portabla duschar för hästtvätt?

Bukefalos 30 år!

Shixle

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av de olika uteduscharna på marknaden? Får ständig reklam för uteduschen, och bara det gör mig otaggad på just den 😅

Har inte möjlighet att få varmvatten i slang, och ena hästen visade tydligt första året att kallvattendusch va av ondo 😅 nu hatar han iofs att bli blöt överlag, men ändå..

Men skulle ju vilja kunna skrubba upp dom nu när värmen å insekterna blir mer påtagliga, men hink å svamp känns så sjukt olockande.. Drömmen om att kunna använda mitt duschmunstycke med behållare får vänta tills blandarbyte i källarn lr varmvattenberedare (lr direktvärmare 🤔) i stallet..

Men kunna blöta med slang, lägga schampo med tryckspruta, och sen kunna spola av med okallt vatten borde ju kunna funka. Kommer nog att behöva hålla i grimskaft, inte binda upp.

Så.
Biltema har, Clabbes har, och finns säkert fler som jag inte orkat söka på än.
Funkar dom?

Jag har en från Biltema och den funkar precis som den ska. Har hört ryktesvägen att den som spammar oss med att deras är bättre än Biltemas är kass. Men det är hörsägen, har inte testat en själv. Men som sagt, jag är nöjd med den från Biltema.

Uteduschen är kass, deras munstycke likaså. Deras reklam stämmer inte alls eller recensionerna på den. Den jag fick fick jag med papper på styrka m.m. och inget stämde. När jag skulle reklamera den strök dom fakturan och jag fick behålla produkten. Medföljande duschmunstycke är bara en ring runt om, tryclket blev jättedåligt och jag kunde inte ens skölja ur schampo. med byte av munstycke funkade den hyfsat till den började starta av sig självt, gick inte att stänga av och kunde gå länge innan batteriet tog slut till sist. Känns dåligt när el lever ett eget liv. Hittat att många har typ samma problem där recensionerna inte är köpta. Har biltemas nu och den funkar jättebra! Mycket nöjd!

Jag har Biltemas och det funkar. Inte så hård stråle som den som nu florerar på Facebook, men jag tycker det är bra. Mjukare stråle funkar bra på mina hästar som inte är överförtjusta i att bli duschade. Dessutom går det inte åt lika mycket vatten.

/Lizzie

Uteduschen är kass, deras munstycke likaså. Deras reklam stämmer inte alls eller recensionerna på den. Den jag fick fick jag med papper på styrka m.m. och inget stämde. När jag skulle reklamera den strök dom fakturan och jag fick behålla produkten. Medföljande duschmunstycke är bara en ring runt om, tryclket blev jättedåligt och jag kunde inte ens skölja ur schampo. med byte av munstycke funkade den hyfsat till den började starta av sig självt, gick inte att stänga av och kunde gå länge innan batteriet tog slut till sist. Känns dåligt när el lever ett eget liv. Hittat att många har typ samma problem där recensionerna inte är köpta. Har biltemas nu och den funkar jättebra! Mycket nöjd!
Sett andra som oxå haft problem med uteduschen.
Ja, el ska gärna uppföra sig 😬

Räcker batteritiden till 2 hästar tror du?

Lutar lite åt Clabbes atm, då jag likas ska beställa annat därifrån och det är klubbpris på deras 😅 den har avstängnung på munstycket oxå 😗

Uteduschen är ju dropshipping av billigt skit.
Söker du på campingdusch på Amazon finns det flera som hat väldigt bra omdömen, de är dock dyrare än Biltemas.

Jag köpte en på biltema när vattnet i stallet havererade. Den gör sitt jobb, inte superbra, men batteriet räcker länge och jättemycket bättre än att svampa.

Jag har denna, se bild, från Amazon. En stallkompis har Biltemas, jag tycker min är mycket bättre tryck i, strålarna är tunnare och vassare och kommer djupare ner i pälsen än Biltemas som jag tycker mest rinner utanpå sas. Fördelen med min är dessutom att den kommer med sugproppar i botten och tömmer verkligen hinken medans Biltemas inte fungerar när det börjar bli tomt med vatten. Jag ser även hur mycket batteri jag har och hur varmt vattnet är. Termometern är väl inte nödvändig men skönt att se hur mycket batteri som är kvar. En helhästtvätt drar ungefär 10-20%, jag brukar kunna tvätta ca 6-7 gånger innan jag måste ladda. Laddningen tar ganska lång tid så ingen snabbladdning. Jag hade ett problem första gången och det var att där slangen är fäst vid själva pumpen så är slangen bara påträdd på en plastdel som blir tjockare och tjockare, men när slangen blev varm så mjuknade den och släppte från fästet så stod helt plötsligt med en 2 meters fontän.. Dock lätt löst med en stripes runt slangen.😅 Blev dock väldigt blöt..💦

Min kostade 406:- så bara drygt 100:- mer än Biltema.
Screenshot_20260628_002205_Messenger.webp

Jag har Biltemas och ”uteduschen” - dock har jag köpt den sistnämnda direkt från Kina och till ett lägre pris.

Uteduschen har INTE bättre tryck än Biltemas. Enda fördelen är av/på på handtaget.

Båda funkar att skölja med men det är dåligt tryck i båda. Man kommer inte ”in” i pälsen som med vatten med högre tryck. Så väldigt kortpälsad eller klippt - kanske. För att bara svalka av - absolut. Men tex tvätta med - nej. Varken blöta ner inpå skinnet eller skölja bort schampo.

Vi har Biltemas. Använder den för lera på hösten, svalka på sommaren och bad då och då. Vid bad får man gnugga med handen för att få bort schampot ordentligt, men hellre det än iskallt vatten. Ponnyn är en korthårig fullblods korsning.

Den stora fördelen med en portabel dusch är att man kan hitta en olerig plats att tvätta benen på på hösten när det bara regnar så stallplanen blir en pöl hela den 😅

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka