Portionen för billigt!

Aliche

Trådstartare
Jag är inne på att spara in rejält på min matbudget, varit mycket småhandlande, hämtmat och uteätande.
Men nu när jag ska spara ihop till husdrömmen så måste det bli förändring!

Jag följer Portionen under tian och älskar en del av recepten men vill ha mer variation och alla tips ni har på god (mycket viktigt!) mat som blir billig per portion och som helst blir lika goda matlådor för ännu mer besparing :)
Jag äter mest vegetariskt men feel free att komma med alla recept ni har så kan alla hitta nåt dom gillar.

Själv har jag ätit en hel del av de här Portionen under tian recepten:
Zucchini och svamppasta
Spenatgryta med både ris och pasta till
Grönkålspasta

Fyll på!
 
Har du testat hennes pizzor? Undantaget den med potatis (oförklarlig besvikelse) så är de riktigt, riktigt goda! Och funkar bra som matlådemat.
 
Har du testat hennes pizzor? Undantaget den med potatis (oförklarlig besvikelse) så är de riktigt, riktigt goda! Och funkar bra som matlådemat.
Jag klarar inte riktigt av att äta gluten :( Har testat att ersätta med andra mjölsorter men ännu inte hittat något bra recept som ger krispig och inte soggig botten
 
Jag gjorde nyligen riktigt goda zucchinibiffar med ost, och morötter.
Tror jag landade på cirka 50 kr för 6-7 portioner :)
 
34542
 
Lagar alltid mat på en höft... 🙃
Så i efterhand vägde jag en lika stor zucchini för att veta hur mycket det egentligen var.
Zucchini 5-600 gr (krama ur vätskan)
Morot 200 gr

Använde glutenfri mjölmix.
 
Oh det lät gott, vad hade du för recept på dom?
Jag var tveksam först, slängde bara ihop det jag hade hemma och hade aldrig gjort biffar med zucchini.
Men när sambon, barnen, morföräldrar och syskonbarnen slevade i sig och tog om, så är det ett bra betyg :)
Passade bra till matlåda också.
 
Inget specifikt recept men jag tycker att kikärtsgrytor och linssoppor är rejält prisvärda. Finns massor av olika variationer i smak om man googlar. Goda bara de kryddas ordentligt, oavsett hur.
Sen tippar jag generellt i extra rotfrukter (den sort som är billigast för dagen) i olika rätter.
Vitkål som tillbehör istället för sallader på dyrare ingredienser.
 
Inget specifikt recept men jag tycker att kikärtsgrytor och linssoppor är rejält prisvärda. Finns massor av olika variationer i smak om man googlar. Goda bara de kryddas ordentligt, oavsett hur.
Sen tippar jag generellt i extra rotfrukter (den sort som är billigast för dagen) i olika rätter.
Vitkål som tillbehör istället för sallader på dyrare ingredienser.
Jo jag har ganska bra koll på vilka råvaror som blir billigare men det är just recepten som jag tycker är svårare, både att komma på själv och hitta på nätet, de man googlar har man ingen aning om de är goda eller inte :) Bättre med sånt som folk här har lagat tänkte jag
 
Jo jag har ganska bra koll på vilka råvaror som blir billigare men det är just recepten som jag tycker är svårare, både att komma på själv och hitta på nätet, de man googlar har man ingen aning om de är goda eller inte :) Bättre med sånt som folk här har lagat tänkte jag
Jag googlar, modifierar lite och hittar inte igen det sedan. :o
Men då gör jag mest grytor/soppor/pastasåser som är flexibla och tar framför allt kryddningen från recept, för det gör jag inte så bra på frihand.

Finns en jättegod linssoppa som @pepp lagt in i vegomattråden. Den kan jag rekommendera.
 
Åh, intressant tråd, den här ska jag följa!

Jag har bestämt mig för att ha totalt köpstopp from nästa lön fram tills nyår. Jag ska leva så billigt jag bara kan och spara varenda krona jag kan. Sparar inte till något speciellt, mer än att jag vill ha mer trygghet i ett större sparkonto och jag vill se hur mycket pengar jag faktist ”slösar” bort varje månad.

Att äta billigt skulle göra en stooor skillnad utöver resterande saker jag ska snåla in på. Dock så har jag lite svårt för alla grönsaker förutom sallad, tomat och gurka typ, och enda gången jag äter bönor är när dom ligger i en chiligryta. 🙈 Säger inte att jag vägrar, men kanske börjar lite försiktigt med att veckohandla efter reklambladen. :angel::p

Behöver absolut inte äta rent kött dagligen, gör ofta pastasåser på grädde/cremefraiche och lite tomat/vitlök/paprika/god ost så känns inget konstigt att skippa kött flera dagar/veckan än vad jag gör nu.
 
Ugnspannkaka med morötter och äpple är jättegott, ta majsmjöl om du inte tål gluten. Det är enkelt, billigt och blir många portioner. jag brukar riva morötter och äpple och ha ner i smeten och så in i ugnen på 175 grader, 45 minuter, du kan även ha i en hackad lök om du vill.
 
Ugnspannkaka med morötter och äpple är jättegott, ta majsmjöl om du inte tål gluten. Det är enkelt, billigt och blir många portioner. jag brukar riva morötter och äpple och ha ner i smeten och så in i ugnen på 175 grader, 45 minuter, du kan även ha i en hackad lök om du vill.
Det där lät spännande, aldrig testat pannkaka med morötter och äpple i men det lät gott!
 
Åh, intressant tråd, den här ska jag följa!

Jag har bestämt mig för att ha totalt köpstopp from nästa lön fram tills nyår. Jag ska leva så billigt jag bara kan och spara varenda krona jag kan. Sparar inte till något speciellt, mer än att jag vill ha mer trygghet i ett större sparkonto och jag vill se hur mycket pengar jag faktist ”slösar” bort varje månad.

Att äta billigt skulle göra en stooor skillnad utöver resterande saker jag ska snåla in på. Dock så har jag lite svårt för alla grönsaker förutom sallad, tomat och gurka typ, och enda gången jag äter bönor är när dom ligger i en chiligryta. 🙈 Säger inte att jag vägrar, men kanske börjar lite försiktigt med att veckohandla efter reklambladen. :angel::p

Behöver absolut inte äta rent kött dagligen, gör ofta pastasåser på grädde/cremefraiche och lite tomat/vitlök/paprika/god ost så känns inget konstigt att skippa kött flera dagar/veckan än vad jag gör nu.
Jag har också i princip köpstopp från nu och 12 mån framåt, bara sånt som är absolut nödvändigt och om nåt går sönder och inte kan lagas, ska bli jättespännande och se hur mycket som bara "slösas" bort nör msn inte längre gör det!
Mitt mål är att ha 150' sparat att använda som handpenning till ett hus om ett år :)
 
Mitt bästa budgetrecept är linssoppa och satans så gott det är. Röda linser, krossade tomater och grönsaksbuljong. Tada! Äts gärna med hemmagjort vitlöksbröd och en klick creme fraiche. En av våra favvisar hemma.

Annars gjorde jag en himla god gryta här om dagen. Stekte rödlök, vitlök, paprika och fänkål. Sen på med krossade tomater och lite olika bönor och linser från tetra. I med massa buljong och kryddor efter smak. Äts med ris!
 
Mitt bästa budgetrecept är linssoppa och satans så gott det är. Röda linser, krossade tomater och grönsaksbuljong. Tada! Äts gärna med hemmagjort vitlöksbröd och en klick creme fraiche. En av våra favvisar hemma.

Annars gjorde jag en himla god gryta här om dagen. Stekte rödlök, vitlök, paprika och fänkål. Sen på med krossade tomater och lite olika bönor och linser från tetra. I med massa buljong och kryddor efter smak. Äts med ris!

Röd linssoppa finns i alla möjliga varianter, jag kryddar min med spiskummin, stark paprikakrydda eller pyttelite chili, citronpeppar, lite citronsaft och ite kokossocker, går bra med mascabadosocker istället. Om jag vill ha den som gryträtt för jag ned kokta kikärter eller bönor.

Jag brukar koka kikärtorna och bönorna själv för det blir mycket billigare och så är det miljövänligt för det blir inga förpackningar. Lägg i blöt i mycket vatten dagen innan. Sila och skölj och koka på låg värme i en timma. Då fryser in dom lägger jag dom på en bricka med bakplåtspapper. Då dom frusit häller jag dom i en stor burk. Sen är det enkelt att ta upp så mycket som behövs och det går snabbt att tina upp.
Potatis kostar mer än pasta och ris men den mättar bra så därför är den ekonomisk ändå. Jag steker rårakor ofta, det är billigt och bra. Kokt, uppstekt potatis i en bondomelett eller vegetarisk pytt i panna. Klyftad potatis, morötter o lök med lite olja, soja och kryddor i ugnen.
 
Inte vegetariskt men, falukorvsgratäng på det man har hemma, skivad falukorv, tex krossade tomater, en klick cf, grönsaksslatrar. Serveras med ris eller pasta.
 

Liknande trådar

Äldre Mästerkockar (och annat kreativt köksfolk) - jag behöver hjälp med lunchlådan :) Jag äter nästan uteslutande sallad till lunch, och...
Svar
18
· Visningar
1 837
Senast: Singoalla
·
Äldre Mina pengar börjar tryta och jag är på jakt efter billiga middagstips. Det får gärna vara lättlagat, för jag avskyr att laga mat. ;)...
Svar
18
· Visningar
2 087
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp