Portugal - bättre än Sverige vad gäller "kamp"hundar?

M

Moniq

Portugal - bättre än Sverige vad gäller \"kamp\"hundar?

Eller kanske skulle jag skrivit "kamphunds"ägare. Var där nere för ett tag sedan och läste då i tidningen att fr.o.m. juli -04 måste alla hundägare/handhavare av vissa raser sk "kamphunds"raser ha licens från polisen för att äga/handha hunden, precis som en vapenlicens. De måste personligen söka detta och uppge sina och hundens förhållanden under ed. Denna licens måste dessutom sökas årligen.

För dessa hundar gäller ovillkorligt koppeltvång samt att de måste ha ett elektroniskt chip på halsbandet med alla data om hunden OCH ägaren. Handhavaren måste även teckna en speciell försäkring på lägst €50.000 (450.000kr) som gäller 3:e part.

Några av raserna som nämndes i artikeln - Fila Brasileira, Pitbull, Dogoo Argentino, Rottweiler, Am.Staffordshire, Staff.Bullterrier och Tosa Inu.

Dessutom måste alla andra hundar oavsett ras ha chippet på halsbandet med uppgifter om hunden och ägaren om de som individ kan räknas som en ev. potentiell bitare. En ägare kan också bli dömd till att tvångkastrera en hund om man tror att det skulle hjälpa mot ev. angreppslusta.

Delar av detta tycker jag vore något för Sverige att ta efter - att inrikta sig på hundägarens lämplighet istället för att förbjuda vissa raser.
 
Re: Portugal - bättre än Sverige vad gäller \"kamp\"hundar?

Bättre på vilket sätt?

Av de 5000 till 6000 fall av hundbett på människa som sker i Sverige är en försvinnande liten del av så kallade kamphundar. De allra vanligaste orsaken till att en människa blir biten är att de försöker sära två hundar som slåss!!!

De reglerna/lagarna som du pratar om är svåra att administrera och går ut över alla duktiga hundägare.
Jag är mycket glad att den utredning om lagarna i Sverige inte går på den linjen.
 
Re: Portugal - bättre än Sverige vad gäller \"kamp\"hundar?

Visst, att ha information på halsbandet låter som en bra ide och det borde gälla alla hundar. Jag vill dock inte att mina hundar ska dömas till ett liv i koppel bara för att de råkar vara av rasen Rottweiler. Då kan jag ju lägga ned sökträningen också.

Någon extra försäkring har jag inte råd att teckna så skulle förlsgate gå igenom skulle jag vara tvungen att göra mig av med hundarna och skaffa en annan ras, en ras som jag inte ens vill ha.

Dock är tanken god, men jag gillar inte att det ska inriktas på raser utan det ska vara individer.
 
Re: Portugal - bättre än Sverige vad gäller \"kamp\"hundar?

Är väldigt glad att detta inte finns i Sverige. Som APBT-ägare blir jag rätt förbannad när jag ser denna generalisering vad gäller hundar som nuförtiden går under "kamphunds" genren. Dessa hundraser du nämnde som rör denna lag i Portugal är ju i sig inte mer farlig än andra meddelstora/stora hundar om de hamnar i rätt händer. En klar majoritet ägs utav bra människor men det nämns givetvis inte i media eller någon annanstans, vem vill läsa om bra o lydiga hundar.
I förhållande till antalet hundar så är det en rätt liten del som till att börja med använder hundar i kamp, samt att det är en liten del som överhuvudtaget hamnar under hundattack- och bettolyckskategorin, men är det "rätt ras" för media så förstoras det upp ganska markant.

Min hund är alltså APBT men har inte mycket kamplust i sig, hon fungerar som vilken annan hund som helst, ska jag då, enligt dig, behöva ha licens för att få äga henne?
 
Re: Portugal - bättre än Sverige vad gäller \"kamp\"hundar?

Inte tycker jag att vi skall ha det som i Portugal.
Jag förstår varför lagen kom till där, det har exploderat av stora vassa agressiva bredkäftade hundar de senaste åren och sammantaget med dålig hundhållning och brist på elementära hundkunskaper hos ägarna var detta en tickande bomb. Bla våra grannar där nere har två tigrerade ilskna bestar modell större som jag inte går i närheten av trots att jag är rätt hundvan. Jag ser ju att ägaren inte har någon nämnvärd kontroll över hundarna.

Det jag tyckte verkade positivt var, att de inriktar sig på att sålla bort olämpliga hundägare. Som jag skrev - "Delar av detta tycker jag vore något för Sverige att ta efter - att inrikta sig på hundägarens lämplighet istället för att förbjuda vissa raser".

Är det inte så de flesta av oss anser - att hundarna/hundrasen inte är det farliga utan det är ägaren/handhavaren som i förekommande fall brister?

Jag hade gärna sett att det blivit ett allmänt "hundkörkort" för hundägare här i Sverige.
För en tid sedan när jag var ute och red och som vanligt hade vår hund med, mötte jag en yngling med en lösspringade am.staff eller nåt liknande.
Att vi klarade oss berodde enbart på hästens vana med hundar när den främmande hunden gjorde utfall mot hästens bakben och även försökte komma åt min hund. Som tur är, är hunden så lydig att jag kunde kommendera honom framför hästen så jag kunde hålla hästen mellan dem. Då ynglingen bara stod och flinade :devil: ansåg jag att det var lika bra att vi drog därifrån illa kvickt. Både häst och hund har god kondition och trots att vår hund är ganska liten är han redigt snabb så den anfallande hunden orkade inte hänga med i vårt tempo. Hästen klarade sig med några skråmor på ena kotan, men det hade ju kunnat gå mycket värre.
 
Re: Portugal - bättre än Sverige vad gäller \"kamp\"hundar?

Tja hade det varit mitt gamla russ i yngre dagar hade antagligen den därna hunden varit död! Jag har sett denna häst ilsket gå efter en hund och slå med frambenen, när hunden försökte anfalla...antagligen hade hästen inte missat om det fått pågå. (Hundägaren kallade som tur vad in hunden).

/KungTulle
 
Re: Portugal - bättre än Sverige vad gäller \"kamp\"hundar?

Ja, då håller jag med dig mer. Trodde att du menade att det skulle vara mer kontroll över vissa specifika raser. Jag tycker helt klart att man måste införa något liknande som hundkörkort, framförallt i större städer där man har mest problem. De flesta hundraser kan göra mycket skada om det vill sig illa, t.o.m. döda, vilket gör att man som hundägare har ett stort ansvar och det är där det brister. Många skaffar hund utan att veta hur man ska ta hand om dem och utan att veta hur man uppfostrar dem. Andra verkar t.o.m. strunta i det och skaffar hund bara för att det är "status" att ha en som folk blir rädda för.

Min bror var ute på nätet och letade runt lite om kamphundar och hundar som av allmänheten går under den kategorin. Han hittade sidor där de hade som mål att få fram det värsta av det värsta i hundväg. På en sida han hittade hade de inte hundarna till kamp men de använde dem som attack- och vakthundar och som "dekoration", skrämmande och upprörande tycker jag.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 859
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 349
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp