Bukefalos 28 år!

Positionsfilm

Sv: Positionsfilm

Jag tycker positionen är något för långt fram. Vad har ni fått för kommentarer på tävlingar (om ni har tävlat)?
 
Sv: Positionsfilm

Hennes punkt? :p
Hon ligger på och är het här, är i början av passet och har vart på jobbet innan... jag skulle vilja ha bak henne något, det jag dock är nöjd med att hon inte fladdrar länge vilket jag upplevde att hon gjorde förut (i sidled)...och att hon orkar fokusera bättre, hon har ju svårt för andra hundar och vi har haft väldigt mycket att jobba med där, nu kan vi gå fot (även om hon ligger på) bredvid andra hundar utan problem :D
 
Sv: Positionsfilm

Visst ligger hunden lite långt fram men jag tycker att det ser toppen ut annars, och sättandena är ju inte för långt fram tycker jag.

Jag tror att det kan bli så att hunden hamnar långt fram om man tränat att belöningen kommer från dig dvs uppifrån/framifrån. Du kanske skulle prova med extern belöning, boll/godis vid sidan som hon får ta när du säger varsågod?
 
Sv: Positionsfilm

Åh roligt att du påminner mig, jag brukar försöka komma ihåg det, hon går faktiskt bättre då...tror jag..Nu måste jag ju filma det också! Kan mycket väl vara belöningen, nu när jag har belöningen "på mig" brukar jag försöka att droppa den på sidan bara och har märkt lite skillnad....

Har kört med mängdträning en tid (enligt uppfödarens anvisning) och verkligen gett det en chans, men jag själv tycker det är mycket roligare att träna när hon är så här pepp än blir lite nonchalant...
 
Sv: Positionsfilm

Tycker också att positionen är lite för långt fram. Fin kontakt och snabba bra svängar annars! Har du provat att "strama upp" dig. Vad jag kan se så går du hiskligt fort och om man saktar ner stegen och låter hunden följa förarens takt (istället för att man stressar på när man har en snabb hund) så kan det ofta ge gott resultat.
 
Sv: Positionsfilm

hum, så säger många, men jag går så där fort även med andra huden..tycker väl inte det gett något att gå långsamare, men jag kan ju försöka tänka på att andas iaf! :o
 
Sv: Positionsfilm

Värt att tänka på är ju att inom elit (och trean?) ska hunden behålla positionen även i långsam march, och på de tävlingar jag har sett är det många som får fel på det, att hunden börjar ploga t ex. Spårngmarchen där emot klarar nästan alla ;)
Så det kanske är värt att börja tänka på redan nu att du ska kunna ha vilket tempo som helst men hon måste hålla positionen.
 
Sv: Positionsfilm

Åh roligt att du påminner mig, jag brukar försöka komma ihåg det, hon går faktiskt bättre då...tror jag..Nu måste jag ju filma det också! Kan mycket väl vara belöningen, nu när jag har belöningen "på mig" brukar jag försöka att droppa den på sidan bara och har märkt lite skillnad....

Har kört med mängdträning en tid (enligt uppfödarens anvisning) och verkligen gett det en chans, men jag själv tycker det är mycket roligare att träna när hon är så här pepp än blir lite nonchalant...

Kul om jag kan bidra med något! :)

Vad är mängdträning?

Har du tävlat mycket och i vilka klasser? Vad säger domarna? Drar de ner mycket på att hon ligger lite före? Det ser riktigt bra ut för övrigt tycker jag!
 
Sv: Positionsfilm

Ooo, nu får de ju dock ploga i brukset, även om inte det är att eftersträva :)
Vi har inte jobbat så mycket på språngmarschen över huvudtaget ;)
 
Sv: Positionsfilm

Jag fick i bakläxa att börja gå långa sträckor utan massa krusiduller för att få henne att hålla i längden..typ.. kan itne förklara så här, blir å låta ganska knepigt :p

Jag har bara gjort två spår appeller och har väl haft lite snea sitt och växlande i position. Förut första tävlingen då jag även hade "ligger" efter ett lite missförstånd från hennes sida...
Jag åker på appell rapport i morgon och hoppas kunna trixa oss ur appellen, jag tycker inte om att tävla appell :o
 
Sv: Positionsfilm

Tillåtet att ploga i brukset? Nej det får dom inte det blir nerdrag för det.

Var har du belöningen. Gissar i höger ficka. prova att ha den i vänster ficka. Belöna aldrig framåt bara bakåt.

Börja om belöna bara när hon går där du vill att hon ska gå. Bryt när hon är för långt fram. Sen kan jag även tycka att du går lite fort ser lite stressat ut. Testa gå något saktare dock inte mycket.

Hoppas tävlingen går bra idag. Lycka till.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 884
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 052
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 146
Senast: Zpunk
·
Hundträning Jo, jag är medveten om att jag har en spets och att min ras dessutom vallar med skall. Och jag är helt okej med att Slyngeln inte är den...
Svar
6
· Visningar
824
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp