Positiv passtakt!

J

josse

Läste på en hemsida (kommer inte i håg vilken)under en rubrik "gångartsskola" om olika taktproblem i tölt, man kunde även se en häst i rörelse i olika gångarter. Där kunde man läsa någonting om positiv passtakt, som kan uppkomma när man försöker rida en häst mer samlad i tölt än tidigare. Den typen av passtakt skulle alltså inte bero på styvhet och spänning som den negativa passtakten gör. Vad skulle den då beror på i stället? Någon som vet eller kan spekulera? :confused:
 
Det är säkert på Landbergas hemsida som du läst detta

http://www.landsbergaislandshastar.se/

Jag har upplevt den! Ibland kan den nog komma av den högre samlingen man kräver av hästen. Jag kanske inte skulle använda ordet "positiv", men förstår vad Lena menar i texten. Jag tycker hon beskriver det väldigt bra!

/Malin
 
Har inte läst just det. (eller nja, har iallafall glömt nu. :o) Kan tänka mig att det syftar på när en häst med väldigt stark trav börjar visa laterala rörelser och kommer närmre tölt än trav. Då kanske man kan kalla det positiv passtakt. :) Nu menar jag om man försöker hitta tölt på en häst som normalt bara väljer trav och övriga grundgångarter.
 
Jag har en 4-g som är klockren. Han har inte ens passtaktig skritt om ni förstår... med honom så har jag fått råd av flera instruktörer att försöka få honom i grissepass el väldigt passtaktig tölt för att släppa bättre i takten och kroppen. Han är lite travtaktig nu efter hans sjukdomstid.
Det jag fått höra är att i hans fall är det bara positivt med passtakt... ;) Antar det gäller travtaktiga fyrgångare?
 
Jag har varit med om att en häst, som förut varit ganska travtaktig och inte kunnat bära sig riktigt, efter t ex en övning som sluta, eller volt med tagen bakdel, går i gång i en lite passaktig tölt. Där berodde det ju på att hon samlade sig "lite för bra". Det upplevde både jag och min tränare som positivt i det utbildningskede hon befann sig. Jag antar att det är det Lena menar. Var ett tag sen jag var inne på Gånggartsskolan men måste titta in igen snart, Lena har tydligen lagt till nya intressanta saker! :idea:
 
Precis d jag menade. Visste bara inte hur jag skulle skriva det... bärighet ja... :crazy:
 
Jo, det var Landbergas hemsida som jag läst detta på, försökte gå in nu , men det funkade inte, står det mer om den positiva passtakten nu kanske?
Det kan ju vara positivt för en travaktigtölt- häst att få den mot pass, för att sedan jobba bort passen mot ren tölt, men det var inte riktigt den jag menade här, utan den passtakten som uppkommer när man börjar kräva mer samling.

Ska försöka förklara bakgriunden till min fråga:
Min häst förlorade sin passaktiga tölt och började gå i ren grisepass några månader efter att jag köpt henne, förmodligen för att jag ställt för stora krav på min Pålla. Jag fick tipset av instruktörer att rida på böjda spår, öpnna i tölt och att hålla kort tyglar med händerna på halsen (hästens)för att hon skulle bära sej bättre och bli mjukare. Någonstans gick det snett :cry: Om det berodde på att Pållan inte var tillräckligt musklad, eller att jag utförde övningarna fel, eller att jag ställde för höga krav mmmm vet jag inte men Pållan blev en riktig grisepassare, ju mer jag red på böjda spår detso mer spände hon sej.Tur som var :love: så började jag rida för en intruktör som sa att jag skulle släppa tyglarna och rida henne mot trav och mer på framdelen ! Sakta började det lossna och nu kan hon tölta klockrent på långa tyglar lång och med låg hållning. Nu är ju nästa steg att börja få henne mer samlad till att börja med i skritt och vidare i tölt. Det är här passtakten kommer in, mär jag kräver mer samling (genom öpnna rida på volt mm, halvhalter )så blir hon bitvis passig. Är det positiv passtakt eller är det helt enkelt att hon spänner sej? Och framförallt vad beror den sk positiva passtakten på i så fall, är det kanske också en spänning som senare går över till en mer lösgjord from?
Jag vet att det låter rörigt, men är det ngn som har en ide`. :confused:
 
Jo, nu kom jag in på sidan, och det verkar som om den är beskriven lite mer nu än när jag läste sist. Nu försår jag nog lite mer.
Vad som händer är tydligen att om hästen spänner de rätta musklerna när man kräver ökad samlingsgrad (unghäst eller häst som är ovan att tölta i samlad form)så kan den av misstag styva sig i bålen och blir därför passaktig, detta kommer att försvinna när hästen lär sig at slappna av.
Sen gäller det väl att som ryttare veta om den spänner de rätt musklerna eller inte, där har vi ju nästa svårighet :d
 
jag kan komma på två olika exempel på positiva passtakter. nr1 är en unghäst eller travaktig häst som börjar hitta de laterala rörelserna och blir passaktig under en tid.

nr2 är en häst som är van att tölta med sänkt rygg och när den välver ryggen och arbetar mer med bakbenen så hamnar bakbenens nedslag närmare frambenens och de blir då mera samsidig tölt, utan att ryggen är spänd.

det är kanske lättare med tvåtakt ( dvs bakben och framben slår ned samtidigt, i laterlal typ passaktig, el diagonal typ piaff) om hästen välver ryggen ordentligt och ta i mer med bakbenen och om den inte är väldigt rest i framdelen.
jag tänker mig att ju längre yta det är mellan framben och bakben, ju lättare måste det vara att hålla fyrtakten ren. lång yta antingen genom en sänkt rygg som placerar bakbenen längre bak, eller genom en enormt rest framdel, typ fyrtakts galopp fenomenet.
och motsvarande då att med en liten yta, så borde det vara mindre rum för fyrtakt ( tex höjd rygg och mera under tramp bakifrån, men utan enormt rest framdel)

jätteluddiga resonemang, visst, men är det nån som tänker i samma banor?
 
Nä, speciellt luddigt var det kanppast. Tror att jag förstår, för rentaktigt töltande hästar med sänkta ryggar är ju ingen ovanlig syn, däremot töltande hästar i samling på bakdelen är ju mer sällsynt.
Förmodligen kommer passtakten kanske in under momentet där man börjar lära hästen att tölta i form, men inte i den högresta modellen.
I går började jag med hjälp av min instruktör just att försöka jobba min häst i en lägre form i tölt men med mer tygelkontakt, i början var det väldigt passaktigt och hon kämpade emot tygeln, sedan när hon upptäckte att detta var rätt bekvämt, så tjoff :banana: kände jag hur hennes rygg kom upp och takten blev ren, hela hästen kändes vad ska jag säga mer stabil, inte lika vinglig. Nu ska vi enligt min intruktör jobba vidare med att bygga överlinjen på detta sätt, och sedan försöka få in baken och så småningom kunna samla och få en högre form. Hoppas det funkar! :)
 
Sv: Positiv passtakt!

Åhh här är en tråd som intresserar mig så jag väcker den till liv igen efter 6 års vila:D

Jag har en 6 årigt sto som har just detta problem
Mkt stark trav har inte visat tölt förrens hon töltsattes innan jag började pressa henne mer med formen så gik hon alltid över till trav istället.
Men så fort jag satte press och förmodligen för fort så uppkom passaktiga tölten!
Och hon kan ibland samla sig lite väl för mkt hon känns som om hon vore 2 cm lång bara och då blir det bara pannkaka av allting.

På henne har de hjälpt med att dels galopp-tölt-galoppövningar och att tölta på helt lösa tyglar så hon inte samlar sig för mkt utan lagom.
Hon blir GRYMT mjuk och smidig av just galopp-tölt-galopp övningarna och när man saktar av ner till tölten så har hon redan farten i sig och töltar riktigt fint:love:

Ju mer jag fipplar med tyglarna ju mer passaktig blir hon och ju mer spänner hon sig.

Hon är under utbildning och vad jag hört är det rätt vanligt att 4 gångare kan bli tillfälligt passaktiga i tölten just när de håller på å lär sig laterala rörelsemönstret.

Jorunn har redan blivit mkt bättre i tölten

Från detta (har för mig att detta är jan 09)Här ser man en energifattig pasaktig tölt

26309030.jpg
[/url][/IMG]

Och förra veckan( hon som rider vill inte vara med på bild därför är hon övermålad:D)
Lite mer enerig=)

26231721.jpg
[/url][/IMG]


Formen är ju fortfarande för hög som ni ser men formen lägger jag just nu ingen energi å alls utan fokus ligger på takten..Formen kommer när takten och bärigheten och muskler kommer=)
 
Sv: Positiv passtakt!

Intressant! Jag har en passtaktig kille som inte klarar av att gå rent i _lite_ högre tempo. Han blir också lite spänd. Han hade svårt för att lära sig tölta och har rätt hög form och underhals. Med honom måste man fippla med tygeln för att han skall tölta. Han behöver gå med huvudet ganska högt.

Hur som helst så skall han tränas av min tränare nu för att se hur han går med någon som kan rida(!) för att se vad som behöver göras. Även för mig är det prio på takten. Formen får komma sen.
 
Sv: Positiv passtakt!

Oki ja alla häsatr är ju olika=)

Ja jorunn ska också iväg nu snart på töltträning så ska bli skönt å få hene riden ett tag av folk som vet vad de pysslar med=)
 
Sv: Positiv passtakt!

Det var faktiskt intressant att läsa detta :D
Jag tror nämligen att jag varit med om det som du beskriver som "positiv passtakt" på min häst! :idea:
Hon är ju som ni andra beskriver klockren fyrgångare och haft väldigt svårt för lateralt rörelsemönster, men jag kände sådan där passtakt ett par gånger på henne efter en tids tölträning.

Kan även känna det efter att jag samlat henne väldigt i t.ex skänkelvikningar och annat, och efter det har hon blivit väldigt avslappnad men ändå i passtakt.

Kul att läsa om detta!
Niela: Hur hittade du denna tråd? :D

/Johanna
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Positiv passtakt!

Jag klickade på näst sista sidan i detta forum sida 100:D och där fanns denna=)=)
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 101
Ridning Nu blir jag lite förvirrad av mig själv, har läst runt lite men tycker det står olika där jag läser. Men om jag förstått de rätt så om...
Svar
2
· Visningar
1 076
Senast: sophia93
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 203
Senast: Rebeckafalk
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
10 999
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp