(Positiva) erfarenheter av igångsättning....

klockmalva

Trådstartare
Det är på tal att jag inte ska gå hela graviditeten ut eftersom jag är sjuk. Jag har bara hört om vad svårt/besvärligt och tokigt det kan bli att bli igångsatt. (Startar inte, långdraget förlopp, stökig bebis efteråt osv.)

Jag skulle vilja få höra några positiva upplevelser av igångsättning - nån som har det? :)
 
Sv: (Positiva) erfarenheter av igångsättning....

Inte jag, men en nära bekant har satts igång med båda sina barn.

Första gången 2 veckor före BF, riktigt elak foglossning och begynnande havandeskapsförgiftning. Det blev en lätt och smidig förlossning på sisådär 12 timmar från att de kom dit.

Andra gången 3 veckor före BF, ännu elakare foglossning, graviditetsdiabetes och jag tror det även var begynnande havandeskapsförgiftning. Det blev en superlätt förlossning (som hon uttryckte det "helt plötsligt kände jag att jag skulle krysta" - då hade de precis köpt mat och skulle äta). Bebisen var ute ungefär 2 timmar efter att de kom till förlossningen.

Båda gångerna har sats igång med gelé och sedan när det blivit läge så har de tagit hål på hinnorna.
 
Sv: (Positiva) erfarenheter av igångsättning....

Jag kan utlämna det jag tyckte va jobbigt.. :)

Jag är igångsatt med båda min då jag gått över tiden båda gångerna. 16 dagar sen va sonen och 11 dagar sen va dottern.

Det tog tid när min son skulle ut då det inte riktigt kom igång. Men när det väl gjorde det så gick det undan. På 2 timmar var jag öppen 10 och jag krystade i ca 25 minuter. (kändes som 5 minuter på sin höjd)..
Med sonen tog dom först vattnet och sedan värkstimulerande dropp. Men för min del krävdes en "eda" för att göra susen. Min kropp behövde slappna av för att komma igång.

När jag sattes igång med dottern va det pga låg vattenmängd i magen samt att jag gått över tiden.
Då gick det lättare att komma igång och jag va öppen 10 på två timmar och jag krystade åter endast ca 20-25 minuter.
Den gången fick jag en gel som de lägger vaginalt någonstans. Troligen mot livmoderhalsen.
Efter några timmar tog de vattnet och efter det gick det fort.


Men det absolut bästa är att känna sej trygg. Jag va övervakad hela tiden av barnmorskor och även praktikanter. Jag gillar att ha praktikanter med då dom är så "taggad" och noga. De kollade till mej mkt mer än de ordinarie och frågade hur jag mådde..
Jag "känner" en kvinna som födde sitt barn i bilen på vägen in till förlossningn. Det skedde rätt nära där jag bodde då. Jag har flera vänner som knappt hunnit in. Någon som inte fattat att det är värkar och gått hemma för länge.
Jag har en vän som faktiskt är född halvvägs i toaletten:crazy:. Sånt som dom älskade att berätta när jag va gravid så jag va livrädd att det skulle hände mej.
Men som sagt så känndes det skönt att vara 100% övervakad:)
 
Sv: (Positiva) erfarenheter av igångsättning....

Vad kul att höra om dina erfarenheter.
Det är ju jobbigt att föda vilket som tror jag, eller allting är inte jobbigt men ....

Kom bebisen samma dag som du "sattes igång"? Konstig fråga antar jag. ;)


Jag är trygg i mig själv och vill egentligen inte ha så mycket "spring" runtikring mig. Mitt drömscenario är att jag kan gå tiden ut, att det startar av sig själv och är ett naturligt förlopp därefter...

Men det viktigaste är att det blev bra för dig och det låter det ju som! :)
 
Sv: (Positiva) erfarenheter av igångsättning....

Dottern kom samma dag. Men det tog ca 6 timmar innan värkarna kom. Men efter det gick det undan;)

Med sonen och droppet kom värkarna igång men va på tok för svaga. På en skala 1-10 då 1 är kännbart så va jag knappt en 2:a.. Pga sömnbrist fick de avsluta och försöka få mej att sova.
Dagen efter testade de igen och då gick det bättre. Och den förlossningen va fantastisk! Snabb, enkel och inte smärtfri men näst intill;). Därför tycker jag inte det va jobbigt att det tog tid att komma igång;)
 
Sv: (Positiva) erfarenheter av igångsättning....

Men det viktigaste är att det blev bra för dig och det låter det ju som! :)

Ja fast nu lämnade jag ute de negativa erfarenheterna för det blev några sånna oxå som kanske inte skett om det varit naturligt.

Men skulle jag föda barn igen skulle jag nog föredra att bli igångsatt och övervakad:crazy:
 
Sv: (Positiva) erfarenheter av igångsättning....

Min kompis blev igångsatt med första barnet och så farligt verkade det ju inte vara för hon ville gärna bli igångsatt igen :-) Hon tyckte det var praktiskt att vara färdig på sjukhus när det satt igång.
 
Sv: (Positiva) erfarenheter av igångsättning....

Ja just det där med att ha ett bestämt datum skulle underlätta något sjukt mycket för oss eftersom vi har barnvakterna på "behörigt avstånd" ;)
 
Sv: (Positiva) erfarenheter av igångsättning....

Jag är igångsatt med 2 av 3 pga att det går så fort för mig :)

Jag har inga negativa erfarenhet. Båda sattes igång mellan 13-14 på dagen. Första gången kom dottern vid strax före 20 tiden. Inga komplikationer mer än lite lågt blodtryck efteråt för det gick fort när det väl satte igång (3 krystvärkar). Andra kom på morgonen så då fick jag lite förvärkar under natten osv och de stack hål på fostersäcken för hon ville inte ut.

Men annars har det inte varit problem alls för mig.
 
Sv: (Positiva) erfarenheter av igångsättning....

Jag blev igångsatt med Emanuel pga hepatos - dåliga levervärden, brun urin, grym klåda och div andra otrevliga symtom :crazy: Iaf så gick det jättebra, med mina mått mätt iaf :D (första barnet blev snitt efter 24 tim slit och dålig progress, det var ingen igångsättning). De tog hål på hinnorna vid kl 11 på förmiddan och då gick värkarbetet igång av sig själv, var 10 cm öppen nånstans efter 16 och han är född 19.31. Fast då var jag iofs på BF+2.
 
Sv: (Positiva) erfarenheter av igångsättning....

Nu blir det ett trådkap. Men förstår jag dig rätt att du fått bli igångsatt för att barnen kommit så snabbt? Hur får man ett sådant beslut? Nu har jag förvisso inga men av det, men andra barnet kom nästan hemma och blir det ett till barn är jag lite nervös över att det ska gå fortare. Jag planerar att sätta mig på sjukhusets café vid minsta tecken om jag inte blir insläppt på förlossningen...
 
Sv: (Positiva) erfarenheter av igångsättning....

Jag fick inget beslut. Men min kropp kommer inte igång själv.

Men man får nog börja på mvc och läkare och de får överväga risker med att inte göra det.
 
Sv: (Positiva) erfarenheter av igångsättning....

Jag blev igångsatt med andra barnet i v. 37+2 pga Hepatos, vidgat njurbäcken, och tuff första förlossning.

Jag var väldigt fördelaktig att sätta igång trots att det var så pass tidigt för jag hade varit öppen 3cm med mjuk tapp i över 2 veckor redan, så personalen på spec MVC hade gissat på att sonen redan skulle vara ute när igångsättningsdatumet kom (jag hade varit sjukskriven för hotande förtidsbörd också, förutom hepatosen och njurbäckenet ;) ).

Nåväl - sattes igång med sk. kontrollerad igångsättning pga den första förlossningen vilket innebar att jag fick en epidural innan själva igångsättningen. I mitt fall skedde igångsättningen genom att de tog hål på hinnorna, inget mer. Behövde tex inget värkstimulerande dropp.

De tog hål på hinnorna 11.55, då hade jag inga som helst värkar eller ens sammandragningar (vilket jag hade haft från och till under hela andra delen av graviditeten...men inte då inte!). Värkarna kom dock igång ganska snabbt men var så uthärdliga att jag kunde stå upp och dricka kaffe fram till 14.00 då jag var 4cm öppen och tappen utplånad (så då beräknade de att förlossningen startade) - då hade förvärkarna de sista nätterna innan varit mycket värre. Sen gick det fort. På mindre än 1h var jag fullt öppen och sedan följde 7-8 minuters krystning (3st krystvärkar) så några minuter över kl. 15 var han ute :D Jag svävade på någonslags euforimoln efteråt, av lättnad och fascination över att andra förlossningen var SÅ mkt enklare än den första.

Epiduralen tog dock aldrig som den skulle och lades om under förlossningen. Kl. 15.15 skulle narkosläkaren komma in igen för att se om den skulle läggas om ytterligare en gång, men då var ju sonen redan ute ;) Så EDA:n hjälpte väl inte så mkt i praktiken men den gjorde onekligen en del för psyket ändå - för jag fick något annat än minnena från första förlossningen att fokusera på :)

Den fantastiska barnmorskan som tog hål på hinnorna sa då att "Tyvärr kommer jag ju inte att vara kvar när bebisen kommer för då har vi bytt skift, men jag lovar att komma in och titta till er innan jag går". Hon hann dock vara med hela vägen trots allt, eftersom det gick så snabbt :D

Med facit i hand att det gick så fort så är jag ÄNNU mer glad åt min igångsättning. För vi har 45 min att köra in till förlossningen + att vi hade behövt vänta in barnvakten etc, så hade vi väntat till värkarna var regelbundna hemma så hade vi förmodligen inte hunnit in...Eftersom jag hade haft så mycket förvärkar/sammandragningar flera veckor innan, och ganska regelbundet från och till, så hade vi säkert inte ringt barnvakten vid allra första värk heller.

Så mina erfarenheter är odelat positiva! :) Men så var ju min kropp mogen också. Har tyvärr bekanta med lite tråkigare erfarenheter (mest att det tagit lång tid) men de utelämnar jag ;)
 
Senast ändrad:
Sv: (Positiva) erfarenheter av igångsättning....

Jag skulle vilja få höra några positiva upplevelser av igångsättning - nån som har det? :)

Min mamma sattes igång med både mig och min syster.. Med mig pga vattenavgång och med min syster pga att de hade sett ngt som kunde vara fel på ett sent ultraljud (visade sig vara en felmätning).
Hon infann sig på förlossningen på morgonen och vi är födda på (förlossningspersonalens) lunch, inga som helst krångligheter!

Lycka till!
 
Sv: (Positiva) erfarenheter av igångsättning....

Nu blir det ett trådkap. Men förstår jag dig rätt att du fått bli igångsatt för att barnen kommit så snabbt? Hur får man ett sådant beslut? Nu har jag förvisso inga men av det, men andra barnet kom nästan hemma och blir det ett till barn är jag lite nervös över att det ska gå fortare. Jag planerar att sätta mig på sjukhusets café vid minsta tecken om jag inte blir insläppt på förlossningen...

Höll på citera fel :o

Nej jag har en enormt hög smärttröskel och märker inte av förvärkarna. Höll på föda första i bilen. Detta gjorde mig rädd då jag bor en bit ifrån sjukhus (ca 30 min i vinterväglag) och vill inte föda ute/hemma osv.

Så får igångsättningar. Mina barn har kommit på 2 resp 3 resp 3 krystvärkar. Dvs 5 minuters förlossningar. Då inkl vattnet som gått när de slagit hål på de senare två. Första satte vattnet igång bara minuten före första värken :(

(vänner som haft 34 h värkar är avis men hade fan hellre legat med värkarna än inte vågat ställa mig upp för man är rädd ungen ska fara i golvet)
 
Sv: (Positiva) erfarenheter av igångsättning....

Jag har inte haft några förvarningar alls utan det har ju gått från stående till oförmögen att röra mig på några sekunder. Eller med lillasyster förstod jag att hon skulle komma den dagen, men jag trodde värkarna skulle stegras. Men jag hade lite dragningar i magen som inte gjorde ont alls och så kom första krystvärken bara så där från ingenstans. Jag får prata med BM om det blir aktuellt. Det känns som att jag måste räknas som en "prioriterad" förlossning och inte - kom in på koll om tre timmar. Hon är ju född innan vi ens hade tid för kontroll.
 
Sv: (Positiva) erfarenheter av igångsättning....

Hur har datumet blivit bestämt för dina igångsättningar?
 
Sv: (Positiva) erfarenheter av igångsättning....

Första igångsättningen blev 2 dagar före BF (gick över med första dottern). Men hade vak på mig så hade fått tidigare om de trott det skulle vara på gång. Andra 1 v före BF. Vet inte varför så olika. Kanske för olika sjukhus.
 
Sv: (Positiva) erfarenheter av igångsättning....

Nu blir det ett trådkap. Men förstår jag dig rätt att du fått bli igångsatt för att barnen kommit så snabbt? Hur får man ett sådant beslut? Nu har jag förvisso inga men av det, men andra barnet kom nästan hemma och blir det ett till barn är jag lite nervös över att det ska gå fortare. Jag planerar att sätta mig på sjukhusets café vid minsta tecken om jag inte blir insläppt på förlossningen...

När jag blev igångsatt berättade de om en mamma som blev igångsatt på grund av att hon hade så snabba förlossningar (hon hade fött sitt elfte barn ett tag före min förlossning!). Det var för ett år sen i Uppsala. Jag vet inte hur man får ett sånt beslut, men tänkte berätta att det finns de som får det :-)


Nu är det kanske "för sent" för ts, men jag kan också berätta om en positiv upplevelse av igångsättning! Jag sattes igång pga överburenhet med hjälp av en propess, som är en liten pappersruta med hormoner som man sätter vid livmodertappen för att den ska mogna (man startar liksom latensfasen). Propessen sattes vid åtta på kvällen och jag fick sova på bb. På natten hade jag ont i ryggen, en oroskänsla i hela kroppen och blev ganska illamående. Vid sex på morgonen gick vattnet och propessen åkte ut med det. Jag mådde bättre direkt efter det och började få sammandragningar. Vid tolvtiden sattes värkstimulerande dropp. De sa att de skulle höja droppet varje timme (tror jag det var), men kroppen kom igång själv, så droppet behövde inte höjas förrän under krystfasen. Några timmar senare, utan större besvär, var jag öppen 6 cm och ytterligare kanske en timme senare blev det riktigt smärtsamt. Krystfasen startade vid 17 eller 17.30 och blev ganska långdragen på grund av att grabben var stor och kom i vidöppen bjudning (vilket ju förstås inte har med igångsättningen att göra). Strax före 20 kom han ut! Genom hela förlossningen kände jag att jag hade kontroll och ork. Använde värme och TENS som smärtlindring. Testade lustgas, men gillade det inte. Sprack liiite, men behövde inte sys. En pärs var det, men en positiv upplevelse! Själva igångsättningen upplevde jag som positiv, jag slapp fundera på när jag skulle åka in och hade gott om tid att prata med personalen om hur jag ville ha det innan jag blev för innesluten i mig själv. Hoppas det har gått bra för dig, TS, oavsett hur det blev :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 667
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
882
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 343
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 168
Senast: Barrow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp