Positiva saker med Corona

Slippa känna ett krav på att va social på fritiden! Det är otroligt skönt att inte behöva förklara att jag faktiskt inte känner för eller orkar hänga med på något. Lite kul är att nu har jag faktiskt börjat föreslå saker själv emellanåt.

Mer möten och kurser på distans! Jag är oerhört glad att jobbkursen jag gick blev på distans. Såg verkligen inte fram emot att pendla till Stockholm varannan vecka i flera månader!

Grannen mittemot fick tråkigt och började göra om i trädgården, sågade ner ett stort träd som skymde utsikten från mitt fönster!
 
Nytt jobb. Inget drömjobb och dålig lön, men åtminstone lite mer stimulerande än mitt gamla. Stor chans till förlängning/fast anställning som det ser ut nu. Det känns bra.

Jag hade sex jobb/uppdrag under 2020. En del roligare än andra. Det kanske ser illa ut, men jag väljer att se det som utvecklande. Det har varit korta uppdrag, sommarjobb och vikariat. Men nu känner jag att jag vill ha något fast och sluta hatta runt. Kanske blir det så till hösten.
 
Finns mycket bra med Corona.
Bland annat att det ledde till att jag tog tag i saken och sa upp mig som undersköterska. Vilket innebär att jag kan söka jobb direkt utan uppsägningstid när jag är klar som student. Att barnen är mer friska nu då vi sällan träffar folk utan håller oss till restriktionerna. Jag har även sluppit och kommer slippa skriva tenta alldeles för många mil bort då det är hemtentor istället.
 
Jag tycker det har varit vissa positiva saker med utbildningar. Tex att de slopat inkomsterna för att få studiebidrag. Då har även vi som är äldre och har livet klart med tex barn, gård och övrigt råd att studera. Jag menar om jag går ner i tid till 50% på arbetet och väljer att studera på 100% så får jag nästan ut en normal heltidslön ändå. Annars får man bara tjäna 6000kr/månad och det blir ju då ohållbart. Fattar inte varför det inte alltid är så, jag menar pluggar man på 100% så pluggar man på 100% klarar man det inte så får man ändå inga bidrag så fattar inte att man inte ska få jobba hur mycket man vill.

En annan sak som varit bra är att det varit mer distansstudier även för utbildningar som inte haft det tidigare och att man fick göra prov med bankid även sådana som måste varit fysiska tidigare. Det underlättar ju för oss som har 1,5 timmar till skolan både ekonomiskt och med tiden.

Utöver det så tycker jag att det är bra att karensavdraget och kravet om sjukintyg varit slopade och lättade, dels att fler går hem om de är sjuka men också att människor faktiskt kan ha tid att bli frisk även efter en vecka. Jag menar väldigt många går ju till jobbet även om de är sjuka efter den där veckan just för att de inte orkar pilla med läkare och sjukintyg för en förkylning. På vårt arbete får vi ett litet "straff" när vi varit sjuka som innebär heldag av ett tungt fysiskt arbete för att vi anses ha vilat upp oss och är friska när vi kommer tillbaka.

På det sociala planet tycker jag att det är skönt att slippa pressen över att behöva umgås med folk på sin fritid. När man väl träffar någon är det ok att stå några meter ifrån och prata om det allra viktigaste några minuter och sedan är det ok att det är klart. Man slipper pressen av att man "måste" åka utomlands eller till fjällen osv, man anses inte knäpp för att man vill vara hemma och skrota med sin familj på semestern. Man har ju också undvikit att gå ut och äta eller handla på olika köpcentrum bara för handlandets skull. Jag tycker relationen med min familj blivit bättre med mer tid tillsammans. Jag hoppas verkligen att corona tar slut snart men jag hoppas verkligen inte att mitt sociala liv ( med familjen ) återgår till hur det var innan då vi knappt såg varandra och när vi väl gjorde det så var det med massa andra människor på tex utemiddagar, shoppingturer, träffar med bekantingar eller semestrar.

Fysiskt har jag inte mått bättre jag dels har kommit igång med träning. Jag kan lyssna på en föreläsning i lurarna samtidigt som jag tar en promenad. Jag har gått ner i tid på ett ganska hårt fysiskt arbete. Mer tid, ork och energi för sex. Jag drabbas inte lika ofta av sjukdomar som förkylningar osv.

Mentalt mår jag också bättre då jag får ökat självförtroende via studierna och jag får mindre dåligt samvete med det som måste göras på gården då tiden faktiskt finns iom dels att slippa resor till och från skola samt halvtidsjobb. Jag kan "studera" i lurarna samtidigt som jag städar, matar djur, renoverar osv. Jag har tid till mina intressen som jakt och fiske utan att få dåligt samvete för att det tar tid som man annars skulle lagt på att träffa bekanta eller sitta i bilen 1,5 timmar enkel till skola/arbete/samhälle.
 
På vilket vis har coronan haft en positiv inverkan på ditt liv?
Har du ändrat uppfattning? Gjort någonting annorlunda? Fått nya intressen?
Och så vidare :)
Jag har skrivit 1,5 bok... :)
Det finns många spännande digitala föreläsningar, som jag annars inte hade haft en chans att vara med på.

(men nu är jag minst sagt redo för att kunna göra lite mer saker igen. Jag LÄNGTAR efter en "arkivresa" till Stockholm!)
 
Justja, ta i hand är också skönt att slippa.
Undrar om det blir en mer permanent förändring. Att springa runt och plocka med sig och distribuera vidare bakterier och virus genom handslag har aldrig varit en superbra idé. Kanske något positivt!

Själv tycker jag att de här workaround-handslagen är betydligt mer obekväma och tillgjorda än att kort ta i hand, så de vill jag inte dröjer kvar.
 
Inga jobbresor, möten och utbildningar på distans! Jag hoppas kunna fortsätta med det i stor utsträckning även efter pandemin!

Uppskattar också att slippa trängsel, att få ha mitt eget space runt mig, att slippa krama folk jag inte vill krama, slippa ta i hand. Handla mat online för avhämtning är också en positiv grej som jag kommer fortsätta med. Eller handla online överhuvudtaget, faktiskt. Så underbart skönt att slippa t.ex. köpcentrum!
 
Munskydd hoppar jag mer än gärna, de är inte alls roliga att använda, framför allt inte nu när det börjar bli varmt. Så ser fram emot att slippa dem sedan. Men handsprit, handtvätt och att inte träffa förkylda folk längre DET är ju positivt! Jag har aldrig varit så frisk som jag varit under detta året som gått sedan pandemins start!
Att få ner antalet influensa osv vore väl guld att lyckas med tycker jag, ett mål vi borde satsa på!

Annars tycker jag det positiva är att jobba hemifrån två dagar i veckan och att slippa tvingas till att umgås.
Säsongsinfluensor brukar ju pågå när det är kallt och då ser jag inga problem med att använda munskydd om man har hittat något som faktiskt passar en :)
 
Undrar om det blir en mer permanent förändring. Att springa runt och plocka med sig och distribuera vidare bakterier och virus genom handslag har aldrig varit en superbra idé. Kanske något positivt!

Själv tycker jag att de här workaround-handslagen är betydligt mer obekväma och tillgjorda än att kort ta i hand, så de vill jag inte dröjer kvar.

Jag gillar den japanska bugningen och skulle gärna se att vi adopterar den som hälsning :up:
 
Jag har dåligt immunförsvar men har inte varit sjuk en enda gång under året, förutom när jag hade covid. Det har varit så skönt, att få jobba på utan avbrott.

Hemmajobb är min grej. Jag är mycket mer effektiv på jobbet när jag får jobba ifred. Jag hoppas verkligen jag får fortsätta med det framöver. Att få ha hundarna nära på dagarna är en annan liten detalj som gör stor skillnad för mig och mitt mående.

Jag mår väldigt mycket bättre både psykiskt och fysiskt än på många år. Efter en hemmajobbsdag har jag mycket mer energi kvar att lägga på att ta hand om mig själv, annars hade den energin gått åt att försöka passa in i alla sociala sammanhang runt omkring. Förr var jag helt slut efter 8h på jobbet. Av samma anledning är min relation med min partner bättre än på länge.

Videomöten är ett lyft, rent produktivitetsmässigt. Jag jobbar inom akademin och vi tenderar att ha meningslösa möten om allt och inget.

Jag köper all mat via nätet nu, vilket är fantastiskt, både för att jag faktiskt kan göra det även när jag mår dåligt psykiskt, och för att jag gör fler medvetna val och inte köper godis eller liknande. Har helt blivit av med ett sockerberoende jag nog hade.

Jag upptäckte en ny talang och ett nytt intresse jag nog annars aldrig hade upptäckt.

Kort sagt, det här året har i mångt och mycket varit bra för mig. Det jag saknar är att få träffa mina föräldrar och min bror.
 
Säsongsinfluensor brukar ju pågå när det är kallt och då ser jag inga problem med att använda munskydd om man har hittat något som faktiskt passar en :)
Jag ser ändå fram emot att slippa dem. :) Använder dem på jobbet, när jag åker tåg och buss, besöker vården och även i viss mån i trängsel. De minskar möjligheten att höra fullt ut och möjligheten att se ansiktsuttryck och när människor pratar. De enda jag hittat som sitter rätt bra på själva ansiktet ger mig blåmärken bakom öronen efter en timme. De andra är så stora att de glider runt, eller så konstigt gjorda att de ändå inte sitter bra trots att de verkar mindre, tex skaver mig i ögonen eftersom de glider upp där hela tiden.
Så jag hoppas på att slippa en del av användandet. Om folk fortsätter jobba hemma mycket, håller avstånd och stannar hemma vid minsta tecken till sjukdom så borde ändå influensan minska rejält.
 
Jag har inte behövt introducera min nya partner för min familj. De älskar fortfarande mitt ex och skulle nog välja honom istället för mig om de fick välja :-)
Så min partner har en rejäl uppförsbacke redan från början så att säga. Bortsett från allt annat.
 
Att jobba hemifrån. På flera sätt en vinstlott för mig. Minskat slitage på bilen, minskade bensinkostnader, betydligt mer tid till min fritid när jag slipper 1,5 timme enbart restid per dag, lättare att balansera jobb och privatliv, och faktiskt, betydligt mer produktiv på jobbet. Jag är typen som jobbar bäst när jag får vara ifred, jag satt dessutom i ett rum med tre andra personer när vi jobbade på kontoret och jag blev störd konstant (ska tillägga att jag gillar merparten av mina kollegor, men jag föredrar att få sitta ifred och koncentrera mig).

Att folk faktiskt stannar hemma om de är sjuka i kombination med att folk börjat tvätta händerna ordentligt är en annan trevlig bieffekt. Satt som sagt tillsammans med andra på jobbet, varav två av tre hade småbarn. Jag blev konstant nersmittad med deras dagisbaciller.

För att inte tala om att jag sluppit tjatet om aw, att umgås med folk man egentligen inte vill umgås med för att den sociala kutymen säger det, är underbart. Med lång resväg och två hästar hemma har jag aldrig haft lätt att följa med på dylika grejer efter jobbet, och har aldrig velat heller. Men mitt skäl (hästar) har aldrig ansetts okej eftersom andra följt med trots andra, ner legitima, skäl (barn). Nu är det inte ens någon som tjatar, så skönt! Och att slippa kramandet med kreti och pleti. Det här är samtliga saker som jag hoppas kommer bestå efter pandemin.
 
Jag har varit förkyld en enda gång sedan pandemin bröt ut. Året innan var jag rejält förkyld (sängliggande) en vecka minst tio gånger på ett år. Att folk inte sjukjobbar är fantastiskt och att man håller avstånd och spritar händer regelbundet.

Anställningsintervjuer över Skype/teams så man slipper resa land och rike runt är också något jag hoppas fortsätter efter pandemin är över.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 375
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Den 7 Februari 2023 ändrade jag mitt liv för alltid. Jag gick upp för en bro som en man kom ner som kvinna. Det var en ganska kall...
13 14 15
Svar
295
· Visningar
38 567
Senast: Tranan
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp