Positiva saker med Corona

Att jag varit friskare än nånsin vilket väl beror på alla restriktioner och att folk blivit bättre på handtvätt och att stanna hemma när de är sjuka. Säkert också på att jag inte åkt kollektivt och just den delen gör att det känns jobbigt att börja med igen tyvärr :(.

Att folk håller mer avstånd och gör de inte det kan jag faktiskt be dem. Avskyr folk i kö som står och flåsar mig i nacken, så pass mycket att jag förr ibland fick gå ur kön. Nu kan jag säga till utan att verka helknäpp.

Min rädsla för calicivirus har minskat väldigt mycket. När jag hör om hur annars friska människor får problem att andas känner jag bara att få calicivirus, kräkas och må jävligt ett par dagar och sen frisk är väl ingenting jämfört med långvariga coronaproblem. Så hade jag förstås kunnat jämföra med massor av sjukdomar, men det blev så tydligt när det handlade om en annan smittsam sjukdom som man har stor risk att smittas av. Fokuset ändrades nog, från att undvika calicivirus till att undvika coronavirus. Jag hoppas jag inte kommer gå tillbaka till samma rädsla för calicivirus sen.
 
Säsongsinfluensor brukar ju pågå när det är kallt och då ser jag inga problem med att använda munskydd om man har hittat något som faktiskt passar en :)
Antar att du inte använder glasögon. Det är svårt och rätt oekonomiskt att hitta munskydd som går att använda då utan att man blir helt blind pga imma på glasögonen.

Jag tycker all varianter av avståndstagande från främmande människor har varit fantastiskt. Det är nu helt socialt acceptabelt att säga åt såna som tränger sig i affären eller låter sina förkylda barn snora på saker och (som någon skrev tidigare) kösystemet med ordentligt avstånd får vi gärna behålla ❤️ Jag har inte heller varit ordentligt sjuk sedan 2019 så det är jättebra att folk verkar bättre på att lyckas hålla sina virus och bakterier för sig själva.
 
Ja tänk så mycket man (jag) har jobbat sjuk tidigare - kommer man ur sängen kan man gå till jobbet. Så galet det känns nu! O_o

Kan inte peka på något specifikt men på ett sätt har jag väl börja tänka till och både sagt upp mitt jobb och mitt förhållande sedan Corona kom… och det känns bra! Börjat tänka mer på mig själv och vad som är viktigt för mig :heart
 
En till bra sak! Folk har börjat fatta att man ska låta de som ska kliva av gå ur bussen innan man börjar tränga sig in. Innan pandemin var det standard att större delen av folket som åker buss här tränger sig och knuffas oavsett om de kliver på eller av. Rena nöjet att inte bli knuffad varje dag numera.
 
Att slippa de "vanliga" sjukorna som säsongsinfluensa, vinterkräk och förkylningar. Den rejäla puffen till ett mer digitaliserat arbetsliv, varför ska en lägga massa tid på att åka utomlands för ett möte på några timmar? Produktdemo och utbildning på distans. Insikten att det faktiskt går att jobba hemifrån i stor utsträckning, vilket gör att jag kan hinna skjutsa ungar till träning och själv hinna rida utan stress. Beslutet att jag aldrig mer tänker åka in på jobbet med minsta infektion i kroppen. Sen har jag och mina kids det väldigt mysigt ihop när helgerna inte fylls av cuper och andra aktiviteter, vi har blivit ännu tajtare som familj känns det. Fast lite synd tycker jag om den äldste som borde få leva lite mer högstadieliv med att träffa kompisar. De hänger via Google Meet på helgkvällar ibland, annars ses de bara på skolan.

Samt nätshopping! Jätteskönt att slippa trängas med en massa folk i affärer. Mindre bra för plånboken dock....O_o
 
Antar att du inte använder glasögon. Det är svårt och rätt oekonomiskt att hitta munskydd som går att använda då utan att man blir helt blind pga imma på glasögonen.

Jag tycker all varianter av avståndstagande från främmande människor har varit fantastiskt. Det är nu helt socialt acceptabelt att säga åt såna som tränger sig i affären eller låter sina förkylda barn snora på saker och (som någon skrev tidigare) kösystemet med ordentligt avstånd får vi gärna behålla ❤️ Jag har inte heller varit ordentligt sjuk sedan 2019 så det är jättebra att folk verkar bättre på att lyckas hålla sina virus och bakterier för sig själva.
Nej jag kan tyvärr inte använda glasögon utan är hänvisad till linser. Men, hittar man rätt typ av munskydd vilket jag vet är skitsvårt så fungerar det faktiskt även med glasögon.
 
Nej jag kan tyvärr inte använda glasögon utan är hänvisad till linser. Men, hittar man rätt typ av munskydd vilket jag vet är skitsvårt så fungerar det faktiskt även med glasögon.
Visst, det fungerar men inte med de billiga varianter som bara har en tråd att klämma åt över näsan. Jag har provat massor via jobbet och de jag använder där och som fungerar är inget jag skulle vilja bekosta själv.
 
På vilket vis har coronan haft en positiv inverkan på ditt liv?
Har du ändrat uppfattning? Gjort någonting annorlunda? Fått nya intressen?
Och så vidare :)
Jag har en perfekt ursäkt för att slippa umgås med folk :D :laugh:
Sedan verkar föräldrar på förskolan äntligen ha fattat att de ska hålla sina barn hemma när de är sjuka. Har inte gått magsjuka där på evigheter.
 
Jag tycker det är väldigt skönt att jobba hemma. Man tjänar både tid och pengar på det och man kan rida mitt på da'n och mocka när man behöver en paus. Fast sambon gillar inte när jag går omkring i pyjamas hela dagen ...
 
Jag har kunnat bo off campus utan att det har påverkat hundarna negativt. Jag flyttar tillbaks till campus snart så då får gärna de vanliga lektionerna börja igen ;)

I det stora hela så tror jag att många företag är mer positiva till distansarbete, och det kommer nog hjälpa på sikt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 378
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 100
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp