positivt/negativt med Wintec?

B

**BORTTAGEN**

Behöver en sadel med reglerbar bom till min häst. Har funderat på en Wintec close contact. Har hört mycket positivt men även negativt om wintec sadlar, bland annat att de inte ligger bra på araber (borde ju vara individuellt tycker jag), skavs sönder av helskodda ridbyxor, man har inte lika bra rörlighet i höft/bäcken, luften läcker och de knarrar.
Ni som har sådanna, vad tycker ni är positivt och negativt med dem?
Hur är synteten? Känns det plastigt? Ser det plastigt ut?
Alla kommentarer är intressanta eftersom jag inte vill göra ett dåligt köp.
 
Jag undrar också...

När jag var och kollade på sadel för nån vecka sedan så provsatt jag en motsvarighet till Wintec, i läder, (minns inte vad den hette... Baines... eller något liknande kanske...). Den var kanonskön! Kostar förståss mer än en Wintec, men fördelen är att man även på denna kan reglera bommen, och så slipper man nackdelarna med en syntetsadel.
 
Jag har haft min Wintec i över ett år. Det är en flb med luftstoppning.

För att svara på alla dina frågor...:
* Det händer inget med den om man rider i helskodda ridbyxor (har iofs inte "äkta" skinn utan nåt annat (pikeur)).
* Lika bra rörlighet? Menar du att man "fastnar" i synteten? Det gör man iaf inte, sitter mer fast i en nyputsad lädersadel.
* Luften har inte påverkats någonting under året jag haft min, iaf inte enligt sadelförsäljaren (som jag känner och litar på).
* Den knarrar ja, men inte mer än vad lädersadlar kan göra, och min knarrar bara när jag rider med läderstövlar. (Läderstigläder kan oxå knarra lite grann).

Sadeln i sig är snygg och ser alltid snygg ut. Vill du ha en fin sadel till tävling så är det bara att borsta av den med en plastborste, men det är klart, den känns ju aldrig lika fin som en putsad lädersadel man lagt ned lite jobb på. Synteten känns inte direkt plastig, tycker att den känns rejäl och slitstark utan att vara hård. Dvs jag gillar min sadel skarpt!
 
Har hört endel ang luftputorna. Bor man långt upp i Sverige, så kan putorna ändra storlek beroende på värmen (vinter=kallt, sommar=varmt). Har aldrig sett nån sån här sadel och törs inte uttala mig mer än vad jag hört från andra...
Har själv varit på väg att köpa sadel och funderade ett tag på en Wintec sadel, men har blivit avrådd...
 
Personligen tycker jag syntetsadlar är fula och obekväma... :crazy: Men det är ju min personliga åsikt....
Kieffer, Hubertus och Prestige och Bates har också reglerbara bommar!!
 
+ Det tar 5 minuter att byta bomvidd

+ De bomvidder de har passar 95% av alla hästar.

+ Med rätt bomvidd sitter de fint på hästar med höga mankar utan att skava och på hästar med låga, breda mankar utan att trycka.

+ De i glattigt konstläder sitter du inte fast i.

+ De har bra sits, man kommer inte fel i sadeln.

+ Sadeln är mjuk för både häst och ryttare.

+ knästöden kan du flytta runt efter behov

+ De i glattigt konstläder slits inte av helskodda byxor iallafall, ger lika bra sits och grepp som i en lädersadel.

+ färgar inte av sig på vita ridbyxor eller schabrak.

+ Otroligt tåliga, nästintill omöjliga att repa och ser splitternya ut även efter ett par års flitigt användande, tar inte skada av regn/slask.

- Bomvidden går bara att ändra fram, baktill smalnar den av.

- De sadlarna i mockaliknande material har alldeles för bra grepp, de kan man sitta fast i och helskodda ridbyxor förvärrar greppet ytterligare.

- Kan knarra i början men ger med sig ganska fort. Fast knarrar gör ju nya lädersadlar också.

- De sadlarna med Cair kan byta tryck efter väderlek.

+ Sadlarna med ullstoppning är härligt stadiga.

- Passar inte hästar med extremt breda mankar, men en normalarab tex sitter sadeln som gjuten på.

+ Har haft 2 wintec 500 i flera år nu, och de har blivit utprovade av många möjliga personer i min ägo, allt från nybörjare till elitryttare och samtliga har lovordat den sits man får i sadeln. Hästarna har också gått mycket bättre med denna sadel än med deras gamla sadlar.

+ Sadelstoppningen knölar sig inte trots att den behöver lite ifyllnad efter några års bruk.

+ Sadelbommen har du ju livstids garanti på, och materialet och sömnaden håller i minst 10 år.

+ Det är lite taskigt att jämföra wintecs syntetsadlar med andra syntetsadlar eftersom wintec är otroligt bra uppbyggda och väl genomtänkta i slutändan.

Jag rekommenderar Wintec starkt iallafall. Efter att ha bytt 6 sadlar så har jag och min arab kommit överens om att Wintec satt bäst av alla, sitter perfekt med vita koppjärnet i och är den enda sadeln som inte snurrat runt när man suttit upp med en lös sadelgjord hittils!
Väl värt att prova iallafall.
 
Oftast är det det negativa man får höra om saker innan man får höra något positivt.

Jag har en wintec och jag tycker den är superbra.

Den är bekväm för mig som ryttare. Man sitter bra i den. Det går att justera knästöden så det passar som man själv vill. Framförallt är sadeln mjuk att sitta i och så är den inte kall på vintern som lädersadlar kan bli.

Har haft min i ca två år och ibland undrar folk om jag har köpt ny sadel. Den ser inte sliten ut alls. Ser ut precis som när den var ny. Väder och vind tåler den alldeles utmärkt också.

Jag har aldrig upplevt att sadeln ska ha blivit skavd eller "trög" av helskodda ridbyxor. Rider bara i helskodda byxor själv. Har en -500 sadel och de är utav det "glatta" materialet.

Hur det är med luft i sadeln vet jag inte för jag har en som är ullstoppad. Det finns ju det alternativet också. Har stoppat om den en gång när jag hade använt den i lite mer än ett halvår. Behövde fyllas på.

Att sadeln knarrar har jag inte heller upplevt.

Synteten ser inte plastig ut. Och känns inte plastig heller. Det bästa är att sadeln är så lätt att hålla ren. Bara att torka av med en fuktig trasa så är den som ny igen.

Jag får nog hålla med den som skrev att man inte ska jämföra wintec med andra syntetsadlar för de känns inte likadana. Kände på en syntetsadel i en hästsportaffär för ett tag sedan och den kändes verkligen syntet/plast vilket jag inte tycker att min sadel gör.

Jag tror inte att du skulle bli besviken om du köpte en wintec. A och O är dock att sadeln passar hästen. Det är ju inte en garanti bara för att bommen går att reglera.
 
Jag har haft syntet i många år och testat många Wintec sadlar.
Hoppsadlarna tycker jag är OK.
Dressyrsadeln kan vara för lång och rak för en arabrygg (trots att min ena arab är väldig stor passade sadeln väldigt dåligt...) så den vilar bara fram och på dessa hemska kilbossor. :mad:
Jag kommer nog aldrig att köpa en Bates-Wintec dressyrsadel igen.
 
+ sadeln är snygg, skön att sitta i, tålig, ser inte plastig ut
MEN MEN MEN
----- bomvidden ändras bara framtill ju, och bossorna kan då baktill bli för branta i vinkeln och "sticka" ner i hästens rygg... dessutom är den flesta dressyrsadlar gjorda för halvblod, och de har mycket längre rygg än islandshästar och araber...

Min rekommendation: Bomlöst! :D
 
Jag har en Wintec sadel till min islänning...dock inte en sån med ställbar bom. Jag tycker att den är super bra...även om jag nu måste byta ut den eftersom den inte passar min häst längre. Funderar själv på en Wintec sadel igen. Har en sån med mocka liknande sits...tycker inte att man fastnar me helskodda ridbyxor i den...å inte skavs den något heller. Har haft min i över ett år nu och den är fortfarande lika fin som när jag köpte den trots att den blivit använd i stort sett varje dag!!
Min tränare som är utbildad sadelmakare köper själv wintec sadlar till en del av sina hästar och rekommenderar den. Har flera vänner som har såna också och alla är super nöjda med sina. Både dom med och dom utan luft!!

Lycka till med sadelköpet!!!
 
Jag har en arab som Wintec inte passar på. Koppjärnet var igentligen brett nog men bossorna "satt inte rätt" så därför blev sadeln för trång och för hög fram ändå.
Den var även för bananformad undertill. Min häst har ganska rak rygg och då blev sadeln som en gunga. När jag spände fast den så lyfte bakvalvet.
Jag gillar syntetsadlar och tycker inte W är plastiga. Hade en 500 AP ullstoppad och satt bekvämt i den. Bättre än i vissa lädersadlar.
// Linda
 
Jag har en Wintec Isabell Werth dressyrsadel, gamla modellen med ullstoppning, och är mycket mycket nöjd med sadeln. Man sitter djupt och stadigt och den är mycket bekväm.

Jag har en häst med väldigt besvärlig rygg så jag har haft många olika sadlar och Isabellen är den enda som jag själv suttit riktigt skönt i.

Det du kan reglera på en Wintec är bomvidden. Fortfarande behöver bommens form längs med ryggen passa hästens rygglinje. Bommen på Wintec sadlar är ganska rak. Många araber har ju rak rygg så helt fel borde det inte vara. Du får väl prova på din häst och själv provrida sadeln för att se hur du trivs.

mvh
Lejonelle
 
Har precis sålt min Wintec pga av att den inte passade min häst (jaa, arab) längre.

Har haft den i ett år innan det och jag saknar den oerhört :D

Den är superbekväm att sitta i, rejäla knästöd, lättskött och jättefin :love:

Så jag har bara gott att säga om den sadeln, men det beror ju på hästen som ska ha den..
 

Liknande trådar

F
Utrustning Har en fråga här! Jag har mina funderingar på att köpa Wintec close contact (ska ta ut en sadelprovare ändå) och vill höra av lite...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 396
Senast: SiZo
·
Utrustning Vad har ni för ridbyxor till wintec sadlarna? Jag har en Wintec Close Contact 500 (bruna hoppsadeln) Tycker det blir halt med vanliga...
Svar
10
· Visningar
1 050
Senast: hannalon
·
C
Utrustning Det är ju så sanslöst SMART att man själv kan justera bomvidden :D Varför har man inte det på lädersadlar, eller det kanske finns? Ja...
Svar
6
· Visningar
927
Utrustning Jag är på jakt efter en bra hoppsadel till min arab. Jag har tittat på en Tolga som jag tyckte verkade kanon. Men hur är det med...
Svar
17
· Visningar
1 510
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp