Bukefalos 28 år!

Posthantering

Jag har en hög med fakturor på skrivbordet i datumordning, när de är betalda hamnar de i en pärm. Jag får ytterst sällan fysiska fakturor i brevlådan, det är CSN, elräkningen och bredbandet i princip som inte kommer på mejlen. Men jag skriver alltid ut de fakturorna som kommer digitalt.
 
Jag har en hög med fakturor på skrivbordet i datumordning, när de är betalda hamnar de i en pärm. Jag får ytterst sällan fysiska fakturor i brevlådan, det är CSN, elräkningen och bredbandet i princip som inte kommer på mejlen. Men jag skriver alltid ut de fakturorna som kommer digitalt.
Varför skriver du ut dina digitala fakturor? 🤔 (och troligtvis kan du få både bredband & elräkning som e-faktura - utan pappersfakturaavgift)
 
Jag får knappt fysisk post längre, räkningar går alla via e-faktura och myndighetspost kommer i Kivra. Det som regelbundet dimper ner i brevlådan är kommunens nyhetsblad, medlemstidningar från Coop/Ica, och ibland något gratis smakprov på dagstidningen. De läggs på köksbänken eller matbordet tills de är lästa, sedan hamnar de i en kasse ämnad för tidningsåtervinningen. Viktiga papper (läkarbrev, kvitton på större inköp till huset, etc.) läggs i en speciell mapp, allt annat rivs och kastas efter läsning.
 
På väg från postlådan passerar jag soptunnan. Adresserad reklam hamnar direkt i tunnan. De flesta fakturor går direkt till internetbanken. Skulle nån mot förmodan komma i pappersform läggs den på en hylla på kontoret. Slängs efter betalning, alternativt sätts i en pärm.

Kallelser får jag stup i ett och de sitter på kylskåpet fram till aktuellt datum. Brev från läkare hamnar i en mapp.

Övriga handlingar och brev hamnar i lämplig pärm på kontoret.
 
Får väldigt lite vanlig post. Typ en faktura per månad, den lägger jag på köksbordet tills jag har lagt in den i internetbanken. Kallelser kommer digitalt numera också.
Medlemstidningar och adresserad reklam kan bli liggandes på köksbordet också innan jag tittat och slängt.
 
Hör hamnar det på en bänk i köket först 🙄

Sen,
fakturor i min ekonomi/räkningsbok.
Skriver liksom @Kiwifrukt också ofta, inte alltid, ut digitala fakturor för att det är lättare att scanna in dom via mobilen som jag alltid betalar med.
Noterar alla kostnader gör jag i en bok för att ha överblick. Så alla fakturor i boken så är allt på ett ställe.

Kallelser i kökslåda, förs även in i mobila kalendern. Vissa på kylskåpet.

Eventuella Viktiga papper till kontoret.

Sånt som ska vara kvar ett tag men inte är 'kontorsmaterial' hamnar i en kökslåda.

Reklam och övrigt man inte vill ha, direkt i pappersinlamlingspåsen.
 
Alla fakturor ställs på köksbänken mellan brödrosten och en oljeflaska i väntan på betalning😁
Den 11:e och 28:e varje månad betalar jag fakturor, när de är betalda så skriver jag betaldatum på, skriver ut betalningsunderlag och kontoutdrag till företagskontot och allt sätts in i sina pärmar. (Alla fakturor som är till företaget och är e-fakturor skrivs ut så det finns underlag.)

Har en företagspärm, en hem och hushåll, en fordon och varsin privatpärm. Vi får så gott som ingen reklam då vi har ”ingen reklam” på postlådan och inga tidningsabonnemang heller.
 
Får knappt någon fysisk post. Gratis-/reklamtidningar slängs i återvinningen direkt. Räkningar kan ligga på köksbänken tills jag fört in dem i internetbanken, sedan slängs de förutom viktiga fakturor/papper som sätts in i en särskild pärm.
 
Nej. Det är alltså typ fem fakturor per år kopplat till försäkringar och fakturor från Klarna det handlar om. Jag tänker inte ha ångest för att jag skriver ut kanske 30 papper på ett år för att några random personer på ett internetforum vill shamea mig.
Jag antar att du räknar in mig i den kategorin eftersom jag frågade dig varför du skriver ut fakturorna på papper. Tråkigt att du upplever det som att du blir "shamed", det var definitivt inte min avsikt. Jag bara undrade varför, då jag själv upplever att de flesta går åt andra hållet och går ifrån pappershanterandet av vanliga räkningar. Ingen har framfört något jag skulle klassa som kritik mot dig, det jag ser är bara frågor varför och du svarar på min fråga ganska pubertalt med "för att jag vill". Det är inte "några random personer på ett internetforum" som har tråkig ton här. Men okej, du behöver inte redogöra för något men man kan kanske anstränga sig att hålla trevlig ton.
 
Hur tar ni hand om och förvarar posten hemma? När ni har tagit in den från brevlådan, var lägger ni den då? Var har ni obetalda räkningar? Vad gör ni av dem när ni betalt dem? Var har ni aktuella läkarbrev och andra viktiga brev? Kallelser? Tidningar ni inte läst ännu?

Behöver inspiration och tips.
När jag har tagit posten från brevlådan lägger jag den i stallet och glömmer den oftast där :angel:😅
Men, sedan lägger jag sambons post i en hög på en bänk där hans grejer är och mina lägger jag i ett fack på skrivbordet. Hinner jag så läggs fakturor in direkt. Kallelser läggs in i googlekalendern med påminnelse och själva kallelsen i ett fack på skrivbordet. Tidningar hamnar i pappersinsamlingen.
 
Hur tar ni hand om och förvarar posten hemma? När ni har tagit in den från brevlådan, var lägger ni den då? Var har ni obetalda räkningar? Vad gör ni av dem när ni betalt dem? Var har ni aktuella läkarbrev och andra viktiga brev? Kallelser? Tidningar ni inte läst ännu?

Behöver inspiration och tips.
Sorterar upp vilket som är till mig, sambo och företag.
Mina räkningar har jag en plats på ett skrivbord för. När de är betalda kastas de.
Företagsräkningar hamnar på given plats på kontoret tills de betalts och bokförs.
Ej lästa tidningar hamnar ofta på sideboard i vardagsrummet eller på nattduksbord.
Kallelser brukar jag skriva in i kalendern direkt. Och ha satt påminnelse någon dag innan ibland.
Viktiga handlingar hamnar i låda eller pärm för sånt.
 
har dom flesta räkningar på E-fakturor, dom få som kommer som brev läggs på köksbordet med annat som ska bet eller beställs tid för tex bilbes.
Sen går det till kaminen.
Reklamen går förbi soptunnan om det inte kan användas för tändning i kaminen eller för valpar att kissa på.
 
Nej. Det är alltså typ fem fakturor per år kopplat till försäkringar och fakturor från Klarna det handlar om. Jag tänker inte ha ångest för att jag skriver ut kanske 30 papper på ett år för att några random personer på ett internetforum vill shamea mig.
Min fråga syftade iofs på alla pappersfakturor också. Jag försöker verkligen undvika att få hem papperspost av alla varianter, framförallt för miljöns skull. Därav frågan.

Och det var en fråga. Inget annat. Chilla.
 

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
926
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 641
Senast: Hazel
·
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 133
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 478
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp