Postmords fantastiska service!

TinyWiny

Trådstartare
Ja, vi vet ju alla att "som ett brev på posten" inte har samma innebörd längre men det senaste har jag upplevt ett nytt fenomen. De skickar inga aviseringar när paket har kommit fram till utlämningsstället?! Min fundering är då, om jag väntar på ett paket, är det mitt ansvar som konsument att ha koll på när paketet finns att hämta eller vad händer om paketet ligger sålänge att det skickas tillbaka och företaget man beställt ifrån kräver ersättning för det? De allra flesta skickar ju idag en spårningslänk ihop med leveransaviseringen men alla gör det ju inte. Det är inte alltid aktuell information om var paketet befinner sig stämmer heller så vad händer? Är det som när en faktura inte kommer fram (med postmord) att man som enskild är ansvarig eller har postmord något ansvar?
 
Sedan hur länge har du upplevt detta? Jag har aldrig varit med om detta och hämtar paket relativt frekvent. Kan det inte ha specifikt med ditt utlämningsställe att göra och inte generellt?

Låter ju annars sjukt opraktiskt både för oss som väntar paket och utlämningsställena som oftast inte ha obegränsat med plats för paketlagring, och ett sådant här system skulle rimligen få fler paket att ligga längre.
 
Ja, vi vet ju alla att "som ett brev på posten" inte har samma innebörd längre men det senaste har jag upplevt ett nytt fenomen. De skickar inga aviseringar när paket har kommit fram till utlämningsstället?! Min fundering är då, om jag väntar på ett paket, är det mitt ansvar som konsument att ha koll på när paketet finns att hämta eller vad händer om paketet ligger sålänge att det skickas tillbaka och företaget man beställt ifrån kräver ersättning för det? De allra flesta skickar ju idag en spårningslänk ihop med leveransaviseringen men alla gör det ju inte. Det är inte alltid aktuell information om var paketet befinner sig stämmer heller så vad händer? Är det som när en faktura inte kommer fram (med postmord) att man som enskild är ansvarig eller har postmord något ansvar?
Det låter snarare som om det här blivit något tokigt på utlämningsstället, för när det gäller paket som ska hämtas ut upplever jag snarare ett jäkla tjat. Jag har fått sms varje dag att jag har paket att hämta ut.
 
Ja, vi vet ju alla att "som ett brev på posten" inte har samma innebörd längre men det senaste har jag upplevt ett nytt fenomen. De skickar inga aviseringar när paket har kommit fram till utlämningsstället?! Min fundering är då, om jag väntar på ett paket, är det mitt ansvar som konsument att ha koll på när paketet finns att hämta eller vad händer om paketet ligger sålänge att det skickas tillbaka och företaget man beställt ifrån kräver ersättning för det? De allra flesta skickar ju idag en spårningslänk ihop med leveransaviseringen men alla gör det ju inte. Det är inte alltid aktuell information om var paketet befinner sig stämmer heller så vad händer? Är det som när en faktura inte kommer fram (med postmord) att man som enskild är ansvarig eller har postmord något ansvar?
Har jag aldrig varit med om. Jag får ofta många aviseringar, från sms, mejl, olika appar, osv.
 
Jag har på kort tid fått två brev som inte aviserats förrän påminnelsen, det senaste kom igår.
Jag frågade på Ica om det var de eller posten som fallerat. Enligt den butiksanställda, som jag litar helt på, är det PostNord som svarar för första aviseringen medan Ica gör påminnelserna. Jag gissar att detsamma gäller paket.

Det är jäkligt irriterande. Jag ska åka bort och innehållet i brevet ska med. Hade jag inte fått påminnelsen i går så att jag kunde hämta ut brevet hade det gått tillbaka.
 
Ja, vi vet ju alla att "som ett brev på posten" inte har samma innebörd längre men det senaste har jag upplevt ett nytt fenomen. De skickar inga aviseringar när paket har kommit fram till utlämningsstället?! Min fundering är då, om jag väntar på ett paket, är det mitt ansvar som konsument att ha koll på när paketet finns att hämta eller vad händer om paketet ligger sålänge att det skickas tillbaka och företaget man beställt ifrån kräver ersättning för det? De allra flesta skickar ju idag en spårningslänk ihop med leveransaviseringen men alla gör det ju inte. Det är inte alltid aktuell information om var paketet befinner sig stämmer heller så vad händer? Är det som när en faktura inte kommer fram (med postmord) att man som enskild är ansvarig eller har postmord något ansvar?
Jag säljer en del via postorder och ja, det är ett jätteproblem att de "glömmer" avisera.
 
Jag känner också igen detta, från i vintras. När jag eftersökte sändningen hos företaget jag handlat hos skrev de att ”det verkar som om Postnord har problem med utskicket av avier”. Mitt paket hade då legat på mitt utlämningsställe i flera dagar.

I samma veva fick jag problem med DHL som skickade runt mitt lilla paket mellan terminal och olika utlämningsställen. Även där kontaktade jag företaget och fick hjälp med sändningsnummer så att jag kunde spåra paketet.

Jag hade nog börjat i den änden. Har man nummer så att man kan spåra sändningen kan det ofta lösa sig, även om det är grymt irriterande. Företag har även ersatt mig utan krångel när något paket helt enkelt slarvats bort. Jag vet rent strikt inte ansvarsfrågan men tänker att många företag inte vill lägga postens problem på kunden.
 
Låter lite som att det är någon datorsystem som tappar bort aviseringen på vägen. Visserligen kan det vara svårt att kolla, men om nästa gång det kommer en påminnelse, gå in på postens hemsida och kolla vad det står för status där.
 
Använder ni som inte får aviseringar postnords app? Gäller både privatpersoner och företag. Jag tycker den är suverän och jag har aldrig blivit utan aviseringar, tvärtom får man med appen aviseringar längs paketets hela väg liksom.
 
Såhär: när paketen anländer till rätt utlämningsställe scannas det. Då genereras automatiskt en elektronisk avisering, oftast till det telefonnummer som avsändaren registrerat. De gånger jag varit med om att det fallerat har det varit för att mottagaren angett felaktigt telefonnummer vid sin beställning, exempelvis +46070... när det passerat cirka en veckas tid ska det göras en manuell påminnelse, det ansvarar utlämningsstället för att det skrivs ut medan den delas ut med ordinarie postgång.
 
Jag har på kort tid fått två brev som inte aviserats förrän påminnelsen, det senaste kom igår.
Jag frågade på Ica om det var de eller posten som fallerat. Enligt den butiksanställda, som jag litar helt på, är det PostNord som svarar för första aviseringen medan Ica gör påminnelserna. Jag gissar att detsamma gäller paket.

Det är jäkligt irriterande. Jag ska åka bort och innehållet i brevet ska med. Hade jag inte fått påminnelsen i går så att jag kunde hämta ut brevet hade det gått tillbaka.

Vad har det varit för typ av brev? Rek aviseras manuellt, i princip alla andra elektroniskt.
 
Sedan hur länge har du upplevt detta? Jag har aldrig varit med om detta och hämtar paket relativt frekvent. Kan det inte ha specifikt med ditt utlämningsställe att göra och inte generellt?

Låter ju annars sjukt opraktiskt både för oss som väntar paket och utlämningsställena som oftast inte ha obegränsat med plats för paketlagring, och ett sådant här system skulle rimligen få fler paket att ligga längre.
Senaste halvåret ungefär. Kanske. Jag ska ta upp problemet med dem idag igen när jag hämtar ännu ett paket som inte har aviserats. Visst är det sjukt opraktiskt! För alla parter!
 
Det låter snarare som om det här blivit något tokigt på utlämningsstället, för när det gäller paket som ska hämtas ut upplever jag snarare ett jäkla tjat. Jag har fått sms varje dag att jag har paket att hämta ut.
Ja så brukar det ju vara och det händer inte varje gång att ingen avisering kommer utan bara ibland. Ibland skickar de dessutom ut aviseringar trots att det inte finns något paket!

Jag tveksam på om det skulle vara utlämningsstället. Är inte aviseringar något som går ut automatiskt när paketet registreras hos utlämningsstället? För när ingen avisering har kommit så har sökningen hittills visat korrekt var paketet finns.
 
Jag har på kort tid fått två brev som inte aviserats förrän påminnelsen, det senaste kom igår.
Jag frågade på Ica om det var de eller posten som fallerat. Enligt den butiksanställda, som jag litar helt på, är det PostNord som svarar för första aviseringen medan Ica gör påminnelserna. Jag gissar att detsamma gäller paket.

Det är jäkligt irriterande. Jag ska åka bort och innehållet i brevet ska med. Hade jag inte fått påminnelsen i går så att jag kunde hämta ut brevet hade det gått tillbaka.
Ja det är samma svar som jag har fått, det är postnord som är ansvariga. Jag har dock inte fått någon påminnelse från utlämningsstället heller :(
 
Låter lite som att det är någon datorsystem som tappar bort aviseringen på vägen. Visserligen kan det vara svårt att kolla, men om nästa gång det kommer en påminnelse, gå in på postens hemsida och kolla vad det står för status där.
Problemet är att jag inte får någon påminnelse heller. Då hade problemet ändå varit mindre än nu om än störande.

När jag söker på spårningslänk står det var paketet finns och att tilläggstjänsterna är avisering via sms.
 
Använder ni som inte får aviseringar postnords app? Gäller både privatpersoner och företag. Jag tycker den är suverän och jag har aldrig blivit utan aviseringar, tvärtom får man med appen aviseringar längs paketets hela väg liksom.
Var du utan aviseringar innan appen?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp