Postmords fantastiska service!

Precis, det har betyder ju att kompisen skulle ha fatt ta ut paketet ... Men pa ICA fick hon veta att de absolut inte kunde anvanda hennes legitimation, det var tvunget att vara min legitimation i datorn.

Det har paminner mig ocksa om att nar jag var pa besok i Sverige en gang och skulle hamta paket var jag tvungen att skaffa Svenskt korkort, mycket fort och hastigt. En slakting skickade ett paket till mig. Jag hade Svenskt och Amerikanskt pass, Amerikanskt korkort (ett som funkar som pass innom hela Nord Amerika) och en kompis med sitt Svenska korkort med mig till posten ... men fick inte ta ut paketet.
Det racker med antingen mina tva pass, eller det Amerikanska korkortet plus Passet for att hamta ett Svenskt pass hos polisen. Alternativt kan man ha med nagon som som kan ga i god for att man ar den man sager och som kan legitimera sig och de lamnar ut passet.
Det kanns lite fanigt att det ar sa mycket tuffare att fa ut ett paket pa posten an ett pass hos polisen. :cautious:
Svenskt pass funkar ju hos posten?
 
En gång nyligen så stannade jag faktiskt och skrev en lapp och petade i en låda där jag bad dem ta bort brännässlorna, för jag hade inte lust att få hela benen täckta av dem. Nästa gång jag kom så fanns inte ens ett spår av brännässlor
Det här påminner mig om vintern när postnords bil körde in i vår brevlåda och knäckte pinnen den satt på och lämnade en lapp om att vi var tvingade att åtgärda postlådan snarast, annars skulle vi inte få någon post. 🙄 Vi fick ner en ny stolpe hyfsat i snön men fick vänta till våren för att få ner stolpen ordentligt. Och den nitiska brevbäraren som klagade på snöröjning den dag det hade kommit typ en halvmeter snö på några timmar, plogbilen hade hunnit köra ett drag på vår väg för att åtminstone göra den körbar när postbilen kom. 🙄
 
Svenskt pass funkar ju hos posten?

Inte alls for 5 ar sedan. Jag argumenterade mig bla da, men det gick inte. Det kan ju ocksa ha varit nagot liknande som nu med kompisen, att hon skulle ha kunnat hamta ut mitt paket ... men som varken kompisen eller "ICA-posten" uppenbarligen forstod.
 
Inte alls for 5 ar sedan. Jag argumenterade mig bla da, men det gick inte. Det kan ju ocksa ha varit nagot liknande som nu med kompisen, att hon skulle ha kunnat hamta ut mitt paket ... men som varken kompisen eller "ICA-posten" uppenbarligen forstod.
Det var inte passet som var problemet iaf, har alltid använt pass innan, har bara haft annat leg de sista åren.
 
Det var inte passet som var problemet iaf, har alltid använt pass innan, har bara haft annat leg de sista åren.

Det ar ju mojligt att det var for att jag inte ar skriven i Sverige? Men jag har manga ganger under arens lopp fatt hora att pass inte galler som legitimation. Tidigare har det dock alltid gatt att ha med nagon som kan intyga att jag ar jag och legimitera sig
 
Alltså detta är nästan komiskt :rofl:

Efter att ha ringt kundtjänst flera gånger om paketet med "okänd mottagare" lyckades vi tillslut komma fram till en riktig person istället för bara en robotröst. Det tog nästan två timmar i telefonkö, men tillslut! De kollar upp paketet och ser att ja, adressen är ju helt rätt så det är ju de som gjort fel. Ops! De lovade leverans av paketet mellan 11-16 igår, torsdag. Tror ni något paket kom? Självklart inte.

Två timmar till i telefonkö med resultat att nä, paketet hade inte lämnat terminalen, hoppsan. Men imorgon (idag) ska det komma, de lovar! Mellan 11-16. Sitter hemma ytterligare en dag och väntar då. Kommer det något paket? Nä, inte idag heller.

Är nu nummer 387 i kö, så det tar väl ett par timmar igen. Får se vad de har för ursäkt den här gången.
 
Resultatet efter senaste samtalet: först lovar de att utkörning av paketet ska ske på måndag. Vi undrar hur de g kan garantera att detta verkligen kommer ske denna gång? De menar att det kommer hända. Utkörning på måndag. Vi frågar om det finns möjlighet att komma och hämta det istället. De ska kolla. När de kommer tillbaka till luren meddelar de att paketet redan har skickats tillbaka till avsändaren så vi kommer aldrig få det.

Bra jobbat postnord. Kul att man lagt typ 8 timmar på att jaga kundtjänst denna vecka och pratat med flera olika personer som utlovar leverans som de inte håller, och så skickar idioterna tillbaka det ändå :banghead:
 
Alltså jag förstår inte varför Postnord ger sig själva merjobb. Varje gång jag lägger en beställning från annat land, som inte är stort nog att få plats i brevlådan, så körs det ut med postbil till min adress men det levereras aldrig.

Jag gissar på att det beror på att jag bor i ett låst flerfamiljshus där man kommer in genom att ringa på porten (som går till mitt mobilnummer, portkod finns ej). Aldrig att de har ringt på för att bli insläppta, trots detta så uppger Postnord att de visst försökt leverera försändelsen men ingen var hemma. Det hände senast igår. Jag var hemma, med telefonen på mig hela dagen.

Paketet är nu på väg tillbaka till terminalen 11 mil bort för att sorteras om och gå tillbaka 11 mil till mitt utlämningsställe som ligger 200 meter från lägenheten, samt avisera mig per brev. :confused:

Jag förstår att tiden inte finns att jaga privatpersoner, som inte vet när deras paket kommer och oftast inte är hemma. Jag förstår att det tar för lång tid att ringa på porttelefoner också. Men jag förstår inte varför det inte går att lämna paketen till ombud direkt istället för att belasta miljö och personal helt i onödan.
 
Alltså jag förstår inte varför Postnord ger sig själva merjobb. Varje gång jag lägger en beställning från annat land, som inte är stort nog att få plats i brevlådan, så körs det ut med postbil till min adress men det levereras aldrig.

Jag gissar på att det beror på att jag bor i ett låst flerfamiljshus där man kommer in genom att ringa på porten (som går till mitt mobilnummer, portkod finns ej). Aldrig att de har ringt på för att bli insläppta, trots detta så uppger Postnord att de visst försökt leverera försändelsen men ingen var hemma. Det hände senast igår. Jag var hemma, med telefonen på mig hela dagen.

Paketet är nu på väg tillbaka till terminalen 11 mil bort för att sorteras om och gå tillbaka 11 mil till mitt utlämningsställe som ligger 200 meter från lägenheten, samt avisera mig per brev. :confused:

Jag förstår att tiden inte finns att jaga privatpersoner, som inte vet när deras paket kommer och oftast inte är hemma. Jag förstår att det tar för lång tid att ringa på porttelefoner också. Men jag förstår inte varför det inte går att lämna paketen till ombud direkt istället för att belasta miljö och personal helt i onödan.
Jag tror det kommer av vad för slags tjänst som avsändaren beställer i andra landets system och vad som ingår där. Inte säkert att det passar ihop med vad som är smidigast och vanligast att göra här. Så de måste kanske göra den utkörningen innan de får lämna till ombud pga. hur avtalet med kund och andra landets bolag ser ut.
 
Jag tror det kommer av vad för slags tjänst som avsändaren beställer i andra landets system och vad som ingår där. Inte säkert att det passar ihop med vad som är smidigast och vanligast att göra här. Så de måste kanske göra den utkörningen innan de får lämna till ombud pga. hur avtalet med kund och andra landets bolag ser ut.

Absolut, men tycker att det verkar oerhört gammaldags? Väl i Sverige så borde smidigaste lösningen för ett paket som inte kunnat levereras till dörren vara att lämpa av det på närmaste utlämningsställe istället för att frakta det långa sträckor helt i onödan, för att slutligen ändå hamna på ett utlämningsställe.
 
Någon som vet hur frakt går från övre Norrbotten till södra Sverige? Jag har ett paket som skickades igår från Kiruna och med tanke på snöovädret trodde jag absolut det skulle bli försenat, men icke, paketet är nu i mellansverige och precis enligt schemat. Går paketen med tåg genom norrland?
 
Någon som vet hur frakt går från övre Norrbotten till södra Sverige? Jag har ett paket som skickades igår från Kiruna och med tanke på snöovädret trodde jag absolut det skulle bli försenat, men icke, paketet är nu i mellansverige och precis enligt schemat. Går paketen med tåg genom norrland?
Flyg tror jag. Känner en fd flygledare som jobbade i Gällivare för länge sen o hon fick åka o jobba kl 4 (typ) när det skulle komma postflyg.
 
Flyg tror jag. Känner en fd flygledare som jobbade i Gällivare för länge sen o hon fick åka o jobba kl 4 (typ) när det skulle komma postflyg.
Paketet gick via Luleå och sedan nästa Örebro. Jag kollade och där finns faktiskt flyplatser på båda orterna men ändå, flyg låter väldigt dyrt jämfört med tåg och lastbil och priset för paket är ju samma för alla destinationer inom Sverige?
 
Intressant.....på jobbet fick vi just meddelande av posten att brev med postnummer xx bara kommer att delas ut varannan dag från och med februari.

Är det så man löser vinstmarginaler och problem med leveranser? Nog för att jag redan före dess misstänkt att posten i vissa områden delar ut post varannan dag inofficiellt.
 
Intressant.....på jobbet fick vi just meddelande av posten att brev med postnummer xx bara kommer att delas ut varannan dag från och med februari.

Är det så man löser vinstmarginaler och problem med leveranser? Nog för att jag redan före dess misstänkt att posten i vissa områden delar ut post varannan dag inofficiellt.

Jag fick det meddelandet i postlådan idag :cautious:
 
Intressant.....på jobbet fick vi just meddelande av posten att brev med postnummer xx bara kommer att delas ut varannan dag från och med februari.

Är det så man löser vinstmarginaler och problem med leveranser? Nog för att jag redan före dess misstänkt att posten i vissa områden delar ut post varannan dag inofficiellt.
Hos mig kör de ut måndagar men det kommer aldrig någon post. Så jag tror att de kör rundan för att de kör till andra postnummer i närheten (bor lite utanför en stad) men struntar i ta med sig/har inte sorterat post till mitt och en del av de mer lantliga numren då. Ser min och tre grannfamiljers postlådor från mitt köksfönster och ingen av oss får någonsin post på måndagar och det finns ingen annan vettig förklaring till det som jag kan komma på. :confused: Sparar säkert tid och pengar på att slippa sortera post på helgerna. Inte en brevlåda i hela staden har helgtömning längre heller.
 
Intressant.....på jobbet fick vi just meddelande av posten att brev med postnummer xx bara kommer att delas ut varannan dag från och med februari.

Är det så man löser vinstmarginaler och problem med leveranser? Nog för att jag redan före dess misstänkt att posten i vissa områden delar ut post varannan dag inofficiellt.

Jag fick ett likadant brev hem igår. Kan inte säga att jag bryr mig så mycket...
 
Intressant.....på jobbet fick vi just meddelande av posten att brev med postnummer xx bara kommer att delas ut varannan dag från och med februari.

Är det så man löser vinstmarginaler och problem med leveranser? Nog för att jag redan före dess misstänkt att posten i vissa områden delar ut post varannan dag inofficiellt.
Se till att företaget skickar massvis av brev så kanske det ändras. Det blir färre och färre brev som skickas. Tex kan nämnas att hos oss var det förut standard med 10 lådor post på en runda, nu blir det bara 10 lådor när vi har extremt(!) mycket att göra. Förut var vi 12 anställda som standard på mitt kontor, nu är vi 8 (och tar in en eller möjligen två timmisar när läget blir extremt). Det är en förändring som skett bara de senaste 2 åren, och tydligen så tappar i volym hela tiden om man jämför med samma månad året innan. Troligen är det ungefär likadant för postnord också. Visserligen har de (iaf hos oss) ett mycket mer ineffektivt sätt att sköta posten på, men att de drar ner från varje dag till varannan är inget som på något sätt förvånar mig. Vi har gått från var tredje dag till var fjärde dag istället så... (förutom att vi delar en del paket varannan dag)
 
Paketet gick via Luleå och sedan nästa Örebro. Jag kollade och där finns faktiskt flyplatser på båda orterna men ändå, flyg låter väldigt dyrt jämfört med tåg och lastbil och priset för paket är ju samma för alla destinationer inom Sverige?
Jag skrev till postnord på messenger och frågade. :D Nyfiken. Det var visst kö så kan dröja innan de svarar, skriver här när jag fått svar.
 
Intressant.....på jobbet fick vi just meddelande av posten att brev med postnummer xx bara kommer att delas ut varannan dag från och med februari.

Är det så man löser vinstmarginaler och problem med leveranser? Nog för att jag redan före dess misstänkt att posten i vissa områden delar ut post varannan dag inofficiellt.
Det har nog inte varit så, däremot har nog mängden fysiska brev som skickas blivit så liten att det upplevts som att utdelning inte skett varje dag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp