PostNord - köra ut paket

Fast det här handlar inte om att nedvärdera yrken, det är i så fall helt något du själv lägger till - det är få jobb som är som raketteknologi, utan snarare arbetsledningen. Självklart går det lite långsammare för en vikarie som går rundan första gången, men har man ett bra grundarbete gjort med en vettig arbetsbeskrivning. En tydlig karta, alla hus och brevlådor och avvikelser som hus/brevlådor som är svåra att hitta samt nycklar tillgängliga så borde det inte vara så komplicerat som det beskrivs (beskrivningen innehåller just svårigheter att hitta, ha koll på nycklar etc). Sen gäller det att posten har grundkrav på de de anställer. Anställer man brevbärare som inte är läskunniga, inte kan läsa kartor, hantera en GPS, inte har fysiska förutsättningar att springa i trappor, inte klarar av att sortera brev mm som är grundkrav för att kunna klara jobbet, då blir det problem. Kan man inte hitta tillräckligt bra anställda som motsvarar basic krav, ja då får man ändra på jobbet/anställningsvillkoren mm för att locka till sig rätt folk.



Just i det du citerar handlar det mycket om att jag svarar på ett inlägg som handlar om att det är problem att hitta rätt, få rätt nycklar och så vidare och sen får ett svar so ,med nöd är relaterat. Självklart behöver inte en brevbärare (möjligen med undantag av lantbrevbärare) med sig 18 sidor med produktkoder. Och skulle man behöva det så är det knappast specifikt per postrunda. Jag raljerade en del med det då jag ansåg det irrelevant för sammanhanget att dokumentera postrundorna.
Men det handlar om att det är så otroligt mycket information när det kommer till den här typen av logistik. Hur lång en runda är, vad den optimala rutten är, vilka lådor som sitter var (till exempel där lådan inte sitter alldeles vid fastigheten), hur trafik och annat kan hindra framfart, var det finns en grinig kärring som lackar ur om man parkerar brevid hennes uppfart och så vidare och så vidare i all evighet. Det tar tid att komma in i och bli effektiv precis som med alla andra jobb.

Men som så ofta när det kommer till logistik jobbar man vanligtvis under en viss tidspress, att kolla kartan eller vad det nu är för hjälpmedel du har kommer säkert hjälpa dig att göra jobbet korrekt, men inte snabbt.

Det spelar ingen roll hur bra folk man hittar, alla är rätt dåliga i början det är liksom en del i att vara ny.
 
Men det handlar om att det är så otroligt mycket information när det kommer till den här typen av logistik. Hur lång en runda är, vad den optimala rutten är, vilka lådor som sitter var (till exempel där lådan inte sitter alldeles vid fastigheten), hur trafik och annat kan hindra framfart, var det finns en grinig kärring som lackar ur om man parkerar brevid hennes uppfart och så vidare och så vidare i all evighet. Det tar tid att komma in i och bli effektiv precis som med alla andra jobb.

Men som så ofta när det kommer till logistik jobbar man vanligtvis under en viss tidspress, att kolla kartan eller vad det nu är för hjälpmedel du har kommer säkert hjälpa dig att göra jobbet korrekt, men inte snabbt.

Det spelar ingen roll hur bra folk man hittar, alla är rätt dåliga i början det är liksom en del i att vara ny.
Nu var problemet jag kommenterade att det saknades mycket dokumentation och att en postanställd här opponerar sig mot att ha den typen av dokumentation, att det är besvärligt.

För mig är det grundläggande i postturer att de är väl dokumenterade, om man vill att det ska fungera åtminstone.
 
Du är säkert välkommen att styra upp det :)
Jag är inte intresserad, att inte det mest basala är en sjävlkarhet utan ifrågasätts är tämlogen avskräckande och det mest basala jag kan tänka mig i om posten är väl beskrivna postturer.

Jag delade ut tidningar en sommar, jag fick visserligen en dags introduktion men nödvändig dokumentatiin fanns och även system för uppdatering.
 
North Carolina. Framförallt trasiga försändelser har varit ett problem.

Antar att det har ramlat bort någon siffra på kvalitén där?

I maj 2019 hade Postnord kvalitetsiffror på brevförsändelser som delats ut inom de utsatta två dagarna på 97,95 % och paket som levererats i tid var 94,93 %. Klagomålen som kommit in under maj månad motsvarar 0,03 promille av de utdelade försändelserna.
Nyckeln där är ju "utdelade". Det är ju de EJ UTDELADE som är ett problem!!
 
Senast ändrad:
Systemet är likadant på Postnords kamningar också, men det är ju ändå ett antal hundra hushåll som inte ligger i samma ordning. Om det finns 500 fack á 1,5 cm att välja på är det inte lätt att veta var "Storgatan 3" har sitt. Det låter kanske löjligt men det TAR tid. På mitt lilla distrikt jag körde på slutet tog kamningen runt 3 timmar per dag. Det är vanligt att man hjälps åt där med, men alla har ganska begränsat med tid så det gäller att steppa upp fort.

Oj, pärmarna måste vara fullproppade? Det finns flera pärmar med olika information, men dessa är inte alltid lämpliga att ta med ut på t.ex. fordon som är olåsta då de innehåller en mängd konfidentiella uppgifter. Vad har ni för rutiner för det, tar ni med er pärmen in i trapphusen och så? Tänker hur det funkar om man redan har fyra flöden (ODR, posten, C5:or och klumpar) rent praktiskt. Eller är alla era fordon låsbara? Pärmarna på Postnord är en levande del i arbetet och uppdateras mer eller mindre dagligen (ska göras i alla fall, det fallerar faktiskt mest hos de som kör mycket samma eftersom "de har koll ändå") men det är verkligen inte uppgifter som får förvaras på vilket sätt som helst.

Nycklar och sådant förvaras inte på ett och samma ställe eftersom alla inte ska ha tillgång till alla typer av nycklar och passerkort, det finns ganska strikta avtal med olika kunder så det ser lite olika ut vart och hur man tar med sig sådant. Kunderna kan ju vara banker, militär, domstolar o.s.v.

Jag ser att jag verkar anti, så är det inte, bara att det är många delar som ska stämma ihop och jag har lite svårt att se hur "bara" rutiner ska byta ut erfarenhet och lokalkännedom. Det har jobbats en hel del med att få fram GPS som kan guida längs turen men det har ännu funkat dåligt på alla småvägar som körs, en del åkervägar finns inte ens med i kartsystemet.

Hur långa turer har ni hos er och hur många hushåll på varje? Hur många flöden jobbar ni i? Vad för fordon? Jag har jättedålig koll på andra operatörer :)
Visst tar det tid att kamma, absolut, och visst är vikarierna långsammare än oss ordinarie (och även bland oss ordinarie så är det olika hur snabba vi är och vissa är snabbare på några specifika postnummer osv). MEN då när det dyker upp vikarier eller någon får en ny runda, eller någons runda har ovanligt mycket post eller vad som helst, då får man organisera det hela så att det går ihop ändå. Vi splittar posten på morgonen också, och då är det tex fullt möjligt att börja kamma upp vikarieområdena (vilket görs).

Pärmarna är inte fullproppade, men å andra sidan kör vi som sagt var inga lantrundor utan enbart villor, lägenheter och företag. En A4 per "grej" i pärmen, förutom nedpackningslistan och gångordningen då som oftast är på 2 sidor. I regel kollar vi kartorna innan vi ger oss ut och fotograferar av koderna, så att vi har dem i mobilen och därmed har dem med oss hela tiden. Det är smidigast så. När det gäller nycklar och koder så är allt tillgängligt för alla på kontoret, vi har ingen anledning att inte ha det så just för att det ändå är så att vem som helst ska kunna köra vilken runda som helst.

I dagsläget har vi 10 rundor per dag, så 40 rundor totalt. På varje runda är det någonstans mellan 600 och 900 index i kamskåpen (med vissa undantag såklart). På just vårt kontor kör vi mestadels med moped, två elcyklar finns också men de är hopplöst opraktiska i jämförelse. På några andra kontor har de bara cyklar och jag hörde att de tydligen ska testa med elbil (typ som Postnords småbilar) i någon stad. Rundorna tar oftast ca 2 1/2 till 3 timmar att köra, ett fåtal rundor är knappt 2 timmar långa. Sedan om det är någon som är sjuk en dag så att vi går kort, då delar vi upp en lämplig runda på alla oss andra så att vi alla får lite extra var att dela ut.

En fördel för oss är ju att vi enbart delar ut adresserad post (ingen oadresserad reklam m.a.o.) och det är väldigt lite av vår post som kommer in till kontoret i något som ens liknar vettig ordning, så precis allt kammas upp och vi har bara med oss en enda bunt in i portarna, bara en låda i taget att hålla ordning på vid villadelning osv. Att Postnord kör med något annat sätt märks, för varje gång vi kommer så släpper de förbi oss eftersom allt går så mycket snabbare för oss.

Just att bara ha en hög att hålla koll på är också en förutsättning för att vi ska kunna dela villa med moped. När man lärt sig dela villa, då behöver man normalt sett inte ens stanna vid brevlådorna. Posten som ska delas till nästa brevlåda ligger högst upp i lådan fram till höger på mopeden. Vi kör mot lådan, saktar ner, plockar upp posten i farten och slänger ner den i lådan, sedan gasar vi vidare mot nästa låda. Det går hur bra som helst så länge lådorna sitter hyfsat bra till. Tyvärr verkar ju villaägarna vara inställda på att det enbart delas med bil, så ibland är lådorna lååångt in i häckar med bara ett hål rakt in mot lådan. Då måste vi stanna till där för att kunna träffa själva brevlådan. Men ja, med lite mer fritt stående lådor så går det otroligt snabbt för oss.
 
North Carolina. Framförallt trasiga försändelser har varit ett problem.

Antar att det har ramlat bort någon siffra på kvalitén där?

I maj 2019 hade Postnord kvalitetsiffror på brevförsändelser som delats ut inom de utsatta två dagarna på 97,95 % och paket som levererats i tid var 94,93 %. Klagomålen som kommit in under maj månad motsvarar 0,03 promille av de utdelade försändelserna.

5% felmarginal i tid ar ganska mycket kan jag tycka ... men sedan vet vi ju att om grannen kommer over med posten som lag i fel lada sa rapporteras det ju inte alltid.

Din kompis maste ha mycket otur om hon/han far manga trasiga paket och borde klaga sa USPS vet att det ar problem pa den addressen.

Jag har aldrig fatt nagra trasiga forsandelser, paket eller annat, via USPS. Daremot hander det ofta om man anvander DHL som ar en superdalig organisation har, da och da via Fedex, och nagon enstaka gang via UPS.

Nu da Amazon skapar sin egen distributions kedja ska det bli interessant att se hur de klarar leveranser. Vi borde vara tamligen sakra da vi bor ganska nara Amazon's huvud lager i Seattle, men det ska bli interessant att se om de kan leva upp till USPS standard i mer glesbebygda omraden.
 
Men det handlar om att det är så otroligt mycket information när det kommer till den här typen av logistik. Hur lång en runda är, vad den optimala rutten är, vilka lådor som sitter var (till exempel där lådan inte sitter alldeles vid fastigheten), hur trafik och annat kan hindra framfart, var det finns en grinig kärring som lackar ur om man parkerar brevid hennes uppfart och så vidare och så vidare i all evighet. Det tar tid att komma in i och bli effektiv precis som med alla andra jobb.

Men som så ofta när det kommer till logistik jobbar man vanligtvis under en viss tidspress, att kolla kartan eller vad det nu är för hjälpmedel du har kommer säkert hjälpa dig att göra jobbet korrekt, men inte snabbt.

Det spelar ingen roll hur bra folk man hittar, alla är rätt dåliga i början det är liksom en del i att vara ny.
Jag argumenterar för att dokumentationen behövs för att kunna introducera nya på rundorna så det inte blir onödigt svårt och onödigt mycket fel då @Pancakes tycks vara av en uppfattning att det inte går, är för svår eller något, i vart fall inte något som Postnord prioriterat.


Vad är ditt syfte med argumentationen? Anser du att jag har fel när jag för att få postutdelning att fungera även för vikarier behövs bra dokumentation, eller att det inte går att dokumentera eller vad är syftet med dina inlägg?

Sen må det vara mycket logistik i teorin, men i praktiken handlar det om att dokumentera det som redan utförs och information som redan finns, gärna på ett standardiserat vis så vikarierna dessutom inte behöver lära sig ett nytt system. Och det finns uppenbarligen de som lyckas ser vi på exempel i tråden, jag har själv delat ut tidningar och fått tillräcklig dokumentation.
 
Min ersättningsmugg ska levereras idag. Undras hur lång tid det kommer att ta i verkligheten?

Det sjuka är att jag jobbar i närheten av terminalen, så jag skulle vilja åka dit och hämta den istället för att den ska forslas runt i ytterligare en vecka.
 
Jag argumenterar för att dokumentationen behövs för att kunna introducera nya på rundorna så det inte blir onödigt svårt och onödigt mycket fel då @Pancakes tycks vara av en uppfattning att det inte går, är för svår eller något, i vart fall inte något som Postnord prioriterat.


Vad är ditt syfte med argumentationen? Anser du att jag har fel när jag för att få postutdelning att fungera även för vikarier behövs bra dokumentation, eller att det inte går att dokumentera eller vad är syftet med dina inlägg?

Sen må det vara mycket logistik i teorin, men i praktiken handlar det om att dokumentera det som redan utförs och information som redan finns, gärna på ett standardiserat vis så vikarierna dessutom inte behöver lära sig ett nytt system. Och det finns uppenbarligen de som lyckas ser vi på exempel i tråden, jag har själv delat ut tidningar och fått tillräcklig dokumentation.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med dokumentation. Menar du typ information om hur arbetet ska utföras? För beroende på hur långt och/eller invecklat det är kan det ju bli en himla massa papper, och sådant tar tid att stå att ögna i då och då.
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar med dokumentation. Menar du typ information om hur arbetet ska utföras? För beroende på hur långt och/eller invecklat det är kan det ju bli en himla massa papper, och sådant tar tid att stå att ögna i då och då.
Vi har diskuterat dokumentation/arbetsbeskrivning i en massa inlägg och nu vet du inte vad jag menar- har du inte läst vad jag skrivit eller läst men inte begripit vad jag menar men ändå svarat? Det låter mer som om du inser det korkade i att argumentera emot att dokumentera hur man utför arbetet men inte vill erkänna i synnerhet som du även duckar frågan om vad ditt syfte med dina inlägg är. Argumenterar man emot att ha en vettig arbetsbeskrivning (dokumentera den) som du gör så måste man rimligen vara emot det.


Eller vad är syftet med dina inlägg annars?
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar med dokumentation. Menar du typ information om hur arbetet ska utföras? För beroende på hur långt och/eller invecklat det är kan det ju bli en himla massa papper, och sådant tar tid att stå att ögna i då och då.

For skolbuss rutterna ar det ett papper. Pa ena sidan en karta med noggrannt utmarkt fardvag och stopp, pa den andra sidan en detaljerad address lista. I stan racker det med husnummer, gatukorsningar och liknande, men pa landet kan det sta "efter andra huset pa hoger sida, vid det stora tradet".
Det kan inte vara sa mycket svarare for posten.
 
Vi har diskuterat dokumentation/arbetsbeskrivning i en massa inlägg och nu vet du inte vad jag menar- har du inte läst vad jag skrivit eller läst men inte begripit vad jag menar men ändå svarat? Det låter mer som om du inser det korkade i att argumentera emot att dokumentera hur man utför arbetet men inte vill erkänna i synnerhet som du även duckar frågan om vad ditt syfte med dina inlägg är. Argumenterar man emot att ha en vettig arbetsbeskrivning (dokumentera den) som du gör så måste man rimligen vara emot det.


Eller vad är syftet med dina inlägg annars?
Jag frågar för att jag upplever att du inte svarat på det jag sagt alternativt inte förstår eftersom du säger att jag argumenterar mot en vettig arbetsbeskrivning vilket jag aldrig gjort. Ärligt talat tycker jag du är otrevlig just nu och jag känner inte något behov att ta det här vidare med dig.

Eftersom du ställt samma dumma fråga två gånger, syftet med mina inlägg är att framföra min åsikt eller mina tankar, precis samma som för dig alltså.
For skolbuss rutterna ar det ett papper. Pa ena sidan en karta med noggrannt utmarkt fardvag och stopp, pa den andra sidan en detaljerad address lista. I stan racker det med husnummer, gatukorsningar och liknande, men pa landet kan det sta "efter andra huset pa hoger sida, vid det stora tradet".
Det kan inte vara sa mycket svarare for posten.
Ja det är klart att man kan ha grundliga beskrivningar för hur allt ska göras vilket gör att i teorin kan vem som helst utföra jobbet. "Problemet" uppstår när du har ett tight schema vilket det ofta handlar om i logistik. Om du gjort jobbet länge och kan det utantill så kanske det tar dig 20 sekunder per hämtställe i snitt. Om du är ny och behöver titta i dina papper i 10 sekunder så jobbar du i princip på halvfart.

Bra rutiner och bra dokumentation är såklart nödvändigt och ett bra hjälpmedel men det är ingen garanti vilket som sagt ofta leder till problem i sjukdoms- och semestertider.
 
Fast den rutt jag traningskorde i dag (det ar sommarlov sa vi latsades bara att hamta upp barn pa 20+ upphamtnings stallen) i tidatgangen som det "ska" ta ar jarnvagsovergangar (dar skolbussar alltid maste stanna) hamta upp barn, trafik under den tid man beraknas kora (da det mats da) och trafik att komma in och ut vid skolor nar foraldrar ocksa kommer for att lamna/hamta. Det tar (enligt alla jag pratat med) max ett par dagar sa kan man rutten. Jag holl nastan tiden, trots att det ar andra dagen jag kor skolbuss ... men det var for att vi inte korde i rusningstrafik eller tog tillrackligt langa pa stoppen.

Har i USA har bade posten (och skolbussarna) en "pool" med vikarier sa att det alltid finns nagon som kan tacka upp om nagon ar sjuk. Pa bussbolagets kontor kan alla rycka ut och kora om det saknas chaufforer ... och jag vet att posten ibland har varit utan personal bak i lokalen for att de varit tvungna att rycka ut som vikarier pa en rutt.
Det finns alltsa alltid nagon som kan kora och kan rutten val nog att hamta ut "rutt beskrivningen" och halla tiden darfor att det ingen "ny pa jobbet" som ska rycka in utan en som ofta har mer erfarenhet an den or
 
Jag frågar för att jag upplever att du inte svarat på det jag sagt alternativt inte förstår eftersom du säger att jag argumenterar mot en vettig arbetsbeskrivning vilket jag aldrig gjort. Ärligt talat tycker jag du är otrevlig just nu och jag känner inte något behov att ta det här vidare med dig.

Eftersom du ställt samma dumma fråga två gånger, syftet med mina inlägg är att framföra min åsikt eller mina tankar, precis samma som för dig alltså.

Ja det är klart att man kan ha grundliga beskrivningar för hur allt ska göras vilket gör att i teorin kan vem som helst utföra jobbet. "Problemet" uppstår när du har ett tight schema vilket det ofta handlar om i logistik. Om du gjort jobbet länge och kan det utantill så kanske det tar dig 20 sekunder per hämtställe i snitt. Om du är ny och behöver titta i dina papper i 10 sekunder så jobbar du i princip på halvfart.

Bra rutiner och bra dokumentation är såklart nödvändigt och ett bra hjälpmedel men det är ingen garanti vilket som sagt ofta leder till problem i sjukdoms- och semestertider.

Så hela syftet var att påtala att det tar längre tid om man är ovan? Självklart gör det det, det trodde jag alla var eniga om, jag har påtalat det och hållit med om flera gånger. Hela poängen med bra dokumentation är att underlätta för nya på rundan så de går så smidigt som möjligt. Jag uppfattade det som du opponerade dig mot min grundinställning att det behövs bra dokumenterade arbestsbeskrivningar när du kom med invändning på invändning om hur krångligt det är att dokumnetera, och ja jag höll med om det också att det tar tid, däremot ser jag inte det som direkt svårtoch tycker du överdriver problemen. Har man en mall för hur dokumentationen och en inarbetad runda så är det tid och nogrannhet som behövs. Och så behöver någon testa att det fungerar.

När det gäller brevutdelning är det oftast inte jätte tidskritiskt även om folk ibland står och stampar. Posten har ju numera 2 dagar på sig - tidigare var det 1, att dela ut ett vanligt brev. Tar det mer än den utsatta tiden blir det snarare övertid än någon katastrof.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Hej, fick ett brev från postnord om moms och tull på mitt paket från England. Trodde jag skulle behöva betala moms men när jag acceptera...
Svar
4
· Visningar
626
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 876
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
525
Senast: __sofia__
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 739
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp