PostNord - köra ut paket

Caoimhe

Trådstartare
Jag beställde hem 18 kg kattsand från Zooplus just för att det ska levereras hem till dörren. Idag började jag undra hur långt paketet kommit, och spårar paketet på PostNords hemsida. Där har de skrivit följande:

"Det gick inte att leverera. Ett meddelande har lämnats på leveransadressen"

Vilket inte är sant. Jag gick hemifrån en halvtimme innan de påstår att de varit här, så givetvis vet jag inte huruvida det är sant. MEN de har inte lämnat något meddelande. Inte nere vid porten, inte vid anslagstavlan, inte på dörren eller genom brevinkastet. Kan de då kräva att jag ska betala x antal hundra kronor för att de ska köra ut mitt paket igen, eller hade de gjort det gratis ändå?

Hur fungerar det här egentligen?

Edit: enligt affärens hemsida så kan man boka kostnadsfri utkörning om man missat första utkörningen, om paketet väger 20+ kilo. Så är det kört i mitt fall bara för att mitt paket kommer väga 18-19 kilo?
 
Senast ändrad:
Jag beställde hem 18 kg kattsand från Zooplus just för att det ska levereras hem till dörren. Idag började jag undra hur långt paketet kommit, och spårar paketet på PostNords hemsida. Där har de skrivit följande:

"Det gick inte att leverera. Ett meddelande har lämnats på leveransadressen"

Vilket inte är sant. Jag gick hemifrån en halvtimme innan de påstår att de varit här, så givetvis vet jag inte huruvida det är sant. MEN de har inte lämnat något meddelande. Inte nere vid porten, inte vid anslagstavlan, inte på dörren eller genom brevinkastet. Kan de då kräva att jag ska betala x antal hundra kronor för att de ska köra ut mitt paket igen, eller hade de gjort det gratis ändå?

Hur fungerar det här egentligen?

Det har hänt mig en gång att ett paket från zooplus (via postnord) inte kunde levereras. Dvs jag var inte hemma när de kom. Eftersom det vägde över 20 kg hamnade det inte hos mitt vanliga postombud på Ica utan på någon slags postnord-terminal i ett industriområde i närheten av mig.
Jag kunde då antingen åka dit och hämta det eller ringa deras kundservice och beställa ny hemkörning (utan extra kostnad).
 
Jaha, nu har jag varit i kontakt med PostNord. De hade ingen förklaring till att det inte lämnats något meddelande, men eftersom paketet är 1,5 kilo för lätt så kan jag inte boka en ny, kostnadsfri utkörning :banghead: utan skulle behöva betala närmare 300 kr för en ny. Så nu får jag försöka bära hem det på bussen.

Roligt nog så hade jag likväl kunnat vara hemma och ändå missa paketet, eftersom det tydligen inte var säkert att de som lämnar ut paketen ringer på porttelefonen, enligt PostNords kundtjänst. Men jag skulle ändå få betala för ny utkörning.

Kattsandsbeställning/större foderbeställning blir det i alla fall inte på nätet igen, såvida jag inte överskrider 20 kg-gränsen. :meh:

Mvh
Bitter klenis utan bil
 
Jaha, nu har jag varit i kontakt med PostNord. De hade ingen förklaring till att det inte lämnats något meddelande, men eftersom paketet är 1,5 kilo för lätt så kan jag inte boka en ny, kostnadsfri utkörning :banghead: utan skulle behöva betala närmare 300 kr för en ny. Så nu får jag försöka bära hem det på bussen.

Roligt nog så hade jag likväl kunnat vara hemma och ändå missa paketet, eftersom det tydligen inte var säkert att de som lämnar ut paketen ringer på porttelefonen, enligt PostNords kundtjänst. Men jag skulle ändå få betala för ny utkörning.

Kattsandsbeställning/större foderbeställning blir det i alla fall inte på nätet igen, såvida jag inte överskrider 20 kg-gränsen. :meh:

Mvh
Bitter klenis utan bil
Du kan ju låta bli att hämta ut det, och reklamera försändelsen hos säljaren. Då skickar de en ny, alt du får tillbaka pengarna.
 
Jaha, nu har jag varit i kontakt med PostNord. De hade ingen förklaring till att det inte lämnats något meddelande, men eftersom paketet är 1,5 kilo för lätt så kan jag inte boka en ny, kostnadsfri utkörning :banghead: utan skulle behöva betala närmare 300 kr för en ny. Så nu får jag försöka bära hem det på bussen.

Roligt nog så hade jag likväl kunnat vara hemma och ändå missa paketet, eftersom det tydligen inte var säkert att de som lämnar ut paketen ringer på porttelefonen, enligt PostNords kundtjänst. Men jag skulle ändå få betala för ny utkörning.

Kattsandsbeställning/större foderbeställning blir det i alla fall inte på nätet igen, såvida jag inte överskrider 20 kg-gränsen. :meh:

Mvh
Bitter klenis utan bil

Just den här anledning till att jag undviker att handla från Zooplus och alla som använder Postnord.
Fick samma meddelande som du "Det gick inte att leverera. Ett meddelande har lämnats på leveransadressen", trots att jag suttit hemma och väntat på leveransen. Efter otaliga turer med Posten och varit hos ombudet och härjat, kunde jag boka ny tid per telefon och när killen till slut kommer så påstår han att han inte hade hittat mitt hus första gången :mad:
Skrev några väl valda ord till deras kundtjänst.
 
Jag har varit med om att vara hemma hela dan och ingen ringde på och ingen porttelefon.
Ändå nästa dag lapp om att det inte gick att leverera.
Har hört många liknande historier,
Det finns en Facebookgrupp som handlar om detta.
 
Jag beställer rätt ofta tunga paket från zooplus som ska köras ut med Postnord. Förr brukade de faktiskt plinga på och bära upp paketet om vi var hemma. Numera har de slutat med det. Får alltid en lapp in i brevinkastet om "vi har sökt dig på den angivna adressen utan att lyckas. Ditt paket går att hämta hos ditt ombud efter klockan 16 nästkommande vardag" trots att vi var hemma vid tillfället. Jättekul när man får lappen en fredag och man inte kan hämta ut paketet förrän måndagen :rage:. Detta har irriterat mig till förbannelse och har även skickat ett argt mail till Postnord. De bad bara om ursäkt, men beteendet har fortsatt utan vidare förklaring. De är helt inkompetenta på sin uppgift att leverera paket om du frågar mig.
 
Jag beställer rätt ofta tunga paket från zooplus som ska köras ut med Postnord. Förr brukade de faktiskt plinga på och bära upp paketet om vi var hemma. Numera har de slutat med det. Får alltid en lapp in i brevinkastet om "vi har sökt dig på den angivna adressen utan att lyckas. Ditt paket går att hämta hos ditt ombud efter klockan 16 nästkommande vardag" trots att vi var hemma vid tillfället. Jättekul när man får lappen en fredag och man inte kan hämta ut paketet förrän måndagen :rage:. Detta har irriterat mig till förbannelse och har även skickat ett argt mail till Postnord. De bad bara om ursäkt, men beteendet har fortsatt utan vidare förklaring. De är helt inkompetenta på sin uppgift att leverera paket om du frågar mig.

Instämmer, PostNord är ett jäkla skämt. Jag beställer ju också kattmat på nätet och förra gången var bilen in på gården och vände, dvs han tänkte försöka åka iväg utan att ens ringa på. Det funkade inte så bra eftersom jag var ute i vedförrådet (han hade inte sett mig när han körde in).

Han hade ingen bra förklaring när jag frågade varför han inte ringde på :grin:
 
Det har hänt mig också. De påstod att jag inte hade varit hemma, vilket jag var hela dagen. De hade dessutom mitt nummer så de hade ju bara kunnat lyfta luren om de inte hittade..
 
Här lämnade dom ett paket utanför trappuppgången pga det inte gick att nå beställaren.

Är inte direkt lämpligt att bara dumpa av den utanför porten då vi är ca 120-130 lgh på våran gård så jag var snäll och tog hand om det tunga paketet och lämnade det utanför adressatens dörr samt skickade sms om vad som hänt.
 
Nu har jag ingen aning om om skillnader i utbud och priser osv, men kan iaf ge ett litet tips om VetZoo som jag beställer kattmat och -sand från. Anledningen är att man inte behöver vara hemma och ta emot leverans, utan de ställer den utanför (på egen risk såklart, så har man kattsandstjuvar till grannar kan det ju gå illa ;)). Jag bor i lägenhet och man får ange portkod och ev meddelande till chauförren vid beställning (t ex att de ska ställa paketet på mattan utanför lägenhetsdörren) och det har fungerat prima! Jättesnabbt går det också! Ofta har grejerna stått där dagen efter beställning. :)
 
Instämmer, PostNord är ett jäkla skämt. Jag beställer ju också kattmat på nätet och förra gången var bilen in på gården och vände, dvs han tänkte försöka åka iväg utan att ens ringa på. Det funkade inte så bra eftersom jag var ute i vedförrådet (han hade inte sett mig när han körde in).

Han hade ingen bra förklaring när jag frågade varför han inte ringde på :grin:

Jag stod i köket sist och såg bilen köra in på gården, på de 10-20 sek det tog att rafsa på mig ett par skor och få upp ytterdörren hann bilen försvinna igen. "Försökt att leverera", jo tjena. :rage:

Jag undviker att beställa saker som ska levereras med Postnord numera, det funkar helt enkelt aldrig. (Om det inte är något som ska åka med brevbäraren istället för särskild paketbil, han är schysst!) Bättre då att det går med någon annan direkt till ett utlämningsställe redan från början, så vet man det och det slipper gå 1-2 dagar extra när de låtsas försöka leverera. :cautious:
 
Jag bor vid en lantbrevbärarlinje och det är lika illa här. Jag kan sitta i köket och se när posten kommer och hittar sedan en lapp i lådan att de har sökt mig för avlämning av paket men att ingen var hemma. Detta trots att brevbäraren aldrig ens var ur bilen och än mindre ringde på dörren. Förr tutade de iallafall men inte ens det gör de längre. Jag har ifrågasatt dessa lögner flera gånger men har aldrig fått några vettiga svar.
 
Just den här anledning till att jag undviker att handla från Zooplus och alla som använder Postnord.
Fick samma meddelande som du "Det gick inte att leverera. Ett meddelande har lämnats på leveransadressen", trots att jag suttit hemma och väntat på leveransen. Efter otaliga turer med Posten och varit hos ombudet och härjat, kunde jag boka ny tid per telefon och när killen till slut kommer så påstår han att han inte hade hittat mitt hus första gången :mad:
Skrev några väl valda ord till deras kundtjänst.

Fast på zooplus har du två postföretag att välja emellan, undvik att använda det som postnord handhar i Sverige.

Jag tycker det brukar fungera väldigt bra med leveransen och de har alltid ringt på dörren.
Skittråkigt att deras serviceanda är obefintlig när man läser tråden :grin: de behöver ju inte erbjuda utkörning om de ändå inte orkar göra det ordentligt.
 
Jag bor vid en lantbrevbärarlinje och det är lika illa här. Jag kan sitta i köket och se när posten kommer och hittar sedan en lapp i lådan att de har sökt mig för avlämning av paket men att ingen var hemma. Detta trots att brevbäraren aldrig ens var ur bilen och än mindre ringde på dörren. Förr tutade de iallafall men inte ens det gör de längre. Jag har ifrågasatt dessa lögner flera gånger men har aldrig fått några vettiga svar.

Jag har haft med deras sk kundtjänst att göra flera gånger (även i jobbet) och den är lika bra som deras brevbärare...
 
Fast på zooplus har du två postföretag att välja emellan, undvik att använda det som postnord handhar i Sverige.

Jag tycker det brukar fungera väldigt bra med leveransen och de har alltid ringt på dörren.
Skittråkigt att deras serviceanda är obefintlig när man läser tråden :grin: de behöver ju inte erbjuda utkörning om de ändå inte orkar göra det ordentligt.
Aha, där ser man. Ska kolla det.
 
PostNord är ju helt bisarrt dåliga! Har ingen erfarenhet av paket, däremot av vanlig postutdelning.
Jag bor i en Stockholmsförort och ej på landet. Vi får post max 3 gånger/veckan. Oftast 1-2. Denna vecka har vi inte fått någon post alls. :rage:
Detta beror på att våran ort är uppdelad i typ 5 "distrikt", som ska ha en varsin brevbärare, samt en på kontoret som sorterar posten. De har i bästa fall 2, i värsta fall 1 brevbärare :cry: Har hört att denna människa jobbar typ 05-23 väldigt ofta, ibland inte ens åker hem från jobbet utan sover över osv.
Så något är verkligen genomruttet i det där j-kla företaget!! :mad: :mad: :rage: :rage:
 
PostNord är ju helt bisarrt dåliga! Har ingen erfarenhet av paket, däremot av vanlig postutdelning.
Jag bor i en Stockholmsförort och ej på landet. Vi får post max 3 gånger/veckan. Oftast 1-2. Denna vecka har vi inte fått någon post alls. :rage:
Detta beror på att våran ort är uppdelad i typ 5 "distrikt", som ska ha en varsin brevbärare, samt en på kontoret som sorterar posten. De har i bästa fall 2, i värsta fall 1 brevbärare :cry: Har hört att denna människa jobbar typ 05-23 väldigt ofta, ibland inte ens åker hem från jobbet utan sover över osv.
Så något är verkligen genomruttet i det där j-kla företaget!! :mad: :mad: :rage: :rage:

Ja, ska nog passa på och lägga till jag med att min irritation är mot företaget, inte mot brevbärarna (för det mesta).
 

Liknande trådar

Samhälle Hej, fick ett brev från postnord om moms och tull på mitt paket från England. Trodde jag skulle behöva betala moms men när jag acceptera...
Svar
4
· Visningar
625
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 871
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
525
Senast: __sofia__
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 724
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp