Potatismjöl eller maizena? Vilket anvander du?

hastflicka

Trådstartare
Nar jag bodde i Sverige var det valdigt sallan man hade maizena i recept, potatismjol var den naturliga produkten man anvande. Numera ser jag mycket ofta att recept anvander maizena dar det tidigare alltid var potatis mjol.

Aven har, dar majs starkelse var det sjalvklara att anvanda har man mer och mer borjat med potatis starkelse, som inte ens fanns att kopa forr. En affar har i var stad har mycket "bulk" (stora "tunnor" med olika mjoler och annat) och har en hel tunna med potatis starkelse bredvid majs starkelse.

Om man googlar pa "potato starch" far man en massa possitiva grejor om varfor potato starch ar battre an corn starch.
 
Jag tror jag bara har potatismjöl hemma, använde det sist jag bakade och bjöd på jobbet då en kollega är glutenallergiker.
 
Jag bakade i dag för första gången i livet med maizena. Hade för typ ett år sedan köpt fel, så det blev Maizena majsstärkelse istället för Maizena såsredning. Den stod oöppnad fram till i dag.

Har inte potatismjöl hemma heller, det enda jag på rak arm vet vad man har det till är väl kräm och sylt samt röda barnrumpor kanske.
 
Jag gör nog ingen skillnad på maizena, vetemjöl eller potatismjöl i matlagning tror jag, tar det som finns hemma ☺️
 
Jag använder maizena om jag vill ha en glutenfri sås eller snabbt behöver toppreda lite. Potatismjöl till efterrätter och liknande, men inte till mat som ska koka (det blir segt och otäckt).
Men åh, ja! Det är där jag gör fel ibland med mina såser och jag inte vet vad jag gör för fel, men nu när du skrev det så kommer minnet tillbaka, reder nästan aldrig såser så glömmer liksom bort rätt sätt mellan varven ^^ 😅
 
Potatisstärkelse har större stärkelsegranuler som blir större och känsligare för överkokning, skivar sig i kylskåp samt stärkelskornen spricker lättare i kylskåp och när man fryser den. Majsstärkelse är betydligt mindre granuler och tål mer hantering. Smakar mindre stärkelse. Dessa sorter är i butik nativa dvs ej behandlade för att klara olika typer processer. Vill man frysa en sås så kan man ta hälften vetemjöl hälften majsstärkelse. Nativa stärkelser får inte koka utan endast koka upp. Annars spricker dom och vätskan blir lös. Retrogarderar. Likadant om du stoppar ned en sked med saliv på. Enzymet i saliven kan spräcka stärkelsen.
 
Har och använder båda.
De fungerar ju helt olika.
Potatismjöl klistrar ihop saker medan maizena förtjockar på ett krämigt sätt.
Litet som skillnaden mellan långfil och gräddfil.
Precis! Potatismjöl blir klistrigt och lite gelélikt medan majsstärkelse blir krämigt. Majsstärkelse blir bäst i gräddiga såser och pannkakor medan potatismjöl blir bäst i klara såser och fluffiga sockerkaka bakverk som muffins, rulltårta och tårtbotten.
 
Använder båda beroende på hur jag vill konsistensen skal vara, även vetemjöll och smör om jag hinner göra såsen från grunden och inte bara rädd "buljong/sky".
 

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Spunkgrodan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp