Potatismjöl eller maizena? Vilket anvander du?

Sa har sager Red Mill som tillverkar bada ...

"Before adding cornstarch to a recipe, it's crucial to consider the acidity and sugar content of the dish. While cornstarch works well with dairy-based recipes, if a recipe is high in sugar or extremely acidic, then cornstarch may not be the best substitute. Acidic foods include tomatoes, canned fruit, juices and vinegar. Cornstarch should also not be used in a recipe that you intend on freezing. Freezing cornstarch could cause the recipe to become spongy once thawed out.

An example of a recipe that would benefit from cornstarch is pasta sauce. Whereas potato starch is not able to withstand long cooking times, and would not work well in this type of recipe."

Jag ar ganska noga med vad jag anvander var ... och kollar innan jag tar nagot annat an den som finns i receptet eller om jag gor nagot pa free hand googlar jag och kollar vad som recommenderas.
 
Jag använder mest majsstärkelse. All sås jag gör reds med sådan nu för tiden då jag tycker vetemjölet ger en tråkig smak åt såsen. Den används även ibland i bakning, Potatismjöl använder jag i bärpajer, i pannbiff och i något bakverk som jag gör sällan.
 
Jag använder mest majsstärkelse. All sås jag gör reds med sådan nu för tiden då jag tycker vetemjölet ger en tråkig smak åt såsen. Den används även ibland i bakning, Potatismjöl använder jag i bärpajer, i pannbiff och i något bakverk som jag gör sällan.
Jag tycker tvärtom, att vetemjöl är bäst till sås och att stärkelseredning ger en konstig, geléig konsistens. Men vetemjölet måste koka några minuter för att bli av med mjölsmaken.
 
Nar jag bodde i Sverige var det valdigt sallan man hade maizena i recept, potatismjol var den naturliga produkten man anvande. Numera ser jag mycket ofta att recept anvander maizena dar det tidigare alltid var potatis mjol.

Aven har, dar majs starkelse var det sjalvklara att anvanda har man mer och mer borjat med potatis starkelse, som inte ens fanns att kopa forr. En affar har i var stad har mycket "bulk" (stora "tunnor" med olika mjoler och annat) och har en hel tunna med potatis starkelse bredvid majs starkelse.

Om man googlar pa "potato starch" far man en massa possitiva grejor om varfor potato starch ar battre an corn starch.
Använder mest maizena men efter att ha läst i tråden kommer jag prova potatismjöl till min nästa tofupanering! Hade ingen aning om att det kunde ge bättre yta
 
Har aldrig haft maizena hemma. Potatismjölet är ett helt gäng år över bäst före. Det går åt en matsked varje gång jag gör rabarbersmulpaj. De få gånger jag lagar mat med redning görs den på vetemjöl.
 
Till matlagning föredrar jag maizena såsredning, men den innehåller mjölk och det tålde inte min fd. Har därför använt både potatismjöl och majsstärkelse de senaste åren, men det ör ju betydligt sämre så nu när vi separerat övergår jag till den vanliga redningen igen.

Tycker det är så skönt att den går att hälla direkt i sås/gryta, potatismjöl och majsstärkelse måste man ju röra i kallt vatten först och ändå är det stor risk för klumpar.
 

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Spunkgrodan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp